گزارش/

نگاهي به "حادثه 22 بهمن قم"

در حالي حادثه‌ 22 بهمن 91 در قم به وقوع پيوست که شايد تا 50 سال آينده نيز در ياد و خاطره ملت مسلمان ايران بماند چرا كه پيش‌تر نيز يكبار رضا خان قصد جسارت در اين مكان مقدس را كرده بود ولي هنوز از حافظه مردم اين مرز و بوم پاك نشده است.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، روز 22 بهمن سال گذشته مردم هميشه در صحنه كشورمان در جاي جاي اين مرز و بوم اسلامي مشغول دفاع از انقلابي بودند كه 34سال پيش براي بدست آوردن آن عزيرترين كسان خود را تقديم كردند.

در گوشه‌اي از اين خاك اسلامي رئيس جمهور سابق در جوار ميدان آزادي سخن از زنده باد بهار مي‌راند و خبر از آمدن بهاري مي‌داد كه خزان شد.

اما در قم، اين ام‌القراي جهان اسلام يكي ديگر از روساي قواي سه‌گانه در جوار مضجع مطهر حضرت معصومه(س) در حال سخنراني بود كه پس از گذشت حدود 5 دقيقه از آغاز سخن، اتفاقي رخ داد كه شايد تا 50 سال آينده نيز در ياد و خاطره ملت مسلمان ايران بماند چرا كه پيش‌تر نيز يكبار رضا خان قصد جسارت در اين مكان مقدس را كرده بود ولي هنوز از حافظه مردم اين مرز و بوم پاك نشده است. هرچند پاك شدن اتفاقات اين چنيني از ذهن ملتي به بزرگي مردم ايران بعيد به نظر مي‌رسد.

گام اول حادثه

ظاهر امر خيلي ساده بود، علي لاريجاني به مناسبت يوم‌الله فجر در حرم حضرت معصومه(س) در حال سخنراني بود كه عده‌اي از گوشه و كنار حرم مطهر با مهر و نعلين به رئيس مجلس تعرض كرده و مراسم سخنراني را بر هم زدند و بعد هم در گعده‌هاي خود با خوشحالي از موفقيت و پيروزي خود سخن راندند.

اما قضيه روي ديگري هم داشت كه باعث شد اين اتفاق به پرونده «غائله قم» مشهور و تا به امروز در محافل سياسي «ماه مجلس» شود!

محکوميت حادثه

پس از ماجراي 22 بهمن قم، مراجع و آيات عظام مختلف با صدور بيانيه يا در ديدار با لاريجاني آن را محكوم كردند و برخي مقامات سياسي كشور نيز اين طريق را در پيش گرفتند.

 ولي داستان به همين جا ختم نشد و كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي كه رسيدگي به چنين حوادثي وظيفه اوست، با تشكيل جلسه‌اي «كميته تحقيق از غائله قم» را تشكيل داد.

تشکيل کميته تحقيق

اين هيئت كه يك روز پس از ماجراي 22 بهمن قم متولد شد متشكل از 4 عضو ارشد كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به شرح زير بود:

1.منصور حقيقت‌پور نماينده مردم اردبيل، نمين، نير و سرعين و نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس.

2. مهدي دواتگري نماينده مردم عجب‌شير و مراغه و رئيس كميته مطالبات ملي مجلس.

3.سيدحسين نقوي‌حسيني نماينده مردم ورامين و قرچك و سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس.

4جواد جهانگيرزاده نماينده مردم اروميه و عضو هيئت رئيسه وقت مجلس شوراي اسلامي.

آغاز تحقیق


هيئت مذكور به محض تشكيل، پيگيري «پرونده غائله قم»  را در دستور كار قرار داده و بعضا آخرين وضعيت را در اختيار رسانه‌ها قرار مي‌داند بدون آنكه به جزئيات بپردازند.

تصویب گزارش غائله در کمیسیون امنیت

پس از اين علائ‌الدين بروجردي رئيس کميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس 24 تيرماه سال جاري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران از تصويب گزارش «حادثه22 بهمن قم» در اين كميسيون و ارسال آن به هيئت‌رئيسه مجلس خبر داد.

وي با اشاره به آخرين جزئيات پرونده «حادثه 22 بهمن قم» گفت: عصر روز يکشنبه 23 تير ماه در يک جلسه سه ساعته در کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به صورت مفصل در خصوص اين پرونده صحبت کرديم.

وي افزود: در اين جلسه از تيم تهيه‌کننده اين گزارش که آقايان منصور حقيقت‌پور، سيدحسين نقوي‌حسيني، جواد جهانگيرزاده و مهدي دواتگري بودند قدرداني شد، چرا که براي تهيه اين گزارش تحقيقات زيادي انجام داده و با مقامات مختلفي در قم و تهران ملاقات کرده بودند.

رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح کرد: نهايتا بعد از سه ساعت بحث و بررسي گزارش حادثه 22 بهمن قم به تصويب اعضاي اين کميسيون رسيد و طبق روال قانوني نتيجه کار طي نامه‌اي به رياست مجلس منعکس شد.

ارسال نسخه‌ای  از گزارش به محضر رهبر معظم


نماينده بروجرد در ادامه تصريح کرد: در کميسيون پيشنهاد شد که نتيجه گزارش به خدمت مقام معظم رهبري نيز ارسال شود و قاعدتا اين کار از طريق رئيس مجلس انجام خواهد شد.

بروجري اظهار داشت: از نظر ما پيگيري پرونده مذکور با روش کاملا علمي و قانوني انجام شد و کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي وظيفه خود را انجام داد و مراحل بعدي را هيئت‌رئيسه مجلس پيگيري خواهد کرد.

وي افزود: اگر در اين زمينه مسئله‌اي باشد از طريق هيئت‌رئيسه مجلس به کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس منعکس خواهد شد.

رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به محتواي اين گزارش تصريح کرد: اطلاع رساني در اين زمينه از طريق هيئت‌رئيسه مجلس تصميم گيري خواهد شد.

موضوع به همين منوال پيش مي‌رفت و قرائت يا عدم قرائت گزارش حادثه قم در صحن علني مجلس موضوع روز بود تا اينکه منصور حقيقت‌پور يکشنبه 6 مراد ماه با حضور در جمع خبرنگاران از قرائت اين گزارش در جلسه روز دوشنبه 7مردادماه خبر داد اما در اين جلسه نمايندگان به دستورات ديگري رسيدگي کردند و قرائت اين گزارش را به جلسات پس از برگزاري مراسم تحليف موکول کردند.

روز موعد فرا رسيد و منصور حقيقت‌پور در ابتداي جلسه علني روز سه شنبه 15 مرداماه از قرائت گزارش «غائله قم» در صحن علني خبر داد که اينگونه هم شد و سيدحسين نقوي‌حسيني سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در انتهاي اين جلسه  گزارش مذکور را به شرح زير قرائت کرد:

متن گزارش قرائت شده در صحن


بسمه تعالی
گزارش غائله 22 بهمن 1391 قم

الف: مقدمه

مقامات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بنا به آموزه‌های دینی، بیشترین تماس را با قاطبه مردم در سطوح مختلف برقرار می‌نمایند، با این ارتباط چهره به چهره قطعاً منتج به حفظ مردم در دفاع از انقلاب اسلامی و کشور می‌گردد و مسئولین فاصله خود را در ارتباطات با مردم به حداقل می‌رسانند. آفت این حضور مردمی، قرار گرفتن مستقیم مسئولین در معرض انواع تعرضات فیزیکی و شخصیتی است. آثار ترور شخصیتی کمتر از ترور فیزیکی نبوده و بنظر می‌رسد طراحی ساز و کاری مناسب جهت جلوگیری از این آفات که همسو با سیاست‌های دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، همچنین جلوگیری از اقدامات عده‌ای خودسر یا سازماندهی شده که اقدام به بر هم زدن مراسمات، تجمع و اهانت مقابل بیت مراجع عظام، مسئولین ارشد نظام و ائمه جمعه می‌نمایند کاملاً ضروری به نظر می‌رسد که قطعاً این قبیل اعمال، لزوم برخورد سیاسی، فرهنگی و امنیتی را توأمان طلب می‌نماید.

یکی از حوادثی که قلب مقام معظم رهبری را جریحه‌دار کرد قائله 22 بهمن 91 در شهر مقدس قم و درجوار حضرت معصومه(س) در یوم الله 22 بهمن 91 بود که همگان را به شگفتی درآورد و موجب شد تا این حادثه فضای رسانه‌ای به دست دشمنان این مرز و بوم بدهد تا جایی که حماسه با عظمت، با شکوه مردم را دچار خدشه نماید.

در همین راستا، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کمیته‌ای مرکب آقایان منصور حقیقت‌پور، جواد جهانگیرزاده، مهدی دواتگری و سیدحسین نقوی‌حسینی را مسئول بررسی این حادثه نمود.

ب: نقطه نظرات مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و علمای حوزه علمیه قم

1- مقام معظم رهبری در دیدار با مردم آذربایجان فرمودند: من مخالف هستم کسانی راه بیافتند، افراد را ضد ولایت فقیه، بی بصیرت معرفی کنند و علیه او صحبت کنند. من با اقدامی که در قم صورت گرفت مخالفم، من با اقدامی که در حرم امام (ره) صورت گرفت مخالفم، بارها به مسئولین برای جلوگیری از این وقایع تذکر داده‌ام.اگر این افراد واقعاحزب اللهی هستند و مومن هستند، این کار را نکنند.

2- در خصوص قائله 22 بهمن 91 در حرم مطهر حضرت معصومه علما و مراجع بزرگ تقلید (حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی، موسوی اردبیلی، سعیدی امام جمعه قم، حسینی بوشهری، غروی، فاضل لنکرانی، مقتدایی، امینی نجف آبادی، مسعودی خمینی، سید جواد شهرستانی) در قالب سخنرانی، صدور بیانیه و ارائه نقطه نظرات درمقالات با هیئت تحقیق انزجار خود را اعلام داشته‌اند.مشروح بیانات علما و مراجع اعزام مبنی بر ضرورت پیگیری و خشکاندن ریشه قائله موجود است.

ج: سابقه موضوع


سابقه اینگونه اقدامات متأسفانه در شهرستان قم وجود داشته و به کرات جریانات تند و افراطی خودسر با دریافت‌های شخصی یا محفلی، حوادثی در قم یا مناطق دیگر را ایجاد نموده‌اند که از جمله این اقدامات:
1-غائله 15 خرداد 1385 و مخالفت با سخنرانی ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و اهانت به ایشان.
2-حضور در نمازجمعه قم و دادن شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه در هنگام ایراد خطبه توسط حضرات آیات: امینی، جوادی‌آملی و استادی که باعث تکدر خاطر این عزیزان و وهن اساتید حوزه علمیه قم گردیده است.
3- غائله حضور عده‌‌ای در حرم مطهر حضرت امام‌خمینی (ره) و مخالفت با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی و اهانت به ایشان در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی (ره) در سال 1388 که مقام معظم رهبری در دیدار با مردم آذربایجان در سالروز قیام مردم تبریز صراحتاً مخالفت خود را با این اقدام اعلام فرمودند.
4-غائله حضور در مراسم روز قدس استان قم و دادن شعار بر علیه دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی.
5- غائله تجمع در مقابل بیت آیت‌الله جوادی‌آملی و دادن شعار و تعرض به ایشان.
6- غائله تجمع مقابل دفتر حضرت‌ آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی و دادن شعار بر علیه ایشان با مضامین: مرگ بر ضد ولایت فقیه و مرجع بی‌بصیرت.

د: شرح غائله


همه ساله در مراسم یوم‌الله 22 بهمن در شهرستان قم شخصیت‌های طراز اول نظام و بعضاً رؤسای قوا به منظور ایراد سخنرانی دعوت شده‌اند و بر همین اساس، در آستانه 22 بهمن 1391 نیز شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم با هماهنگی حضرت آیت‌الله جنتی رئیس محترم این شورا از آقای دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم جهت ایراد سخنرانی دعوت نموده است.

طبق روال جاری و قبل از عزیمت رئیس مجلس شورای اسلامی به قم، نماینده تیم حفاظت ایشان در کمیته امنیتی شورای تأمین استان قم که با حضور مسئولین رده‌های امنیتی، نظامی و انتظامی تشکیل می‌گردد شرکت و هماهنگی‌های لازم با تقسیم کار بر پایه سه حلقه حفاظتی به شرح ذیل انجام گرفت:
حقله اول: تیم حفاظتی ریاست‌ محترم مجلس شورای اسلامی
حلقه دوم: یگان حفاظت سپاه علی‌ابن ابیطالب علیه‌السلام
حقله سوم‌: نیروهای ناجا

در روز 22 بهمن 1391 آقای دکتر لاریجانی به همراه تیم حفاظت خود از خیابان ارم به جمع راهپیمایی‌کنندگان می‌پیوندد، در طول مسیر تا رسیدن به شبستان صحن مطهر جمعی بالغ بر 15 تا 20 نفر با حمل تابلوهایی با عنوان بهار، شعارهایی با مضامین بصیرت، بصیرت.
با پایان راهپیمایی 22 بهمن، جناب آقای دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به محل اقامتگاه موقت شبستان حرم مطهر حضرت معصومه (س) منتقل و آماه ایراد سخنرانی می‌کردند، در این حال، گروه سرود که عمدتاً از نوجوانان بوده‌اند پس از اجرای سرود خود، محل شبستان حرم مطهر را ترک و به بیرون هدایت می‌شوند! در حالی که در سنوات قبل، این گروه تا پایان مراسم در محل سخنرانی حضور داشته‌اند. آقای دکتر لاریجانی سخنرانی خود را بر اساس دست‌نوشته‌ای که قبلاً تهیه کرده بود، آغاز می‌کنند و پس از چند دقیقه، گروه‌های 10-5 نفره از چند نقطه شبستان بپا خواسته و علیه ایشان شعار داده و به مرور به سمت تریبون حرکت می‌کنند، از میان جمعیت چند لنگه کفش و مُهر نماز به سمت آقای دکتر لاریجانی پرتاب می‌شود در حالی که این گروه همچنان شعارهای بصیرت-بصیرت، خجالت-خجالت را سر می‌دادند (فیلم و کلیه مستندات موجود است).

در چنین شرایطی مردم متحیّر و ساکت نشسته بودند، شعاردهندگان سعی داشتند نظم جلسه را بر هم بزنند، در این بین افرادی از میان جماعت به مردم اشاره می‌کردند بلند شوید و به سمت تریبون حرکت کنید!

در این وضعیت، شدت پرتاب مُهر و خطر پیشروی به حدّی بود که فرماندهی سپاه علی‌ابن ابیطالب (ع) اصرار می‌کردند که آقای دکتر لاریجانی از پشت تریبون پایین بیاید، که پس از اخذ نظر محافظین و در حالی که چند نفر بر اثر اصابت مُهر مجروح شده بودند‌ ایشان سخنرانی خود را قطع می‌کنند.

لازم به توضیح است که همزمان با حرکت مذکور، با دستور و هماهنگی یکی از محرکین از قسمت آقایان با تلفن همراه از خانم ها نیز در طبقه فوقانی با آقایان همراه شده و آنان را در دادن شعار همراهی می‌کنند.(اسناد و مدارک ان موجود است).

ه: تجزیه و تحلیل غائله


شایان ذکر است که هیات در خصوص قائله گزارش مفصل چند صد صفحه‌ای تهیه کرده و آن را خدمت مقام معظم رهبری و برخی مسولین عالی رتبه نظام ارسال داشته و گزارش کم حجم تری نیز خدمت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقدیم نموده است و با عنایت به مجموع جهات و رعایت مصالح کشور، گزارش مختصر چند صفحه ای نیز از تریبون مجلس شورای اسلامی برای تنویر افکار عمومی با هدف اصلاح و دوری جستن از این نوع برخوردهای دون شان نظام مقدس جمهوری اسلامی تقدیم می‌نماید .

همکاران محترم، داده‌های اطلاعات ناجا، مسئولین قضایی استان قم و پاره‌ای از اعضای شورای تأمین استان قم و جلسات مستمر با ریاست محترم قوه قضائیه، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، معاون اول محترم قوه قضائیه، دادستان محترم کل کشور، وزیر محترم اطلاعات، امام جمعه محترم قم، استاندار محترم قم، مدیرکل محترم اطلاعات استان قم، دادستان محترم ویژه روحانیت استان قم، فرماندهی محترم سپاه علی‌ابن ابیطالب(ع)، مدیرکل محترم صدا و سیمای استان قم، فرماندهی محترم نیروی انتظامی استان قم، دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان قم، مراجع عالیقدر و تعدادی از اعضای محترم جامعه مدرسین و شخصیت دینی و شاهدان صحنه و بررسی اسناد و مدارک، استماع اظهارات شاهدان صحنه و بکارگیری تکنیک‌های فنی و جمع‌آوری اطلاعات حاکی است که وقوع غائله همراه با سازماندهی بوده و در سطوح تولید ادبیات خشونت و ایجاد انگیزش و در سطح عملیاتی دارای مقصّرانی بوده است که چکیده اطلاعات ذیلاً بیان می‌گردد:

1-کشف طرحی برای ایجاد التهاب در مراسم توسط اداره کل اطلاعات استان قم و اعلام آن به استانداری قم در مورخ 21/11/91
2-اعلام ملتهب بودن محیط شهرستان قم توسط اطلاعات نیروی انتظامی استان قم به استانداری قم.
3-اعلام برآورد اطلاعاتی غائله 22 بهمن شهرستان قم توسط اطلاعات سپاه علی‌ابن ابیطالب(ع) به شورای تأمین استان قم مبنی بر اینکه "برخی از طلاب و دانشجویان یارگیری کرده‌اند و جلسه‌ای که دیروز داشتند این بود که یک تعداد، حدود هفتاد درصد نظرشان این بود که بروند تهران و سی درصد نظرشان این بود که در قم موضع‌گیری نسبت به وقایع داشته باشند" احتمال دارد این افراد مراسم قم را بهم بریزند (اظهارات یکی از مسئولان امنیتی استان قم در جلسه کمیسیون فوق‌العاده شورای تأمین استان قم در مورخ 21/11/1391).
-اظهارات یکی از فعالین سیاسی- اجتماعی قم که در مورخ 20/11/91 در دفتر ستاد نماز جمعه شهرستان قم در حضور آیت‌الله حسینی‌بوشهری و سایر مسئولین اعلام می‌نماید که "اگر در روز 22 بهمن آقای دکتر لاریجانی جهت سخنرانی به قم بیاید ما مراسم او را بهم خواهیم زد."
5-طراحی و چیدن افراد خاص در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه (س) که حتی در راهپیمایی شرکت نکرده و قبل از رسیدن راهپیمایی‌کنندگان به درب شماره 8، قبلاً به شبستان رفته و به طور سازمان یافته در چند گوشه شبستان مستقر شده بودند.
6-انتخاب محل سخنرانی در شبستان در حالی که همه ساله این سخنرانی در فضای باز صورت می‌گرفت و با انتخاب فضای بسته، امکان پرتاب کفش و مهر و بزرگنمایی شعار مخالفین فراهم گردید.
7-تولید ادبیات و هیجان خشونت توسط سخنرانان مسجد اهل‌البیت (ع) در دهه فجر که تماماً فضا را برای اقدام علیه دکتر لاریجانی فراهم کرده بود.(متن صوت،تصویر و کد گذاری جملات سخنرانی های مذکرو موجود است)
8- اقدام یکی از مسئولان استان قم که در صحن شبستان حرم مطهر حضور داشته‌اند، قبل از شروع سخنرانی، مبنی بر جابجایی برخی مسئولین استانی از مقابل تریبون! ایشان در اظهارات مشابه، به این عزیزان اعلام می‌نماید اینجا ننشینید چون احتمال آن می‌رود که کفش و یا جسم دیگری به شما اصابت کند!
9-اقدامات حلقه پرتو:
روز قبل از راهپیمایی 22 بهمن 1391 یکی از افراد حلقه پرتو، شخصی با هویت معلوم احضار می‌نماید و از ایشان می‌خواهد نیروهای خود را برای نقش‌آفرینی در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه(س) فراخواند و همچنین خطاط و امکانات لازم را برای شب 21/11/91 در محل دفتر هفته‌نامه پرتو آماده نماید.(مستندات آن در پرونده قضایی وی موجود است)
متون و شعارهای مد نظر توسط افرادی از حلقه پرتو ارائه شده و توسط خطاط مورد نظر به صورت دست‌نوشته آماده و تحویل وی می‌شود که برابر اعترافات نامبرده، به ایشان مأموریت داده می‌شود می‌دهد که شما به عنوان فرمانده میدان مسئولیت دارید نیروهای خود را جمع‌آوری کرده و با در دست گرفتن دست‌نوشته‌ها در محل سخنرانی دکتر لاریجانی اعتراض خود را به ایشان نشان دهید.
10- حضور یکی از طلاب فعال حلقه پرتو در صف اول اعتراضات به عنوان عامل تحریک.(اسناد و فیلم ان موجود است)
11-وجود هماهنگی فی‌مابین بخش خواهران و برادران که شاهد عینی اظهار می‌دارند که شخصی که در مجاورت آنان قرار داشته توسط تلفن همراه از انتهای سالن با بخش خواهران تماس گرفته و می‌گفت:‌ "ما شروع کردیم شما چرا شروع نمی‌کنید؟!"
12-اعترافات یکی از عوامل اصلی صحنه مبنی بر اینکه نامبرده در مراجعه به بهداری سپاه علی‌ابن‌ابیطالب(ع) به یکی از پزشکان بهداری اعلام می‌نماید یکی از مسئولین قم به ایشان قبل از مراسم گفته که شما مسئول پرتاب کفش هستید! من گفتم کفشم 50 هزار تومان می‌ارزد ولی مهر پرتاب کردم!"
13-اظهارات یکی از مربیان طرح بصیرت در یکی از مراکز آموزشی : در مورخ 23/11/92 مشغول تدریس مباحث مهدویت بودم که بچه‌های کلاس گفتند ما فتیله آقای لاریجانی را پایین کشیدیم.
ادامه دارد...
14-تجزیه و تحلیل 35 هزار پیام کوتاه ارسالی در قم فیمابین ساعت‌های 14-12 مورخ 22/11/91 که اسناد آم موجود است:
1/14- ارسال پیامک گروهی توسط یکی از مسئولین با هویت معلوم به هسته‌های عمل کننده با این مضمون:‌ تقدیر و تشکر از اقدام شایسته آنان.
2/14- ارتباط شخص مذکور با یک مقام مافوق و ارائه گزارش کار در طول برگزاری مراسم.
3/14 -دریافت پیامک تقدیر و تشکر از شخص مذکور توسط افراد عملیات کننده غائله.
4/14 -ارسال بیشترین پیامک به لحاظ فراوانی توسط یکی از واحدهای عمل کننده با محتوای:‌ تقدیر و تشکر از اقدام در شبستان صحن مطهر حضرت معصومه (س).
5/14 -ارسال 28 پیامک توسط یکی دیگر از واحدهای عمل کننده با مضمون "آفرین بر شما و یارانتان که چه عاشقانه به رهبرتان لبیک گفتید!"
6/14 - پیامک گروهی و انفرادی توسط یکی دیگر از واحدهای عمل کننده
- با مضمون : خداقوت برادر، امروز ترکاندید و از زحمات شما برادران بزرگوار متشکریم اجرکم عندالله...
خطا و تقصیرات دستگاه‌های مسئول در استان قم

همان‌طور که ذکر شد در گزارش مفصل هیئت، به جزئیات قصورها و تقصیرهای نهادهای مسئول پرداخته شده است. و در اینجا به چند نکته با هدف رعایت مصالح کشور پرداخته می‌شود:

الف: سهم استانداری به‌عنوان رئیس شورای تأمین استان قم و عوامل ذی‌ربط

1- بی‌توجهی به گزارشات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اداره‌کل اطلاعات استان قم در خصوص امکان بروز آشوب.
2- عدم تشکیل به‌موقع شورای تأمین استان قم به‌منظور کنترل آشوب سازماندهی شده.
3- عدم انعکاس واقعیت‌های صحنه قبل از مراسم به مسئولین ذی‌ربط شامل وزارت کشور، شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت کشور.
4- اطلاع ندادن موضوع به جناب آقای دکتر لاریجانی که برخلاف آنچه که گفته شده، ما از آقای لاریجانی استعلام کردیم و ایشان قاطع فرمودند: هیچ‌کس به من چنین اطلاعی نداده است.
5- عدم تسلط بر اوضاع عمومی سخنرانی‌های در مساجد شهر به‌طوری که هر سخنران آزاد است هرگونه صحبتی را در مجالس عمومی اعلام نماید و هیچ‌یک از نهادهای نظارتی و امنیتی در این زمینه تذکری نداده‌اند.

ب: سهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان قم


1- عدم ارائه اطلاعات لازم در خصوص احتمال اعزام 70 درصد به تهران و 30 درصد در قم به هیئت تحقیق مجلس شورای اسلامی.
2- عدم کنترل رفتار بعضی مدیران مقصر.
3- ضعف در حلقه 2 حفاظتی که باعث شکسته شدن این حلقه و هجوم افراد عملیاتی و آشوبگر به‌سمت تریبون گردیده است.
4- عدم انتقال برآورد اطلاعاتی تهیه‌شده در قبل از مراسم به فرماندهان رده بالای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌منظور جلوگیری از بروز حادثه.

ج: سهم اداره‌ کل اطلاعات استان قم

1- فقدان پیش‌بینی لازم جهت شناخت اغتشاش‌گران قبل از وقوع حادثه و عدم انگیزه اولیه در پیگیری موضوع.
2- فقدان انگیزه لازم جهت برخورد با افراد ذی‌ربط در غائله اخیر.

د: سهم فرماندهی انتظامی استان قم

1- عدم توانایی در پیش‌بینی آشوب قبل از وقوع آن.
2- عدم تسلط در شناسایی سه نفری که در حلقه سوم مقابل درب شماره 8 ایستاده بودند و مردم را به جای درب شبستان به‌سمت درب آستانه راهنمایی می‌کردند.
3- شناسایی نکردن عوامل انحرافی که با در دست داشتن عکس‌های آقای دکتر احمدی‌نژاد و تابلوهای بهار در مسیر حرکت دکتر لاریجانی به ایشان تعدی کردند.

در پایان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اذعان می‌دارد: با عنایت به تأکید مقام معظم رهبری بر اینکه "من با اقدامی که در قم صورت گرفت مخالفم، من با اقدامی که در حرم امام صورت گرفت مخالفم. بارها به مسئولین جهت جلوگیری از این وقایع تذکر داده ام ..." و تأکید مراجع عظام مبنی بر پیشگیری از تکرار اقدامات خودسرانه‌ و برخورد قانونی با عوامل و مسببین غائله 22 بهمن 1391، ضرورت دارد تا مسئولان امنیتی، انتظامی، نظامی و قضائی برنامه‌ریزی جامع و اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار دهند.

البته سيدحسين نقوي‌حسني سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با حضور در جايگاه ناطقين اظهار داشت: قبل از اينكه گزارش غائله 22 بهمن قم 1391 قرائت شود، سه نكته را به عنوان مقدمه محضر همكاران عزيزم عرض مي‌كنم.

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس افزود: نكته اول آنكه نظر به اينكه در اين گزارش به مسئوليت بعضي از اشخاص شاغل در نهادها و ارگان‌هاي نظامي، انتظامي و امنيتي اشاره شده، كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ضمن تجليل و تقدير از زحمات بي‌شائبه نهادهاي مسئول كه در پايداري نظام جمهوري اسلامي و برقراري نظم و امنيت نقش بي بديل و اساسي داشتند اعلام مي‌دارد كه همچون گذشته با همه توان در جهت حمايت و تقويت و پشتيباني از آن‌ها ادامه خواهد داد و آن را افتخار خود مي‌داند و اقدامات افراد معدود خودسر مسئول را شايسته نهادها و ارگان‌هاي انقلابي نمي‌دانم.

نقوي حسيني تصريح كرد: نكته دوم اينكه گزارش جامع هيئت نتيجه كار دقيق، فني و با حدود 2 هزار ساعت نفر وقت‌گذاري است كه بر اساس روند كاملا قانوني انجام شده و بر اين اساس بيانات مقام معظم رهبري هيئت را مصمم‌تر كرد و درد و دل مراجع عظام تقليد مبني بر ضرورت التيام زخم كهنه نظام آن هم در مركزيت شيعه در مسئوليت هيئت افزود تا مشكل را ريشه‌يابي و شناسايي كند.

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در ادامه افزود: نكته سوم آنكه در مورد نحوه انتخاب اعضاي هيئت بحث و حديث‌هايي مطرح شد كه خدمت همكاران عزيز عرض مي‌كنم كه طبق روال كاري كميسيون هم در دوره‌هاي گذشته و هم در اين دوره وقتي يك ماموريت ويژه به كميسيون امنيت ملي ارجاع مي‌شد رئيس محترم كميسيون در جلسه رسمي كميسيون ماموريت را اعلام مي‌كردند و افرادي را براي پيگيري اين موضوع مشخص مي‌كردند در جلسه رسمي كميسيون هيچ‌گاه براي انتخاب اعضاي هيئت راي گيري نشده و اين بار هم نشد اگر اعضاي كميسيون هم پيشنهاداتي براي هيئت داشتند در كميسيون مطرح مي‌كردند. انتخاب اعضاي هيئت بررسي غائله قم به همين شكل طبق روال گذشته انجام شده است؛ اگر اين نحوه را انتخابات مي‌دانيد انتخابات است اگر به زعم شما انتصابات است به اين روال انجام شده طبق روال گذشته.

یس‌لرزه‌های قرائت گزارش


اما يک روز پس از قرائت گزارش حادثه قم در مجلس، يعني روز چهارشنبه 17 مرداماه پس‌لرزه‌هاي قرائت گزارش حادثه قم در صحن علني کار خود را کرد به طوري که کار حميد رسايي نماينده تهران و علي لارجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي به درگيري لفظي کشيد.

اولین تذکر رسایی


حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در جلسه علني روز چهارشنبه 16 مردادماه در تذکر شفاهی خود در خصوص گزارش قرائت شده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص غائله 22 بهمن قم اظهار داشت: براساس ماده 24 آیین‌نامه داخلی و بند 11 این ماده از قرائت گزارش غائله 22 بهمن قم تشکر می‌کنم ولی اعتراضم نسبت به عدم قرائت شدن متن کامل این گزارش است.

این نماینده مجلس ادامه داد: من یک روز پس از حادثه قم با رسانه‌ها مصاحبه کردم و این اتفاق را برخلاف تدبیر سیاسی مقام معظم رهبری دانستم و اذعان داشتم که این کار غلط است.

وی افزود: در حال حاضر متن کامل این گزارش در برخی از سایت‌ها منتشر شده است؛ من به قلمم در نشریه 9 دی نقدی به این گزارش نوشته‌ام که شاید 200 کلمه هم نباشد در صورتی که 99 درصد این گزارش پشت تریبون مجلس بیان شد.

رسایی اذعان داشت: برخی از نمایندگان مجلس می گویند که می‌خواهند از 9 دی شکایت کنیم چرا که مسائل محرمانه را مطرح کرد، اما چطور می‌توان این موضوع را پذیرفت درحالي که گزارشی که پشت تریبون مجلس مطرح می‌شود دیگر محرمانه نیست.

این نماینده مجلس با اشاره به متن گزارش گفت: در این گزارش برخی از نهادها مقصر شناخته شده‌اند که حق طبیعی تهیه‌کنندگان آن است؛ در این گزارش سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، شورای تامین استان قم، شورای تبلیغات اسلامی و نشریه پرتو به عنوان مقصر معرفی شدند که براساس آیین‌نامه داخلی باید حق پاسخگویی به این نهادها داده شود.

رسایی با تاکید بر اینکه تهیه این گزارش مستند بر بیانات رهبری در دیدار با مردم آذربایجان بود، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این دیدار اعتراض کردند و آن را کار قبیحی دانستند، همچنین ایشان کسانی را که در حرم حضرت معصومه (س) چنین قائله‌ای را برپا کردند به عنوان پنجمین مقصر شناخته‌اند.

وی با تاکید بر متن کامل سخنان رهبری در دیدار با مردم آذربایجان ادامه داد: ایشان در این دیدار فرمودند؛ "قضیه‌ای در مجلس پیش آمد که مربوط به استیضاح وزیر کار بود،‌حرکت نامناسبی رئیس‌جمهور داشتند و همچنین تعدادی از نمایندگان نیز حرکت نامناسبی انجام دادند، ‌قضیه بدی بود، نامناسب بود، ملت و نخبگان را ناراحت کرد، بنده حقیر را هم از دو جهت ناراحت کرد، رئیس یک قوه براساس یک اتهام اثبات نشده در دادگاه دو قوه دیگر را مقصر کرد، کار نامناسبی بود،‌خلاف شرع و خلاف قانون بود،‌ من فعلا نصیحت می‌کنم، استیضاح نیز غلط بود، چرا که استیضاح باید فایده داشته باشد، در پایان کار دولت این استیضاح فایده‌ای نداشت،‌ در داخل مجلس حرف‌های نامناسبی شنیدم که این هم غلط بود، نباید به این شکل مطرح می‌شد، رئیس قوه مقننه نیز دفاعیاتی انجام داد که شاید زیاده‌روی بود، همچنین این حرف من نباید باعث شود که برخی به راه بیافتند و اعتراض کنند."

رسایی ادامه داد:‌رهبر معظم انقلاب در این قسمت از سخنان خود با اشاره به اتفاقات قم فرمودند که "با اتفاقات قم مخالفم،‌جوانان باید احساسات‌شان را در مقابل دشمن اصلی کنترل کنند."

نماینده مردم تهران تصریح کرد:‌ چرا در گزارش قائله قم به زمینه‌های اصلی صحبت‌های رهبری اشاره نشد حتی در این گزارش گفته می‌شود برخی از طلاب تصمیم گرفتند در یک تقسیم‌بندی 70 درصد آنها به تهران بیایند و به احمدی‌نژاد اعتراض کنند و 30 درصد در قم بیایند و به وقایع اعتراف کنند،‌ دراینجا این سوال مطرح است که به کدام وقایع می‌خواهند اعتراض کنند؟ چرا گزارش به طور کامل در مجلس بیان نمی‌شود.

در ادامه، حجت‌الاسلام ابوترابی که در غياب علي لاريجاني رياست اين جلسه رابرعهده داشت‌ در پاسخ به اظهارات رسایی گفت:‌ من تذکر شما را وارد نمی‌دانم و فقط تصمیم گرفتم که به سخنان شما گوش کرده باشم،‌ مقام معظم رهبری در بیانات خود مقدمه‌ای در خصوص وقایع قم بیان فرمودند و بر روی آن تاکید کردند،‌ایشان به طور مشخص درباره ریشه‌های غائله قم تاکید کردند و از این رو کمیسیون امنیت ملی نیز تصمیم گرفت این موضوع را بررسی کند و این امر کاملا درست است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر تذکر شما در این باره است که باید به وقایع مشابه در حوزه‌های دیگر نیز رسیدگی شود، درست است و یا اگر می‌گویید که باید افراد کردار نادرست خود را تغییر دهند درست است و غیر از این تذکر شما مورد پذیرش نیست و کمیسیون امنیت ملی وظیفه خود را در تهیه این گزارش انجام داده است.

واکنش نمایندگان به اظهارات رسایی


در پی تذکر حمید رسایی نماینده مردم تهران به هیات رئیسه که مربوط به قائله قم بود، تعدادی از نمایندگان از جمله نمایندگان کمیسیون امنیت ملی به اظهارات وی واکنش نشان دادند.

نمایندگان مذکور با تجمع در جایگاه هیات رئیسه تذکر خود را به حجت‌الاسلام سید محمد حسن ابوترابی‌فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخش اول جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت اعلام کردند.

نقش رسایی در غائله قم

منصور حقیقت‌پور نماینده اردبیل و یکی از اعضای چهارگانه هیات تحقیق از قائله قم که خواستار تذکر از پشت میکروفون مجلس بود و موفق نشد، در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگارن، با اشاره به انتقاد رسايي از گزارش كميسون امنيت ملي در رابطه با حادثه 22 بهمن قم، گفت: آقاي رسايي در مسجد اهل بيت، عليه آقاي لاريجاني سخنراني كرده و مردم را تحريك و تهييج كرد و به همين علت نسبت به گزارش كميسيون امنيت ملي انتقاد داشتند.

وي در ادامه افزود: آقاي رسايي در غائله قم نقش داشته است.

نايب رئيس كميسيون امنيت ملي همچنين در مورد تجمع اعضاي كميسيون امنيت ملي در جايگاه هيئت رئيسه اظهار داشت: ما براي اعتراض نسبت به تذكر آقاي رسايي در جايگاه هيئت‌ رئيسه حاضر شديم اما رئيس جلسه با بيان اينكه "خود جواب وي را داده‌ام" مانع از تذكر ما شد.

وي در پايان خاطرنشان كرد: ما در تلاشيم حتما تذكر خود را در صحن علني مطرح و حقايق را بازگو كنيم.

دفاع از کمیسیون امنیت ملی


در ادامه بهروز نعمتی نماینده اسدآباد در اين جلسه طی تذکری گفت: تذکر بنده به نحوه اداره جلسه است.

وی افزود:‌ مطلب این است که اتفاقی در قم افتاد و همه علما و مراجع معظم تقلید و حتی مقام معظم رهبری این حادثه را محکوم کردند.

نعمتی تصریح کرد: کمیته تخصصی مجلس یعنی کمیسیون امنیت ملی نیز نسبت به این موضوع اظهار نظر کردند و بعد از آن 165 نفر از نمايندگان با ارجاع به قوه قضاییه براي بررسي بيشتر موافقت کردند.

عضو فراکسیون رهروان گفت:‌ تعجب می‌کنم چرا بعضی از دوستان از این موضوع دفاع می‌کنند و می‌خواهند بگویند چنین اتفاقاتی نبوده است،‌ یعنی دفاع برعکس.

وی اظهار داشت: واقعا آیا دوستان در این موضوع خودشان حضور داشتند، آیا در مسجد اهل بیت قم سخنرانی کردند، بايد این‌ها را بگوییم، وگرنه اتفاقی است که افتاد، همه محکوم کردند شما هم محکوم کنید، چه دلیلی دارد که برخی عزیزان همواره برخلاف مسیر رودخانه شنا می‌کنند.

نعمتی تصریح کرد: واقعیت این است که یک اتفاق بدی در قم افتاد،‌ در جاهای دیگر هم افتاد و مقام معظم رهبری با جدیت تذکر دادند اما انگار گوش‌ها بسته است و فقط به مسائل حاشیه‌ای می‌پردازند.

نماینده اسدآباد در ادامه تاکید کرد: خواهش می‌کنم این موضوع را پیگیری کنید و رئیس مجلس و هیئت‌رئیسه اجازه ندهند از تریبون مملکت سوءاستفاده کنند تا خودشان را تطهیر نمایند.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پی تذکر نماینده اسدآباد گفت:‌ به هر حال کاری که مجلس می‌باید انجام داد،‌ فقط اینها نبود در مشهد هم در زمان شب قدر به آقای ناطق نوری بطری آب پرت کردند،‌ این کارها در مشهد بود، در تهران در مرقد حضرت امام (ره) هم بود، مهم این است که کمیسیون ورود و موضوع را بررسی کرد.

وی تاکید کرد: بعضی ازدوستان در رسانه‌ها نکاتی گفتند که خلاف واقع بود،‌ ماه مبارک رمضان است و نباید خلاف بگوییم، گفته شده این هیات انتصابی بود، واقعا خلاف اين است.

لاریجانی افزود: در 23 بهمن و موقعی که این هیات تشکیل شد من خارج از کشور بودم و مجلس خودشان تصمیم گرفتند و در کمیسیون امنیت‌ملی هیاتی تشکیل شد تا مطابق بر آن همه حوادث دیگر رسیدگی شود.

نماینده مردم قم گفت:‌ چرا یک حرف خلاف بگوییم، وقتی این حرف‌های خلاف گفته می‌شود خودبه خود ذهن‌ها به سمتی می‌رود لذا همین خلاف‌ها گفته می‌شود که تندروی‌ها بوجود می‌آید.

رئیس مجلس در ادامه خاطرنشان کرد:‌ وقتی در همین مسجد می‌روند و می‌گویند آقای لاریجانی منافق است این مسائل پیش می‌آید، در همین مسجد یکی از همکاران ما رفته و گفته است آقای لاریجانی منافق است بعد استناد کرده به برخی این کلمات غلط و نقل قول‌های نادرست، این کارها را کرده‌اند.

وی افزود: ما در کشورمان بعد از انقلاب از این صدمات کم ندیدیم، مرحوم شهید مطهری را همین افراد، یک عده ای، گروه فرقان آن را منافق یاد کردند و عده‌ای آنرا ترور کردند، یک عده‌ای فکرش را تولید می‌کنند و عده‌ای عمل می‌کنند.
 حادثه قم سازمان‌یافته است

لاریجانی تصریح کرد: این روش غلطی است اساس کار نادرست است؛ ما در کشوری به افراد تهمت بزنیم، تخریب کنیم، اطلاعات غلط بدهیم و بگوییم حالا اینطوری شد و بعد اصرار کنیم سازمان یافته نیست، از روز اول اصرار داشتم سازمان یافته نیست. وزیر اطلاعات و معاونش آمدند پیش من و گفتند ما بررسی کردیم سازمان یافته است و گزارش اینها درست است.

رئیس مجلس ادامه داد: اگر کسی یک مقدار شم اطلاعاتی داشته باشد می‌داند این حوادث بدون سازمان‌یافتگی نیست، سوال این است که آیا واقعا این دستوری که رهبری معظم فرمودند که من گفتم اینها را رسیدگی کنند می‌خواهند رسیدگی شود یا خیر، مجلس در حد وسع خود رسیدگی کرده است و بقیه جاها هم همینطور، دیگر نباید مسئله را انقدر پیچ داد این بحث فرد نیست، بحث این است که در حرم حضرت معصومه (س) این کار صورت گرفته است. این حرمی است که در آن بسط می‌نشستند یعنی مجرم می‌رفت آنجا به او احترام می‌گذاشتند و به آن تعدی نمی‌کردند.

تعدی به حرم حضرت معصومه(س)


لاریجانی افزود: دو بار در حرم معصومه (س) تعدی شد که اين فرد با کفش رفت آنجا و آن توهین را انجام داد و کتک زد و یک بار هم این بار با کفش و ... ریختند و این کار انجام گرفت، خب این حرمت حرم نگه نداشتن است بحث فرد نیست لذا باید توجه کرد که ما یکسری آبروها و حرمت‌ها را نباید تخریب کنیم که نتوانیم آن را درست کنیم.

رئیس مجلس تاکید کرد: علت اینکه رهبر معظم انقلاب موضع گرفتند بحث فقط فرد نبود، عمل،‌عمل نادرستی است این که در حرم حضرت امام (ره) و حرم حضرت معصومه (س) این رفتار صورت گیرد در شأن جمهوری اسلامی نیست و ریختن حرمت‌ها است و از دید ملی باید به این موضوع نگاه کرد.

وی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم کمیسیون امنیت ملی کارش را انجام داده است و کمیسیون در قرائت گزارش رعایت کرد و اسامی را نخواند و در جاهای دیگر باید اسامی خوانده شده تا رسیدگی شود،‌ اینجا افرادی در قضیه مقصر بودند و اگر بخواهد ریشه‌یابی شود اسامی باید دیده شود حالا کمیسیون رعایت کرد و اسامی را نخواند گزارش را باید بدهند مراجع دیگر تا رسیدگی کنند و من هم از کمیسیون امنیت ملی تشکر می‌کنم و به این موضوع خاتمه دهید حالا یک کاری انجام شده و مجلس رسیدگی کرده است.


اما حميد رسايي در دومين تذكر خود در پاسخ به يكي از نمايندگان مجلس كه نسبت به وي انتقاد كرده بود، اظهار داشت: اكنون همه فايل‌ها صحبت آقاي قاضي پور را درباره من منتشر كرده بودند.

شروع درگیری لاریجانی و رسایی در صحن

علي لاريجاني در پاسخ به اظهارات رسايي گفت: متاسفام كه شما عادت كرده‌ايد كه حرف‌هايتان را با تعریض بيان كنيد اگر آقاي قاضي پور به شما توهين كرده من نيز گفتم متن توهين ايشان را بياوريد ولي شما هنوز اين متن را نياورده‌ايد و طلبكار هستيد.

رسايي در پاسخ به اظهارات رئيس مجلس تصريح كرد: من صراحتا اعلام كرده‌ام كه موضوع اتفاق قم اشتباه بوده است و براساس بيانات رهبري اين حادثه در مرحله پنجم قرار دارد.

لاريجاني در پاسخ به اظهارات رسايي اظهار داشت: اين تركيب را شما قائل هستيد.

رسايي بار ديگر گفت: حتي مقام معظم رهبري بيان داشته‌اند "سخنان من بهانه‌اي نشود كه عده‌اي ديگر راه بيافتند و شعار دهند."

وي افزود: حادثه قم كار اشتباهي بود و پيگري‌ها در اين خصوص انجام شد ولي مجلس بايد بداند كه مي‌تواند به رئيس‌جمهور تذكر و يا دستور بدهد ولي نمي‌تواند به او توهين كند.

رسايي تصريح كرد: آقاي لاريجاني شما در حادثه قم گفتيد كه به رئيس قوه توهين شده است.

لاريجاني در پاسخ به اظهارات رسايي اظهار داشت: نه تنها به رئيس قوه بلكه به حرم حضرت معصومه (س) نيز توهين شده، حرمت اين حرم مطهر از رئيس قوه مهم تر است.

رسايي بار ديگر گفت: به هر حال شما نمي‌توانيد به رئيس‌جمهور توهين كنيد.

لاريجاني بار ديگر اظهار داشت: توهين در همه جا بد است ولي رئيس جمهور به مجلس توهين كرد.

رسايي گفت: در همه دوره‌ها روساي جمهور در مجلس مخالفاني داشته‌اند ولي هيچ‌گاه در اين حد به رئيس جمهوري توهين نشده است.

لاريجاني تصريح كرد: شما مي خواستيد پاسخ آقاي قاضي پور را بدهيد.

رسايي گفت: اين چه وضعي است؟

لاريجاني تصريح كرد: اشكال ما همين است كساني هستند كه اگر هرچقدر به مجلس توهين شود هيچ عكس‌العملي از خود نشان نمي‌دهند، آقاي رسايي اگر شما يكبار در طول 8 سال رياست جمهوري آقاي احمد نژاد در مقابل توهينات وي به مجلس مي‌ايستاديد اكنون اين وضعيت پيش نمي‌آمد.

بر اساس اين گزارش در آخرين دقايق صحن‌علني روزچهارشنبه 16 مردادماه حميد رسايي بار ديگر از رئيس مجلس تقاضاي در نظر گرفتن وقتي براي بيان تذکر خود شد ولي علي لاريجاني اين اجازه را به وي نداد از اين رو حميد رسايي با برخواستن از جاي خود به سمت محل استقرار رئيس مجلس رفت و با لحني توهين آميز وي را مورد خطاب قرار داد.

علي لاريجاني در پاسخ به اظهارات رسايي گفت: آقاي رسايي اگر شما انصاف به خرج مي‌داديد و حرمت كميسيون را حفظ مي‌كرديد اكنون اين وضع پيش نمي‌آمد.

وي افزود: لطفا شعار ندهيد، حادثه‌اي رخ داد و كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي زحمت خود را در اين باره كشيده است؛ كميسيون يك مرجع حقوقي است و نظر خود را در اين خصوص داده است.

رئيس مجلس تصريح كرد: چطور شما که در موضوع گزارش فتنه به كسي اجازه صحبت نمي‌داديد و يا حتي در موضوع گزارش فساد سه هزار ميلياردي اجازه اظهار نظر به ديگران نمي‌داديد الان كميسيون را تخريب مي‌كنيد، شما هيچ‌گاه حرف نزديد و فقط از دولت دفاع مي‌كرديد.

وي اظهار داشت: من متاسفم كه شما حالت طلبكاري داريد همين كارهاي شما خلاف قانون است و تكليف شما روشن است و هرجايي كه به نفعتان نيست شعار سر مي‌دهيد.

لاريجاني گفت: من متاسفم كه شما و اين گروه در بسياري از غائله‌هايي كه رخ داده مقصر است، اگر اسامي خوانده مي‌شد متوجه مي‌شديد لذا وقتي كه پرونده شما رسيدگي شود بعدا موضوع روشن مي‌شود، شما بيشتر از همه به مجلس توهين كرديد.

واکنش شدید دو عضو هیئت تحقیق

البته منصور حقيقت‌پور و سيد حسين نقوي‌حسني از اعضاي هيئت تحقيق غائله قم نير در تذکرات جداگانه‌اي از تذکرات رسايي انتقاد کردند به طوري که منصور حقيقت‌پور تذكر شفاهي خود در خصوص گزارش غائله 22 بهمن قم گفت: از برخي از همكارانم متاسفم كه با زير سوال بردن كار فني كميسون امنيت ملي به دنبال پنهان كردن نقش خود در اين حادثه هستند.

نائب رئيس كميسيون امنيت ملي ادامه داد: اين عده در توليد ادبيات خشونت قبل از 22 بهمن نقش جدي داشتند و اطلاعات خيلي محرمانه را كه بايد در نزد خودشان باقي مي‌ماند در روزنامه رنگي كه معلوم نيست پول اداره آن را از كجا مي‌آوردند و مجاني در كازيوي نمايندگان مي‌گذارند منتشر كردند.

وي تصريح كرد: اين افراد اسامي نهادهايي را كه ما خودمان جزء آن هستيم رامطرح مي‌كنند، در تحقيق كميسيون امنيت ملي توهين به رئيس مجلس مهم بود ولي مهم تر اين بود كه چرا گروهي در مقاطع مختلف اجتهاد مي‌كنند و وقايعي رانظير مراسم مشهد، مراسم قم، ورود به سفارت انگلستان و حرم امام را بهم مي ريزند، آيا اين خود زني طالبانيزم نيست؟

اين نماينده مجلس ادامه داد: ما قصد داشتيم ريشه اين جريان را در قم پيدا كنيم و به دستگاه‌هاي ذيربط معرفي كنيم و در حال حاضر اخبار رسيده از مراجع نشان مي دهد كه همگي از اين تحقيق راضي بودند و رشادت هاي مجلس را مورد تقدير قرارداده اند؛ آنها اذعان مي‌دارند كه به جز مجلس هيچ ارگاني اين رشادت را پيدا نمي كرد.

نايب رئيس كميسيون امنيت ملي خاطر نشان كرد: حضرت آقا در سخنراني خود مطالب مهمي رابيان كردند كه كميسيون امنيت ملي با اجازه هيئت‌رئيسه شجاعانه آمادگي رسيدگي به اين مسائل را دارد تا اين حوادث را تعقيب و مقصر اصلي راشناسايي كند، لطفا آقايان نقش خود را پشت غوغاسالاري پنهان نكنند.

اعلام آمادگی کمیسیون امنیت ملی برای شفافیت پخش سی‌دی جنجالی

سيد حسين نقوي حسيني نيز در تذكر شفاهي خود در خصوص حادثه قم اظهار داشت: بيانات رهبري را تحريف نكنيد تحريف فقط درصراحت لهجه نيست بلكه تحريف در منافع شخصي نيز صورت مي گيرد.

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ادامه داد: كساني در قم از اقدام خود توبه كرده اند و اعتراف كرده اند كه خطاكار بوده اند حال چرا اصرار داريد اين گونه نبوده است.

وي گفت: ما كه مدعي بيانات رهبري هستيم و ديگران را محكوم به خلاف جهت گيري با رهبري متهم مي كنيم و حتي پيشخواني و نيت خواني نيز در مقابل ديگران انجام مي‌دهيم چرا بيانات صريح رهبري را در باره اين حادثه اين گونه سينه چاك تحريف مي كنيد و مي‌خواهيم بگوييم كه اين گونه نبوده است.

نقوي حسيني اظهار داشت: آقاي رسايي مي‌گويد چرا به چهار مورد ديگركه رهبري در سخنراني خود به آنها پرداخته اند نپرداخته است ما اكنون اعلام مي كنيم كه هيئت رئيسه بررسي آن چهار مورد ديگر را نيز به كميسيون بسپارد تا مشخص شود كه در اين توطئه‌ها چه كساني نقش دارند و چه كساني رئيس جمهور سابق ترقيب مي كنند كه آن كارها را در مجلس انجام دهند.

وي ادامه داد: همچنين آقاي رسايي مي گويد كه در اين گزارش برخي نهادها مورد توجه قرار گرفته اند و يا تضعيف شده اند ما با نمايندگان و روساي اين نهادها گفتگو داشته ايم و حتي اداره اطلاعات قم كه در اين گزارش متهم شناخته شده بود مورد تاييد وزير اطلاعات و معاونان آن قرار گرفت.

نقوي حسيني خاطر نشان كرد: ما با بقيه نهادها نيز نشست داشتيم و همه موارد گزارش ما مستند و مستدل است.

ارسال گزارش غائله قم به قوه قضائیه

اضافه می‌شود در جلسه علنی روز سه شنبه ۱۵ مرداد مجلس شورای اسلامی، پس از آنکه سید حسین نقوی حسینی گزارش کمیته بررسی حادثه ۲۲ بهمن قم  را قرائت کرد، هیأت رئیسه طبق تبصره یک ماده ۲۳۶ از نمایندگان خواست تا رأی خود را نسبت به این گزارش اعلام نمایند.

براین اساس از ۲۲۴ نماینده حاضر، ۱۵۳ نماینده موافق ارسال این پرونده به قوه قضائیه بودند، ۳۶ نماینده اعلام مخالفت کردند و ۱۵ نماینده نظر ممتنع داشتند.

 براساس تبصره یک ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس چنانچه نظرمجلس بر تأیید گزارش یکی از کمیسیون های تخصصی باشد، موضوع جهت رسیدگی به قوه قضائیه و سایر مراجع ذیصلاح ارسال می شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی مورد رسیدگی قرار گیرد.

گزارش: وحيد عظيم‌نيا

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار