ممنوعيت صادرات گندم ادامه دارد

پايين بودن نرخ خريد تضميني گندم موجب خروج غير رسمي و بي رويه اين محصول شد و گمرك را برآن داشت تا از برقرار بودن مصوبه ممنوعيت صادرات گندم خبر دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ تعيين نرخ 720 تومان براي خريد تضميني گندم در سال جاري، تامين كننده هزينه هاي كشاورزان نبود و زمينه خروج غير رسمي اين محصول استراتژيك و سرازير شدن آن به كيسه عراقي ها را فراهم كرد.

با خروج گندم هاي باكيفيت و ارزان داخلي، در روزهاي اخير گندم هاي آلوده و بي كيفيت پاكستاني كه برخي كشورها از آن به عنوان خوراك دام هم استفاده نمي كنند با قيمت بسيار بالايي وارد كشور شد.

روز گذشته نمايندگان مجلس در بررسي بودجه تعيين تكليف نرخ خريد تضميني گندم و افزايش آن نزديك به قيمت جهاني اين محصول استراتژيك را به عهده كميسيون تلفيق واگذار كردند.

همچنين، گمرک ایران در تازه‌ترین بخشنامه خود اعلام کرد: بخشنامه مورخ بیست و ششم آذر سال 1391 موضوع فهرست کالاهای ممنوع و مشروط و نامه مورخ هفدهم اردیبهشت 1392 دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران را لازم الاجرا خواند كه بنابراين گندم همچنان در جدول A2 جدول ضمیمه بخشنامه پیروی قرار دارد و صادرات آن ممنوع است.

گمرک ایران از کلیه گمرک‌های اجرایی کشور خواسته تا محموله‌های صادراتی احتمالی گندم را توقيف كنند اما متاسفانه گندم ها بيشتر از مبادي غير رسمي از كشور خارج مي شوند. 

لازم به ذكر است بنابر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت گندم از جمله کالاهای اساسي و مشمول دريافت ارز مرجع براي واردات است كه صادرات و خروج غير رسمي آن زمينه سوءاستفاده را براي فرصت طلبان فراهم مي كند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار