جليلي و اشتون چهارشنبه با يکديگر ديدار مي‌کنند

"سعيد جليلی" دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و "کاترين اشتون" مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، چهارشنبه شب در استانبول ترکيه با يکديگر ديدار و گفتگو خواهند کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، سعيد جليلی پس از اين مذاکرات، صبح روز پنجشنبه نيز در يک کنفرانس خبری با خبرنگاران شرکت خواهد کرد.

دور پيشين گفتگوهای سعيد جليلی و کاترين اشتون در چارچوب مذاکرات ايران و گروه 1+5، ۱۷ فروردين امسال در "آلماتی" قزاقستان برگزار شد.

جليلي بعد از آخرين دور مذاکرات در آلماتي، پايتخت قزاقستان گفت: "قدرت هاي بزرگ غربي بايد براي جلب اعتماد ايران تلاش کنند. ما معتقديم غني سازي حق انکار ناپذير ملت ماست".

يک منبع آگاه از روند مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ به پرس تي‌وي گفت: سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران، در نشست آتي منتظر دريافت پاسخ پيشنهادهايي خواهد بود که تهران در نشست گدشته آلماتي به گروه ۱+۵ ارائه داد.

دفتر کاترين آشتون پيشتر اعلام کرده بود که نشست بعدي ايران و گروه ۱+۵، ۲۵ ارديبهشت (۵ مي) در شهر استانبول ترکيه برگزار خواهد شد.

دفتر کاترین اشتون همچنین ا اعلام کرد که این گفتگو‌ها ادامه آخرین دور از مذاکراتی است که در آلمات (در تاریخ پنج و شش آوریل) برگزار شد.

نمايندگان تهران و گروه ?+? شامل روسيه، چين، فرانسه، انگليس، امريکا به علاوه آلمان، تاکنون در چندين دور مذاکره، به مسائل مختلف از جمله برنامه انرژي هسته‌اي ايران پرداخته‌اند که مذاکرات پيشين آلماتي در ۱۶ و ۱۷ فروردين (۵ و ۶ آوريل) و ۸ و ۹ اسفند (۲۶ و ۲۷ فوريه) از جمله اين گفت‌وگوها به شمار مي‌آيند.

امريکا، اسرائيل و هم‌پيمانان آن‌ها همواره ايران را به پيگيري اهداف نظامي در برنامه انرژي هسته‌اي خود متهم مي‌کنند.

امريکا و اتحاديه اروپا با تکرار اين ادعاي تاييدنشده، تحريم‌هاي غيرقانوني را به طراحي واشنگتن عليه ايران وضع کرده‌اند.

ايران ضمن رد اين ادعاها، همواره تاکيد کرده است به عنوان يکي از امضاکنندگان متعهد پيمان منع گسترش تسليحات اتمي (ان‌پي‌تي) و يکي از اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، از حق استفاده از فن‌آوري هسته‌اي براي دستيابي به اهداف صلح‌آميز برخوردار است.

افزون بر اين نمايندگان آژانس بين المللي انرژي اتمي چندين بار از تاسيسات اتمي ايران بازديد کرده‌اند، اما هيچ مدرکي دال بر انحراف در برنامه هسته اي ايران نيافته‌اند.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار