حتی اگر پای یک ویلا در میان باشد

در ارزیابی دلیل بی‌رونقی سینماها، معمولا بیشتر تحلیل‌ها مشکل را متوجه خود آثار و عوامل و سایر جزییات آنها می‌کنند و البته گاهی به برخی حاشیه‌های فرامتنی مقطعی نیز اشاره می‌شود.

باشگاه خبرنگاران- در ارزیابی دلیل بی‌رونقی سینماها، معمولا بیشتر تحلیل‌ها مشکل را متوجه خود آثار و عوامل و سایر جزییات آنها می‌کنند و البته گاهی به برخی حاشیه‌های فرامتنی مقطعی نیز اشاره می‌شود.

طبعا کسی نمی‌تواند منکر تأثیر چنین مؤلفه‌هایی شود اما گاهی یک علت جمعی مهم نادیده گرفته می‌شود که شاید بتوان نام آن را "حوصله اجتماعی" گذاشت. سینما رفتن در گام نخست به آرامش روانی افکار عمومی نیاز دارد.

آماری در دست نیست اما واضح است که سریال جدید "مهران مدیری" و سری جدید "شام ایرانی" در حد انتظار با استقبال روبرو نشده‌اند.

نمی‌توان تصور کرد که این کارها چنان از سبک و سیاق قبلی سازندگان خود دور شده‌اند که اینگونه مورد کم‌توجهی قرار گرفته‌اند.

طبعا کسی نمی‌تواند در نگاه به چنین نتایجی مدعی وجود یک علت باشد و حتما کیفیت آثار هم در این امر دخیل‌اند.

اما به نظرم در رأس علت‌ها، کم شدن حوصله اجتماعی در این روزهاست که مشخصا حاصل گرانی و تورم و ناامنی اقتصادی است. چه بخواهیم و چه نخواهیم، سینما و تلویزیون روی طاقچه زندگی مردم است و هیچ‌وقت در متن خواسته‌های آنها نبوده است.

همان‌گونه که در فیلم انتخاباتی رئیس‌جمهور منتخب بود و مجوز پخش آن از صدا و سیما هم گرفت، واقعیت این است که مردم کمتر لبخند می‌زنند و به نظر مضطرب و عصبی ‌می‌آیند. مردم چنین جامعه‌ای، انگیزه و نشاط کافی برای خرید هنگفتی یک سریال و پیگیری آن را ندارند؛ حتی اگر قرار باشد در قرعه‌کشی تصاحب یک ویلا شرکت داده شوند./

نويسنده: مصطفی جلالی فخر 

منبع:ماهنامه فيلم.
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار