رمضان لطفی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  افزود:اگر 
برخی جوامع در بحث مشارکت های اجتماعی به نقطه اوج رسیده اند نتیجه آزمون 
و خطاهایی است که ما می توانیم از آن تجربه ها به عنوان راهکارهایی برای 
افزایش مشارکت های مردمی استفاده کنیم. 
 
وی همچنین تصریح کرد: بحث تربیت نیروی انسانی تسهیل گر در بین مدیران 
محلات و مسئولان خانه ها موضوعی است که  متاسفانه مغفول مانده است و باید 
به آن توجه ویژه کرد. 
 
لطفی افزود: باید به این مهم توجه داشت که مدیران محلات و همچنین مسئولان 
خانه ها  باید مهارت تسهیل گری را در چند مقطع آموزش ببینند تا درنهایت 
با کسب مهارت لازم در این زمینه بتوانند هدایت و رهبری گروه های خودجوش 
انسانی در محلات را برعهده بگیرند. 
 
معاون توانمندسازی و کارآفرینی سازمان رفاه یادآور شد: با استفاده از این 
مهارت ارتباطی ،مدیران و مسئولان می توانند  افراد علاقه مند و اثر گذار 
در یک محله را شناسایی وگردهم جمع کنند،نحوه  شکل گیری گروه را به آنان و 
همچنین رصد مشکلات و نحوه بررسی آنها را  آموزش دهند. 
 
وی همچنین از برگزاری دوره های تسهیل گری برای ۴۰۵ مدیر خانه های 
کارافرینی و رفاه  خبرداد و تصریح کرد:از اسفند ۹۱ تاکنون با همکاری جهاد 
دانشگاهی یک دوره ۳۲ ساعته تسهیل گری برای مدیران خانه های زیر مجموعه 
سازمان رفاه برگزارشده که روند آن ادامه دارد. /ل