رسايي در تذکر آیین نامه ای:

کميسيون تلفيق نمي‌تواند کليات بودجه را رد کند

نماينده مردم تهران طي تذکري در جلسه علني امروز گفت: کميسيون تلفيق نمي‌تواند کليات بودجه را رد کند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران؛ حميد رسايي نماينده مردم ري، تهران و شميرانات و اسلامشهر در جلسه علني امروز بهارستان و پيش از بررسي کليات لايحه بودجه سال 92 در صحن علني بهارستان با بيان اين که بايد به چند نکته توجه کرد تا مشخص شود اقدام فعلي مجلس قانوني است يا خير گفت: کميسيون تلفيق کليات لايحه بودجه را رد کرده و در حال حاضر کليات به صحن علني آمده، سخنگوي کميسيون تلفيق نيز در سيماي جمهوري اسلامي اعلام کرده که اگر اين مصوبه کميسيون تلفيق در صحن علني تصويب شود لايحه به دولت برمي‌گردد.

وي در ادامه با بيان اين که چند اشکال اساسي در اين‌جا وجود دارد، افزود: اگر رئيس‌مجلس در مورد اين ابهامات اعلام نظر کنند بهتر مي‌توانيم نسبت به کاري که در حال حاضر مي‌خواهيم انجام دهيم اعلام نظر کنيم.

رسايي در ادامه با بيان اين که کار ما غيرقانوني است، اظهار داشت: براساس بند 3 ماده 186 آيين نامه داخلي که صراحتا عنوان کرده است کميسيون تلفيق موظف است حداکثر ظرف 15 روز پس از مهلت گزارش‌هاي کميسيون‌هاي تخصصي، ضمن رسيدگي به گزارش کميسيون‌هاي تخصصي گزارش نهايي خود را تنظيم و به مجلس شوراي اسلامي تقديم کند. براساس اين بند آيين نامه کميسيون تلفيق نمي‌تواند لايحه بودجه را رد کند و چنين حقي براي کميسيون تلفيق در نظر گرفته نشده بلکه کميسيون تلفيق موظف است گزارش کميسيون‌هاي تخصصي را مورد بررسي قرار دهد در مورد رد و قبول آن‌ها يک جمع بندي کند و آن جمع بندي را که نظر همه کميسيون‌ها است به صحن علني ارائه کند.

اين نماينده با اشاره به تبصره 3 ماده 186 ادامه داد: اين ماده تصريح دارد در صورت عدم تصويب کليات لايحه بودجه در صحن يک بار موضوع به کميسيون تلفيق ارجاع مي‌شود و زمان 72 ساعته تعيين مي‌شود که اين کميسيون گزارش اصلاحيه خود را مجددا به مجلس ارائه دهد، براين اساس روشن مي‌شود که نقش کميسيون تلفيق ترکيب نمودن و تلفيق پيشنهادات کميسيون‌هاي تخصصي با اصل بودجه‌اي که دولت داده است به نحوي که مورد تاييد صحن علني قرار گيرد نه اين که در مورد اصل لايحه اظهارنظر کند که آن را رد يا تاييد کند.

رسايي تصريح کرد: صحن علني نيز تنها يک بار حق راي دارد يعني اگر دوباره کميسيون تلفيق نظري دارد نمي‌توانيم رد کنيم. نمي‌توانيم مجددا آن را به کميسيون تلفيق ارجاع دهيم تا دوباره آن را تاييد يا رد کند، براين اساس کميسيون تلفيق بايد گزارش نهايي خود را که حاصل زحمت اين کميسيون است و حاصل رسيدگي به گزارش کميسيون‌هاي تخصصي است آن را دوباره به صحن علني برگرداند تا صحن علني در مورد آن اظهار نظر کند و اين اظهارنظر نهايي است چون در آيين نامه گفته شده که کميسيون تلفيق گزارش نهايي خود را به صحن علني مي‌دهد. اگر چنين حقي براي کميسيون تلفيق متصور بود که اين کميسيون بتواند کليات لايحه بودجه را رد کند قاعدتا بايد قبل از اين که کميسيون‌هاي تخصصي وقت بگذارند کميسيون تلفيق نظر بدهد مثل مراحلي که مورد بررسي يک طرح يا لايحه داريم.

وي اظهار داشت: براساس ماده 147 آيين نامه داخلي مجلس اگر لايحه‌اي توسط کميسيون رد شود بايگاني مي‌شود مگر اين که پس از چاپ و توزيع گزارش کميسيون يک ماه دولت از هيئت‌رئيسه درخواست بررسي مجدد کند، ما که در حال حاضر نمي‌توانيم اين کار را انجام دهيم پس اگر ما کليات را در صحن رد بکنيم بايد اين لايحه بايگاني شود اگر تاييد شود چه؟ اگر تاييد نظر کميسيون تلفيق راي بياورد براساس تبصره 3 ماده 186 آيين‌نامه داخلي ما بايد وارد جزييات شويم، هم چنين بند 4 ماده 186 مي‌گويد: در جلسه علني پس از رسيدگي به کليات لايحه بودجه و تصويب آن به پيشنهادهاي مربوطه به درآمدها و ساير منابع تامين اعتبار بودجه عمومي رسيدگي مي‌شود.

رسايي در خاتمه اظهار داشت: به نظرم در حال حاضر راهکار اين است که نبايد وارد اين موضوع شد و کليات مجددا بايد به کميسيون تلفيق ارجاع شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: کمیسیون ، تلفیق ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار