اصفهان/

بومی سازی دستگاه های آنالایزر واحد احیاء مستقیم در فولاد مبارکه

دستگاههاي آنالايزر ON- LIN واحد احياء مستقيم فولاد مبارکه اصفهان براي اولين بار در کشور بومي سازي شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان کارشناس برق و ابزار دقيق ناحيه آهن سازي با اعلام اين خبر گفت:با دستيابي به دانش فني ساخت اين تجهيرات که با همکاري فولاد مبارکه و گروه تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اصفهان صورت گرفت در اين مورد همانند ساير موارد، تحريم ها به فرصت طلايي تبديل شد و ديگر نياز به واردات اين آنالايزرها نيست.

رضي سلطاني‌پور در خصوص فرآيند کار آنالايزرها در سيستم واحد احياء مستقيم اظهار داشت: مقادير و نسبت گازهاي مونواكسيد، متان و دي اكسيد كربن در گاز احیاء نقش مهمي در بازدهی احياء اكسيد آهن به آهن اسفنجي در واحد احياء مستقيم دارد. لذاکنترل و اندازه گیری سریع در خطوط گازهای مونو اکسید کربن( ( COو دی اکسید کربن( Co2 ) در واحد احیاء مستقیم برای تولید آهن اسفنجی از اهمیت بسیاری برخوردار است. که اين امر عمدتا توسط آنالیز گازها به صورت on-line صورت می گيرد.

وی ادامه داد: آناليزورهاي موجود همگي وارداتي بوده و هيچ گونه بومي سازي روي آنها صورت نگرفته بود از اين رو با توجه به مشکلات ناشي از تحريم‌ها این طرح با هدف ساخت دستگاه اندازه‌گیری گازهای مذکور بصورت On-line تعريف شد . تا از اين طريق بتوان در اطاق کنترل، میزان گازهای فوق را در همان زمان در گاز احیا دنبال کرد.

کارشناس برق و ابزار دقيق ناحيه آهن سازي افزود: طرح بومي سازي آنالايزرها بنا بر نیاز مبرم واحد احیا مستقیم اجرا شد تا بدينوسيله بتواند جایگزین دستگاه‌هاي خراب و از رده خارج موجود شود از اين رو طرح تحقیقاتی تعریف شد که با همکاری مسئولین فنی واحد احیامستقیم، و گروه تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اصفهان این دستگاه ساخته شد و در مدول F واحداحیا مستقیم نصب گردید.

رضي سلطاني پور افزود: با در مدار قرار گرفتن اين آنالايزرها آنالیز گازهای فوق الذکر بصورت On-line در کمتر ازده ثانیه صورت گرفته و نتایج به اطاق کنترل ارسال شده و روی نمایشگر قابل مشاهده است. ضمن اينکه بايد به خاطر داشته باشيم هر گونه تغییر در کیفیت گاز مصرفی قابل کنترل آنی بوده و اين امر مي‌تواند در میزان تولید آهن اسفنجی اثر گذار باشد.

وي در ادامه با اشاره به ديگر مزاياي اين بومي سازي گفت: با دستيابي به دانش فني ساخت چنین دستگاه هایی در ایران از اين پس از واردات آنها بي‌نياز شديم ضمن اين که در صورت بروز هر گونه مشکل در عملکرد، مي‌توان عيوب احتمالي دستگاه را به راحتی و بدون اتلاف وقت و هزینه سریعاً برطرف نمود مضاف براين كه با گذشت بیش از یک سال کار در سه نوبت کاري، اين دستگاه بدون هرگونه عيبي در حال کار است. علاوه بر اين از آنجایی که فناوری ساخت این دستگاه ها بومی شده است می توان متناسب با نیازهای آتی مجتمع دستگاه های مورد نظر را بهبود بخشید و دستگاههای مشابه مورد نياز دیگر صنایع را در داخل کشور تولید نمود.

وي با تاکيد بر اين نکته که فناوری ساخت این دستگاه‌ها در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا ژاپن، آلمان، انگلیس وکانادا وجود دارد تصريح کرد: ساخت دستگاه اندازه گیری گازهای مونو اکسید کربن (CO ) و دی اکسید کربن(CO2 )به روش مادون قرمز در ایران برای اولین بار بوده است. مهمتر اينکه دستگاه مذکور بر مبنای طراحی و بررسی عملکرد هر یک از اجزای آن ساخته شده است. به عبارت دیگر در ساخت این دستگاه از مهندسی معکوس استفاده نشده و تمامی اجزای دستگاه برای اولین بار طراحی و ساخته شده است./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.