لرستان /

ایرادات زیادی به لایحه بودجه وارد است/ برنامه های دولت برای ایجاد اشتغال ابهام دارد

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایرادات زیادی به لایحه بودجه وارد است، گفت: برنامه های دولت برای ایجاد اشتغال در قالب لایحه بودجه دارای ابهام است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،ابراهیم آقامحمدی  با اشاره به دلایل رد لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق اظهار داشت: روز سه شنبه در صحن علنی مجلس لایحه بودجه به رای گذاشته می شود و در صورتیکه لایحه رای نیاورد باید به دولت برگردد و اصلاحات لازم بر روی آن انجام شود.

وی با بیان اینکه در صورتیکه نمایندگان در صحن علنی به لایحه بودجه رای بدهند دوباره این لایحه به کمیسیون تلفیق بر می گردد، افزود: همه چیز به رای نمایندگان مجلس در صحن علنی بستگی دارد.

ایرادات کمیسیون تلفیق بر لایحه بودجه

آقامحمدی با بیان اینکه اعضای کمیسیون تلفیق ایرادات مختلفی را بر لایحه بودجه وارد کرده اند، ادامه داد: منابع درآمدی بودجه باید محکم و روشن بوده و روح بودجه با سندهای بالادستی مثل سند چشم انداز و سند برنامه پنجم توسعه همخوانی داشته باشد که متاسفانه این موضوع در لایحه بودجه به چشم نمی خورد.

وی با اشاره به برنامه دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در قالب لایحه بودجه 92 و افزایش قیمت حاملهای انرژی عنوان کرد: برداشت کمیسیون تلفیق این است که اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی فشار سنگینی را بر مردم وارد می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فشاری که به مردم بر اثر اجرای فاز دوم هدفمندی وارد می شود در مقابل پولی که به مردم برگردانده می شود اصلا قابل مقایسه نیست.

آقامحمدی اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها را موجب افزایش نقدینگی در بازار و در پی آن تورم دانست و بیان داشت: افزایش تورم نیز منجر به فشار مضاعف بر معیشت مردم خواهد شد.

برنامه های دولت برای ایجاد اشتغال در لایحه بودجه دارای ابهام است

وی به دیگر اشکالات وارد بر لایحه بودجه اشاره کرد و بیان داشت: همچنین برنامه های دولت برای ایجاد اشتغال در قالب لایحه بودجه دارای ابهام است و به اعتقاد اعضای کمیسیون تلفیق در این زمینه ضعیف عمل شده است.

آقامحمدی تصریح کرد: اگر لایحه بودجه به همین صورت بسته شود میزان اشتغالی که طی امسال ایجاد می شود حتی قابل قیاس با اشتغال ناچیز سال 91 نیز نخواهد بود و این نگرانی از سوی نمایندگان وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه بودجه باید هم در بخش منابع و هم مصارف واقعی باشد، بیان داشت: در لایحه بودجه سال 92 و در بحث مصارف مواردی هست که روشن نیست و در این زمینه ابهامات زیادی وجود دارد.

افزایش حقوقها نباید "صوری" باشد

آقامحمدی با تاکید بر اینکه در زمینه هزینه های متفرقه و سایر درآمدها نیز اعضای کمیسیون تلفیق نقدهایی را مطرح کرده اند، یادآور شد: در بحث بودجه جاری و حقوق کارمندان نیز حتی اگر ضعف های درآمدی را نادیده بگیریم با این موضوع مواجه می شویم که در لایحه میزان افزایش حقوق کارمندان 20 درصد عنوان شده در حالیکه به صورت دستوری این میزان 25 درصد اعلام شده و معلوم نیست که مابه تفاوت این رقم قرار است از کجا تامین شود.

وی تصریح کرد: در صورتیکه این میزان افزایش حقوق واقعی است باید محل آن ذکر شود نه اینکه به صورت "صوری" قرار باشد دو سه ماه حقوقها را افزایش دهیم و بعد برای پرداخت حقوق کارمندان دولت با کمبود مواجه شویم.

دولت به کسری در بودجه عادت کرده است!

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایرادات وارد شده به لایحه بودجه با بررسی کارشناسی این کمیسیون و همچنین استفاده از نظرات کارشناسان امر به ویژه در مرکز پژوهشهای مجلس، اتاق بازرگانی و تعاون و ... بوده است، تصریح کرد: در مجموع نظرات کسب شده لایحه بودجه سال 92 یک بودجه عملیاتی و کارآمد در جهت کمک به تولید داخلی و اشتغال نیست.

آقامحمدی با تاکید بر اینکه لایحه بودجه ارسالی از سوی دولت از نظر اعضای کمیسیون تلفیق و کارشناسان امر بودجه واقعی و جوابگوی نیازها نیست، یادآور شد: متاسفانه به نظر می رسد دولت عادت کرده است در بودجه هایی که به مجلس می فرستد دارای کسری زیادی باشد که مصداق آن را در بودجه سال 91 هم می توان به وضوح مشاهده کرد.

وی به کسری قابل توجه بودجه سال 91 اشاره کرد و بیان داشت: اگر در تصویب بودجه سال 92 دقت نشود بازهم شاهد کسری در تحقق بودجه و در انحراف برنامه ها خواهیم بود./ک

برچسب ها: دولت ، اشتغال ، ابهام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.