روایت حسین شریعتمداری از شاعر برجسته هنر متعهد

«فردی» معتقد بود هنر متعهد باید در خدمت اسلام و محرومان باشد

یکی از ویژگی‌های امیرحسین فردی این بود که معتقد بود بچه‌های مؤمن و مذهبی انقلاب در هر جایگاهی که هستند، همواره باید پرچمی را که هویت آن‌ها را نشان می‌دهد برافراشته نگاه دارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، حسین شریعتمداری سرپرست موسسه کیهان  درباره ویژگی‌های شخصیتی مرحوم امیرحسین فردی گفت: مرحوم امیرحسین فردی از نویسندگان بسیجی و مؤمنی بود که با اسلام و انقلاب زندگی می‌کرد، شخصیتی باوقار و بسیار سخت‌کوش و پرکار داشت. ایشان نزدیک به ۲۸ سال در کیهان بودند و در تمام این مدت سردبیری و مدیرمسئولی کیهان بچه‌ها را در دست داشتند و تحول بسیار چشمگیر و موثری در این مجله پدید آوردند.

وی ادامه داد: ایشان در دوران فتنه ضمن این که در کیهان بچه‌ها بودند، مدتی را نیز به صورت همزمان دبیر سرویس فرهنگی - هنری روزنامه کیهان بودند. ویژگی خیلی برجسته ایشان این بود که هیچ‌گاه از مسیر اصلی انقلاب و صراط مستقیم نظام پایشان را بیرون نگذاشتند و هر وقت(با اینکه کارشان داستان‌نویسی و پرورش استعدادهای جوان بود و در این زمینه شاگردان فراوانی را تربیت کرده و آموزش دادند) مسئله سیاسی برای نظام و انقلاب پیش می‌آمد از آن غفلت نمی‌کردند.



سرپرست موسسه کیهان در گفتگو با خبرگزاری فارس خاطرنشان کرد: ایشان تأکید بسیاری بر گسترش فرهنگ مقاومت داشتند و در ادبیات دفاع مقدس نیز نقش بسیار برجسته و پویایی داشتند.

شریعتمداری گفت: یکی از ویژگی‌های دیگر ایشان این بود که معتقد بود بچه‌های مؤمن و مذهبی انقلاب در هر جایگاهی که هستند همواره باید پرچمی را که هویت آن‌ها را نشان می‌دهد برافراشته نگاه دارند به همین دلیل در هر جایی که کار می‌کردند و در هر زمینه‌ای که قلم می‌زدند همیشه این سمت و سو را با برجستگی زیادی نشان می‌دادند به شدت از این گزاره انحرافی «هنر برای هنر» اجتناب می‌کردند و آن را منحرف می‌دانستند و به فرمایشات حضرت امام و رهبر حکیم انقلاب درباره هنر متعهد که باید در خدمت اسلام و محرومان باشد معتقد بودند.

این نویسنده و روزنامه‌نگار در ادامه گفت: وی زندگی بسیار ساده‌ای داشت و در عین حال که زمینه‌های بسیاری برای‌شان وجود داشت اما به هیچ عنوان به آن تمایل و رغبت نشان نمی‌دادند و به همان زندگی ساده قناعت می‌کردند وقتی کسی را در معرض انحراف می‌دیدند اصرار داشتند حتما قدمی برای نجاتش بردارند. امیرحسین فردی به شهدا بسیار عشق می‌ورزید و بارها تأکید می‌کرد برای نجات نسل جوان باید فرهنگ شهادت و فرهنگ رزمندگان در ۸ سال دفاع مقدس را ترویج داد.

حسین شریعتمداری همچنین خاطرنشان کرد: یادم هست یک بار به مزاح به ایشان گفتم کی از کیهان بچه‌ها به کیهان بزرگسال می‌آیید که وی گفت: خمیرمایه انسان‌ها در دوران کودکی شکل می‌گیرد و آنها هستند که در بزرگسالی باید سربازان خوبی برای نظام و انقلاب باشند.

وی در این گفتگو با اشاره به توجه امیرحسین فردی به مسائل اصلی نظام و انقلاب گفت: من نمی‌‌خواهم اسم ببرم ولی کسانی که با آثار ایشان آشنا هستند می‌توانند شهادت دهند برخی اوقات ایشان با کسانی که حتی به او بسیار نزدیک بوده‌اند ولی بعدها دچار انحراف شده‌ بودند به شدت مرزبندی می‌کرد مثلا در جریان فتنه ۸۸ بارها در این زمینه موضع گرفت و حتی بصورت مکتوب نیز مقالاتی در کیهان ‌نوشت. امیرحسین فردی معتقد بود همیشه یک نیروی انقلابی باید واقعیت خودش را آشکارا مطرح کند به همین دلیل در غبار فتنه‌ها به سلامت عبور می‌کرد.

شریعتمداری اضافه کرد: ایشان اصرار زیادی داشت تکثیر شود و به همین دلیل وقت فراوانی را برای پرورش استعدادها اختصاص می‌دادند و هم‌اکنون وی شاگردان پرشماری دارد. وی در عین این که در کیهان بچه‌ها مسئولیت زیادی داشت معتقد بود بایستی از ظرفیت خودش در بخش‌های دیگری هم استفاده شود. در عین حال که ایشان از بنیانگذاران و مدیران حوزه هنری بود و همزمان در حوزه هنری و کیهان بچه‌ها فعالیت داشت ولی از سایر زمینه‌ها نیز غفلت نمی‌کرد.

مدیرمسئول روزنامه کیهان در خاتمه گفت: وی به آداب و مبادی اسلامی هم بسیار پایبند بود و همیشه عضو ثابت نمازهای جماعت بود و به غیبت کردن افراد اعتراض می‌کرد. وی محبت بسیاری به اطرافیان و نزدیکان خودش داشت و وقتی با کودکان ارتباط برقرار می‌کرد بچه‌ها شیفته رفتار و اخلاق برادرانه وی می‌شدند.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار