شالازيون چيست؟

واژه شالازيون از يك كلمه يوناني به معني تورم كوچك گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ شالازيون، تورمي كيستي در پلك ميباشد كه در اثر التهاب مزمن يكي از غده-هاي كوچك توليدكننده چربي (غدد ميبومين) كه در پلك-هاي بالا و پايين قرار دارند به وجود مي آيد.

شالازیون معمولاً یک واکنش التهابی در برابر ترشحات چربی به‌دام افتاده میباشد و باکتری در ایجاد آن نقشی ندارد, هرچند ممکن است شالازیون به طور ثانویه دچار عفونت باکتریایی بشود.

شالازیون در مقایسه با گل‌مژه، دورتر از لبه پلک روی می دهد (گرچه می توان تورم تدریجی را در نزدیکی لبه پلک حس کرد) و نوک آن بیش تر به سمت داخل یا به طرف بینی است. شالازیون گاهی می تواند باعث تورم ناگهانی کامل پلک گردد.

اگر شالازيون بزرگ باشد ممكن است با مختل كردن شكل چشم و ايجاد آستيگماتيسم، باعث تاري ديد شود. شالازيون ممكن است با يكي يا تركيبي از روش هاي زير درمان گردد:

- قطره آنتي بيوتيك و قطره يا تزريق استروييد

- كمپرس گرم: كمپرس گرم ممكن است به شيوه هاي گوناگون به كار گرفته شود. ساده‌ترين روش, قرار دادن پارچه حوله اي تميز و خيس شده با آب گرم بر روي پلك بسته، به مدت 10-5 دقيقه، 4-3 بار در روز مي‌باشد. براي دست‌يابي به حرارت كافي، پارچه حوله‌اي را چندين بار با آب گرم خيس كنيد.

- ماساژ يا فشار دادن ترشحات غده اي

- جراحي : عمل جراحي شالازيون جهت خارج كردن ترشحات، معمولاً از پشت پلك انجام مي‌شود

نکته: چنانچه شالازیون چندین بار در یك ناحیه ایجاد شود، چشم‌‌پزشك ممكن است برای بررسی از نظر مشكلات جدی تر، اقدام به نمونه برداری (بیوپسی) نماید.
برچسب ها: چشم ، شالازیون ، تاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
تجربه شخصی خودم را می گویم عنبر خاصیت ضد التهاب دارد و دود آن به راحتی شالازیون را درمان می کند البته باید با چشم بسته و 30 تا 40 سانتیمتر فاصله به چشم دود بدهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۹ تير ۱۳۹۶
منظور عنبر نساء بود .
آخرین اخبار