چه زمان به خانه عشایر برویم

مدت زمان اتراق قشلاقی عشایر از اوایل آبان تا اواسط فروردین می باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عشایر کوچنده تیره هیبت لو از طایفه شش بلوکی ایل قشقایی از دیرباز با سنن و فرهنگ عشایری در قلمروهای خود تردد نموده اند.

ساختار اجتماعی و عرفی تیره هیبت لو نیز از ساختار ویژه جوامع عشایری مستثنی نیست و هنوز نظام ریش سفیدی و احترام و تبعیت از نظام مدیریت عرفی اقتدار نسبی خود را حفظ کرده است.

تیره هیبت لو از طایفه شش بلوکی ایل قشقایی می باشد و در حال حاضر دارای 60 خانوار کوچنده با جمعیتی در حدود 300 نفر می باشد که به زندگی کوچ نشینی در مراتع ییلاقی قشلاقی و میانبند در محدوده قلمرو خود مشغول می باشند.

شغل غالب این افراد در درجه اول دامداری و در درجه بعدی کشاورزی، صنایع دستی و سایر مشاغل مرتبط می باشد.

سبک مبتنی بر کوچ عشایری و تنوع زیستی واقع در این قلمروها از دیرباز مورد توجه گردشگران و علاقمندان به حفظ طبیعت بوده است.

قرق های بومی

قرق های بومی شامل مناطق حفاظت شده توسط جوامع بومی است که دارای ارزش های زیستی اکولوژیکی و فرهنگی بالایی می باشد.

این مناطق حفاظت شده طی قرون متمادی نقش بسیار مهمی در حفاظت از منابع طبیعی و گونه های موجود در آن داشته و به روش های سنتی مورد حفاظت و مدیریت قرار می گیرد.

این قرق ها به دلایل فرهنگی و همچنین معشیتی برای بومیان منطقه از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند.

**مدت زمان اتراق عشایر را بدانید

قلمرو ییلاقی این تیره در استان فارس،شهرستان اقلید، سرحد چهاردانگه اقلید و در غرب روستای شهرمیان قرار گرفته است.

وجود قنات ها، چشمه سارها، گیاهان داروئی همچون کاسنی، جنگل های کم پوشش، حیات وحش(کل، بز، کبک، بلدرچین، آهوبره، مرغابی، عقاب و ...)، آب بند ها، آسیاب مخروبه، رودخانه در میان ییلاق این تیره قرار دارد.

مدت زمان اتراق ییلاق عشایر از اواخر اردیبهشت تا اواخر شهریور می باشد.

قشلاق

قلمرو قشلاقی تیره هیبت لو در حدود 30 هکتار می باشد و در استان فارس، شرق شهرستان فراشبند و در منطقه بندر ریگ (بندریگ ) است.

مناسب ترین زمان بازدید از منطقه از نیمه بهمن تا فروردین می باشد.

کوچ

مسیر کوچ بهاره تیره هیبت لو در ییلاق از دشت آسپاس شروع و با عبور از گردنه امام زاده اسماعیل مرودشت شیراز، میشوان، سیاخ دارنگون و دشت فیروز آباد به فراشبند و منطقه قشلاقی می رسد.طول این مسیر در حدود 450 کیلومتر و حداقل مدت زمان کوچ 20 روز می باشد.

زمان کوچ معمولا از اواسط فروردین شروع و تا اواخر اردیبهشت ادامه می یابد که تمام این دوره از لحاظ جاذبه های گردشگری حائز اهمیت می باشد .

برچسب ها: عشایر ، روستا ، قشلاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار