پرتاب آزمایشی موشک بالستیک دارای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای توسط رژيم اسرائیل

براساس گزارش‌ها، رژیم اسرائیل به پرتاب آزمایشی یک موشک جدید بالستیک دوربرد، دارای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای، شیمیایی اقدام کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي، ارتش اسرائیل پرتاب موشک در روز جمعه، از یک پایگاه واقع در ساحل مدیترانه، را به عنوان آزمایش سیستم نیروی محرکه یک موشک توصیف کرده و در مورد این سیستم هم توضیح بیشتری ارائه نداده است. 

وزارت امور نظامی اسرائیل در یک بیانیه کوتاه اعلام کرد: اسرائیل در پایگاه نظامی پالماخیم، یک سیستم نیروی محرکه ماشین را به طور آزمایشی پرتاب کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: این پرتاب آزمایشی از قبل برنامه‌ریزی شده بود و همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، انجام شد.

رسانه‌های اسرائیل با استناد به نظر تحلیلگران می‌گویند که این آزمایش به احتمال بسیار زیاد به سیستم موشکی بالستیک جریکوی اسرائیل ارتباط دارد. 

کارشناسان می‌گویند که پیشرفته‌ترین نسخه این سیستم، جریکوی سه است که بردی مابین ۵ هزار تا ۱۱ هزار کیلومتر دارد و می‌تواند یک کلاهک با وزن حدود یک تن را حمل کند. 

آخرین آزمایش موشک جریکو ۳، در نوامبر ۲۰۱۱ انجام شد. 

پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیک دوربرد توسط اسرائیل در سال ۲۰۰۸، تهدید حمله به ایران را مطرح کرد. 

این تصور به طور وسیع وجود دارد که اسرائیل، تنها دارنده سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است. براساس گزارش‌ها این رژیم بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد، ولی بر اساس سیاست به اصطلاح ابهام هسته‌ای، اسرائیل دارا بودن این میزان سلاح‌های کشتار جمعی را نه تایید و نه تکذیب کرده است. 

علاوه براین، رژیم اسرائیل هرگز اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود را نداده است و همچنان درخواست‌های بین‌المللی برای پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای NPT را نادیده گرفته است. 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار