فارس/ برای نخستین بار در کشور

توليد نان بدون گلوتن

نان و پودر نان بدون گلوتن برای نخستین بار در کشور، در فارس تولید شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، این نان برای مبتلایان به بیماری سیلیاک مناسب است.

سیلیاک یک نوع حساسیت غذایی است که در آن فرد به پروتئین گلوتن که پروتئین اصلی موجود در گندم، جو و چاوداراست، حساسیت دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت : افراد مبتلا به بیماری سیلیاک به نان های معمولی حساسیت دارند.

تا پیش از این مقدار کمی از محصولات بدون گلوتن از جمله نان و کیک با قیمت بالا از کشورهایی مانند آلمان و هلند وارد می شد و مبتلایان به سیلیاک در تامین نان قابل استفاده خود با مشکلاتی همچون پرداخت هزینه بالا و دریافت محصولات با کیفیت پایین روبرو بودند.

مجذوبی بیان کرد: با تولید داخلی نان و پودر نان بدون گلوتن توسط دانشگاه شیراز ، واردات این محصولات و خروج ارز کاهش می یابد و می توان این محصولات را با کیفیت مطلوب در کشور تولید کرد و به راحتی در اختیار مصرف کنندگان قرار داد.

مجذوبی افزود: در تولید این محصولات از نظرات آقایان دکتر افتخاری و دکتر صالحی، اساتید بخش تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز استفاده شده و در مراحل اجرایی و صنعتی شدن آن معاونت غذا و داروی استان فارس همکاری خوبی داشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: نتایج این تحقیق پس از ثبت اختراع به شماره 77735 در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور؛ پروانه ساخت دریافت کرده و به طور صنعتی یکی از تولیدکنندگان مواد غذایی در شهرک صنعتی شیراز در حال تولید و صدور آن به سایر استان های کشور است./س

برچسب ها: تولید ، نان ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.