دانشنامه حقوقي/

گزينه احتمالي وزارت دادگستري/حجت‌الاسلام محمداسماعيل شوشتري کيست؟

حجت‌الاسلام محمد اسماعيل شوشتري در دو دوره ریاست جمهوری آيت‌الله‌هاشمی رفسنجانی و خاتمی ۱۶ سال در سمت وزیر دادگستری فعالیت داشته و قضاوت در دیوان‌عالی کشور نیز آخرین سمت شوشتری قبل از بازنشستگی بود که اکنون به عنوان يکي از گزينه‌هاي احتمالي وزارت دادگستري دولت يازدهم محسوب مي‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران،‌ پس از انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم گزینه‌های مختلفی برای وزارتخانه‌های دولت در دست بررسی هستند.

حجت‌الاسلام حسن روحاني با کسب 50.71 از آرای مردم به‌عنوان رئیس جمهور منتخب ملت برگزیده و مأمور تشکیل کابینه یازدهم شد.

اصل 133 قانون اساسی  می‌گوید، وزرا توسط رئیس‏‌جمهور تعیین‏ و برای‏ گرفتن‏ رأی‏ اعتماد باید به‏ مجلس‏ معرفی‏ شوند، بر همین اساس پس از برگزاری مراسم تنفیذ در روز 12 مرداد و همچنین برگزاری مراسم سوگند (تحلیف) در صحن علنی مجلس، رئیس جمهور موظف است که ظرف یک هفته وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند.

از حجت‌الاسلام شوشتری، سيدمرتضي بختياري وزير کنوني، سیدعلی ساداتی معاون هماهنگی امور بین قوای وزیر دادگستری، عبدالعلي ميرکوهي، حسينعلي اميري و حسين ميرمحمدصادقي مي‌توان به‌ عنوان گزینه‌هاي مطرح برای وزارت دادگستری نام برد؛ اکنون نيز به معرفي و سوابق اجرايي حجت‌الاسلام محمداسماعيل شوشتري مي‌پردازيم.

حجت‌الاسلام و المسلمین اسماعیل شوشتری

حجت‌الاسلام محمداسماعيل شوشتري در سال 1328 در نيشابور به دنيا آمد و قبل از پیروزی انقلاب تحصیلات حوزوی خود را گذراند.

 اولین سمت وي بعد از انقلاب، فعالیت در دادستانی انقلاب در دوران دادستانی آیت‌الله آذری قمی و دادستانی کل آیت‌الله‌هادوی بود.

سپس وی از سوی دفتر امام خمینی(ره) به عنوان امام جمعه به شیروان اعزام شد در دوره اول مجلس نیز از زادگاهش قوچان به عنوان نماینده انتخاب شد که تا دوره دوم ادامه یافت و در هر دو دوره عضو کمیسیون حقوقی و قضایی بود.

سپس وارد شورایعالی قضایی شد و به عنوان دادیار دادسرای دیوانعالی کشور فعالیت کرد و پس از آن نیز در اواخر سال ۱۳۶۶ مسئولیت سازمان زندان‌ها و اقدامات تربیتی و تأمینی به وی واگذار شد.

 وي در دو دوره ریاست جمهوری آيت‌الله‌هاشمی رفسنجانی و خاتمی ۱۶ سال در سمت وزیر دادگستری فعالیت داشت و قضاوت در دیوان‌عالی کشور نیز آخرین سمت شوشتری قبل از بازنشستگی بود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار