ناگفته‌های فردوس حاجیان در گفـت‌وگو با فارس:

عمو فردوس از شهرک الفبا تا افتخار‌آفرینی در ژنو

فردوس حاجیان که در خاطره بچه‌های دهه 60 با عنوان عمو فردوس شهرک الفبا شناخته می‌شود در سال‌های اخیر نیز توانسته در جشنواره‌های بین‌المللی نیز خوش بدرخشد.



 
به گزارش  خبرگزاری باشگاه خبرنگاران گروه استانها از ساری، فردوس حاجیان نام آشنایی برای کودکان و نوجوانان دهه 60 است و کسی این نام را به راحتی فراموش نمی‌کند چون با ابتدایی‌ترین جملاتی که در کتاب فارسی آموختند در وجودش عجین شده است،« بابا آب داد، بابا نان داد»،" بابایی که هرگز فرزندان شهیدی که در کلاس عمو فردوس حاضر می‌شدند نقش پدر را در ذهن نمی‌پروراندند.

شهرک الفبا از ابداعات عمو فردوس است که از خطه سرسبز مازندران در خانواده‌ای مذهبی رشد یافت و در دوران دفاع مقدس نیز همرزم شهیدان علی ولیپور نخستین شهید فرهنگی مازندران و نیز شهید شیرسوار یکی از حماسه‌سازان تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی بود.

این روزها حماسه‌سازی عمو فردوس به دوران هشت ساله خلاصه نشد و تلاش 20 ساله و بی‌خوابی‌های خود را با جسمی پر درد که یادگار سلاح شیمیایی حزب بعث است را در سینه نگه داشت تا بتواند ایران اسلامی را برای همیشه در جهان سربلند دارد.

عمو فردوس همه بچه‌های ایران زمین، نه تنها بنیانگذار شهرک الفبا و پیام‌رسان فرهنگ صلح، مهربانی و همدلی به جهانیان است بلکه دارنده نشان یونسکو و مدال خوارزمی و نیز رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است.

 او که رکورددار نیم قرن جوایز جشنواره بین‌المللی ژنو ـ سوئیس 2013 است توانسته با کسب همزمان سه مدال طلا در بخش ویژه، چهار مدال طلا و دو نقره در بخش مسابقات چهل و یکمین نمایشگاه و مسابقات بین‌المللی مخترعان و مبتکران و تکنولوژی‌های نوین ژنو، افتخار ایرانیان در اقصی نقاط جهان باشد.

به گزارش فارس، این افتخارات یک حماسه‌ساز فرهنگی مازندرانی سبب شد تا خبرنگار فارس در یک تماس تلفنی بتواند با فردوس حاجیان گفت‌وگویی داشته باشد تا بتواند بخش از سخنان این نخبه ایرانی را به گوش هموطنان و هم‌استانی‌های  خود برساند.

نفسش سخت بود اجازه نمی‌داد خوب صحبت کند ولی چند سئوالی را از عمو فردوس پرسیدم که متن مصاحبه در زیر می‌خوانید.

فارس: آقای حاجیان شنیدیم که شما هدایای مادی و معنوی خود را به هموطنان خود اهدا کردید انگیزه شما از این کار چه بود؟

حاجیان: هدایای مادی خود را به زلزله‌زدگان بوشهر و هدایای معنوی خود را نیز به تمامی جانبازان سلاح شیمیایی کشور اهدا کردم در واقع خواستم نظر جامعه را به آسیب‌دیدگان جلب کنم تا ایجاد انگیزه‌ای برای نخبگان باشد و انسان دوستی را فراموش نکنند.

هدایای معنوی را به خاطر اینکه خودم شیمیایی هستم و چون ژنو مرکز دفاع از حقوق بشر بود به جانبازان شیمیایی هدیه کردم که توجه جهانیان به این بخش جلب شود و بدانند ایران بیش از 4 هزار شهید کشتار سلاح شیمیایی دارد.

اینکه ایران همیشه در مقام دفاع بود و در مقام جنگ نیست، اسم تیم من فرهنگ صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز بود تا این کار من حرکتی باشد برای فرهنگ صلح در جهان.

فارس: رمز موفقیت خود را در چه می‌دانید؟

حاجیان: حقیقتا خودم را انسان موفق نمی‌دانم ولی احترام به والدین و توکل به خداوند، تلاش و کوشش برای رسیدن به هدف سبب موفقیت من شد.

فارس: مشوق شما در عرصه زندگی و تلاش مستمر در پیگیری علم چه کسی است؟

حاجیان: کلید واژه‌ای با عنوان خودانگیختگی را در زندگی دارم، مشوق اصلی من والدینم بودند و بعد از آن همسر و فرزندانم که همیشه در این راه همراه من هستند و لحظه‌ای از من جدا نیستند، در سفر به ژنو پسر 12 ساله‌ام «سینا» همراه من بود او هم مدال محیط زیست را گردن آویز خود کرد.

علاوه بر خودانگیختگی به حمایت خانواده نیازمند بودم که از من دریغ نشد، ارتباط خوبی با اعضای خانواده دارم و همیشه در مجموعه‌ای همدل دیده شدم.

فارس: زیباترین جمله‌ای که می‌توانید بگویید چیست؟

حاجیان: نخبگان حقیقی شهدای گمنام هستند، ما در شهرت هستیم، شهرت همیشه خوب نیست گاهی بد است، افرادی جان و هستی خود را برای آرمان و سرزمین خود می‌دهند که نامی از آن نمی‌ماند، این بالاترین درجه نخبگی است.

فارس: عمو فردوس چه کاری می‌توانست انجام دهد که موفق نشد و بر دلش ماند؟

حاجیان: دلم می‌خواهد بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی و هنری در استان مازندران تاسیس شود و دانشگاه هنر اسلامی در قائمشهر داشته باشیم.

فارس: زیباترین لحظه زندگی و قشنگ‌ترین رنگ زندگی‌تان چیست؟

حاجیان: وقتی بوسه بر دستان مادر می‌زنم زیباترین لحظه زندگی‌ام است و زیباترین رنگ هم رنگ فرزندانم است که دوستشان دارم چون خیلی با من یکرنگ هستند.

فارس: گفته بودید سینا پسر 12 ساله شما هم گردن آویز رقابت‌های ژنو 2013 را برای کشور به ارمغان آورد؛ چه رابطه‌ای بین شما و پسرتان است که ایشان ادامه دهنده فعالیت‌های علمی پدر شدند؟

حاجیان: سینا خوداتکایی دارد راهش را خودش انتخاب کرد، این خوب است که راه علم و پژوهش را ادامه می‌دهد و می‌داند این مسیر تمامی ندارد، مسیر تحقیق و پژوهش دشوار است 20 سال است که خواب راحت ندارم، شب‌ها بیدارم و می‌نویسم محصول سال‌ها مطالعه و تلاش و تحقیق این است که می‌بینید از اینکه پسرم ادامه دهنده این راه شد مسرت‌بخش است.

فارس: برای دانش‌آموزان پشت نیمکت شهرک الفبا چه نصیحتی دارید؟

حاجیان: شهرک الفبای دیروز دانشجویان امروز من هستند، نسل امروز پویا، بالنده و صادقند و برخلاف تصور برخی‌ها معتقدم که جوانان از پدر و مادرها جلو زدند و توصیه من این است که فرزندان را بزرگ ببینیم و تکریم کنیم، به آنان شخصیت دهیم، با دادن مسئولیت به فرزندان آنان را برای سازندگی کشور آماده سازیم.

فارس: درخواست شما از مسئولان چیست؟

حاجیان: برای خودم چیزی نمی‌خواهم آنچه در دلم ماند برای جوانان و نخبگان خاموش است که پشتوانه ندارند. از آنان حمایت شود.

برچسب ها: عمو ، فردوس ، از شهرک ، الفبا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.