اخبار ویژه روزنامه های دوشنبه؛

نوه امام "لیلی بروجردی" گزینه اصلی وزارت ارشاد/لغو افطاري پرخرج فرهاد دانشجو

ناشی‌گری خاتمی «فرد مورد نظر» را سوزاند! ،اسرائیل منافقین را تأمین مالی می‌کند،آرزوي احمدي‌نژاد چيست؟،مطهري: در انتظار نظر دستگاه اطلاعاتي هستم،آرزوی مشایی چه بود؟،واکنش حسینی به خبر برکناریش،افت فشار دلیل غیبت احمدی‌نژاد!،غيبت شاهرودي در جلسه ردصلاحيت هاشمي،رويكرد حماس در قبال تهران موجب شد؛ اختلاف عميق در جنبش ...از مهمترین اخبار ویژه روزنامه های امروز هستند.

 مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

*کیهان

آمریکا در دام سوریه گیر افتاده است


در حالی که دولت بشار اسد به کمک ایران و حزب‌الله در حال کسب پیروزی‌های گسترده است، به نظر می‌رسد آمریکا و غرب در سوریه به دام افتاده‌اند.

نشریه سوئیسی باسلر سایتونگ با انتشار این تحلیل خاطرنشان کرد: در اوایل ماه می (اردیبهشت) شواهد حکایت از آن داشت که قدرت‌ها با هم توافق دارند و جان کری و سرگئی لاوروف وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه طی دیداری در مسکو نوید برگزاری کنفرانس صلح در ژنو را دادند ولی این کنفرانس تا به امروز تشکیل نشده و بعید هم به نظر می‌رسد که اصلا برگزار شود. موضوع اختلاف درباره آن نیز شرکت‌کنندگان در آن بودند. گروه دوستان سوریه با شرکت دادن ایران در کنفرانس مخالف بودند .

روزنامه سوئیسی اضافه کرد: دو ماه پیش که مخالفان بشار اسد خواهان کناره‌گیری او شدند، وی با حمایت رژیم و حزب‌الله لبنان پیروزی بدست آورد و مخالفان را از یک شهر مهم از نظر سوق‌الجیشی بیرون راند و بنابراین این‌گونه به درخواست مخالفان پاسخ داد.

این روزنامه خاطرنشان کرد: گروه‌‌های وابسته به شبکه تروریستی القاعده می‌خواهند در شمال سوریه حکومت به وجود آورند. این موضوع برای ارتش آزاد سوریه که علیه بشار اسد مبارزه می‌‌کند به این معناست که اینک باید در دو جبهه بجنگد و این امر برای غرب این نتیجه را بدست می‌دهد که خطر گروه‌‌های سلفی در سوریه را دست‌کم گرفته بود و ضمنا برای مسلح نمودن بیشتر ارتش آزاد هم دیگر دیر شده است.
روزنامه سوئیسی تصریح کرد: در حالی که غرب‌‌ها نمی‌توانستند درخصوص دادن و ندادن سلاح به مخالفان رژیم بشار اسد به توافق دست پیدا کنند، روسیه و ایران متحد شده و از ارتش از هم پاشیده سوریه در این میان یک ارتش منظم و با ظرفیت حمله بالا به وجود آوردند. بنابراین، غرب امروز در سوریه در دام افتاده و از سوی دیگر با القاعده دست به گریبان شده است با این حال در صورت پیروزی بشار اسد، نفوذ مسکو، تهران و حزب‌الله لبنان در منطقه افزایش پیدا می‌کند.

در همین حال پایگاه خبری آمریکن فری‌بیکن نوشت: مقامات سابق آمریکایی به اعضای مجلس نمایندگان این کشور هشدار دادند بی‌تفاوتی واشنگتن در قبال سوریه می‌تواند به «پیروزی» سیاست‌های ایران در منطقه و تقویت سلطه این رژیم بر منطقه منجر شود.

این روزنامه به نقل از «الیوت آبرامز» مشاور امنیت ملی دولت «جرج بوش» نوشت: هدف اولیه آمریکا باید جلوگیری از پیروزی ایران باشد زیرا در این صورت بسیاری از کشورهای منطقه و از جمله این کشور (ایران) نتیجه‌گیری خواهند کرد که آمریکا در حال عقب‌نشینی از منطقه است و تهران ممکن است با استفاده از چنین خلأیی به قدرت برتر منطقه بدل شود.

در این میان هاوارد مک کوئن سناتور جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا و رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد که آمریکا به دلیل کاهش هزینه‌های کلی دولت یا در اصطلاح آمریکایی‌ها، توقیف و مصادره (Sequestration)، گزینه‌های نظامی محدودی در اختیار دارد.وی گفت، حتی حمله هوایی جزیی آمریکا می‌تواند در شرایطی که میلیاردها دلار از بودجه دفاعی ما کاسته شده دشوار باشد.

تلاش ناشیانه برای تطهیر اصحاب فتنه!روزنامه اعتماد روز گذشته در صفحه اول خود روی فتنه‌گران را سفید کرد!
این روزنامه «سقوط دوباره سکه و دلار» را به عنوان تیتر یک خود برگزید و این کاهش قیمت را «واکنش بازار ارز و طلا به تحولات سیاسی» عنوان کرد.

اما تحولات سیاسی مورد نظر اعتماد که این تیتر یک را از جهات مختلف احاطه کرده‌اند عبارتند از؛ سخنرانی یکی از چهره‌های شاخص فتنه، مصاحبه با عضو حزب منحله مشارکت، یادداشتی از یکی از گردانندگان حلقه ماسونی جرس و بالاخره اظهار شعف از احتمال مذاکره مستقیم با شیطان بزرگ!

اعتماد در شماره دیروز خود به سراغ محمد نعیمی‌پور، عضو شورای مرکزی حزب منحله مشارکت رفته و موضوع این حزب را پیش کشیده است!نعیمی‌پور در واکنش به سخنان عسگراولادی درباره فعالیت حزب مشارکت و اعتماد ملی، با اتخاذ رویکردی طلبکارانه و با فراموش کردن نقش حزب متبوعش در فتنه 4 سال گذشته که منجر به وارد آمدن صدمات فراوانی به کشور و افراد مختلف شد، در کمال گستاخی مدعی می‌شود حرف‌های امثال عسگراولادی به این خاطر است که اشتباهات خود را جبران کنند و گویا حزب مشارکت هیچ جرم و جنایتی مرتکب نشده است.

نعیمی‌پور با جسارت اعلام می‌کند این حزب منتظر است تا دولت جدید مستقر شده و سپس دفاتر خود را بازگشایی کند!
در حالی که این حزب و اصحاب فتنه باید پاسخگوی اقدامات ساختارشکنانه خود باشند، وی نه تنها اعضا بلکه نزدیکان حزب منحله مشارکت را نیز برای تصدی انواع و اقسام پست‌های دولتی صاحب صلاحیت می‌داند و عقلانیت دولت یازدهم را مرتبط با میزان پیشکش مناصب دولتی به آنان معرفی می‌کند!

روزنامه اعتماد سرمقاله روز گذشته خود را به قلمی سپرده است که طی سال‌های اخیر موضع‌گیری‌های پرسش برانگیز وی علیه نظام و جمهوریت و اسلامیت آن بر کسی پنهان نبوده و نیست.

نکته جالب آنجاست جمیله کدیور که جزو حلقه اصلی گروه ماسونی و لندن‌نشین جرس است در این یادداشت برای کابینه روحانی دل می‌سوزاند و از دوستانش می‌خواهد اینقدر به آقای روحانی فشار نیاورند!

خاطرنشان می‌شود چندی پیش اخباری به نقل از افشاگری‌های اعضای گروهک سابق منافقین درباره «یاسمین آرموی» منتشر شد که نشان می‌داد اسم مستعار یکی از اعضای حلقه‌ ماسونی جرس است که مطالبی با ماهیتی کاملاً ضد اسلامی و علیه نظام بر روی سایت جرس منتشر می‌کرد.

لاف گزاف رئیس گروهک منحله

پس از تقلای سران حزب منحله مشارکت برای مصادره دولت جدید، رئیس گروهک نهضت آزادی نیز وارد گود شد.
خبرگزاری ایسنا وابسته به جهاد دانشگاهی به سراغ ابراهیم یزدی رفته و از قول وی نوشته است: ما به آقای روحانی رأی دادیم و از کاندیداتوری‌شان حمایت کردیم و اکنون نیز هر کمکی از دستمان برآید برایشان انجام خواهیم داد.

وی درباره پیش‌بینی خود از فعالیت‌های حزبی خود و همفکرانش در دوره دولت یازدهم گفت: فعالیت‌های مدنی و حزبی از جمله حقوقی است که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است. ما خواهان اجرای بی کم و کاست حقوق اساسی مصرح در قانون اساسی هستیم، نه کمتر و نه بیشتر. اگر این حقوق محقق شود، قطعا همه احزاب از این حقوق بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان این که «معنا و مفهوم اعتدال‌گرایی این است که ما خواهان اجرای بی کم و کاست قانون اساسی هستیم»، تصریح کرد: ما به التزام به قانون اساسی تاکید داریم، چرا که التزام به قانون اساسی برای همه افراد لازم است؛ خواه فرد به آن اصول اعتماد داشته باشد، خواه نداشته باشد. التزام به قانون مقوله‌ای حقوقی است و همگان باید آن را رعایت کنند.

گفتنی است فعالیت‌های گروهک نهضت آزادی پس از خیانت‌های مکرر این گروه به نظام و انقلاب و کشف برخی اسناد وابستگی به لانه جاسوسی آمریکا غیرقانونی اعلام شد. بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در پاسخ به نامه علی‌اکبر محتشمی‌پور وزیر کشور وقت تصریح کرد که این گروه حق فعالیت ندارند. امام همچنان تاکید کرده‌اند که سازمان تروریستی منافقین فرزندان معنوی نهضت آزادی و مهندس بازرگان هستند و اگر این گروه در دولت موقت سر کار می‌ماندند سیلی‌ای به اسلام و انقلاب می‌زدند که تا قرن‌ها سر بلند نمی‌کرد.

ناشی‌گری خاتمی «فرد مورد نظر» را سوزاند!

ناخرسندی و اعتراض رئیس‌جمهور منتخب به موضع طلبکارانه خاتمی درباره گزینه وزارت ارشاد باعث عقب‌نشینی این حامی فتنه سبز شد.
خاتمی که پیش از این مسجدجامعی را به عنوان وزیر ارشاد معرفی کرده بود، اکنون در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود شما در پی سهم‌خواهی از رئیس‌جمهور منتخب هستید و نام بردن از احمد مسجدجامعی به عنوان وزیر ارشاد در همین راستاست، گفت: ابدا، بنده ترجیح می‌دهم مسجدجامعی در شورای شهر بماند.

وی در پاسخ این سوال که پس چرا از وی به عنوان وزیر ارشاد نام بردید، گفت: گفتم دیگر. هیچکس نباید سهم‌خواهی کند و باید اجازه بدهند آقای روحانی هرکس را دلش می‌خواهد انتخاب کند.ادعای خاتمی مبنی بر اینکه ترجیح می‌دهد مسجدجامعی در شورای شهر بماند، خلاف واقع است چرا که خاتمی یکشنبه هفته گذشته در دیدار اصغر فرهادی و جمعی از هنرمندان تصریح کرده بود «وزیر ارشاد دولت یازدهم مسجدجامعی است.» وی گفته بود فرد مورد قبول برای وزارت ارشاد معلوم است اسمش را نمی‌برم و نمی‌گویم که اسمش مسجدجامعی است.

صرف‌نظر از عملکرد مسئله‌دار مسجدجامعی در دولت اصلاحات و به هنگام جانشینی مهاجرانی در زمینه میدان دادن به جریان‌های ضدانقلاب در حوزه مطبوعات و فرهنگ و سینما و کتاب که وی را فاقد صلاحیت تصدی وزارت در دولت اعتدال می‌کند، اصل موضع طلبکارانه خاتمی با ناراحتی رئیس‌جمهور منتخب مواجه شده بود و اکنون خاتمی به خاطر توبیخ شدن مجبور شده حرف زیادی و نامربوط خود را پس ‌بگیرد.
افراطیون به شدت پیگیر آن هستند که گزینه‌های خود را در راس برخی وزارتخانه‌های راهبردی یا دست کم معاونت‌های این وزارتخانه‌ها بگمارند.

گفتنی است روز گذشته سخنگوی کارگزاران که حزب متبوع خود را لیبرال و دموکرات می‌داند و پیش از این ادعا کرده اسلام نظام حقوقی و سیاسی و اقتصادی ندارد، در حاشیه مراسم ختم پدر یکی از اصلاح‌طلبان مدعی شد: دوستانی که دور آقای روحانی را گرفته‌اند همه اصلاح‌طلب هستند.

دی‌ولت: ایران در دوره روحانی به یک قدرت اتمی تبدیل خواهد شد

یک نشریه آلمانی پیش‌بینی کرد ایران در دوره ریاست جمهوری دکتر روحانی با اراده آهنین در سیاست خارجی عمل کند و تبدیل به یک قدرت اتمی شود.

روزنامه دی‌ولت می‌نویسد: بر خلاف آنچه در مورد شخصیت ملایم حسن روحانی تصور می‌شود، وی با اراده‌ای آهنین برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را ادامه می‌دهد و این کشور به عنوان یک قدرت اتمی ظهور خواهد کرد.

روزنامه آلمانی می‌افزاید: رئیس جمهور جدید ایران، حسن روحانی در دعوای اتمی به عنوان شخصی معتدل دیده می‌شود اما واقعیت این است که با نگاه به سابقه کاری وی، درست مخالف این چیز را شاهد خواهیم بود.

این تحلیل خاطرنشان می‌کند: با انتخاب حسن روحانی در غرب امیدواری ایجاد کرده و به رئیس جمهور جدید ایران به عنوان یک شخصیت امیدآفرین که همه انتظارات را برآورده خواهد کرد، نگاه می‌شود اما با نگاه به سوابق کاری و مواضع پیشین روحانی نباید از وی انتظار بیش از اندازه در مسئله هسته‌ای داشته باشیم.

دی‌ولت می‌نویسد: البته این که چه کسی رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت جدید باشد، می‌تواند جالب‌ باشد اما اگر تصور ما این است که به شرایطی باز خواهیم گشت که خود روحانی مسئولیت گروه مذاکره‌کننده ایران را بر عهده داشت، این تفکر اشتباهی است زیرا مبنای این انتظار تصویری از روحانی است که هرگز با واقعیت‌ها مطابق نبود و وضعیت امروز وی نیز به صورت فاحشی تغییر یافته است.

*وطن امروز

آیپک به‌دنبال مانع‌تراشي!


منابع اطلاعاتی آگاه از تلاش آیپک برای جلوگیری از امضای نامه نمایندگان مجلس آمریکا به رئیس‌جمهور این کشور درباره همکاری دیپلماتیک با ایران خبر می‌دهند. به گزارش فارس، اینترپرس‌سرویس در گزارشی به قلم «جیم لوب»، تحلیلگر و روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی اذعان کرد: برای نخستین بار طی ماه‌های اخیر، موضع طرفداران مراوده دیپلماتیک با ایران تقویت شده است.

بنابراین گزارش، در پی انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری ایران که میانه‌روترین کاندیدا در بین 6 کاندیدای حاضر بود، احتمال توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران پذیرفتنی‌تر شده است. این واقعیت پس از آن روشن شد که 131 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا که عموما از حزب جمهوریخواه تشکیل شده است، نامه‌ای را خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا امضا کردند که بر اساس آن، از وی خواسته شد تلاش‌های آمریکا را برای حصول توافق با ایران بیشتر کند.

در میان امضاکنندگان این نامه 17 نماینده جمهوریخواه هم به چشم می‌خورند، نامه‌ای که عنوان می‌دارد ایالات‌متحده باید آمادگی کاهش تحریم‌های ایران را داشته باشد. این نامه همچنین درباره افزایش تحریم‌های ضدایرانی هشدار می‌دهد. بر اساس این گزارش، در مجموع بیشتر امضاکنندگان این نامه که در حدود یک‌سوم نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا را تشکیل می‌دهند، این نامه را پس از سخنرانی تند بنیامین نتانیاهو علیه ایران و رئیس‌جمهور منتخب این کشور امضا کردند.

از سوی دیگر، آیپک، بزرگ‌ترین لابی اسرائیلی نیز تاکنون هیچ موضع مشخصی در قبال نامه مزبور اتخاذ نکرده است اما برخی منابع آگاه اطلاع داده‌اند آیپک از نمایندگان خواسته بود این نامه را امضا نکنند. کنگره آمریکا به‌عنوان یکی از سرسخت‌ترین منابع دشمنی با برنامه هسته‌ای ایران در آمریکا شناخته می‌شود و تحت‌نفوذ کامل لابی‌های صهیونیستی است. امضای چنین نامه‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا از همین روتعجب‌برانگیز است.

اسرائیل منافقین را تأمین مالی می‌کند

یک منبع عراقی به نقل از یکی از نزدیکان عزت‌الدوری، معاون رئیس‌جمهور سرنگون شده عراق اعلام کرد: حزب بعث همچنان از گروهک منافقین حمایت می‌کند. به گزارش فارس از بغداد، یک منبع عراقی به نقل از یکی از نزدیکان عزت‌الدوری، جنایتکار عراقی و معاون صدام، رئیس‌جمهور سرنگون شده عراق از حمایت حزب بعث- بازوی الدوری- از گروهک منافقین خبر داد. این منبع که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: روابط عوامل الدوری در حزب بعث و گروهک منافقین موضوع جدیدی نیست زیرا این گروهک برگه مهمی برای نظام صدام در جنگ با ایران به شمار می‌آمد که بارها مورد استفاده قرار گرفت.

وی در توضیح این مطلب افزود: این روابط پس از سرنگونی صدام و اعدام او نیز ادامه یافت، زیرا الدوری نمی‌خواست برگ برنده مهمی مانند گروهک نفاق را از دست بدهد بویژه اینکه این گروهک پیش از سال 2003 خدماتی را به نظام صدام ارائه کرده بود. این منبع تصریح کرد: گروهک منافقین امروز با کاهش حمایت گروه‌هایی روبه‌رو شده که پیش از این از آن حمایت می‌کردند از جمله اینکه حزب بعث معتقد است این گروهک در صورت ترک عراق، دیگر نمی‌تواند به تحقق اهداف مورد نظر آن کمک کند از همین رو دیگر مانند قبل از آن حمایت نمی‌کند.

در این شرایط و در حالی که گروهک منافقین با کمبود حمایت مالی روبه‌رو است، اسرائیل آن را تحت حمایت مالی قرار داده، زیرا اعلام حمایت و اطلاع‌رسانی از آن به این معنی است که با ارائه هرگونه کمک دیگر نیز موافقت می‌کند. این منبع عراقی در ادامه گفت: اسرائیل برخلاف حزب بعث معتقد است گروهک منافقين چه در داخل عراق یا بیرون از آن، یکی از ابزارهای اعمال فشار بر ایران به شمار می‌آید اما حزب بعث بر این باور است که در صورت خروج این گروهک از عراق، دیگر نمی‌تواند همانگونه که در داخل عراق در خدمت منافع حزب بعث بود، به تحقق اهداف مورد نظر این حزب کمک کند.

*آرمان


 نوه امام هم گزینه وزارت ارشاد

شنیده شد که لیلی بروجردی نوه دختری امام(ره) مختار شده که از میان دو وزارتخانه علوم یا ارشاد یکی را انتخاب کند اما ایشان پیشهاد ارائه شده را نه رد کرده و نه به آن پاسخ مثبت داده است و گویا مشغول بررسی وضعیت موجود است.

شبکه ایران نوشت؛ لیلی بروجردی مختار شده که از میان دو وزارتخانه علوم یا مرکز زنان ریاست جمهوری یکی را انتخاب کند اما ایشان پیشهاد ارائه شده را نه رد کرده و نه به آن پاسخ مثبت داده است و گویا مشغول بررسی وضعیت موجود است. گویا اصلی ترین گزینه دکتر روحانی برای وزارت ارشاد لیلی بروجردی است و اگر او پیشنهاد وزارت را قبول نکند آن گاه است که نام‌هایی مانند احمد مسجد جامعی، رضا صالحی، احمد پورنجاتی، محمدعلی زم، محمود دعایی و علی مطهری مورد توجه قرار می‌گیرند.

افت فشار دلیل غیبت احمدی‌نژاد!

شنیده شد که معاون اول رئیس‌جمهور گفت: احمدی‌نژاد تا آخرین دقایق می‌خواست به استادیوم آزادی بیاید، اما به خاطر خستگی و افت فشار خون نیامد. محمدرضا رحیمی اظهار کرد: دلیل این موضوع را در جمع حاضران ورزشگاه آزادی بیان کردم. آقای احمدی‌نژاد از سفری که آمده بود واقعا دچار خستگی و افت فشار خون شده بود و تا حدی کسالت داشت و تنها به همین دلیل در این برنامه شرکت نکرد درحالی که واقعا برنامه‌ریزی کرده بودند که در این برنامه شرکت کنند، اما متاسفانه نشد و در آخرین لحظات از من خواستند که به اینجا بیایم. وی در پاسخ به این پرسش که «مراسم را چطور دیدید؟» بیان کرد: مراسم عالی بود و هیچ مشکلی نداشت.

آرزوی مشایی چه بود؟

شنیده شد که اسفندیار رحیم‌مشایی از دعاهای خود در کاظمین، نجف اشرف و کربلای معلی سخن گفت و اظهار کرد: خواسته‌هایم همیشه محدود به یک موضوع خاص بوده و هست و از قبل آماده‌ام که هر کجا که می‌روم آرزویم و محور خواسته‌هایم که ظهور هرچه سریع‌تر امام عصر(عج) است، را بیان کنم. ب

بزرگ‌ترین مسئولیت، تکلیف، اتفاق، رویداد و همه اینها که در عالم آفرینش است، موضوع کمال انسان بوده که ولایت و مدیریت امام عصر(عج) را عملیاتی می‌کند. اینکه انسان خواسته زیادی داشته باشد، خوب است و زیباتر از اینکه خواسته‌های خود را از خدا بخواهیم و ائمه را واسطه آن خواسته‌هایمان قرار دهیم. اما نباید فراموش کنیم خواسته اصلی ما ظهور امام عصر(عج)است.

اقوام حاج منصور حامی جلیلی

شنیده شد که با وجود تعیین یکی از اقوام حاج منصور ارضی به عنوان رئیس شرکت بهره‌برداری مترو، نه‌تنها منصور ارضی و مداحان به حمایت از قالیباف در انتخابات نپرداختند بلکه این مدیر جوان و تیمش هم به هواداران سعید جلیلی پیوستند. آینده نوشت؛ قالیباف بعد از کنار نهادن محسن‌ هاشمی از مترو تهران، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو را هم که چهره‌ای غیرسیاسی و متخصص بود تغییر داد و یکی از اقوام نزدیک حاج منصور ارضی را روانه این شرکت کرد. نامزد رقیب رفتند.

بازداشت رئیس دفتر العالم در مصر

شنیده شد که نیروهای امنیتی مصر با هجوم به دفتر شبکه العالم در قاهره، رئیس دفتر این شبکه خبری را بازداشت کردند. خبرنگار شبکه خبری العالم در قاهره گزارش داد که نیروهای امنیتی مصر عصر شنبه با حضور در دفتر این شبکه در قاهره، ضمن بازداشت احمد السیوفی، رئیس دفتر شبکه، وسایل و دستگاه‌های موجود در دفتر را نیز توقیف کردند. نیروهای امنیتی مصر تاکنون درباره این اقدام خود توضیحی ارائه نداده‌اند.

 احمد السیوفی در تماس تلفنی شبکه العالم با وی گفت که فعلا در بازداشت موقت به‌سر می‌برد و قرار است به اتهام فعالیت بدون مجوز به دادسرا فرستاده شود. این در حالی است که شبکه العالم حدود یک ماه قبل درخواست خود را برای اخذ مجوز فعالیت ارائه کرده و برخلاف دفعات قبل، برای نخستین بار این درخواست با موافقت روبه‌رو شده است.

واکنش حسینی به خبر برکناریش

شنیده شد که سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد دیروز در حاشیه دیدارش با لواء السمیم وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق که در دفتر کارش در بهارستان انجام شد، در پاسخ به این سوال خبرنگاری که شایعه‌ای درخصوص برکناری شما از وزارت ارشاد توسط رئیس‌جمهور مطرح شده است، چه نظری دارید، در حالی که می‌خندید گفت: ما که چنین چیزی نشنیده‌ایم. شما خودتان اینها را می‌سازید. وزیر ارشاد همچنین به سوال خبرنگار پرس تی‌وی درباره آخرین وضعیت خانه سینما، پاسخ نداد و تنها به او لبخند زد.

صبح دیروز شایعه‌ای درباره برکناری سیدمحمد حسینی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور، در برخی سایت‌ها مطرح شد و گفته می‌شد علت این اتفاق هم، موضع‌گیری‌های وزیر ارشاد درباره خانه سینما و عدم ورود جدی او به حل این قضیه بوده است.

*تهران امروز


آرزوي احمدي‌نژاد چيست؟

محمود احمدي‌نژاد به پرسشي درباره مهم‌ترين آرزويش براي ملت‌هاي جهان پاسخ داد.وي با بيان اينكه دنيا تماما پر از كارهاي شايسته و ناشايسته است، به باشگاه خبرنگاران گفته: هر كس در اين دنيا بتواند خود را به مقام عالي انسانيت برساند پيروزخواهد بود.رئيس دولت دهم مي‌گويد:كساني كه در دنيا گريبانگير شايعه و حاشيه شوند مطمئنا نزول خواهند كرد و بازنده مي‌شوند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوال كه آرزوي شما براي ملت‌ها چيست؟ گفته: براي تمام ملت‌ها آرزوي سعادت و عزت دارم و اميدوارم حكومت جهاني برپا شود و همه فاصله‌ها از بين برود.

استراو براي عذرخواهي به تهران بيايد

حسين نقوي حسيني سخنگوي كميسيون امنيت ملي با اشاره به سفر جك استراو به ايران گفت: سفر جك استراو به ايران روابط ايران و انگليس را بهبود نمي‌دهد بلكه وي بايد از طريق كشور خود اقدام كند. به گزارش خانه ملت، تقوي حسيني گفته: اگر جك استراو براي عذرخواهي از ملت و دولت ايران مي‌خواهد به اين كشور بيايد، ملت ايران عذرخواهي آنها را مي‌پذيرند، اما اگر با اين سفر قصد رفع مشكل روابط بين ايران و انگلستان را دارد بايد مشكل را در انگليس حل كند چون مشكل در ايران نيست.جك استراو براي حل مشكل روابط ايران و انگليس بايد در كشور خود چانه زني كند.

مطهري: در انتظار نظر دستگاه اطلاعاتي هستم

علي مطهري با بيان اينكه هنوز فرد يا گروه مشخصي به عنوان عامل كارگزاري تجهيزات شنود در دفتر كارش معرفي نشده است ابراز اميدواري كرده با وجود مدارك و آثار جرم روشن به زودي با تلاش وزارت اطلاعات كه تنها مرجع قانوني پاسخگو در اينگونه موضوعات است اين كار انجام شود، تا اولا از تكرار اينگونه حوادث جلوگيري شود و ثانيا براي دنيا روشن شود كه نظام جمهوري اسلامي در مقابل نقض حقوق شهروندي و به مخاطره افتادن امنيت فكري و رواني شهروندان خود بي‌تفاوت نيست.

 مطهري در پاسخ به اين سوال كه نتيجه تحقيقات درباره موضوع كارگذاري تجهيزات شنود در دفترش چه بوده است؟ به مهر گفته: همانطور كه آقاي مصلحي وزير اطلاعات گفته‌اند ايشان پس از دريافت نامه من بلافاصله دستور رسيدگي به اين موضوع را صادر كردند.

تشكيل اتاق فكر با حضور نيروهاي برجسته نظام

رسول منتجب نيا قائم‌مقام حزب اعتماد ملي با تاكيد بر ضرورت بازگشت نيروهاي اصيل انقلاب و ياران امام به عرصه تصميم‌گيري و تصميم‌سازي كشور گفته: در ۸ سال گذشته بسياري از نيروهاي انقلاب به ويژه ياران امام خانه نشين شدند و مورد بي‌مهري قرار گرفتند.

وي گفته: روحاني در سخنراني‌هاي انتخاباتي خود همواره تاكيد داشت كه مي‌خواهم نيروهاي خانه نشين را وارد صحنه و از همه ظرفيت‌هاي نظام براي خدمت به كشور استفاده كنم طبيعتا اگر رئيس‌جمهور منتخب بخواهد به وعده خود عمل كند بايد نيروهاي باسابقه را از خانه‌ها و حاشيه‌ها بيرون كشيده و دعوت به كار كند.از اين رو وي خواستار تشكيل اتاق فكر دولت يازدهم با حضور نيروهاي برجسته نظام شد.

با اصلاح‌طلبان و اصولگرايان زاويه داشته ‌ايم

محمد باقر نوبخت، دبيركل حزب اعتدال و توسعه، عنوان ديگر اين حزب را اعتدال براي توسعه ذكر كرده و گفته: از ابتدا با اصلا‌ح‌طلبان و اصولگرايان زاويه داشته‌ايم و هيچ‌گاه نگاه‌مان جناحي نبوده است.نوبخت گفته: متاسفانه برخي از دوستان بدون تجربه اجرايي مستقيما از پشت ميز دانشگاه به پشت ميز وزارت منتقل يا بعضا در مجلس ايفاي نقش كردند.

نمي‌توان با فشار نظرات را به روحاني تحميل كرد

حجت‌الاسلام محمدتقي رهبر نماينده سابق مردم اصفهان با انتقاد از دخالت برخي افراد در نحوه چينش كابينه دولت يازدهم گفته: همه بايد اين سخن آقاي روحاني را كه تصريح كرده وام‌دار هيچ گروه و جناحي نيست، درك كنند.وي گفته: انتظار از آقاي روحاني اين است كه با رعايت اصول، نظرات تحميلي افراطيون را نپذيرد.

رهبر گفته: ‌برخي كه تصور مي‌كنند با فشار به روحاني مي‌توانند نظرات‌شان را به ايشان تحميل كنند، اشتباه مي‌كنند چرا كه ايشان فردي مستقل و معتدل است كه در راستاي مباني انقلاب اسلامي عمل خواهد كرد. وي با اشاره به اظهارات اخير خاتمي درباره انتخاب مسجد جامعي به عنوان وزير ارشاد، گفته: درباره آقاي مسجدجامعي قضاوت نمي‌كنم اما آقاي خاتمي و غير آقاي خاتمي نبايد نظرات‌شان را به رئيس‌جمهور ملت ايران تحميل كنند چرا كه اين اقدام به نفع دولت يازدهم نيست.

غيبت شاهرودي در جلسه ردصلاحيت هاشمي

اسحاق جهانگيري كه اين روزها به عنوان يكي از مشاوران ارشد رئيس‌جمهور منتخب فعال است، در گفت‌وگويي با مجله «آسمان» درباره رد صلاحيت هاشمي گفته است كه آقاي ناطق نوري يك روز پيش از اعلام رسمي خبر، رد صلاحيت هاشمي را خبر داد و گفت ستادها را تعطيل كنيد.او كه يكي از گزينه‌هاي محتمل براي حضور در كابينه آتي است، گفته: رد صلاحيت هاشمي اينقدر كاري غير طبيعي و بد بود كه دليلي براي رايزني با شوراي نگهبان وجود نداشت.

وي در ادامه گفته:آخر نفهميديم كه شرط سني را از كجاي قانون در آوردند چون مجلس براي كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري محدوديت سني گذاشت كه شوراي نگهبان اين نظر را رد كرد. شوراي نگهبان به همان چيزي كه رد كرد و خلاف شرع و قانون خوانده بود، استناد كرد تا از حضور هاشمي در انتخابات جلوگيري كند.جهانگيري همچنين در پاسخ به سوالي كه درباره اعضاي حاضر در جلسه رد صلاحيت هاشمي مطرح شده بود، گفته: آقاي رضواني كه به رحمت خدا رفته بودند و آقاي هاشمي شاهرودي هم در جلسه‌اي كه منجر به رد صلاحيت هاشمي شد، غيبت داشتند.

حجاريان: روحاني ابزار فشار از پايين را ندارد

سعيد حجاريان، فعال و نظريه‌پرداز سياسي اصلاح‌طلب، اعتقاد دارد ميزان ايستادگي حسن روحاني، رئيس‌جمهوري منتخب بر اهداف و برنامه‌هاي اعلامي خود به انسجام و توان پايگاه اجتماعي دولت آينده بستگي دارد.

حجاريان درگفت‌وگو با آسمان گفته است: اهميت پايگاه اجتماعي را مي‌توان با مثال خرمن بر باد دادن توصيف كرد. هنگامي كه خرمن را بر باد مي‌دهند، دانه‌هاي گندم كه سنگين‌ترند، مي‌مانند و دانه‌هاي پوك و كاه به باد مي‌روند. يك دولت يا جنبش اجتماعي هم اگر نتواند پايگاه اجتماعي خود را جذب، حفظ و سازماندهي كند، در برابر فشار‌هاي بيروني و نيرو‌هاي سياسي و اجتماعي رقيب دچار بحران مي‌شود.

وي از حسن روحاني به عنوان «شخصيتي نخبه‌گرا» ياد كرده و گفته: به دليل همين نخبه‌گرايي است كه او در حلقه اصلي يارانش، صرفا افراد محدودي دارد و تيم،‌كادر و حزب مشخصي ندارد. لذا بايد با ابزار‌هاي تعاملي و كارت‌هاي ديگر خود بازي كند. البته روحاني «چانه‌زن» خوبي است اما مشكل او به اين برمي‌گردد كه ابزار‌هاي فشار از پايين را در اختيار ندارد.

حجاريان با بيان اينكه «خاتمي نسبت به روحاني پشتوانه حزبي و اجتماعي منسجم‌تري داشت و با همين پايگاه اجتماعي هم به حمايت از روحاني پرداخت»، گفته: روحاني بايد بداند آراي او متعلق به هاشمي و خاتمي بوده است. بداند از كجا راي آورده، چه كسي برايش راي جمع كرده و كدام مردم و به چه دليل و براي چه اهداف و برنامه‌هايي به او راي دادند. اگر او اين مسائل را درك كند، به‌رغم همه فشار‌ها و فضا‌سازي‌ها پاي شعار‌هاي خود خواهد ايستاد.

حجاريان با بيان اينكه «مهم‌ترين چالش‌هاي پيش‌ روي روحاني سياسي است»، گفته: او حتي اگر بخواهد صرفا مسائل اقتصادي همچون كاهش تورم و افزايش اشتغال را محقق كند، انجام اين امر مقدمات سياسي دارد. او بايد به پيش‌نياز‌هاي اين امور توجه كند. مثلا آنطور كه خود آقاي روحاني گفته‌اند قرار است افرادي كه بدون بليت وارد اتوبوس دولت شده‌اند از آن پياده شوند.

اين، امري ضروري و به معني خارج كردن نيرو‌هاي اضافي و ناكار‌آمد از دستگاه دولت است كه صرفا براي رانت‌ها و منافع خاص وارد آن شده‌اند. بديهي است پياده كردن اين افراد از ماشين دولت، هزينه و تبعات سياسي دارد و همچون دوره اصلاحات، چرخه بحران‌سازي مخالفان را فعال مي‌كند و باعث دردسر خواهد شد.

وي درباره دلايل حملات و هشدار‌هاي پياپي محافلي چون كيهان به روحاني و تلاش آنها براي دور نگه داشتن رئيس‌جمهور منتخب از اصلاح‌طلبان گفته: اين مطلب آتش تهيه براي اقدامات بعدي است. موضوع اصلي‌تر از كيهان، نوع برخورد نهاد‌هايي است كه وارد عرصه اقتصاد شده‌اند و دولت آينده با آنها مواجه خواهد شد. ضمن آنكه تعريف روحاني از موقعيت دولت خود به عنوان «جريان اعتدال» آن را در جايگاهي قرار مي‌دهد كه از يكسو اصولگرايان و از سويي اصلاح‌طلبان مي‌خواهند آن را به سمت خود بكشند.

البته، عموم اصلاح‌طلبان و به‌ويژه احزاب و جريان‌هايي مانند مشاركت اعلام كرده‌اند سهمي از دولت آينده نمي‌خواهند و تنها خواست‌شان از روحاني پايبندي به پيشبرد شعار‌ها و برنامه‌هاي اعلامي است.

حجاريان با تاكيد بر اينكه «روحاني كار دشواري دارد»، گفته: برخورد با جريان‌هاي رانتي درون دولت و ديگر نهاد‌ها نياز به تيم قوي، وزارت اطلاعات قوي و نيز همكاري جدي قوه‌ قضائيه و مجلس دارد.

*ابتکار

لغو افطاري فرهاد دانشجو

 در حالي که در روزهاي پيش، اخباري ازمراسم افطاري پرخرج فرهاد دانشجو رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با شرکت نمايندگان مجلس و برخي ديگر از چهره‌هاي سياسي به گوش مي‌رسيد و در برخي از رسانه‌ها نيز در اين باره مورد انتقاد قرار گرفت، روز گذشته خبرنگار ابتکار کسب اطلاع کرد که اين افطاري از سوي رئيس دانشگاه آزاد لغو شد.

عذرخواهي ايرانسل درباره ارسال پيامک توهين‌آميز

مؤسسه کليد طلايي پيرو برگزاري مسابقه پيامکي «اسوه عدالت» روي بسترايرانسل به مناسبت هفته قوه قضاييه و بزرگداشت شهادت دکتر بهشتي، ضمن ارائه توضيحاتي در خصوص سؤال پانزدهم مسابقه، بابت اين اشتباه غيرعمد عذرخواهي کرد.روز گذشته يک نماينده اهل سنت گفت: شرکت ايرانسل طي يک مسابقه پيامکي و در راستاي انتفاع خود صراحتا به خليفه دوم توهين کرده است.

*جمهوری اسلامی

اعلام جرم دادستان زاهدان عليه ايرانسل

* دادستان عمومي و انقلاب اسلامي زاهدان عليه مدير عامل شركت ايرانسل به اتهام تشويش اذهان عمومي و اهانت به مقدسات اهل سنت اعلام جرم كرد. محمد مرزيه معتقد است فتواي رهبر انقلاب تصريح دارد كه اهانت به مقدسات اهل سنت حرام شرعي و تخلف قانوني است و لذا اقدام شركت ايرانسل در صورت اثبات، جرم و خلاف قانوني تلقي مي‌گردد. طراحي يك سؤال پيامكي توسط شركت ايرانسل موجب واكنش‌هايي از سوي هموطنان اهل سنت در استان سيستان و بلوچستان گرديد.

شركت خدمات ارتباطي ايرانسل در نامه‌اي به تاريخ 29/4/92 اعلام كرده مسابقه پيامكي اسوه عدالت به مناسبت هفته قوه قضائيه توسط مؤسسه فرهنگي ديجيتال "كليد طلائي جهان معاصر" به عنوان يكي از مسابقات برگزار شده بر روي بستر فني ويترين ايرانسل برپا شده و طراحي سؤال مورد نظر چيزي جز يك اشتباه غيرعمدي نبوده و از عموم مسلمين عذرخواهي نموده است.

رويكرد حماس در قبال تهران موجب شد؛ اختلاف عميق در جنبش

* چگونگي رويكرد حماس در قبال تهران موجب اختلافي عميق در بين سطوح مختلف اين جنبش و ظهور دو جريان اعتدال و طرد كنندگان در اين گروه شده است. در پي پيروزي دكتر حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري ايران محمود الزهار مقام ارشد حماس طي پيامي انتخاب حسن روحاني را تبريك گفت.

وي در اين پيام گفت: ما سعي خواهيم كرد كه روابط خود با ايران را ويژه نگاه داريم. به گزارش نشريه المانيتور، الزهار به دنبال بازگشت به رهبري حماس است. نفوذ الزهار در ميان اعضاي داخل حماس در مقايسه با خالد مشعل و اسماعيل هنيه افزايش يافته است.

براساس همين گزارش، الزهار به همراه هيئتي 22 نفره جهت تبريك به روحاني عازم ايران بود، اما نيروهاي امنيتي حماس مانع اين سفر شدند. پس از اين واقعه، الزهار دو مقام ارشد حماس از جمله قاضي حامد معاون وزير خارجه و احمد يوسف را به خانه خود نپذيرفت. الزهار كه از بن?انگذاران حماس است، پيش از اين مقام وزارت خارجه را عهده‌دار بود.

دولت جدید مصر اعتقادی به جهاد در سوریه ندارد!

* وزير خارجه جديد مصر اعلام كرده كه دولت جديد اين كشور، هيچ انگيزه‌اي براي اعلام جهاد يا جنگ مقدس در سوريه ندارد. به گزارش "تابناك"، به نقل از نشريه ترك حريت، اين موضع گيري "نيبي فهمي" در واكنش به تصميم يك ماه پيش جنبش اخوان‌المسلمين در مصر صورت گرفته است.

بنابر اين گزارش، هنگامي كه هنوز محمد مرسي رياست جمهوري مصر را برعهده داشت، شماري از روحانيون اهل سنت، اعلام جهاد در سوريه كردند و جنگ عليه بشار اسد را جنگي مقدس ناميدند. بلافاصله جنبش اخوان‌المسلمين مصر از اين اعلام جهاد حمايت كرد و چون رئيس‌جمهور وقت مصر هم از اخواني‌ها بود، اين گونه به نظر رسيد كه موضع دولت مصر در قبال تحولات سوريه، حمايت از تروريست‌ها با نام جهاد است. اما اكنون كه مرسي بركنار شده، وزير خارجه جديد مصر كه سال‌ها نماينده اين كشور در سازمان ملل متحد بوده، مي‌گويد اين كشور هيچ انگيزه‌اي براي اعلام جهاد در سوريه ندارد.

برچسب ها: روزنامه ، باشگاه ، شبانه ، ویژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار