آذربایجان غربی/

دستیابی به اطلاعات صحیح از طریق خبرنگاران متعهد

در دنیای امروز که از آن به عصر اطلاعات و فن‌آوری نام می‌برند قطعا نقش خبرنگار به عنوان ابزار اطلاع رسانی نقشی حیاتی و انکار نشدنی است.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران، در دنیای امروز نقش خبرنگاران بسیار با اهمیت است و چه بسا خبرنگارانی که با درج واقعیتی رژیمی را ساقط کردند و یا مشروعیت رژیمی را شدیداً کاهش داده‌اند و یا بالعکس با اقدامات مثبت خود مقبولیت یک سیستم سیاسی را بالا برده‌اند.

در حالت کنونی خبرنگارانی که به مسائل با دید انتقادی بنگرند کم داریم و عمده اخبار خبرهای روزمره‌ای هستند که به حالت خنثی بیرون می‌آیند؛ اگر دقت کنیم یکی از وظایف مهم خبرنگاران دید انتقادی به محیط پیرامون است و هرچیزی که با دید انتقادی نگریسته شود بهتر رشد می‌کند ولی آنچه که کمتر دیده می‌شود «نقد» و «انتقاد» است.

خبرنگاران مشکلات خاص خود را دارند و بیشتر آن‌ها از بیمه و خدمات رفاهی محروم بوده و از آینده شغلی خود مطمئن نیستند.

در ایران اسلامی خبرنگاری دارای شان و مقام است از این رو پاسداشت و تکریم جامعه خبری متعهد به آرمان‌های امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی بر همگان فرض و لازم است.

خبرنگار و رسانه از آنجا که امانتدار جامعه در کسب، حفظ و انعکاس اطلاعات و اخبار هستند باید در راه امانت‌داری از هیچ چیز دریغ نورزند.

رسانه به عنوان یک ابزار اطلاع رسانی در برهه‌ها و مقاطع مختلف از گذشته تا حال همواره توانسته ایفاگر نقش واقعی خود باشد به گونه‌ای که با مطالعه رویدادهای مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... که منجر به شکل‌گیری یک نهضت، انقلاب یا حرکت ملی شده می‌توان ردپای رسانه‌ها را در این عرصه‌ها به خوبی مشاهده کرد.

17 مرداد روز گرامیداشت یاد و نام شهدای خبر به ویژه شهید صارمی است که تا آخرین دقایق زندگی خود راهی جز انجام آنچه که تعهد کرده بود نمی‏‌دانست.

صارمی خبرنگاری جسور و بی‌باک بود که به حرفه‌ خود عشق می‌ورزید و نقش خطیر و حساس خود را در آگاهی بخشی به جامعه به خوبی درک می‌کرد و ارتقای سطح آگاهی جامعه را دغدغه‌ اصلی خود می‌دانست.

او از جمله خبرنگارانی بود که خوب می‌دانست؛ پاکی و قداست حرفه خبرنگاری نباید تحت تأثیر افکار خاص جناحی قرار گیرد چرا که یک خبر می‌تواند جامعه‌ای را آشفته کند و یا گامی موثر در راستای سازندگی و پیشرفت جامعه بردارد.

خبرنگار کسی است که با استفاده از منابع خبری وظیفه تهیه گزارش کامل و جامع از یک واقعه را به عهده دارد.

خبرنگاران وظیفه خطیری بر عهده دارند زیرا ارتباط دائم آن‏ها با همه اقشار و طبقات جامعه و نیز زیر نظر داشتن فعالیت‏‌های مختلف به منظور انعکاس درست و دقیق رویدادها اقتضا می‏‌کند که خبرنگاران صداقت، دقت و صراحت را به عنوان مشخصه‏‌های یک خبرنگار موفق به همراه داشته باشند و از سوء استفاده و بی‏ توجهی نسبت به این حرفه اجتناب ورزند.

اخبار و رویدادها عامل تعیین‌کننده‏‌ای در نگرش‌ها، بینش‌ها و موضع‏‌گیری‏‌های کلان است بنابراین ناقلان اخبار سهم مهمی در چگونگی اتخاذ تدابیر و موضع‏‌گیری‏‌های کلان می‏‌توانند داشته باشند زیرا این گروه قادرند با نوع و فرم تنظیم اخبار میزان توجه و اعتنا یا بی‏ اعتنایی گروه‌ها و مسئولان را نوسان بخشند.

خبرنگاران افزون بر اینکه می‏‌توانند با ارسال به موقع اخبار و گزارش‌‏ها مردم و مسئولان را از وقایع جاری مطلع سازند به همان میزان می‏‌توانند با استفاده از شگردهای فنی و هنری خود حساسیت‌های فراوانی را ایجاد کنند که حتی از کنترل افراد و متولیان نیز خارج شود لذا این صداقت و تعهد خبرنگار است که واقعیت را آن چنان که هست بنمایاند و از افراط و تفریط که می‏‌تواند منجر به جنجال و یا بی اعتنایی شود بپرهیزد.

حرفه خبرنگاری تاثیرگذارترین ارتباط را در عصر امروز بین بشریت ایفا می‌کند

مدیرکل حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی با اشاره به جایگاه حرفه خبرنگاری، اظهار داشت: خبرنگاری شغلی است که در عصر فعلی تاثیرگذارترین ارتباط را در ایجاد ارتباط بین بشریت، کشورها، اقوام و ملل مختلف دنیا ایفا می‌کند.

حجت‌الاسلام محمد جواد قهرمانی با بیان اینکه خبرنگاران انسان‌های از جان گذشته‌ای هستند و با نثار جان خودشان گاهی اخبار بسیار حساس را به جهان مخابره می‌کنند، گفت: بسیاری از مواقع این خبرنگاران موجب نجات جان بسیاری از انسان‌ها می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: خبرنگاران با ارسال اخبار مهم و تاثیرگذار عموم بشریت را مدیریت کرده و آن‌ها را نسبت به بعضی از مسائل حساس می‌کنند و موجب اتحاد ملت‌ها می‌شوند.

قهرمانی ادامه داد: امروز باید قدر خبرنگاران عزیز گرامی داشته شود و فضای کار برای آن‌ها فراهم شود تا بشر بتواند با اطلاع یافتن از اخبار مهم روز و حوادث جهانی خودش را آماده مقابله با جریاناتی بکند که ممکن است زندگی آن‌ها را تهدید کند.

وی با بیان اینکه امروز عرصه‌های مختلف برای بشر اهمیت بسیار زیادی دارد، یادآور شد: گاهی فهمیدن یک خبر هر چه سریع‌تر برای سرنوشت انسان بسیار کارساز است.

امام جمعه میاندوآب ابراز داشت: امروزه ارتباطات به قدری حائز اهمیت است که گاهی عدم اعتنا به این مقوله مهم و یا بهره‏برداری نادرست و ناقص از آن می‏‌تواند بر سرنوشت ملّت تأثیر گذارده و آن را به بی‏راهه کشاند.

قهرمانی یادآور شد: تهیه خبر یکی از اهداف اساسی وسایل ارتباطی به شمار می‏‌رود و رسانه‏‌های جمعی اساساً همراه با خبر متولد می‏‌شوند.

وی با بیان اینکه خبرها متنوع هستند، عنوان کرد: بعضی خبرها خبرهای اقتصادی بوده که تاثیر زیادی در اقتصاد جامعه ایفا می‌کنند و بعضی خبرها سیاسی هستند که در مدیریت اجتماعی نقش بسیار مهمی دارند.

قهرمانی افزود: بعضی از اخبار نیز نظامی بوده که به نوبه خود در زندگی انسان‌ها موثر است و همه این خبرها توسط خبرنگاران تهیه می‌شود که باید قدر خبرنگاران را بدانیم و با تبریک این روز برای همه خبرنگاران آرزوی توفیق، سلامتی، صحت و عافیت داشته باشیم.

وی اذعان کرد: امید است خبرنگاران با ارسال خبرهای خوب بتوانند همه جامعه بشری و ملت‌ها را به هم پیوسته و متصل کنند و همه بشریت را برای سرنوشت مشترکی که دارند حساس نمایند تا جهان به سوی امنیت و آرامش حرکت کند.

قهرمانی اضافه کرد: امید است روزی فرا برسد همه خبرهای خبرنگاران ما مژده ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) باشد.

دستیابی به اطلاعات صحیح از طریق خبرنگاران درست‌کار، شدنی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به نقش خبرنگار، گفت: در دنیای امروز که از آن به عصر اطلاعات و فن‌آوری نام می‌برند قطعا نقش خبرنگار به عنوان ابزار اطلاع رسانی نقشی حیاتی و انکار نشدنی دارد.

حجت‌الاسلام محمد باقر کریمی ضمن تبریک روز خبرنگار، اظهار داشت: روز خبرنگار هرسال به مناسبت شهادت شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزای جمهوری اسلامی گرامی داشته می‌‌شود.

وی عنوان کرد: در دنیای کنونی با وجود فن‌آوری‌های ارتباطیِ پیشرفته و متعدد در امر دست‌یابی سریع به اطلاعات و منابع مختلف کسب اطلاعات صحیح و قابل اطمینان تنها از راه خبرنگاران درست‌کار شدنی است.

کریمی افزود: خبرنگاران از مهره‌های اساسی این مهم به شمار می‌آیند که باید با قبول خطرهای فراوان به واقعیت مسأله پی ببرند و آن را به مردمان برسانند.

خبرنگار خوب باید به دنبال کشف حقیقت باشد

امید سیاح  با بیان اینکه خبر باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا مورد توجه بینندگان، شنوندگان و خوانندگان قرار گیرد، اظهار داشت: خبر خوب خبری است که درست، روشن و جامع باشد به طوری که اگر خبر درست نباشد مردم اندک اندک به خبر رسان شک می‌کنند و منبع خبری خود را تغییر می‌دهند.

مسئول واحد مطبوعات و تبلیغات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت حرفه خبرنگاری، گفت: حرفه خبرنگاری با خبر سر و کار دارد و آن را به شیوه‌های گوناگون به مخاطبان خود می‌رساند.

وی عنوان کرد: امروزه که همگان سرگرم کار خویش‌اند و چندان به عملکرد حاکمان و نقد و بررسی آن‌ها توجه ندارند خبرنگاران رسانه‌ها هستند که با تیزهوشی و دقت نقش واسطه بین مردم و مسئولان را ایفا می‌کنند به طوری که آن‌ها درد و دل مردم را می‌شنوند و به مقامات بالا انتقال می‌دهند.

سیاح در پایان ابراز داشت: خبرنگار در محل وقوع رویدادها، چشم و گوش رسانه و چشم و گوش مردم است و باید با استفاده از ویژگی‌های خدادادی و نیز خصوصیاتی که در دوره‌های آموزشی دیده به کشف حقیقت‌ها بپردازد و آن را در کمترین زمان به مخاطبان خود برساند.

مسئول واحد مطبوعات و تبلیغات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی افزود: خبرنگار خوب خبرنگاری است که از خطر کردن نهراسد و همواره به دنبال کشف حقیقت باشد.

اخلاق حرفه‌ای خبرنگاری دربرگیرنده هنجارهایی است که خبرنگاران باید به آن‌ها پایبند باشند و نادیده گرفتن آن‌ها نیز می‌تواند به خبرنگار آسیب جدی وارد کند.

یکی از اصول اخلاق حرفه‌ای خبرنگاری دستیابی و ارائه اطلاعات و اخبار سازنده و مفید است و خبرنگاران به عنوان واسطه بین مردم و واقعیت‌ها بایستی آینه وفادار رخدادهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشند.

خبرنگار در حقیقت امانتدار مردم در دستیابی به اطلاعات هستند و باید این امانت را به خوبی ادا کنند./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.