آثار ادبي همچنان در معرض توجه؛

اسپيلبرگ و اقتباس از «خوشه هاي خشم»

ادبيات كلاسيك و مدرن هم چنان منبع غني و پربركتي براي اقتباس هاي سينمايي است

باشگاه خبرنگاران- ادبيات كلاسيك و مدرن هم چنان منبع غني و پربركتي براي اقتباس هاي سينمايي است و اخيرا خبري در همين زمينه منتشر شده كه البته كمي عجيب به نظر مي رسد. عجيب از اين نظر كه رمان خوشه هاي خشم جان استين بك به نظر نمي رسد از آن دست كارهايي باشد كه براي فيلم سازي مثل استيون اسپيلبرگ، حداقل در مقام فيلم ساز خيلي جالب باشد.

با اين حال از قرار معلوم اسپيلبرگ قصد دارد فيلم بعدي اش را براساس اين رمان بزرگ استين بك كه يكي از برزگترين آثار ادبي آمريكا و جهان تلقي مي شود بسازد.

نكته كمابيش عجيب ديگر هم اين است كه وقتي اثر ادبي از اين موهبت بهره مند شده كه غولي مثل جان فورد يكي از برترين آثارش را براساس آن بسازد دوباره به سراغ آن اثر رفتن كمي بي احتياطي به نظر مي رسد با اين حال اسپيلبرگ هم نوآوري اش را بارها به اثبات رسانده و شايد قصد دارد رويكردي جديد و تجربه نشده به اين اثر بزرگ داشته باشد.

اثري درباره سرنوشت خانواده جاد كه در جريان ركود اقتصادي بزرگ آمريكا به امي دست يافتن به زندگي بهتر و آينده اي روشن تري سفري ايدسه وار را با كاميون در پيش مي گيرند قهرمان اثر تام جاد كه در اقتباس جان فورد هنري فاندا نقش او را با درخشش بازي كرد به يكي از شمايل هاي ابدي ادبيات و فرهنگ آمريكا تبديل شده است.

فيلم براي فورد و نيز بازيگر زن نقش دوم آن جين دارول اسكار را به ارمغان آورد البته با توجه به بحران اقتصادي كه در سال هاي اخير گريبانگير كشورهاي مختلف دنيا شده به نظر مي رسد اثري مثل خوشه هاي خشم با اوضاع زمانه بسيار منطبق باشد فعلا كمپاني دريم وركس سعي دارد امتياز اقتباس از اين اثر را از بنياد استين بك به دست بياورد. 

البته در دفاع از اقتباسي تازه از اين اثر بايد اين نكته را هم در نظر داشت كه خوشه هاي خشم برخلاف برخي ديگر از آثار بزرگ ادبيات آمريكا مثل گتسبي بزرگ و هكلبردي فين فقط يك اقتباس سينمايي داشته ( آهن هم تنها در 1940 يعني يك سال پس از انتشار كتاب) و تنها يك اقتباس از چنين اثري به هر حال كم است ضمن اين كه از قضا سال آينده هفتاد و پنجمين سال انتشار رمان استين بك خواهد بود در ابتدا به نظر مي رسيد اسپيلبرگ صرفا قصد تهيه كنندكي فيلم و نه كارگرداني آن را داشته باشد ولي جريان اوضاع چنين مي نمايد كه احتمالا خود اسپيلبرگ كارگرداني اثر را بر عهده خواهد گرفت.

با اين اوصاف كارگرداني فيلم قاعدتا موكول به پس از ساخته شدن تك تيراندازي آمريكايي ( با بازي برادلي كوپر) خواهد شد كه به عنوان پروژه جديد اسپيلبرگ كه در 67 سالگي هم چنان به عنوان فيلم ساز بسيار فعال است اكنون مراحل پيش توليد را مي گذراند و قرار است در 2015 اكران عمومي شود.

البته در اين ميان زمزمه هاي ديگر هم در ارتباط با اسپيلبرگ شنيده شده كه طرفداران پرشمار اينديانا جونزهاي او را بسيار شادمان كرده و آن هم ساخته شدن پنجمين فيلم «ايندي» است كه البته هنوز قطعي نشده است./ي2

منبع:ماهنامه فيلم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار