کشف انگيزه مصرف؛ سرآغاز ماراتن ترک سيگار است

امروزه یکی از مشکلات تقریبا سختی که قشر سیگاری جامعه با آن در تنش است چگونه ترک کردن این نوع مخدرات است. در این میان تعداد افرادی که اراده ی ترک سیگار میکنن زیاد است اما فقط درصد کمی از آنها ترک کردن را آغاز میکنند.و این مهم نیازمند وجود یک انگیزه است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،مشاور: رضا زيبايي – روانشناس باليني- در مصرف سيگار و ديگر مخدرات يک عامل بسيار مهم انگيزه مصرف است که به تبع آن در فرآيند ترک ، انگيزه ترک را نيز معين مي کند. تمام تلاش شما بايد بر يافتن علل و انگيزه مصرف معطوف شود و اين امر نياز به تمايل و اشتياق بالاي فرد مصرف کننده به خلاصي از اعتياد خود دارد که معمولا مشکل اصلي همين جاست چرا که بيشتر سيگاري ها مي گويند ، دلشان مي خواهد سيگار را ترک کنند اما فقط درصد کمي از آن‌ها ترک کردن سيگار را آغاز مي کنند.

 شما به عنوان همسر فرد مصرف کننده و کسي که جذابيت‌هاي عاطفي براي وي داريد مي توانيد به روش هاي مختلف زمينه انگيزه ترک را افزايش دهيد ولي اين کار بدون همياري متخصص روانکاو چندان ميسر نيست . روانکاو علت مصرف و چرايي بي انگيزگي در ترک را کشف مي کند و به شما و همسرتان مسير درست ترک رانشان مي دهد به زبان ساده او سناريوي ترک را کارگرداني مي کند .

کارهايي که شما و همسرتان بايد انجام دهيد.اما حد اقل کارهايي که مي توانيد تا قبل از مراجعه به روانکاو انجام دهيد:

* درباره مزاياي ترک سيگار مطالعه کنيد و از مزايايي که بيشتر براي شما اهميت دارند يک فهرست تهيه کنيد و آن را به طور نامحسوس به همسرتان منتقل کنيد. همچنين خطرات تنباکو که سلامت شما و همسرتان را تهديد مي کند را شناسايي کنيد و در اختيار همسرتان نيز قرار دهيد.

* به همسرتان بياموزيد که: تعداد سيگارهايي که هر روز استفاده مي کند را بشمارد تا کاملا متوجه شود که هر روز چقدر تنباکو مصرف مي کند . علاوه براين سعي کند راه هاي موجود براي محدود و کم کردن مصرف سيگار را شناسايي کند. مثلا با چه اتفاقاتي يا رفتن به چه جاهايي يا در چه زمان هايي براي مصرف تحريک شده و چطور مي شود کاري کرد که در موقعيت هاي ياد شده قرار نگيرد يا کمتر قرار بگيرد.

* با آن دسته از دوستان خود که موفق شده اند سيگار را ترک کنند صحبت کند و از آن ها بپرسد که چطور موفق شده اند اين کار را انجام دهند.

* چند منطقه ممنوعه مانند داخل خانه و خودرو تعيين کند و به هيچ وجه در اين مناطق سيگار نکشد. اين کار باعث مي شود که نسبت به ميزان تنباکويي که در هر روز مصرف مي کند آگاهي بيشتري پيدا کند. علاوه بر اين با اين کار در واقع از خانواده و دوستان خود که به طور غير مستقيم از سيگار کشيدن همسرتان متضرر مي شوند ، محافظت مي کنيد.

* از فضاي عاطفي بين خودتان و او استفاده کنيد و ميزان علاقمندي به او را به روش هاي لطيف زنانه نشان دهيد و آرام آرام مصرف سيگار را موجب ناخرسندي خود در اين رابطه بدانيد و اين گونه طرح کنيد که نبود آن را در اصل به خاطر سلامت وي مي خواهيد و نه براي آسودگي خاطر خود. مراقب باشيد که از طرح سياه و سفيد مسئله پرهيز کنيد اين گونه که اگر ترک نکني نه من نه تو، چرا که مطمئن باشيد اين روش دفاع هاي غير قابل پيش بيني را در وي بر مي انگيزد که کار را خراب تر کرده و شما را به بن بست مي برد، البته ياد آور شوم اين تهديد درباره اعتياد به مواد مخدر مثل ترياک و شيشه اگر درست اجرا شود، اغلب جواب مي دهد./خراسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار