گمرك اختصاصي صنعت نفت در آستانه بهره برداري قرار گرفت

نخستين گمرك اختصاصي صنعت نفت با هدف شتاب بخشی در ترخیص کالاهای صنعت نفت در آستانه راه اندازي رسمي قرار گرفته و خبرها حاكي از آن است كه دومين گمرك اختصاصي نفت نيز در آينده اي نزديك به بهره برداري مي رسد.

صدری افقه مدیرعامل شرکت پشتیبانی، ساخت و تهیه کالای نفت تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: هم اکنون نخستین گمرک اختصاصی وزارت نفت در انبارهای ری ایجاد و بزودی عملیات ترخیص کالا از این گمرک انجام می شود.
 
صدری افقه با بیان این که با هماهنگی سازمان کمرگ فعالیت مبادی گمرک اختصاصی دیگری نیز با هدف ترخیص کالاهای صنعت نفت در دستور کار است، افزود: گمرک اختصاصی عسلویه نیز به عنوان دومین گمرک اختصاصی وزارت نفت در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد.
 
وی افزود: با توجه به این که زیرساخت های عملیاتی در منطقه عسلویه برای راه اندازی کمرگ باید تغییر کند هم اکنون در مرحله تغییر ساختار در این منطقه هستیم.
 
وی گفت: کمرگ شهرری با هدف ترخیص کالا های و بارهای زمینی و هوایی ایجاد شد و بر اساس برنامه گمرک های عسلویه و بندرعباس با هدف ورود کالا از راه دریا ایجاد می شود.
 
مدیرعامل شرکت پشتیبانی، ساخت و تهیه کالای نفت تهران گفت: طرح راه اندازی گمرکات اختصاصی نفت با حمایت وزیر نفت و همراهی رییس کل گمرک کشور محقق شده است و به این ترتیب، بسیاری از کالاهای مرتبط با صنعت نفت،در حوزه صادرات و  واردات از مبادی گمرکی وزارت نفت عبور خواهند کرد.
 
صدری افقه شتاب بخشی در واردات و صادرات را به عنوان مهم ترین هدف شکل گیری گمرک های اختصاصی اعلام و تصریح کرد: با توجه به اهمیت فعالیت های صنعت نفت و ضرورت به کارگیری قطعات و تجهیزات مورد نیاز در کوتاهترین زمان ممکن، راه اندازی گمرک اختصاصی می تواند در بهبود روند انجام کار در صنعت نفت بسیار راهگشا باشد.  
 
نادری،معاون امور گمرکی گمرک ایران نیز پیشتر افزایش سرعت و دقت در رسیدگی به امور گمرکی کالاهای نفتی را از مزایای ایجاد گمرک تخصصی نفت اعلام کرده و گفته بود: با احداث این گمرک اعمال سلیقه در انجام امور گمرکی کالای نفتی از بین می‌رود و رویه یکنواختی در این زمینه به وجود می‌آید.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، تيرماه سال گذشته بود كه تفاهمنامه ايجاد گمركات اختصاصي صنعت نفت بين وزارت نفت و گمرك جمهوري اسلامي ايران به امضا رسيد و هم اكنون با گذشت يك سال، گمرك اختصاصي نفت انبار ري آماده به كار شده است؛ گمركي كه به گفته وزير نفت، سالهاست به عنوان يكي از خواسته هاي مسئولان و نيازمندي هاي صنعت نفت در سطح اين صنعت مطرح بوده است.

 رستم قاسمي در اين زمينه با اشاره به اين‌كه صادرات نفت خام، فرآورده ‌هاي نفتي، محصولات پتروشيمي، واردات تجهيزات صنعت نفت، ترانزيت كالا و عمليات سوآپ، وزارت نفت را به بزرگ‌ترين مشتري گمرك تبديل كرده است، گفت: با تشكيل گمرك اختصاصي نفت، سرعت واردات و صادرات دو چندان مي‌شود و روند توسعه‌ ميدان‌هاي نفت و گاز نيز تسريع خواهد شد.

وزير نفت متذكر شده است: قوانين كامل گمرك در مورد گمرك اختصاصي نفت نيز اجرا خواهد شد و با تشكيل اين گمرك اختصاصي، هزينه‌هاي پروژه‌هاي نفتي كاهش مي‌يابد.

براساس اين گزارش گمرك اختصاصي نفت انبارري جنب پالايشگاه شهيد تندگويان، گمرك اختصاصي عسلويه، گمرك اختصاصي بندرعباس و گمرك اختصاصي بندر امام خميني (ره)، گزينه هاي موجود در اين زمينه هستند و هم اكنون، گمرك اختصاصي نفت انبارري آماده كار شده است. همچنين گمرك اختصاصي عسلويه به عنوان دومين گمرك اختصاصي صنعت نفت در سال جاري آغاز به كار مي كند.

*** تسريع روند صادرات و واردات   

پيشتر نيز مديرعامل سابق شركت پشتيباني ساخت و تهيه كالاي نفت تهران، از راه اندازي اين 2 گمرك اختصاصي در سال جاري خبر داده بود. صدري افقه با بيان اين مطلب افزود:  هم اكنون مقدمات ترخيص كالا از گمرك انبارري به طور كامل فراهم شده است.

به گفته وي، طرح راه اندازي گمركات اختصاصي نفت با حمايت وزير نفت و همراهي رييس كل گمرك كشور به ثمر رسيده است و به اين ترتيب، بسياري از كالاهاي مرتبط با صنعت نفت، چه در حوزه صادرات و چه در حوزه واردات از مبادي گمركي وزارت نفت عبور خواهند كرد.

وي، تسريع در امر واردات و صادرات و تسهيل اين مسير را به عنوان مهمترين هدف شكل گيري گمركات اختصاصي مورد اشاره قرار داد و تصريح كرد: با توجه به اهميت فعاليت هاي صنعت نفت و ضرورت به كارگيري قطعات و تجهيزات مورد نياز در كوتاهترين زمان ممكن، راه اندازي گمرك اختصاصي مي تواند در بهبود روند انجام كار در صنعت نفت بسيار راهگشا باشد.
 
*** اعمال مديريت يكپارچه مرزي


به گزارش شرکت ملي نفت، عباس معمارنژاد؛ رييس كل گمرك ايران نيز در سخنان اخير خود با اعلام اينكه اختصاصي كردن گمركات كشور براساس تقاضا صورت مي گيرد، اظهار داشت: طرح منطقه‌‌اي كردن گمركات در دستور كار قرار دارد و راه اندازي گمركات اختصاصي نيز در راستاي قانون جديد امور گمركي در دستور كار است.  

وي يكي از اين گمركات اختصاصي را گمرك نفت ذكر كرد و گفت: راه اندازي گمركات اختصاصي نفت بر اساس توافقاتي كه پيش از اين صورت گرفته بود، انجام مي شود.

به گفته معمارنژاد، اجراي طرح راه اندازي گمركات اختصاصي باعث تسهيل فرآيندها، ارائه خدمات بهتر به مراجعين و روانسازي امور تجاري خواهد شد؛ همچنين منجر به مديريت يكپارچه مرزي مي شود.

بديهي است ايجاد و راه اندازي گمركات تخصصي امتيازات و مزاياي بسياري دارد كه از جمله آن مي توان به استفاده از نيروهاي آموزش ديده به منظور ارزيابي دقيق كالاهاي خاص اشاره كرد. همچنين ايجاد رويه واحد در انجام تشريفات گمركي، توجه دقيق به ارزش محمولات خاص و جلوگيري از بيش و كم اظهاري و اعمال دقيق تر كنتر ل هاي لازم از ديگر مزاياي گمركات تخصصي است.

از سوي ديگر، داير شدن اين گمركات در نهايت باعث تسريع در امر ترخيص كالاهاي خاص با هماهنگي سازمان هاي همجوار و در نتيجه كاهش قيمت تمام شده كالاها خواهد شد. به اين ترتيب اميد است به منظور تسريع روند صادرات و واردات و بهبود فرايندها در اين صنعت به خصوص در شرايط فعلي كه اقتصاد كشور مورد هجمه بي امان تحريم هاست، ايجاد گمركات اختصاصي صنعت نفت با جديت بيشتري دنبال شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: گمرگ ، نفت ، ترخیص ، کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار