محتشمي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

ترسيم آينده رقابت‌هاي سياسي برپايه "منشور اعتدال" / گفتمان اصلاحات هسته مرکزي اعتدال است

دبيرکل حزب آزادي با بيان اينکه جريان اصولگرا و اصلاح‌طلب نيازمند منشور اعتدال است، گفت: براي تبديل اعتدال به يك هژموني بايد منشور اعتدال برمبناي اصول و مبناي گفتمان اعتدال تهيه شده و آينده رقابت‌هاي سياسي را بر آن اساس ترسيم كرد.

"مجيد محتشمي" در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، با اشاره به مفهوم گفتمان اظهار داشت: گفتمان و گفتگو تفاوت عمده‌اي دارد، چرا كه گفتمان شاخص گفتگو بين چند نفر و ميان چند تشكل سياسي است، اما در خيلي از موارد وزرا و رؤساي جمهور پيرامون مسائل سياسي منطقه برپايه منافع ملي گفتگو مي‌كنند و اين گفتگوها در قالب گفتمان‌هاي اعتدالي، تهاجمي و يا انفعالي به عنوان شاخص قرار مي‌گيرد، بنابراين سياست‌ها، باورها و گفتگوها مبناي گفتماني هستند.
 
وي اضافه كرد: گفتمان يك شاخص است و اگر از گفتمان اصلاح‌طلب ياد مي‌شود به اين معناست كه اصلاحات شاخصه‌هايي دارد و در مذاكرات شاخص‌ها و ارزش‌ها ملاك عمل است.
 
محتشمي با بيان اين كه تشكل‌ها، احزاب، شاخص‌هايي براساس ايدئولوژي و منظومه فكري تنظيم كرده و به آن باور دارند، اظهار داشت: گفتمان احمدي‌نژاد مبتني بر شاخص مهدويت بود همچنان كه گفتمان حجتيه بر شاخص مهدويت قرار داشته است.   
 
دبير كل حزب آزادي با بيان اينكه از نظر ما اعتدال يك گفتمان و هسته مركزي اصلاحات است، گفت:‌ اعتدال به تكريم و رعايت حقوق انساني و شهروندي استوار است و اعتقاد ما اين است كه اعتدال هسته مركزي اصلاحات و گفتمان اصلاحات هسته مركزي اعتدال است.
 
وي با بيان اينكه اصلاحات مبتني بر قول ليّن اعتدال است، تصريح كرد: برخي جريان‌هايي كه به خارج از ايران كشيده شده‌اند با عملكرد راديكال و افراطي‌گريشان درصدد مخدوش كردن چهره اصلاحات بودند و اين در حالي است كه ريشه درخت تنومند اصلاحات بر اعتدال استوار است.

سخنگوي جبهه اصلاح‌طلبان، جريان اصولگرا و اصلاح‌طلب را نيازمند منشور اعتدال دانست و در تشريح آن اظهار داشت: منشور اعتدال بايد به عنوان اصل مسلم رقابت‌هاي سياسي بين تشكل‌ها و احزاب قرار بگيرد، در اين منشور هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب موظف خواهند بود كه از نفي، تقبيح، تذبيح، تحقير يكديگر پرهيز كرده و آزادانه، محترمانه و منصفانه سخن بگويند.   
 
محتشمي تصريح كرد: براي تبديل اعتدال به يك هژموني بايد منشور اعتدال برمبناي اصول و مبناي گفتمان اعتدال تهيه شده و آينده رقابت‌هاي سياسي را بر آن اساس ترسيم كرد.
 
وي با اشاره به صحبت‌هاي مقام معظم رهبري مبني بر اينكه راي مردم حق‌الناس است و در راس امور قرار دارد، افزود: منشور اعتدال در رقابت‌هاي سياسي شامل برچسب نزدن و هتاكي نكردن است و هر حزبي براساس مبناي خود ديدگاه‌هاي سياسي و اجتماعي مختلفي دارد كه قابل احترام است.   
 
دبيرکل حزب آزادي در پايان اين منشور را منوط به رقابت‌هاي سياسي ندانست و خاطرنشان كرد: منشور اعتدال شامل رقابت‌هاي سياسي و سپس عرصه‌هاي اقتصادي، فرهنگي و ورزشي است و همه براساس تكريم و احترام با يكديگر برخورد مي‌كنند و اين همان گفتمان اعتدال است.  
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: منشور ، اعتدال ، هژمونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار