امروز در تاریخ؛

از حاتم بخشی خاک ایران توسط محمدرضا شاه تا تولد «لئوناردو داوینچی»

اعلام استقلال بحرین از ایران، پایان جنگ جهانی دوم، تولد «لئوناردو داوینچی»، کشف بنزین و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 23 مرداد 1392 خورشیدی برابر با 6 شوال 1434 هجری و 14 آگوست 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

اعلام استقلال بحرین از ایران (1350 ش)
جزیره بحرین واقع در جنوب خلیج فارس، در اوایل دوران قاجار تحت نظر ایران اداره می‌شد ولی پس از چند سال، انگلیسی‌ها به بهانه اینکه ایران فاقد نیروی دریایی است، طی قراردادی با قاجار، حفظ امنیت خلیج فارس و بحرین برعهده نیروی دریایی بریتانیا گذاشته شد. این حاکمیت که بیش از یکصد و پنجاه سال به طول انجامید. در نهایت وقتی که ایران در سال 1336 ش در لایحه تقسیمات کشوری، بحرین را استان چهاردهم ایران اعلام کرد، موجی از مخالفت در کشورهای عربی را برانگیخت.

بنابراین در 21 اردیبهشت 1349 ش برابر 11 می 1970 م شورای امنیت براساس گزارش هیئت اعزامی به بحرین مبنی بر تمایل اکثریت قاطع اهالی بحرین به استقلال، قطعنامه‌ای صادر کرد که مفاد آن قطعنامه مبنی بر لزوم استقلال بحرین، در 24 اردیبهشت آن سال به تصویب مجلس شورای ملی ایران رسید. سرانجام این جزیره مهم و استراتژیک و سرشار از منابع انرژی در 23 مرداد 1350 ش اعلام استقلال کرد و ایران نخستین کشوری بود که یک ساعت پس از اعلام استقلال، آن کشور را به رسمیت شناخت.

افتتاح تونل معروف «مون بلان» بین ایتالیا و فرانسه (1963 م)
مون بلان نام بخشی از سلسله کوه‌های آلپ است که در مرز فرانسه و ایتالیا قرار گرفته است. فکر ساخت گذرگاهی از میان این رشته‌کوه از سال‌ها قبل در ذهن مسؤولان فرانسه و ایتالیا شکل گرفته بود و آنان تصمیم داشتند با ساخت آن، مسیر عبور و مرور بین دو کشور را کوتاه کنند. در نهایت، در ششم دسامبر 1958 م اولین عملیات احداث تونلی طولانی و مهم در زیر این کوه آغاز شد. طول این تونل 6 کیلومتر است و پس از چند سال تلاش و کوششِ هزاران کارگر و مهندس و متخصص فرانسوی و ایتالیایی، سرانجام حفر این تونل در 14 اوت 1962 به پایان رسید و دو کشور فرانسه و ایتالیا به وسیله این تونل که اتومبیل‌رو می‌باشد، به یک‌دیگر متصل شدند.

روز ملی و استقلال «پاکستان» (1947 م)
کشور پاکستان در غرب آسیا و در همسایگی ایران، هند، افغانستان و چین واقع است. این کشور دارای 796/095 کیلومتر مربع مساحت و 160 میلیون نفر جمعیت دارد و از کشورهای پرجمعیت اسلامی است. مردم آن از نژادهای سفید و زرد و 95% آنان مسلمان و بقیه هندو، بودایی و مسیحی هستند. زبان رسمی پاکستان اردو است، ولی مردم به زبان‌های مختلف بومی صحبت می‌کنند. واحد پول پاکستان روپیه و پایتخت آن اسلام‌آباد می‌باشد. کراچی، لاهور و راولپندی نیز از شهرهای مهم آن هستند. پیش‌بینی می‌شود جمعیت پاکستان تا سال 2025 در حدود 263 میلیون نفر خواهد بود. نظام سیاسی حاکم بر پاکستان جمهوری اسلامی است. جمهوری پاکستان دارای دو روز ملی می‌باشد یکی چهاردهم اوت که دولت جدید پاکستان تأسیس شد و دیگری بیست و سوم مارس که نخستین قانون اساسی پاکستان تصویب گردید.

تسلیم ژاپن در برابر متفقین و پایان جنگ جهانی دوم در آسیا (1945 م)
جنگ جهانی دوم که با حمله آلمان نازی در سپتامبر 1939 م آغاز شده بود، 5 سال به طول انجامید. شکست هیتلر در نقشه‌های بلند پروازانه‌اش و سرانجام خودکشی وی و تسلیم آلمان و به کارگیری سلاح هسته‌ای در ژاپن باعث شد تا با تسلیم بی‌قید و شرط ژاپن در برابر متفقین، آتش جنگ جهانی دوم به طور کامل خاموش شود. آمار تلفات جنگ جهانی دوم نشان می‌دهد که حدود صد میلیون نفر در این جنگ بسیج شده بودند. از این میان 50 میلیون نفر از آنان یعنی به طور متوسط روزانه 25 هزار نفر به چنگال مرگ افتادند.
از سال‌های 1942 - 43 و 1943 م شکست‌های بزرگی بر ژاپن وارد آمد و تا سال 1945، متفقین به تدریج تمام سرزمین‌های اشغالی و بعضی از جزایر ژاپن را تصرف کردند. امریکا نیز با بمباران هسته‌ای ژاپن در ششم و نهم اوت 1945، شهرهای هیروشیما و ناکازاکی را به مخروبه‌ای تبدیل کرد و با این عمل، ژاپن را به زانو درآورد. سرانجام با اعلان جنگ شوروی به ژاپن، این کشور متحد آلمان، شرایط متفقین را پذیرفت و به آتش بس تن داد.


کشف بنزین (1825 م)
در چنین روزی در سال 1825 میلادی، مایکل فارادی دانشمند بر جسته انگلیسی توانست از نفت خام بنزین را استخراج نماید. فیزیک دان و شیمی دان معروف، مایکل فارادی در سال 1791 در نوینگتون به دنیا آمد. خانوادهٔ او کمی پس از تولد او به لندن نقل مکان کرد. مایکل که در یک خانواده شلوغ به دنیا آمد و یکی از 10 فرزند پدر و مادرش بود، در جوانی به خواندن و نوشتن علاقهٔ زیادی داشت و در علوم بیش از همه، عاشق مثلثات بود.

در سن 14 سالگی و از فرط علاقه به کتاب سرانجام توانست کار مورد نظر خود را پیدا کند و به عنوان کتاب دار و کتاب فروش در یک مغازه مشغول به کار شد. شوق و ذوق زیاد او به کتاب با این کار راضی شد تا مایکل جوان بتواند همواره در کنار کتاب ها باشد و در اوقات فراغت به انبوهی از کتاب دسترسی داشته باشد. برای موضوعاتی که علاقه مند بود، مدام کتاب می خواند و در کلاس درس اساتید به عنوان مخاطب آزاد حاضر می شد. یکی از این استادها «سرهامفری دیوی» بود. در سال 1825 توانست پس از تحقیق بر مشتقات نفتی، بنزین را کشف کند.

تولد «لی دِ فارِسْتْ» مخترع و صنعت‌گر امریکایی (1873 م)
لی د فارست مخترع امریکایی در ۱۴ اوت ۱۸۷۳م در ایالت آیووا در امریکا به‌دنیا آمد. وی در سال ۱۹۰۱م، روشی برای تسریع انتقال پیام‌های بی‌سیم عرضه داشت که برای اولین‌بار در انتقال اخبار مربوط به جنگ روس و ژاپن در سال ۱۹۰۴م، مورد استفاده قرار گرفت؛ اما بزرگ‌ترین اختراع فارست، تریود یا لوله خلأ بود که برای تولید یا کنترل پیام‌های برقی که در مدارهای گوناگون الکترونی به‌کار می‌رود، مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً آن را لامپ رادیو می‌نامند. بدون وجود تریود، ساخت رادیو، تلویزیون و ارتباط تلفنی از راه دور امکان‌پذیر نیست.
از این‌روست که گاه، لی فارست را به‌دلیل اختراع تریود، پدر و مخترع رادیو به‌شمار می‌آورند. او در طی سال‌های اولیه قرن بیستم میلادی اختراعات متعددی به انجام رساند؛ از جمله این‌که: در سال ۱۹۰۴م جریان متناوب برق را به جریان مستقیم تبدیل نمود، در سال ۱۹۱۶م یک دستگاه فرستنده رادیویی ساخت و به‌وسیله آن، به پخش اخبار مبادرت ورزید. وی هم‌چنین تعبیه‌ای برای انتقال صوت در فیلم تهیه کرد و بدین‌طریق در سال ۱۹۲۳م، سینمای ناطق را اختراع کرد. لی فارست سرانجام در سوم ژوئن ۱۹۶۱م در سن هشتاد و هشت سالگی درگذشت.


تولد «لئوناردو داوینچی» نقاش، هنرمند و مبتکر نامدار ایتالیایی (1452 م)
لئوناردو داوینچی، در 14 اوت 1452 م در روستای وینچی درنزدیک شهر فلورانس ایتالیا به دنیا آمد. داوینچی علاوه بر نقاشی و مجسمه‌سازی، در رشته‌های ریاضی، مهندسی راه و ساختمان، ستاره‌شناسی، زمین‌شناسی، کالبدشناسی و هواشناسی استاد بود و اختراعات متعددی در هر زمینه انجام داد. وی در یادداشت‌های روزانه خود طرح‌های جالبی از زیر دریایی، تانک جنگی، لباس غواصی، چتر نجات، رطوبت‌سنج، بالگرد و کیلومتر شمار و... کشید که بسیاری از آن‌ها، راهنمایی برای ساخت این وسایل در سال‌ها و قرن‌های بعدی گردید. داوینچی در علم و هنر از هم‌عصران خود، ده‌ها و گاهی صدها سال پیش افتاده بود و به جایی رسید که با مردم قرن بیستم، فاصله چندانی نداشت. داوینچی هنرمند بزرگی بود که آثارش را با نبوغ و آینده‌نگری ژرفی به وجود می‌آورد. از وی آثار بسیاری برجای مانده که تابلوهای شام آخر و لبخند ژوکونْدْ (مونالیزا) شهرتی جهانی دارند. هم‌چنین ساختمان کلیسای جامع میلان، از آثار برجسته معماری اوست. لئوناردو داوینچی سرانجام در دوم ماه مه 1519 م در 67 سالگی درگذشت.

شکست «حافظ محمد پاشا» سردار عثمانی از «شاه عباس صفوی» در جنگ بغداد (1033 ق)
آخرین جنگ‌های شاه عباس اول با امپراتوری عثمانی، در سال‌های 1032 و 1034 ق بر سر تسخیر بغداد بود. پس از مدتی نبرد، سرانجام بغداد به تصرف ایران درآمد و نیروهای عثمانی، شکست سختی را متحمل شدند. شاه عباس سپس به زیارت عتبات عالیات رفت و به تعمیر ابنیهٔ آن شهرها همت گماشت.

وفات «ابن بَردَس» شاعر و محدث مسلمان (786 ق)
عمادالدین اسماعیل بن محمد بَعلَبکی معروف به ابن بردس در بعلبک، یکی از شهرهای لبنان متولد شد. پس از تحصیل علوم مقدماتی در زادگاهش، به شهر دمشق رفت و از دانش علمای مشهور زمان خود، بهره‌های بسیار بُرد. او ضمن سفر به سرزمین‌های مختلف‌اسلامی، به تکمیل تحصیلات خود اهتمام ورزید و سپس به تدریس پرداخت. از ابن بردس که به دین‌داری، صیانت نفس و حُسن خلق در میان مردم شهره بود، آثاری به صورت خطی باقی مانده است که کتاب «الاعلامُ فی وَفَیاتِ الاعلام» از آن جمله می‌باشد.

آغاز نخستین جشنواره فیلم «ونیز» ایتالیا (1932 م)
جشنواره فیلم ونیز قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا و یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان بشمار می‌آید. جشنواره فیلم ونیز نخستین بار در سال ۱۹۳۲ میلادی برگزار شد و در کنار جشنواره‌هایی چون کن و برلین از مهمترین رخدادهای سینمایی اروپا و جهان به شمار می‌آید. جشتواره فیلم ونیز در طول سال‌های جنگ دوم جهانی برگزار نمی‌شد و در برخی سال‌ها، بخش مسابقه آن فعال نبوده است.

 شصت‌وپنجمین جشنواره فیلم ونیز، ۲۷ اوت تا ۶ سپتامبر ۲۰۰۸ جایزهٔ اصلی جشنواره ونیز، شیر طلایی نام دارد. همچنین در این جشنواره، جایزه‌ای به نام جایزهٔ انسانیت وجود دارد. این جایزه که مبلغ آن ۵۰ هزار دلار است، به سینماگران و بازیگرانی اهدا می‌شود که خود را وقف فعالیت‌های انسان‌دوستانه می‌کنند.

رحلت فقیه و مفسر جلیل آیت اللَّه «علی نجفی کاشانی» (1365 ش)
آیت اللَّه شیخ علی‌نجفی‌کاشانی در حدود سال 1300 ش (1338 ق) در کاشان به دنیا آمد و تحت نظر پدرش که از علمای کاشان بود، مقدمات علوم اسلامی را فرا گرفت. وی در بیست و دو سالگی برای ادامه تحصیل به نجف رفت و در مدت کمتر از ده سال تمام دوره سطح و خارج را گذراند و به اجتهاد دست یافت. استادان آیت‌اللَّه نجفی کاشانی در این دوره، حضرات آیات سیدابوالقاسم خویی، سیدمحسن حکیم و سیدعبدالهادی شیرازی بودند. ایشان سپس راهی ایران شد و پس از سه سال اقامت در قم و شرکت در درس آیت‌اللَّه بروجردی، در نهایت در کاشان سکنی گزید.
آیت‌اللَّه نجفی کاشانی در آنجا به تفسیر قرآن روی آورد و در طی بیش از سی سال، دو مرتبه قرآن را از ابتدا تا انتها تفسیر نمود که دور دوم هجده سال به طول انجامید. ایشان نه تنها در فقه، اصول، رجال، درایه، کلام، ادبیات، معانی بیان، تجوید و تفسیر قرآن تبحر داشت بلکه در علم هیئت و نجوم قدیم هم تدریس می‌نمود. صدق بزرگترین فضیلت، برداشتی از نماز، افسانه‌ها یا کرامات خیالی و چند جلد تفسیر قرآن و... از آثار ایشان است. این عالم بزرگوار سرانجام در بیست و سوم مرداد 1365 ش برابر با شب عرفه سال 1406 ق در 67 سالگی در کاشان درگذشت و به جوار رحمت حق شتافت.


ارسال نامه «صدام حسین» حاکم عراق به حجت‌الاسلام «هاشمی رفسنجانی» رئیس جمهور ایران (1369 ش)
پس از قبول قطعنامه 598 توسط ایران و شروع آتش‌بس، صدام حسین رییس جمهور منفور عراق پس از آن که کشور کویت را به اشغال خود درآورد و خود را در برابر تهدیدات جدیدی از سوی قدرت‌های غربی حس می‌کرد، در تاریخ 23 مرداد 14 (1369 آوریل 1990)، ششمین نامه‌اش را برای حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی رییس وقت جمهوری اسلامی ایران ارسال کرد و بر پذیرش کامل و بدون قید و شرط مفاد قرارداد 1975 الجزایر تأکید نمود. در این نامه خطاب به رییس‌جمهور ایران آمده است: «با این تصمیمِ ما، دیگر همه چیز روشن شده و به این ترتیب همه آنچه را که می‌خواستید و بر آن تکیه می‌کردید تحقق می‌یابد و دیگر اقدامی جز مبادله اسرا باقی نمی‌ماند.» بدین ترتیب، پس از تماس‌ها و مذاکرات و تبادل ده نامه بین رؤسای جمهوری دو طرف در طی چهار ماه، مقدمات و تسهیلات لازم جهت ورود به مرحله جدید، یعنی عادی سازی روابط دو طرف، به نحو کاملاً مساعدی فراهم شد.

عملیات کوچک عاشورای 1 در منطقه تکاب در شمال کردستان توسط سپاه پاسداران (1364 ش)
عملیات عاشورای 1 در تاریخ 23 مرداد 1364 در منطقه عملیاتی تکاب و صائین دژ در شمال کردستان و با هدف سرکوبی عناصر ضد انقلابی و مزدوران رژیم بعثی عراق، توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد. در این عملیات، صدها تن از عوامل دشمن کشته و زخمی شده و تعدادی نیز به اسارت سپاه اسلام درآمدند. همچنین مقدار زیادی سلاح سبک نیز به غنیمت رزمندگان درآمد.

انتصاب آیت اللَّه «سیدمحمود هاشمی شاهرودی» به ریاست قوه قضاییه با حکم مقام معظم رهبری (1378 ش)
آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی (زادهٔ ۱۳۲۷ نجف) فقیه شیعه و سیاست‌مدار ایرانی عراقی است. او در حال حاضر عضو شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده استان خراسان و نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است.

آیت الله هاشمی شاهرودی سابقه ریاست قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۸، ریاست مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و عضویت در حزب الدعوه عراق را نیز در کارنامه دارد.

برخي ديگر از رويدادهاي 14 اوت
1385:   پرتغالي ها حکومت کاستيل اسپانيا را در جنگ شکست دادند و استقلال خود را حفظ کردند.
1457:   نخستين کتاب که داراي تاريخ انتشار است و اين تاريخ در صفحه سوم آن درج شده است به چاپ رسيد.
1842:   سرخپوستان سمينول از نظاميان دولت واشنگتن شکست خوردند و در پي آن، دولت واشنگتن بوميان(سرخپوستان) مناطق شمالي فلوريدا را هم به نقطه دور دست آن زمان "اکلاهما" تبعيد کرد و از مناطق شرقي اين کشور که هزاران سال در آنجا زندگي کرده بودند دور ساخت.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار