گاه شمار فدراسیون فوتبال در اردیبهشت 1392

گزارش اهم اقدامات فدراسیون فوتبال در اردیبهشت 92 از زبان دبیر کل فدراسیون

مهدی محمدنبی – دبیرکل فدراسیون، گزارش عملکرد کمیته های مختلف فدراسیون فوتبال در اردیبهشت 1392 را به تفکیک کمیته ها و به شرح زیر اعلام کرد.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران، عملکرد تیم های ملی بدین شرح است:

در اردیبهشت ماه 92 تیم های ملی فدراسیون فوتبال، فعالیت خود را با اردوهای متعدد در رده های مختلف آغاز کردند و تیم های ملی فوتبال بزرگسالان، زیر16 سال و زیر17 سال در اردوهای خارجی حضور یافتند. تیم ملی فوتبال بزرگسالان جهت آمادگی برای بازی مقابل قطر در رقابتهای مقدماتی جام جهانی در تهران اردویی را پس از پایان لیگ برتر برگزار کرد و 30 اردیبهشت برای برگزاری یک اردو و یک بازی دوستانه با تیم ملی عمان به مسقط رفت. تیم ملی زیر16 سال برای حضور در تورنمنت ریاست جمهوری قزاقستان به آستانه قزاقستان رفت. همچنین تیم ملی زیر 14 سال در رقابتهای مقدماتی قهرمانی آسیا که به میزبانی مشهد برگزار شد، شرکت کرد و تیم ملی زیر17 سال برای برگزاری یک اردو و دو بازی دوستانه با تیم ملی زیر17 سال امارات به دوبی رفت. همچنین تیم ملی زیر15 سال برای حضور در رقابتهای المپیک نوجوانان چین تشکیل شد و در کمپ تیم های ملی، مراحل استعدادیابی و آمادگی اش را پی گرفت. در 18 اردیبهشت نشست هماهنگی سرمربی تیم ملی فوتبال با حضور کفاشیان، محمد نبی و امید نمازی در  فدراسیون فوتبال برگزار شد. در همین روز اعلام شد که بازی تیم ملی فوتبال ایران با تیم ملی عراق در امارات لغو شده، اما اردوی امارات همچنان در همان تاریخ اعلام شده در خردادماه برگزار خواهد شد.

تیم ملی زیر 14 سال
 
تیم ملی زیر 14 سال به سرمربیگری حسین صالح، 31 فروردین به مشهد رفت تا در رقابتهای مرحله مقدماتی قهرمانی 14 سال آسیا که به میزبانی خراسان رضوی برگزار شد، شرکت کند. ایران در بازی اول سه بر یک هند را شکست داد و در بازی دوم 11 بر صفر از سد ترکمنستان گذشت و در بازی سوم توانست 9 بر یک تیم قرقیزستان را شکست دهد. در بازی آخر تیم ملی زیر 14 سال توانست با نتیجه سه بر صفر پاکستان را شکست دهد و با اقتدار و به عنوان تیم اول به مرحله نهایی رقابتهای قهرمانی آسیا صعود کند.

تیم ملی زیر15 سال
 
تیم ملی زیر 15 سال که خود را برای حضور در رقابتهای المپیک نوجوانان چین در مردادماه امسال آماده می کند، 16 اردیبهشت در یک بازی دوستانه مقابل تیم نوجوانان پیکان به پیروزی دو بر صفر رسید. در بازی دوم و  روز 17 اردیبهشت توانست تیم جوانان فدک را سه بر یک شکست دهد. تیم ملی زیر15 سال در این اردو، در کمپ شهریار حضور داشت. اردوی بعدی تیم ملی پس از پایان امتحانات خردادماه بازیکنان برگزار خواهد شد.

-تیم ملی زیر16 سال
 
اردوی تیم ملی زیر16 سال به سرمربیگری مصطفی قنبرپور برای حضور در تورنمنت ریاست جمهوری قزاقستان با حضور 26 بازیکن آغاز شد. ایران در این تورنمنت با تیم های گرجستان، آذربایجان و اف سی بوتافوگو همگروه شد و در اولین بازی توانست سه بر صفر تیم بوتافوگوی برزیل را شکست دهد، در بازی دوم مقابل گرجستان به تساوی بدون گل رسید، در بازی سوم توانست آذربایجان را دو بر صفر شکست دهد و در حالیکه یک سال از همه تیم های حاضر کوچکتربود، به فینال رقابتها صعود کند. در فینال یک بر صفر مقابل قزاقستان، میزبان بازیها شکست خورد تا به مقام نایب قهرمانی تورنمنت ریاست جمهوری قزاقستان برسد. اردوی جدید این تیم هم پس از امتحانات خردادماه بازیکنان برگزار خواهد شد. مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا در این رده سنی از 1/7/92 لغایت 15/7/92 در پاکستان برگزار خواهد شد.

- تیم ملی زیر17 سال
 
اردوی تیم ملی زیر17 سال در آکادمی ملی فوتبال برگزار شد و ملی پوشان دوم اردیبهشت مقابل تیم امید پیکان به تساوی دو بر دو رسیدند. روز دهم اردیبهشت تیم ملی نوجوانان زیر17 سال در یک بازی دوستانه در زمین شماره دو آکادمی ملی فوتبال توانست یک بر صفر تیم پیمان ویژن تهران را شکست دهد. در روز 12 اردیبهشت و در یک بازی دوستانه توانست دو بر صفر تیم امید پیکان را مغلوب کند. تیم ملی زیر17 سال، 18 اردیبهشت به دوبی  رفت و در دو بازی مقابل تیم ملی زیر17 سال امارات، به یک پیروزی دو بر یک و شکستی پنج بر یک رسید. تیم ملی زیر17 سال با 20 بازیکن به امارات رفته بود و ملی پوشان پس از بازگشت به تهران و در یک بازی دوستانه توانستند تیم امید نیروی زمینی را 5 بر یک در زمین این تیم شکست دهد. این تیم 30 اردیبهشت 92 در ورزشگاه پیکان شهر توانست در مقابل تیم امید پیکان به نتیجه تساوی یک بر یک برسد. تیم ملی زیر 17 سال کشورمان خود را برای حضور در مسابقات جام جهانی نوجوانان که مهر ماه در امارات برگزار می شود، آماده می کند.

- تیم ملی بزرگسالان
 
در روز 9 اردیبهشت قرارداد حامی پروازهای تیم ملی فوتبال ایران دفتر شرکت هواپیمایی آسمان با حضور علی کفاشیان، مهدی محمد نبی و عزیزی خادم به امضا رسید. نوزدهم اردیبهشت ماه بود که فیفا آخرین رنکینگ تيم های ملی را اعلام کرد و تیم ملی فوتبال ایران با 538 امتیاز در رده 57 جهان قرار گرفت. 21 اردیبهشت کادر فنی تیم ملی اسامی بازیکنان تیم ملی را برای حضور در دو فاز اردوهای تیم ملی پیش از بازی دوستانه مقابل عمان و سه بازی مقابل قطر، لبنان و کره جنوبی اعلام کرد. کارلوس کی روش روز 25 اردیبهشت کنفرانس مطبوعاتی در سالن اجتماعات آکادمی ملی فوتبال برگزار کرد که به دلیل اصرار خبرنگاران بر روی سوالاتی درباره بازیکنانی که در اردوی تیم ملی حضور نداشتند، نیمه کاره ماند. ملی پوشان تمریناتشان را پس از پایان لیگ در کمپ تیم های ملی آغاز کرده و روز 30 اردیبهشت برای برگزاری یک بازی دوستانه مقابل عمان به مسقط پرواز کردند تا روز اول خرداد به مصاف تیم عمان بروند.

- تیم ملی فوتسال
 
دومین مرحله از اردوی تدارکاتی تیم ملی فوتسال در سال 92 از 9 اردیبهشت جهت آمادگی برای حضور در تورنمنت چین آغاز شد تا بازیکنان تمرینات خود را زیر نظر خسوس کاندلاس پیگیری کنند. ملی پوشان به منظور حضور در تورنمنت چین که با حضور تیم های هلند، رومانی و روسیه در خرداد برگزار می شود و همچنین رقابتهای آسیایی کره جنوبی اردوهای تدارکاتی خود را پشت سر می گذاشتند. اردوهای تدارکاتی تیم ملی فوتسال تا قبل از اعزام به مسابقات فوق، ابتدای هر هفته و به مدت 4 روز در تهران برگزار می شود.

- تیم ملی فوتبال ساحلی
 
اردوی تیم ملی ساحلی برای شرکت در مسابقات غرب آسیا که به ميزبانی ايران و در جزيره قشم برگزار شد از 4 اردیبهشت آغاز شد. همچنين مارکو اکتاويو سرمربی تيم ملی برای انجام پشتوانه سازی مناسب برای تيم ملی فوتبال ساحلی، بازيکنان تيم ملی ب را هم به اردو دعوت کرده است. دپارتمان فوتبال ساحلی در حال انجام کليه فعاليتهای مربوط به برگزاری مسابقات غرب آسیا از جمله اخذ ويزا، اقامت، برنامه های پروازی و کليه اقدامات مربوط به آماده سازی زمين مسابقات در قشم بود تا رقابتها به خوبی در این جزیره زیبا برگزار شود. در اولین بازی تیم ملی توانست تیم عراق را شش بر یک شکست دهد. در بازی دوم سه بر دو از سد فلسطین گذشت و در بازی نیمه نهایی مقابل بحرین توانست به پیروزی 6 بر یک برسد. ایران در فینال در مقابل عمان توانست پس از تساوی بازی در وقت معمول و اضافه با نتیجه سه بر سه، در ضربات پنالتی به پیروزی برسد و با نتیجه 4 بر سه عمان را شکست دهد و قهرمان رقابتها شود. در این رقابتها محمد مختاری بهترین بازیکن رقابتهای غرب آسیا شد و پس از اتمام مسابقات، فدراسیون غرب آسیا با ارسال نامه ای از برگزاری خوب مسابقات در جزیره قشم تشکر و قدردانی کرد.

- تیم ملی بزرگسالان بانوان(فوتبال)
 
دوم اردیبهشت ماه و پيش از شروع اردوی آماده سازی تیم ملی، هلنا کاستا- سرمربی تيم ملی در کنفرانسی مطبوعاتی پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود و اردوی تیم ملی بانوان از روز 11 اردیبهشت در کمپ تیم های ملی و برای حضور در رقابتهای بنگلادش آغاز شد و سرمربی تیم ملی، 25 بازیکن را به اردوی تیم ملی دعوت کرد.  تیم ملی بانوان 25 اردیبهشت به بنگلادش رفت تا در رقابتهای مقدماتی قهرمانی آسیا در مقابل تیم های فیلیپین(31 اردیبهشت)، بنگلادش (دوم خرداد) و تایلند (چهرام خرداد) قرار گیرد.

- تیم ملی بزرگسالان بانوان (فوتسال)
 
اردوی تیم ملی فوتسال بانوان برای حضور در تورنمنت 4 جانبه فوتسال روسیه 7 اردیبهشت آغاز شد. این تورنمنت با حضور تیم های ملی ایران، روسیه، اوکراین و  مجارستان از پانزدهم اردیبهشت ماه در روسیه آغاز شد. تیم ملی فوتسال بانوان 14 اردیبهشت به روسیه رفت و در اولین دیدار خود در مقابل اوکراین دو بر یک، شکست خورد و در دومین بازی دو بر صفر مغلوب روسیه شد. تیم ملی فوتسال بانوان در سومین دیدار خود مقابل مجارستان به تساوی دو بر دو رضایت داد.

-کمیته داوران 
نظارت
 
اوایل اردیبهشت 92 از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا مسعود عنایت به عنوان ناظرداوری مسابقات قهرمانی زیر 14 سال آسیا از گروه E که از 7 خرداد تا 13 خرداد 92 در میانمار برگزار می شود انتخاب شد. ضمن اینکه کمیته داوران AFC  عنایت را به عنوان ناظر رقابتهای پرزیدنت کاپ 2013 هم انتخاب کرده بود. 19 اردیبهشت ماه، فیفا اعلام کرد که حسین عسگری رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال، به عنوان ناظر داوری دیدار تیم های عراق – ژاپن انتخاب شده است.

همچنین حسین عسگری به عنوان ناظر داوری دیدار تیم های القادسیه کویت و فانجای عمان به کویت رفت که این بازی روز 25 اردیبهشت 92 در کویت برگزار شد. از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا، مسعود مرادی هم به عنوان ناظر دیدار تیم بنگال هند و یانگون یونایتد مالزی انتخاب شد. این بازی روز 25 اردیبهشت در هند برگزار شد. اسماعیل صفیری هم به عنوان ناظر داوری دیدار تیم های کویت اس سی و دهوک عراق انتخاب  بود و این بازی روز 24 اردیبهشت در کویت انجام شد.

-  ارزیابی
 
کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا هدایت ممبینی را به عنوان ارزیاب انتخاب کرد تا در مسابقات پرزیدنت کاپ 2012 که از 18 تا 22 اردیبهشت در مانیل فیلیپین برگزار شد، داوران مسابقات را ارزیابی کند. وی این کار را انجام داد و نتیجه ارزیابی را به کنفدراسیون فوتبال آسیا گزارش کرد.همچنین کمیته داوران AFC صدرالدین موسوی را به عنوان ارزیاب انتخاب کرد و موسوی چهارشنبه بیست و پنجم اردیبهشت ماه قضاوت یک داور اماراتی را در قالب یک بازی از لیگ برتر فوتسال امارات را ارزیابی کرد و نتیجه را به کنفدراسیون فوتبال آسیا گزارش داد.

- قضاوت
 
4 اردیبهشت اعلام شد که دیدار بین تیم های ملی فوتبال استرالیا و عراق از سری مسابقات مقدماتی جام جهانی روز 28 خرداد در استرالیا به قضاوت تیم ایرانی متشکل از علیرضا فغانی - داور وسط ، حسن کامرانی فر – کمک اول ، رضا سخندان – کمک دوم و سعید مظفری زاده داور چهارم برگزار می شود. 7 اردیبهشت تیم داوری ایرانی کاندیدای حضور در جام جهانی 2014 برزیل، متشکل ازفغانی، کامرانی فر و سخندان در کلاس توجیهی و هماهنگی فیفا در امارات شرکت کردند. روز 15 اردیبهشت فیفا از انتخاب تیم داوری ایرانی برای قضاوت در جام جهانی جوانان ترکیه خبر داد تا تابستان امسال فغانی، کامرانی فر و سخندان در ترکیه جزو داوران اصلی رقابتهای جام جهانی جوانان 2013 ترکیه باشند. کنفدارسیون فوتبال آسیا در همین روز هم از حضور سعید علی نژادیان در مسابقات پرزیدنت کاپ 2012 خبر داد. 22 اردیبهشت کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که تیم داوری ایرانی دیدار تیم های اف سی سئول کره جنوبی و بیجینگ جون چین را قضاوت خواهند کرد. این بازی روز 31 اردیبهشت 92 در سئول برگزار می شود و محسن ترکی به همراه محمدرضا ابوالفضلی و محمدرضا منصوری داورانی هستند که برای قضاوت انتخاب شده اند.داور چهارم این دیدار هم ایرانی است و سعید مظفری زاده داور به عنوان داور چهارم انتخاب شده است.

در بخش بانوان می توان به حضور شیوا یاری و سلطنت نوروزی به عنوان داور وسط و سمانه محسنی کیاسری و انسیه خباز مافی نژاد به عنوان کمک داور برای قضاوت در گروه های A و C رقابتهای مقدماتی جام ملتهای 2014 بانوان آسیا که در بحرین و اردن برگزار می شود، اشاره کرد.

- سایر فعالیت های دپارتمان داوری
 
18 اردیبهشت رئیس دپارتمان داوری اعلام کرد کلاس توجیهی و بازآموزی داوران لیگ برتر تیرماه 92 برگزار می شود و با اتمام مسابقات ليگ برتر فوتبال، دپارتمان داوری همچنان نسبت به اعزام داوران خود برای مسابقات مختلف فوتبال در رده های مختلف ادامه داد.  25 اردیبهشت، دپارتمان داوران اعلام کرد که در نظر دارد تا یک کلاس توجیهی مدرسین داوری را از روز چهارشنبه اول تا سوم خردادماه در آکادمی ملی فوتبال برگزار کند.

از سوی ديگر کميته داوران در اردیبهشت ماه و به دليل اتمام مسابقات ليگ دسته اول و روزهای پايانی ليگ برتر و جام حذفی، روزهای پرترافيکی را پشت سر گذاشت و علاوه بر آن کليه مسابقات ليگ های دسته دوم، سوم، جام حذفی و مسابقات رده های سنی و مسابقات ليگ دسته اول فوتسال آقایان و بانوان رویدادهایی بود که دپارتمان داوری، داوران آنها را انتخاب و به مسابقات اعزام کرد.

کمیته انضباطی

کمیته انضباطی فدراسیون صدور احکامش را درباره پرونده ها و شکایات مختلف در اردیبهشت ماه هم ادامه داد و رای پرونده بزرگ تبانی در لیگ یک که بزرگترین پرونده تبانی تاریخ فوتبال ایران بود هم صادر شد و همه احکام در سایت رسمی فدراسیون فوتبال قرار گرفت.

در رای پرونده تبانی لیگ یک برای  دو تیم ، 11 مربی، 11 بازیکن، 7 مسئول و 5 سرپرست به همراه سه فعال فوتبال احکامی صادر شد.

کمیته جوانان

کمیته جوانان در این ماه کار تیم های ملی پایه را دنبال کرد و میرشاد ماجدی سرپرست این کمیته جلساتی  با کادرفنی تیم های مختلف این کمیته درباره روند استعدادیابی رده های متعدد سنی برگزار کرد. در این جلسات ماجدی آخرین گزارش ها را از مربیان تیم های ملی پایه گرفت و برنامه رقابتهای پیش روی بین المللی نهایی شد. با توجه به تاریخ رقابتهای مقدماتی جوانان و نوجوانان آسیا و همچنین جام جهانی نوجوانان زیر17 سال 2013 امارات، برنامه ریزی هایی انجام شد. کمیته جوانان کرمان را به عنوان میزبان مرحله مقدماتی رقابتهای جوانان آسیا اعلام کرد. میرشاد ماجدی اواخر اردیبهشت به مالزی رفت تا در کنفرانس توسعه فوتبال پایه شرکت کند. در این ماه برگزاری اردوی تیم ملی زیر17 سال در آلمان نهایی شد. در روز 4 اردیبهشت برنامه رقابتهای مقدماتی قهرمانی زیر14 سال آسیا در کرمان از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا تایید شد. نهم اردیبهشت کنفدراسیون فوتبال آسیا، ایران، قطر، اردن، عراق، فلسطین، هنگ کنگ، اندونزی، تایلند و چین را به عنوان میزبانان مرحله مقدماتی جوانان آسیا (زیر19 سال) اعلام کرد که فدراسیون فوتبال ایران، کرمان را به عنوان شهر میزبان مرحله مقدماتی این رقابتها مشخص کرد. تیم ملی جوانان ایران در این رقابتها در گروه چهارم با تیم های عربستان سعودی، لبنان و تاجیکستان همگروه شده است.

همچنین کمیته جوانان از محمود روشن ضمیر برای برگزاری دوره مربیگری پیشرفته فوتبال پایه توسط کمیته المپیک آلمان در استانهای کرمانشاه، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی در خرداد 92، دعوت کرد و این کميته وظایف سرپرستان را توسط دپارتمان جوانان را تهیه و تدوین و به دبیرکل فدراسیون ارائه کرد تا پس از تایید به سرپرستان تیم های ملی ابلاغ شود.

کمیته فوتبال ساحلی

در این ماه رقابتهای فوتبال ساحلی غرب آسیا در جزیره قشم با حضور تیمهای عمان، لبنان، فلسطین، عراق، بحرین، قطر و ایران در دهه سوم اردیبهشت برگزار شد و ایران در این رقابتها به عنوان قهرمانی دست پیدا کرد. همچنین در جلسات این کمیته حضور تیم ملی ساحلی در تورنمنتهای خارجی پیش از حضور در جام جهانی تاهیتی و تشکیل تیم ملی فوتبال ساحلی بانوان تایید شد. همچنین زمان نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال ساحلی طی نشستی با حضور مسئولين تيم های مختلف در این ماه اعلام شد. روز 14 اردیبهشت فیفا اعلام کرد شهر پاپیته تاهیتی محل میزبانی رقابتهای فوتبال ساحلی جام جهانی است و این رقابتها 15 خرداد قرعه کشی می شود. روز 21 اردیبهشت فدراسیون جهانی فوتبال ساحلی طی نامه ای از تیم ملی فوتبال ساحلی ایران دعوت کرد تا در مسابقات جام ملتهای آسیا که در هایانگ چین برگزار می شود، شرکت کند.

در حال حاضر این کميته در حال برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم برای حضور تیم ملی فوتبال ساحلی در مسابقات جام جهانی است.

کمیته فرهنگی و بازی جوانمردانه

اردبیهشت ماه هم کميته فرهنگی جلسه های توجیهی فرهنگی ویژه تیم ملی را برای رده های مختلف برگزار کرد و تیم های رده های سنی و بانوان در چندين نوبت از برج میلاد بازديد داشتند. همانطور که در بخش های فوق اعلام شد، تيم های ملی نونهالان و فوتسال در ماه گذشته افتخار آفريدند و کميته فرهنگی  مراسم استقبال از اين ملی پوشان را در فرودگاه مهرآباد برگزار کرد. از ديگر اقدامات مهم کميته فرهنگی فدراسیون می توان به اجرای فعالیت های فرهنگی در خلال ديدارهای استقلال- الریان قطر از سری مسابقات جام باشگاههای آسیا، پرسپولیس – ملوان از سری مسابقات دوره دوازدهم لیگ برتر، فینال جام حذفی بین تيم های پرسپولیس و سپاهان و دیدار پایانی لیگ برتر بین تيم های استقلال و داماش اشاره کرد.

در این ماه تیم های مختلف رده های سنی در مراسم مذهبی شرکت کردند و برگزاری جلسه هماهنگی ویژه بازیهای مقدماتی جام جهانی پیرامون اقدامات و فعالیت های فرهنگی مربوطه و تدوین راهکارهای لازم ، پشتیبانی و اقدامات فرهنگی ویژه برای بازیهای تیم ملی بزرگسالان در قطر و سئول در دستور کار قرار گرفت. در روز 11 اردیبهشت سی و چهارمین جلسه هیات مذهبی جامعه اسلامی فوتبال به میزبانی باشگاه فرهنگی ورزشی نیروی زمینی ارتش برگزار شد و در این مراسم از خادمین و تلاشگران عرصه فرهنگی و مذهبی جامعه فوتبال به خصوص در عرصه فوتبال و فوتسال بانوان تجلیل شد. همچنین کمیته فرهنگی در همین روز از کاروان تیم ملی نونهالان ایران دیروز در فرودگاه مهرآباد استقبال کرد.

کمیته حقوقی و تدوین مقررات

کمیته حقوقی و تدوین مقررات آئین نامه نقل و انتقالات را به سازمان لیگ برتر ارسال کرد تا سازمان لیگ به باشگاهها این آیین نامه را ابلاغ کند. اصلاحات آئین نامه نقل و انتقالات سازمان لیگ برتر با توجه به آئین نامه نقل و انتقالات فیفا و قوانین مدنی ایران تدوین شده است.

کمیته بانوان

همچون ماه گذشته در این ماه هم نشست کمیته بانوان با کادر فنی تیمهای ملی با حضور فریده شجاعی-نایب رئیس فدراسیون در امور بانوان و سرمربیان تيم های ملی برگزار شد و برنامه های کمیته بانوان در ماههای پیش رو مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دوم اردیبهشت رئیس فدراسیون فوتبال نشستی را با کادر فنی تیم های ملی بانوان در آکادمی ملی فوتبال برگزار کرد و هشتم اردیبهشت ماه بود که برنامه مرحله دوم رقابتهای قهرمانی آسیا زیر 16 سال دختران اعلام شد.
انجام مسابقات ليگ برتر فوتسال کشور در اين ماه ادامه یافت و مراسم قرعه کشی و برگزاری مرحله دوم مسابقات لیگ دسته اول با حضور 8 تیم از دیگر اقدامات امور بانوان در خصوص مسابقات بود.

فريده شجاعی – نایب رئیس فدراسیون در نشست فدراسیون غرب آسیا شرکت کرد و به عنوان رئیس کميته آموزش بانوان غرب آسیا انتخاب شد.

سازمان لیگ برتر و آزادگان و سازمان لیگ فوتسال (کميته مسابقات)

در این ماه سازمان لیگ برتر برنامه بازیهای لیگ برتر و جام حذفی را تا پایان اردیبهشت اعلام کرد و علاوه بر انجام برنامه ریزی برای برگزاری مسابقات ليگ های مختلف، فعاليتهای جاری خود را در زمينه مسابقات ليگ قهرمانان آسیا برای سه نماينده ايران انجام داد و رقابتهای جام حذفی و لیگ برتر را به پایان رساند. همچنین سازمان لیگ آزادگان برنامه مسابقات رقابتهای لیگ دسته اول تا سوم، رده های پایه در رده سنی نوجوانان، جوانان و امید را اعلام و مسابقات آن را برگزار کرد و لیگ های مختلف رده سنی را به پایان رساند. 18 اردیبهشت علی کفاشیان-رئیس فدراسیون با ارسال نامه ای به رئیس سازمان لیگ از برگزاری سیزدهمین دوره رقابتهای لیگ برتر با حضور 16 تیم خبر داد و 21 اردیبهشت ماه مهدی تاج، سرپرست سازمان لیگ در نامه ای به علی کفاشیان - رئیس فدراسیون فوتبال، برنامه زمانبندی آغاز و پایان رقابتهای لیگ برتر و جام حذفی درفصل 92-93 را اعلام کرد.

29 اردیبهشت ماه رئیس فدراسیون فوتبال در نامه ای به سرپرست سازمان لیگ از وی خواست تا در سازمان لیگ، کارگروه مطالعات فنی تشکیل شود.

آکادمی ملی فوتبال

نخستین نشست شورای آکادمی در سال 92 و جلسه شورای توسعه فوتبال پايه در اردیبهشت ماه برگزار شد و آیین نامه مدارس فوتبال کشور در کميسيون ماده 5 وزارت ورزش و جوانان به تصويب رسید.

از ديگر اقدامات اکادمی ملی فوتبال می توان به پيگيری و برگزاری جلسات هماهنگی دومین همایش بین المللی علم و فوتبال و ارسال فراخوان اين همایش به دوازده هزار نفر اشاره کرد. همچنين دعوت نامه های مربوط به ميهمانان خارجی همايش نيز ارسال شد.

هفتمين نشریه آکادمی ملی فوتبال تدوين شد و پروژه راه اندازی آکادمی های باشگاه های ليگ برتر و دسته اول پيگيری شد و بازيکنان تيم ملی بزرگسالان در ازمونهای آمادگی جسمانی و حرکتی شرکت کردند و نمايندگان کميته ويژن به استانهای قم ، چهارمحال و بختياری و هرمزگان اعزام شدند و اين نمايندگان ضمن برگزاری نشستهای تخصصی، کارگاه های آموزشی متعددی را برای اين استانها به مرحله اجرا درآوردند.

لازم به ذکر است که آکادمی ملی فوتبال ضمن از سرگیری ساخت مرکز بدنسازی و اب درمانی آکادمی ملی فوتبال، پذیرای ملی پوشان در رده های مختلف تيم های ملی بود.

کمیته فوتسال

در این ماه برنامه های مختلف کمیته فوتسال طبق تقویم پیش رفت و اردوهای تیم های ملی فوتسال برگزار شد. در این ماه مقدمات برگزاری اردوی 10 روزه تیم ملی در چین، فراهم شد.  در این ماه علی صانعی به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی شد تا در سمینار فیفا در مالزی که از 23 تا 26 خرداد برگزار می شود شرکت کند. این سمینار  به منظور  آنالیز مسابقات جام جهانی برگزار می شود.  در این ماه فدراسیون فوتبال برای حضور در رقابتهای گرند پریکس برزیل در مهر 92 اعلام آمادگی کرد. همچنین تاریخچه فوتسال در بخشهای مختلف تهیه شد و به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شد. ارسال تاریخچه به صورت پاورپوینت به این دلیل بود که فیفا ایران و ژاپن را به عنوان کشورهای معیار برای فوتسال آسیا انتخاب کرده است و قصد دارد با بررسی فعالیتهای ایران و ژاپن باعث تبادل اطلاعات در میان سایر کشورهای آسیایی شود. نشست انتخاب نمایندگان باشگاههای حاضر در لیگ برتر و لیگ دسته اول کشور برای عضویت در مجمع عمومی 9 اردیبهشت برگزار شد و حسین رمضانی و میرحسین اوصیا از طرف باشگاههای لیگ دسته یک و علی طاهری و افشین دبیری هم از طرف باشگاههای لیگ دسته برتر انتخاب شدند. 16 اردیبهشت دو جلسه انتخاباتی در مجمع سازمان لیگ برتر فوتسال برگزار شد تا اعضای جدید مجمع سازمان لیگ برتر فوتسال مشخص شود. 26 اردیبهشت، کمیته فوتسال اعلام کرد جلسه مجمع عمومی سازمان لیگ فوتسال ساعت 10:30 روز دوشنبه ششم خردادماه با حضور اعضای مجمع سازمان لیگ فوتسال، در سالن کنفرانس آکادمی ملی فوتبال برگزار خواهد شد.

امور بین الملل

اوایل اردیبهشت کارگاه بزرگ آموزشی مسئولان برگزاری مسابقات توسط رئیس دپارتمان مسابقاتAFC و نمایندگان فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا درآمفی تئاتر هتل آکادمی ملی فوتبال برگزار شد. این دوره آموزشی برای برگزار کنندگان مسابقات که شامل 40 نفر بودند، برگزار شد و پس از برگزاری موفق این نشست که برای اولين بار در ايران برگزار شده بود، ماجد ابوه نماینده دفتر توسعه ای فوتبال فیفا در غرب آسیادر نامه ای به فدراسیون فوتبال از برگزاری کارگاه آموزشی مسابقات فیفا در ایران تشکر کرد.

دوم اردیبهشت ماکودی رئیس فدراسیون تایلند به ایران آمد و در آکادمی ملی فوتبال با مسئولین فدراسیون و آکادمی ملی فوتبال دیدار و گفتگو کرد و در زمان حضور رئیس فدراسیون فوتبال تایلند در ایران، تفاهم نامه همکاری بین دو کشور امضا شد.

روز 8 اردیبهشت و پس از پیگیری های متعدد فدراسیون فوتبال، جرومه والکه در نامه ای به دبیر کل های فدراسیون های ایران، کره جنوبی، ازبکستان و قطر اعلام کرد که دیدار تیم های کره جنوبی- ایران و ازبکستان- قطر در روز پایانی مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل در گروه اول همزمان برگزار می شود و داوران غیر غرب آسیایی برای دو دیدار ایران مقابل قطر و لبنان انتخاب می شوند.

11 اردیبهشت رئیس و دبیرکل فدراسیون فوتبال برای حضور در کنگره کنفدراسیون فوتبال آسیا و مجمع انتخاباتی این کنفدراسیون به مالزی رفتند. در این مجمع شیخ سلمان آل خلیفه بحرینی رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا شد و وی همچنین در انتخابات عضو کمیته اجرایی فیفا هم توانست انتخاب شود. در این مجمع علی کفاشیان و مهدی محمدنبی با بلاتر، پلاتینی، شیخ سلمان و رئیس فدراسیون عربستان نشست هایی برگزار کردند. در این مجمع مراسمی هم برای تجلیل از زحمتکشان فوتبال آسیا برگزار شد. این مراسم در تقدیر از 94 چهره برجسته فوتبال آسیا در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا و با حضور رئیس فیفا، سپ بلاتر و شیخ سلمان رئیس جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار شد و با توجه به درخواست فدراسیون فوتبال ايران، علاوه بر تقدیر از علی پروین، همایون بهزادی و علی جباری با نشان طلا از مهدی محمد نبی و علی کاظمی هم با نشان های برنز و نقره تقدیر شد.

ناظران ایرانی مسابقات بین المللی هم در اين ماه پرمشغله بودند و از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا، امید جمالی و محمدرضا کسرایی به عنوان ناظران دو دیدار مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا انتخاب شدند. و بنا بر اعلام فیفا محمدرضا کسرایی به عنوان ناظر دیدار تیم های عمان و عراق از سری مسابقات مقدماتی جام جهانی انتخاب شد.

 همچنین محمد رضا کسرایی مسئول امور بین الملل سازمان لیگ روز چهارشنبه  25 اردیبهشت به عنوان ناظر دیدار رفت تیم های جئونبوک کره جنوبی و کاشیوا ریسول ژاپن انتخاب شد. امید جمالی، سرپرست کمیته بین الملل فدراسیون فوتبال، دیدار برگشت تیم های گوانگجوی چین و سنترال کست مارینس استرالیا را در چین نظارت خواهد کرد و حامد مومنی هم به برای نظارت دیدار تیم های القادسیه کویت و فانجای اردن در روز 25 اردیبهشت به کویت رفت.

در 29 خرداد، دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه ای به دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران خبر از برگزاری سمینار «بازیکن حرفه ای» در ایران داد.

از مهمترین و بارزترین اقدامات فدراسیون در بخش بین الملل در ماه گذشته معرفی مهدی مهدوی کیا کاپیتان سابق تیم ملی به عنوان اولین سفیر آسیا در ورزش فوتبال پایه به کنفدراسیون فوتبال آسیا بود که پس از تاييد AFC ، این بازیکن پرافتخار برای دريافت حکمش به مقر AFC رفت.
 
کمیته آموزش
 
اوایل اردیبهشت کمیته آموزش از برگزاری یک دوره آموزش مربیگری سطح یک کنفدراسیون فوتبال آسیا در سمنان خبر داد. در 9 اردیبهشت کمیته آموزش از برگزاری دوره استعدادیابی مربیگری در استان لرستان خبر داد. در روز 11 اردیبهشت کمیته آموزش از برگزاری دوره  توجیهی و دانش افزایی مربیگری فوتبال ساحلی برای مربیان فوتبال ساحلی و از برگزاری گردهمایی سالیانه مسئولین آموزش استانها و کلاس مربیگری درجه یک آسیا با حضور کمیته آموزش 102 مدرس و 277 مربی در روزهای شنبه و یکشنبه 28 و 29 خرداد در آکادمی ملی فوتبال خبر داد. کمیته آموزش اعلام کرد یک دوره کلاس مربیگری درجه C کنفدراسیون فوتبال آسیا به مدرسی غلامرضا جهانی از 28 اردیبهشت تا 10 خردادماه در شهر کرج برگزار می شود. در 19 اردیبهشت همایش روسای کمیته های آموزش هیات های استانی با حضور در هتل آکادمی ملی فوتبال برگزار شد. همچنین یک دوره کلاس آموزشی دوره استعدادیابی به مدرسی بهروز معین از 23 تا 27 اردیبهشت در استان همدان برگزار شد.
 
کمیته پزشکی

کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال، پوشش پزشکی کلیه تیم های ملی را از نظر نیروی انسانی و ملزومات را فراهم کرد.8 اردیبهشت معاینات پیش از مسابقات تیم زیر16 سال بانوان در دستور کار قرار گرفت و انجام شد. در روز  9 اردیبهشت کمیته پزشکی از برگزاری چهارمین دوره آزمون سطح بندی گرید C پزشکان تیم ها خبر داد.  11 اردیبهشت ماه کلاس آموزشی تغذیه برای تیم ملی فوتبال بانوان برگزار شد و در همین روز  معاینات پیش از مسابقات تیم ملی بزرگسالان بانوان هم انجام شد. 17 اردیبهشت چهارمین جلسه اعضای هیات علمی دومین کنگره علم و فوتبال در آکادمی ملی فوتبال برگزار شد  یک روز بعد یعنی  18 اردیبهشت کلاس آموزشی مبارزه با دوپینگ برای تیم ملی فوتسال مردان هم برگزار شد. در طول ماه و به تناوب جلسات رسیدگی به تخلفات دوپینگ هم برگزار شد. ضمن اینکه اردیبهشت 92 دستورالعمل معاینات پیش فصل 92-93 تدوین و ابلاغ شد. دکترهاشمیان در روز 19 اردیبهشت اعلام کرد که تیم پزشکی ویژه ای برای نظارت بر نحوه درمان همایون بهزادی از سوی کمیته پزشکی تعیین شده و رئیس کمیته پیشکسوتان در کما نیست. در 21 اردیبهشت ماه کمیته پزشکی اعلام کرد که دومین کارگاه یک روزه ارتقا گرید C به B پزشکان فوتبال با عنوان " تغذیه در فوتبال "  اوایل خرداد ماه سال جاری در محل هتل آکادمی تهران برگزار میشود. در 28 اردیبهشت کلاس مبارزه با دوپینگ ویژه مربیان دارای مدرک A و مدرسان مربیگری کمیته آموزش در خلال برگزاری گردهمایی مربیان برتر و مدرسان فوتبال ایران هم برگزار شد.
 
امور تشریفات

امور تشریفات فدراسیون فوتبال در اردیبهشت 92 اعزامهای داخلی و خارجی متعددی داشت.  کمیته تشریفات فدراسیون تمامی کارهای مربوط به گرفتن بلیت پروازهای داخلی و خارجی، اخذ ویزا و هتل محل اقامت تیم ها و همچنین بدرقه و استقبال از تیم های ملی را انجام داد. همچنین این کمیته روادید ورودی داوران و ناظران خارجی مسابقات و نمایندگان فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون غرب آسیا را گرفت و بلیت های پرواز آنها را خریداری کرد و برای آنها هتل رزرو کرد. علاوه بر همه اینها این کمیته برای مسئولان ایرانی مسابقات بلیت پروازهای داخلی را گرفت و رزرو هتل ها را انجام داد.

همانطور که در بخش تيم های ملی گفته شد تیم ملی بزرگسالان به عمان رفت و روادید مربوط به حضور این تیم در عمان گرفته شد. تیم ملی زیر16 سال به تورنمنت ریاست جمهوری قزاقستان رفت و برای این تیم هم ویزای قزاقستان و بلیت پرواز از تهران به آلماتی و از آلماتی به آستانه گرفته شد. برای تیم های حاضر در رقابتهای مقدماتی زیر14 سال آسیا درمشهد هم ویزا گرفته شد. برای کاروان تیم های پاکستان، ترکمنستان، هند و قرقیزستان هر کدام 25 ویزا و اقامت در ایران اخذ و برای 10 داور و 10 ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا هم 20 ویزا و اقامت گرفته شد.
 
در مجموع 200 ویزا و بلیت رفت و برگشت برای این تیم ها گرفته شد. لازم به ذکر است که برای همه بازیکنان شهرستانی تیم های ملی پس از ورود به ایران بلیت برگشت به شهرستانهای بازیکنان گرفته شده است. در این ماه تیم ملی فوتسال بانوان و تیم ملی فوتبال بانوان به کشورهای روسیه و بنگلادش رفتند و تیم ملی زیر17 سال به امارات رفت. برای همه تیم های ملی بلیط رفت و برگشت پروازها، ویزاها و مجوز شورای برون مرزی و همچنین مجوز خروج از کشور گرفته شد و مراسم بدرقه و استقبال از این تیم ها به خوبی انجام شد.

اردیبهشت 92 تیم های الجیش قطر، الغرافه قطر و الریان قطر و الشباب امارات برای حضور در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا وارد ایران شدند که برای هر کاروان حدود 60 ویزا و اقامت حضور در ایران گرفته شد. همچنین برای تیم های نظارت و داوری شش نفره خارجی برای بازیها مقابل نمایندگان ایران ویزا گرفته شد. ضمن اینکه علاوه بر روادید تیم های فوق و گرفتن ویزاهای داوران و ناظران و نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا، مجوز پرواز از کنترل پرواز بابت هواپیماهای چارتر تیم ها گرفته شد. کمیته تشریقات جلسات هماهنگی برگزارکنندگان بازیها را برگزار کرد.

در اردیبهشت ماه مسئولان فدراسیون و علی پروین برای مراسم ویژه کنفدراسیون به مالزی رفتند که رواید آنها هم گرفته شد.

رقابتهای فوتبال ساحلی غرب آسیا هم در قشم برگزار شد  و تیم های فوتبال ساحلی لبنان، فلسطین، قطر، عمان، بحرین و سوریه به ایران می آیند که برای آنها ( هرکاروان 20 نفر) و 15 داور فوتبال ساحلی خارجی ویزا و اقامت گرفته شد. کارگاه برگزاری مسابقات زیر نظر فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار شد که برای 4 تن از نمایندگان فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا کلیه کارهای مربوط به اخذ روادید و رزرو هتل انجام شد.

گردهمایی مربیان برتر و مدرسان هم که توسط کمیته آموزش در اردیبهشت ماه انجام شد، برای 320 نفر در هتل المپیک و 66 نفر در هتل آکادمی ملی فوتبال امکانات لازم فراهم شد. کمیته آموزش در این ماه مرحله اول دومین دوره آموزش مربیگری درجه یک آسیا و برگزاری گردهمایی سالیانه دانش افزایی مسئولان کمیته آموزش استانها را در هتل آکادمی با حضور 70 تن برگزار کرد که کلیه مراحل اسکان و پذیرایی برای این 70 نفر انجام شد.

تیم های ملی اردوهای مختلفی در طول ماه داشتند که در هتل المپیک، هتل آکادمی، هتل آزادی و مهمانسرای شماره یک مراحل اسکان آنها به خوبی انجام پذیرفت.

در اوایل ماه رئیس فدراسیون فوتبال تایلند و رئیس کمیته بین الملل و حقوقی کنفدراسیون فوتبال آسیا به تهران آمدند که مراسم استقبال، بدرقه و اسکان و اخذ روادید برای آنها به خوبی انجام شد./زر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار