خطر تعلیق بیخ گوش پرسپولیس و استقلال

رئیس کمیته نظارت، بازرسی و ارزشیابی سازمان لیگ گفت: لحن نامه فیفا به فدراسیون فوتبال ایران توبیخ‌آمیز بود و فیفا از ایران سوال کرده بود چرا احکام کمیته انضباطی در مورد باشگاه‌های بدهکار اجرایی نشده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، حجت‌الاسلام علیرضا علیپور در گفت‌وگو با فارس در مورد پرداخت ارقام نجومی میلیاردی از سوی برخی از باشگاه‌ها به بازیکنان برای فصل آینده لیگ برتر، گفت: وضعیت اقتصادی خود به خود قیمت‌ها را کنترل می‌کند و باشگاه‌های بدهکار خود دلیلی بر این مدعا هستند. بسیاری از این ارقام میلیاردی که در فصول گذشته نیز صحبت از آنها بود، به بازیکنان پرداخت نشده است زیرا این بازیکنان با ارقام غیرواقعی با باشگاه‌ها قرارداد امضا کرده بودند.

وی ادامه داد: بازیکنی که در تیمی مثل فجر سپاسی یا نیروی زمینی با دستمزد 50 تا 300 میلیونی بازی می‌کرده است، توسط واسطه‌های چندگانه به باشگاه‌هایی رفته و قرارداد 800 میلیونی امضا کرده اما در نهایت حتی دستمزدی پایین‌تر از باشگاه‌های اولیه خود دریافت کرده ‌است و اکنون این بازیکنان مانده‌اند و چک‌های بی‌محل که بخشی از آن هم باید هزینه وکیل شود. باشگاه‌ها هم پولی ندارند که به این بازیکنان بدهند.

علیپور در مورد اینکه با توجه به رای کمیته انضباطی برای تعلیق باشگاه‌های بدهکار امکان برگزاری لیگ برتر سیزدهم وجود دارد یا اینکه با پا درمیانی و ریش‌ سفیدی باز هم باشگاه‌های بدهکار رفع تعلیق می‌شوند، گفت: یکی از مهمترین الزامات فیفا و به تبع آن کنفدراسیون فوتبال آسیا برای صدور پروانه حرفه‌ای باشگاه‌ها این است که باشگاه‌ها هیچ بدهی به بازیکن یا مربی نداشته باشند. شاید در زمینه سخت‌افزاری فیفا و AFC با تساهل با باشگاه‌ها برخورد کنند اما در زمینه بدهی باشگاه‌ها به بازیکن و مربی فیفا و AFC جدیت خاصی دارند. برای نمونه می‌گویم اشپیتیم آرفی بازیکنی که از پرسپولیس و تراکتورسازی طلبکار بود و به فیفا شکایت کرد. فیفا  هم با لحنی توبیخ‌آمیز از فدراسیون فوتبال ایران سؤال کرده بود چرا احکام کمیته انضباطی علیه باشگاه‌های بدهکار اجرایی نشده است که در نهایت این بازیکن با باشگاه تراکتورسازی به توافق رسید اما لحن نامه فیفا کاملا توبیخ‌آمیز بود.

علیپور تصریح کرد: کمیته پروانه صدور مجوز حرفه‌ای AFC در این زمینه بسیار جدی است و حتی هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال هم بابت این مسئله دل‌نگران بود که در نهایت کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال حکم به تعلیق باشگاه‌های بدهکار داد. اکنون نیز برای حل این معضل راهکار وجود دارد و آن این است که یک کمیته حکمیت تشکیل شود و بازیکنان دستمزدهای واقعی خود را از باشگاه‌ها طلب کنند و باشگاه‌ها نیز آن بدهی‌ها را بپردازند. فدراسیون فوتبال هم می‌تواند یکی از اضلاع این کمیته حکمیت باشد تا ضمانت اجرایی پرداخت‌ها وجود داشته باشد و اگر باشگاهی بدهی‌اش را نداد با امتیاز منفی وارد مسابقات لیگ شود.

رئیس کمیته نظارت، بازرسی و ارزشیابی سازمان لیگ افزود: میزان درآمد باشگاه‌ها از حق پخش تلویزیونی و تبلیغات به اندازه‌ای نیست که بدهی سنوات گذشته باشگاه‌ها را پر کند. پس باید چنین حکمیتی در فوتبال ایجاد شود و مشکلات برطرف گردد و بازیکنان قیمت واقعی خود را بگیرند. اکنون برای صدور پروانه مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها داشتن تراز مالی مثبت یکی از مهمترین شرایط است و باشگاه‌ها و هیئت موسس و مدیره باشگاه‌ها باید بودجه سالیانه باشگاه را براساس واقعیت‌ها مشخص کنندو  منابع درآمدی باشگاه هم معلوم باشد و باشگاه‌ها در این صورت حق دارند که 60 درصد از کل آن بودجه را به جذب مربی و بازیکن اختصاص بدهند.

وی تصریح کرد: بدون تعارف می‌گویم خطر تعلیق از سوی کمیته صدور پروانه حرفه‌ای AFC باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و تمامی باشگاه‌های بدهکار را تهدید می‌کند. پس بهتر است مدیران باشگاه‌ها دست از بلندپروازی‌ها بردارند و رقم‌های قرارداد واقعی را اعلام کنند و آنچه را که باشگاه‌شان توان دارد به بازیکنان دستمزد بدهند. اگر یادتان باشد یوفا علیه دو باشگاه بشیکتاش و فنرباغچه ترکیه احکام سنگینی را صادر کرد. پس این خطر برای باشگاه‌های بدهکار فوتبال ایران نیز وجود دارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.