پتانسیل تولید 3 میلیون خودرو در کشور/صادرات 300 میلیون دلاری در سال گذشته

معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پتانسیل تولید 3 میلیون و صادرات یک میلیون خودرو هدفگذاری شده در سند چشم انداز در کشور وجود دارد گفت: سال گذشته بیش از 300 میلیون دلار صادرات در حوزه خودرو انجام شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، علیرضا شجاعی امروز در سمپوزیوم تولید پایدار در صنعت خودرو تصریح کرد: ایران پتانسیل تولید سه میلیون دستگاه و صادرات یک میلیون دستگاه خودروی دیده شده در سند چشم‌انداز 20 ساله توسعه کشور را دارد.
وی ادامه داد:سال گذشته بیش از 300 میلیون دلار صادرات در حوزه خودرو انجام شد و بر این اساس اگر این صنعت به شرایط عادی خود برسد جهش خوبی در این حوزه خواهیم داشت.
معاون برنامه ریزی وزیر صنعت با بیان این‌که در صورتی که صنعت خودروی کشور به ثبات برسد جهش خوبی در تولید و صادرات این محصول خواهیم داشت خاطرنشان کرد: در این زمینه باید به تامین مالی صنعت خودرو نیز توجه شود. زیرا این امر موجب تقویت واحدهای قطعه سازی و به دنبال آن خودروسازان خواهد شد.
شجاعی یادآور شد: چند نوع نگاه به این صنعت در دنیا هست که نگاه صنعتی اشتغالزا ، سود آوری ، وجهه آوری ،درآمد زایی مالیاتی برای دولت ، صنعت ساز و استراتژیک از جمله این نگاه ها است.
وی افزود: بنابراین می‌توان گفت که صنعت خودرو تمام کارکردهای یاد شده را در کنار هم دارد و اگر در شرایط فعلی نیز کمک‌های مالی به صنعت خودرو محقق شود شاهد جهشی در آن خواهیم بود.
شجاعی با اشاره به محقق نشدن یک هزار میلیارد تومان تسهیلات حمایتی خودروسازان ، تصریح کرد:اگر کمک های مالی به این بخش محقق شود، می تواند یک میلیارد دلار ارز آوری برای کشور داشته باشد.
وی با بیان این‌که در استراتژیک صنعت خودرو که با کمک تشکل‌های مربوطه تدوین شد، راهکارهای متعددی برای ارتقای این صنعت دیده شده است تصریح کرد: به عنوان مثال یکی از این راهکارها ایجاد قطعه سازان رده یک و جلوگیری از کوچک شدن واحدهای قطعه سازی و افزایش تعداد این واحدها است.
معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: زیرا هر چه واحدهای قطعه ساز بزرگتر باشند تیراژ تولید آن‌ها بیشتر و هزینه‌ تمام شده‌ آن ها کمتر می شود و به این ترتیب شرایط برای ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید فراهم می‌شود.
شجاعی افزود: در این زمینه واحدهای تحقیق و توسعه نقشی مهمی بر عهده دارند زیرا تمام خودروسازان مطرح جهانی نیز با کمک این واحدها توانستند به جایگاه فعلی خود دست یابند.
وی با تاکید بر استقلال ارزی در صنعت خودرو و با اشاره به کاهش صادرات در سال گذشته، افزود: معتقدم با برنامه ریزی می توان به اعداد بالاتری دست یافت و در تعامل با بخشهای پشتیبان، به استقلال ارزی حوزه خودرو رسید.
شجاعی بابیان این که امسال تلاش می کنیم دو جریان ارزی و پولی به سمت تولید حرکت کند، گفت: امسال 20 هزار میلیارد تومان اضافه بر تسهیلات سرمایه در گردش حوزه تولید نیاز داریم تا بتوانیم به استقلال ارزی برسیم.
وی تاکید کرد: اگر تشکل ها و بنگاه ها زنجیره ارزشی را شکل بدهند و کمک های مالی و تسهیلات به حلقه اول برسد، موثرترین حلقه، کمک ها را دریافت خواهد کرد.
معاون برنامه ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد : ایجاد تراز ظرفیتی و منفعتی در حوزه تولید که بیشتر به بنگاه ها و تشکل ها و تحقیق و توسعه برمی گردد به استقلال ارزی کمک شایانی خواهد کرد.
برچسب ها: خودرو ، صادرات ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار