نقوي‌حسيني در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

كانادا در برداشت‌هاي خود از ايران صراحتا دچار اشتباه فاحش است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه کانادا که در اولین سالگرد قطع روابط دیپلماتیک ایران و کانادا به تشریح دلایل این اقدام پرداخته است، گفت: اينكه دولت کانادا می‌گوید به دلیل نامناسب بودن ساختمان سفارتخانه خود را تعطیل کرده‌اند، بسیار مضحک است چرا که ما در تاریخ دیپلماسی کشوری را سراغ نداریم که به دلیل نامناسب بودن ساختمان سفارتخانه، روابط دیپلماتیک خود با سایر کشورها را قطع کند.

سید حسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه کانادا که در اولین سالگرد قطع روابط دیپلماتیک ایران و کانادا از سوی دولت اوتاوا، به تشریح دلایل این اقدام پرداخته است، به خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگارن گفت:‌ دولت کانادا در سوابق روابط و برداشت‌های خود با ایران نشان داده است که صراحتا دچار اشتباهات فاحش می‌شود.

وی افزود: برای مثال وقتی انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز شد، دولت کانادا اعلام کرد چون این انتخابات، انتخاباتی فرمایشی است ما اجازه نمی‌دهیم دولت ایران صندوق‌های رای خود را در کانادا مستقر کند تا آرا ایرانیان مقیم این کشور را دریافت کند.

نقوی حسینی تصریح کرد: کانادا بعد از برگزاری انتخابات رسما از ملت ایران عذرخواهی کرد و گفت ما اشتباه کردیم و فکر نمی‌کردیم انتخابات ایران تا این میزان شفاف و روشن باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:‌ بنابراین این موضوع نشان می‌دهد کانادا شناخت درستی نسبت به جمهوری اسلامی ایران ندارد و براساس دریافت‌های اشتباه و خطاکارانه خودشان، اقدام به ایجاد ارتباط با ایران می‌کنند.

وی افزود: بسته‌شدن سفارت کانادا در ایران براساس همین دریافت‌های غلط بود که معمولا این دریافت‌ها تحت تاثیر سیاست‌مداران آمریکایی بوده و در جهت منافع ایالات متحده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: دولت کانادا در راستای تامین منافع آمریکا و همسو با سیاست‌های این کشور اقدام به تعطیلی سفارتخانه خود کرد، بنابراین در جواب به افکار عمومی رو به دلایل ناموجه آورده است.

نقوی‌حسینی اظهار داشت:‌ اگر کانادا بهانه کند که ما به خاطر عدم وجود اعتبارات و امکانات مالی و هزینه، سفارت خودمان را در تهران بستیم، زیر سوال بردن کلیت کاناداست و با حیثیت ملت و دولت کانادا بازی شده است.

وی گفت:‌ این در حالی است که کانادا در برخی کشورها سفارتخانه‌هایی دارد که حتی برای آنها توجیه اقتصادی و سیاسی هم ندارد، بنابراین اینگونه سخن گفتن درست نیست.

نماینده ورامین و قرچك ادامه داد: کشور ما بهترین امنیت را برای دیپلمات‌های کانادا فراهم کرده بود ولی کانادا سفارتخانه‌های خود را در بسیاری از کشورهای ناامن دایر کرده بود و برای آنها نیز هزینه می‌کند، چگونه می‌شود که می‌تواند در آنجا هزینه و امنیت نیروهای خود را تامین کند ولی در تهران نمی‌تواند؟!

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد:‌ چون آنها اشتباه کردند و نمی‌توانند پاسخ این اشتباهات را بدهند و بگويند ما تحت تاثیر سیاستمداران آمریکایی سفارت خود را تعطیل کردیم، دست به بهانه‌های واهی می‌زنند.

نقوی‌حسینی در ادامه تصریح کرد:‌ اینکه می‌گویند به دلیل نامناسب بودن ساختمان سفارتخانه خود را تعطیل کرده‌اند، بسیار مضحک است چرا که ما در تاریخ دیپلماسی کشوری را سراغ نداریم که به دلیل نامناسب بودن ساختمان سفارتخانه روابط دیپلماتیک خود را با سایر کشورها قطع کند.

سخنگوی کمیسيون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان تاکید کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران با هیچ کشوری بنای قطع رابطه ندارد،‌ البته وضعیت رژیم صهیونیستی کاملا مشخص است.

اضافه می‌شود؛ وزیر خارجه کانادا به مناسبت اولین سالگرد قطع روابط دیپلماتیک ایران و کانادا از سوی اوتاوا، مسائل امنیتی،‌ صرفه‌جویی در هزینه‌ها و نامناسب بودن ساختمان سفارتخانه این کشور در تهران را از علل این اقدام دانست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار