اخبار ویژه روزنامه های پنجشنبه:

حرکت موتور روشن و چراغ خاموش وکیل‌الدوله‌ها در مجلس/ ارجاع پرونده موسوي و كروبي به شمخاني

اخراج الهه راستگو از حزب کار،زنگنه: زنجانی 2 میلیارد دلار بدهکار است،روایت رئیسی از پرونده مالی برخی روحانیون،امضای تومار طلاب قم برای اعزام به سوریه،كانادا فهرست اموال دولت ايران را منتشر كرد،صالحی، هنوز وزیر است! و ...خبر ویژه برخی روزنامه های پنجشنبه هستند که میتوانید از اینجا بخوانید:

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

*کیهان


حرکت موتور روشن و چراغ خاموش وکیل‌الدوله‌ها در مجلس


هشدار رسانه‌های اصولگرا درباره تقلای افراطیون برای یارگیری از فراکسیون اکثریت و ایجاد فراکسیون دولتی، نقشه صاحبان پروژه را عوض کرد.برخی نمایندگان اصلاح‌طلب با کمک طیف متبوع خود در خارج از مجلس در تلاش بودند با ایجاد انشقاق در فراکسیون رهروان ولایت که دارای حدود 200 عضو است، فراکسیونی دولتی را تحت عنوان فراکسیون اعتدال دست و پا کنند. شاکله این جریان همان طیفی هستند که در دولت قبلی مدعی عنوان «منتقد دولت» بودند اما اکنون درصدد جا انداختن رسم وکیل‌الدوله‌گی هستند. برآورد آنها این بود که بتوانند فراکسیونی بین 70 تا 100 نفر دست و پا کنند اما با این حال براساس آخرین خبرها اجرای این پروژه تغییر شکل داده است.

 به این معنا که قرار شده به خاطر حساسیت‌هایی که راه‌اندازی آشکار فراکسیون حامی دولت در مجلس ایجاد می‌کند و موجب انسجام بیشتر در فراکسیون «رهروان» و «اصولگرا» می‌شود و از طرف دیگر نمایندگان یاد شده از چشم مردم می‌افتند، فراکسیون مذکور حالت حلقه مخفی را به خود بگیرد و به شیوه «چراغ خاموش، موتور روشن» روشن حرکت کند و در واقع یارگیری‌ها انجام شود اما اعلام علنی نگردد.
در این باره روح‌الله بیگی نماینده مردم میاندوآب (عضو فراکسیون رهروان) به فارس گفت فراکسیون موسوم به اعتدال به طور غیررسمی تشکیل شده و اولین جلسه آن در یک مراسم افطاری در ماه رمضان بوده است.

اما همزمان رمضانعلی سبحانی‌فر که از حامیان تشکیل فراکسیون مذکور بود، به تسنیم گفت، تشکیل فراکسیون اعتدال فعلاً متوقف شد.
وی گفت: در حال حاضر اسامی کسانی که خواستار تشکیل این فراکسیون بودند، در اختیار بنده است، اما پیگیری‌ها برای تشکیل فراکسیون مذکور فعلاً متوقف شده است.وی افزود: این تصمیم خود متقاضیان بود که تشکیل فراکسیون اعتدال موقتاً متوقف شود.کاظم روحانی رئیس فراکسیون رهروان و از حامیان دولت نیز در گفت‌وگو با مشرق اعلام کرد «طبق صحبتی که با دکتر روحانی شده بود، وی گفته بود که ما با تشکیل فراکسیونی به نام فراکسیون دولت موافق نیستیم و 2 فراکسیونی که وجود دارند کار خود را انجام می‌دهند.»

در همین حال قدرت علیخانی نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم و مشاور هاشمی به «آریا» گفت: تشکیل فراکسیون اعتدال به زیان دولت است و اگر تشکیل شود میان دو قوه اختلاف ایجاد می‌شود. نباید اینگونه به مسائل دامن زد و اختلافات گذشته را تکرار کرد. قوای مقننه و مجریه باید با صمیمیت و تعامل با هم کار کنند.این نماینده مجلس هشتم در پاسخ به این سؤال که آیا فراکسیون اعتدال به نفع سه وزیر باقی مانده روحانی است، تأکید کرد: بنده معتقدم تشکیل فراکسیون اعتدال به زیان سه وزیر تمام می‌شود و تأثیر منفی خواهد داشت.
علیخانی گفت: من بعید می‌دانم کسانی که به دنبال تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس هستند دوست و دلسوز دولت باشند. فراکسیون رهروان ولایت اکثریت مجلس است در واقع باید پذیرفت در کل اصلاح‌طلبان مجلس 7 یا 8 نفر بیشتر نیستند اما از آنجایی که برخی به دنبال خودشیرینی هستند می‌گویند باید چنین فراکسیونی راه‌اندازی کنیم در حالی که این کار آنها اگر انجام شود به زیان دولت تمام می‌شود.

همچنین داریوش قنبری دیگر نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم به آریا گفت: باید توجه داشت که تشکیل فراکسیون اعتدال نباید باعث فروپاشی فراکسیونی شود که الان با محوریت آقای لاریجانی مشغول فعالیت است و اکثریت مجلس را در اختیار دارند.وی اظهار داشت: فعالیت فراکسیون اعتدال در چارچوب فراکسیون رهروان ولایت بهتر خواهد بود زیرا فروپاشی رهروان ولایت می‌تواند موجب قدرت گرفتن افراطی‌ها و تندروهای طیف راست در مجلس شود و برخی از رهروانی‌ها نیز به آن سمت بروند.یادآور می‌شود برخی لابی‌های ناسالم، آلوده و مخفیانه در مجلس موجب رأی آوردن ناپلئونی برخی وزرای متهم به تخلفات بزرگ اقتصادی و سیاسی -‌از جمله نقش‌آفرینی در فتنه 88- شد.

نسبت فتنه سبز با روحانی ،همکاری تاکتیکی و تقابل استراتژیک


یک آشوبگر متواری و مدعی اصلاح‌طلبی از تقابل استراتژیک دو طیف «سبز» و «بنفش» خبر داد. حامیان روحانی در انتخابات از رنگ بنفش استفاده کردند.علی افشاری در وبسایت روز آن‌لاین نوشت: سخنان روحانی در جریان رای اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی و همچنین نطق او در اجلاس خبرگان از فاصله جنبش سبز و گفتمان اعتدال (بنفش) پرده برداشت. روحانی از ابتدا نیز مرزبندی و مخالفتش با جنبش سبز را بیان کرده بود. او نه تنها هیچگاه کلمه‌ای در حمایت از جنبش سبز به زبان نیاورده بود بلکه بعد از فراخوان موسوی و کروبی برای راهپیمایی 25 بهمن مخالفتش را علنی ساخت و آنها را به همسویی و آب به آسیاب اسرائیل ریختن متهم ساخت. همچنین روحانی در سالگرد راهپیمایی حکومتی 9 دی با خبرنگار صداوسیما مصاحبه کرد و ضمن تجلیل از آن راهپیمایی و مرزبندی با فتنه، حضور مردم را به معنای دعوت معترضین به قانون‌گرایی و ارسال پیام ایستادگی بر روی آرمان‌ها به دشمنان تعبیر کرد.

وی می‌افزاید: روحانی در ایام انتخابات نوعی مصلحت‌گرایی سیاسی به خرج داد. او سخنی در همراهی با جنبش سبز اعلام نکرد اما در عین حال به گونه‌ای با ابهام سخن گفت تا رای بخشی از طرفداران جنبش سبز را جلب نماید. در این راستا برخی با استدلال گزینش بد و بدتر و یا مخالفت مشترک روحانی و موسوی با دولت احمدی‌نژاد و همچنین برخورد احساسی سعی کردند تصویری مشابه و همسان از سبز و بنفش ارائه بدهند.افشاری تأکید کرد: در این میان نقطه اوج این تمایز سخنان روحانی در مجلس بود که جنبش سبز را به اردوکشی خیابانی تنزل داد و محمدعلی نجفی و ربیعی نیز اصل انتساب فتنه را پذیرفتند و با تکذیب شرکت خود در آن نوعی برخورد کردند که این جنبش تمام شده است.

در اصل برخورد افرادی مثل نجفی را می‌توان در رویکرد تکنوکرات‌هایی جست که در هر شرایطی که فرصت را مناسب می‌بینند تمایل به نقش‌آفرینی در قدرت و حضور در مصادر اجرایی و تصمیم‌گیری دارند. در سال 1388 آنها فکر می‌کردند با همراهی موسوی می‌توانند به دوران خانه‌نشینی 4 ساله بعد از 1384 پایان بخشند. نفوذی گروهک‌ها در دفترتحکیم ضمن اینکه تصریح کرد در آشوبگری‌های اواخر دهه 70 فعالیت داشته، با بیان اینکه«بین سبز و بنفش نمی‌توان همسانی و یا اشتراک گفتمانی و محتوایی برقرار کرد»، می‌افزاید اما در سطح تاکتیک و پروژه، امکان همکاری‌های موردی وجود دارد.

 موفقیت دولت روحانی در بهترین حالت حکم یک پل را برای جنبش سبز دارد که آن را در رسیدن از وضع موجود به مقصد مطلوب یاری می‌رساند. باقی ماندن در این پل مزیتی پایدار برای اهداف و مطالبات سبزها ندارد. اما لازمه بهره‌برداری از دولت یازدهم به مثابه پل نیازمند جلوگیری از ادغام و حفظ مرز‌های تمایز راهبردی و گفتمانی جنبش سبز با رویکرد اعتدال است.
به گفته وی روحانی دنبال جمهوری اسلامی است در حالی که سبزها اعتقادی به جمهوری اسلامی ندارند.

نامزدی محسن هاشمی برای شهرداری میان اصلاح‌طلبان اختلاف انداخت


سخنگوی اصلاح‌طلب اولین شورای شهر تهران نامزد کردن محسن هاشمی از سوی طیف اصلاح‌طلبان را اقدامی غیرهوشمندانه که باعث شکنندگی آرای این طیف در شورا شد، توصیف کرد.صدیقه وسمقی که اکنون در سوئد اقامت دارد و با ارگان فتنه سبز در لندن همکاری می‌کند، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است: انتخاب «محسن هاشمی» توسط اصلاح‌طلبان به عنوان رقیب «محمدباقر قالیباف» در انتخاب شهردار تهران دقیق و هوشمندانه نبود. اگر اصلاح‌طلبان شخص دیگری را انتخاب می‌کردند که به جای داشتن وجهه سیاسی از وجهه اجرایی، اجتماعی یا فرهنگی برخوردار بود، دفاع از رقیب قالیباف بسیار آسانتر می‌شد و از این شکنندگی رای اعضای شورای شهر جلوگیری می‌شد.

وی افزود: قالیباف پشتوانه‌هایی داشت که یکی از مهمترین آنها نفر دوم شدن وی در انتخابات ریاست‌جمهوری و به هر حال داشتن میلیون‌ها رای بود که یک پشتوانه محسوب می‌شود. علاوه بر این قالیباف پشتیبانی نهادهای قدرت را در اختیار دارد؛ چیزی که رقیب او یعنی محسن هاشمی از آن بی‌بهره بود و توانایی هماوردی با او را در این رقابت نداشت.عضو شورای شهر منحله تهران (دور اول) تصریح کرد:‌ «قابل پیش‌بینی بود که رای محسن هاشمی در مقابل قالیباف رای بسیار شکننده‌ای است و ما می‌بینیم که در رای‌گیری دوم سه رای ریزش کرد که برای تعداد اعضای شورای شهر رای کمی نیست و می‌بایست از قبل این شکنندگی پیش‌بینی می‌شد.» به گفته وی حساسیت‌ها درباره خانواده هاشمی باید درنظر گرفته می‌شد.پیش از این تحلیل مشابهی از سوی برخی نشریات اصلاح‌طلب منتشر شده بود.گفتنی است بدگویی مدعیان اصلاحات به آقای هاشمی در حالی است که ایشان را یکی از استوانه‌های جبهه اصلاحات معرفی می‌کنند و رأی آقای روحانی را مدیون حمایت او می‌دانند.

اوباما در تله سوریه گیر افتاده است

یک مجله آمریکایی هشدار داد حمله به سوریه افتادن در دامی است که خروج از آن بسیار سخت است.مجله تایم در تحلیلی خاطرنشان کرد: کاخ سفید با درگیر شدن در جنگی دیگر در خاورمیانه خود را در موج قوی احساسات ضد آمریکایی غوطه‌ور خواهد کرد و ستیزه‌ای ممتد و دامنه‌دار را در منطقه کلید می‌زند که خارج شدن از آن دشوار است.این نشریه آمریکایی به قلم «آرین بیکر» افزود: موج حمله احتمالی آمریکا به سوریه سراسر منطقه را فرا می‌گیرد و سناریوی بازی جنگی آمریکا تبعاتی بسیار ناگوار برای سراسر منطقه رقم خواهد زد.تایم نوشت: اقدام نظامی در سوریه، حامل اثرات مخرب درازمدت هم خواهد بود. این اقدام نارضایتی و خصومت متحدان آمریکا را هم در منطقه برخواهد انگیخت.

تایم تأکید کرد: حمله به سوریه بدون حمایت جهان عرب، یعنی سند محکم دیگری مبنی بر گستاخی امپریالیسم آمریکا به ویژه اگر واشنگتن موفق نشود، ثابت کند رژیم اسد از سلاح شیمیایی علیه مخالفان خود استفاده کرده است.این مجله تأکید می‌کند: آمریکا، فرانسه و انگلیس هنوز سندی بر ادعای حمله شیمیایی از سوی دولت سوریه ارائه نکرده‌اند، مانند ماجرای عراق که بهانه حمله واقع شد اما بعدها اثبات شد که عراق اصلاً سلاح هسته‌ای ندارد.همزمان پایگاه خبری- تحلیلی «ریل کلیر ورلد» از قول یک کارشناس ارشد اندیشکده آمریکایی «بنیاد جرمن مارشال» ایالات متحده نوشت: اوباما در ماجرای سوریه به تله افتاده است. اوباما با لفاظی‌های خود مبنی بر اینکه پاسخ آمریکا به سوریه حتمی و شدید خواهد بود، توقعات و انتظاراتی را بین شورشیان سوری و حامیان آنها ایجاد کرده که نه قادر است آنها را برآورده سازد و نه تمایلی به این کار دارد. اگر اوباما واکنشی نشان ندهد، ممکن است فرسایش و شکست بیشتر شود و آمریکا بار دیگر متهم شود که به وعده‌هایش عمل نمی‌کند و جایگاه ایالات متحده بیش از این در منطقه صدمه ببیند.

افزون بر این، اوباما در تلاش برای فرونشاندن ذوق‌زدگی غیرمنطقی شورشیان احتمالاً مرتکب یک اشتباه شده و در حقیقت با اعلام پیشاپیش محدود بودن حمله احتمالی‌اش، آب به آسیاب رژیم سوریه ریخته است.«منیمه» در این تحلیل تأکید می‌کند: اگر حمله محدود نظامی به رهبری آمریکا روی دهد، حکومت سوریه ادعا خواهد کرد که در مقابله با تجاوز خارجی و در خنثی کردن نقشه‌های غرب پیروز شده است. بدتر از آن، اگر حمله‌ای صورت نگیرد، حکومت سوریه قدرت بازدارندگی خود را به رخ خواهد کشید و پایان هژمونی آمریکا را اعلام خواهد کرد.ریل‌کلیر ورلد می‌افزاید: «به این ترتیب، دولت سوریه به جای اینکه مجازات شود، تقریباً یک پیروزی تبلیغاتی نیز عایدش خواهد شد.» در واقع اوباما به تله افتاده است.این شرایط آشفته گویای یک واقعیت دیگر نیز هست و آن این که حتی اگر اوباما تصمیم بگیرد از بحران سوریه فرار کند این مناقشه دست از او بر نخواهد داشت.

هاآرتص: اردوغان به زودی دوستی با اسرائیل را اعلام می‌کند

یک مسئول بلندپایه ترکیه فاش کرد: اردوغان برای از سر گیری روابط عادی با رژیم صهیونیستی، در حال مذاکره است.به گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتص با اعلام این خبر نوشت: این مسئول که نخواست نامش فاش شود، معتقد است که ترکیه در آینده نزدیک روابط عمیق‌تری نسبت به گذشته با اسرائیل برقرار خواهد کرد تا اعلام کند که روابطش با تل‌آویو، روابطی دوستانه است نه بحرانی.
هاآرتص در این باره توضیح داد: اواخر ماه مارس گذشته و بعد از سفر رئیس‌جمهور آمریکا به اسرائیل، یک مکالمه تلفنی میان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با همتای ترک خود رجب طیب اردوغان صورت گرفت که در این مکالمه نتانیاهو بابت اتفاقات کشتی مرمره از اردوغان عذرخواهی کرد.

در ماه می سال 2010 یک ناوگان دریایی حامل کمک‌های بشردوستانه در قالب محموله یک کشتی به نام مرمره، از استانبول به سمت باریکه غزه حرکت کرد که بعد از حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به آن تعدادی از فعالان حقوق بشر که 9 تن از آنان تبعه ترکیه بودند کشته شدند.هاآرتص تاکید کرد بعد از مکالمه تلفنی نتانیاهو و اردوغان، یک سری مذاکرات میان نمایندگان اسرائیل و ترکیه به منظور حصول توافق برای پایان دادن به بحران در روابط دو کشور صورت گرفت

*جام جم

موضعگیری توفیقی؛ روز رای اعتماد

سرپرست وزارت علوم که برخی عزل و نصب‌هایش این روزها جنجالی شده، گفته است موضعگیری خود را درباره فتنه، در روز رأی اعتماد به نمایندگان ارائه خواهد کرد. به گزارش فارس، جعفر توفیقی در پایان جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش دیگری درباره شکایت دختران دانشجو به دیوان عدالت اداری درخصوص سهمیه‌بندی جنسیتی گفت: وزارت علوم با سهمیه‌بندی جنسیتی مخالف است و امیدواریم در سال‌های آینده شاهد این مساله نباشیم.

صالحی، هنوز وزیر است!

با وجود این‌که اهمیت و جایگاه مهم تارنماهای سفارتخانه‌های ایران (که به مثابه سفارت مجازی است) بر کسی پوشیده نیست؛ اما از میان 150 پایگاه اینترنتی مورد بررسی 58 مورد (39درصد) ناموجود، 43 مورد (29درصد) غیرفعال، 25 مورد (17درصد) نیمه‌فعال و فقط 23 مورد (15درصد) فعال بوده‌ است. سایت مشرق با اشاره به این مساله به کنایه نوشته است: در حالی که سایت سفارتخانه‌های ایران به‌عنوان سفیر مجازی جمهوری اسلامی هنوز صالحی را به‌عنوان وزیر امور خارجه معرفی می‌کند، دولتمردان با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی خارجی به دنبال دیپلماسی عمومی هستند!

اظهارنظر تقوی درباره استاندار سابق تهران


مراسم تودیع و معارفه استاندار تهران دیروز درحالی برگزار شد که رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ازجمله سخنرانان این مراسم بود. به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقوی در این مراسم در اظهارنظری جالب درباره استاندار پیشین تهران بیان کرد: تمدن جزو افرادی بود که هر جمعه در یک شهر به نماز جمعه می‌رفت و گاهی تا 6 بعدازظهر در مصلی می‌ماند و به حرف‌های مردم گوش کرده و مسائل آن شهر را حل می‌کرد. من هیچ امام جمعه‌ای را ندیدم که از تمدن ناراضی باشد. تمدن اگر روحانی بود و عمامه داشت به عنوان امام جمعه معرفی‌اش می‌کردم.

*تهران امروز

ارجاع پرونده موسوي و كروبي به شمخاني

ايسنا نوشته:محمدتقي كروبي،فرزند مهدي كروبي در فيس‌بوك خود نوشته است كه شنيده شده كه رهبرانقلاب موافقت خود را با ارجاع پرونده موسوي وكروبي به شوراي‌عالي امنيت ملي اعلام كرده‌اند تا اين شورا با دبيرجديد به موضوع آنها ورود ماهوي داشته باشد.وي در ادامه نوشته است كه انتخاب آقاي شمخاني به‌عنوان فردي لايق و توانمند كه در دوران جنگ سابقه ارزشمندي داشته و همواره در كنار مردم و كشور بوده هم جاي تقدير و تشكر دارد.

امضاي طومار طلاب قم براي اعزام به سوريه

به گزارش مركز خبر حوزه، جمعي از طلاب و روحانيون حوزه علميه قم با امضا طوماري به محضر رهبر فرزانه انقلاب، آمادگي خود را جهت دفاع از كشور اسلامي سوريه و حريم قدسي بارگاه حضرت زينب(س) اعلام و تاكيد كردند: در صورت اذن ولي امر مسلمين، طومار استكبار جهاني و فرزند نامشروعش اسرائيل غاصب و مزدوران تفكيري‌اش را درمنطقه، براي هميشه درهم خواهيم پيچيد.

گرفتارم؛ وقت استانداري را ندارم

مصطفي كواكبيان درباره برخي اخبار منتشره مبني بر احتمال انتخابش به‌عنوان استاندار جديد سمنان، گفته: اصلا در مورد چنين موضوعي با بنده صحبت نشده است. وي درباره اينكه اگر چنين پيشنهادي شود قبول مي‌كنيد؟ گفته: خير، بنده گرفتار هستم، البته 16 سال پيش پيشنهاداتي شده بود كه در آن زمان هم نپذيرفتم و در حال حاضر كه سنم بالاتر رفته آن را قبول نمي‌كنم

كانادا فهرست اموال دولت ايران را منتشر كرد

به گزارش تسنيم وزارت خارجه كانادا با هدف كمك به گروه‌هاي صهيونيستي كه خواستار جبران خسارات ادعايي خود از حساب‌هاي ايران شده‌اند فهرست اموال و دارايي‌هاي دولت ايران در اين كشور را منتشر كرده.وزارت خارجه كانادا با ادامه سياست‌هاي خصمانه خود عليه ايران اخيرا اطلاعاتي را در مورد اموال و دارايي‌هاي دولت ايران در اين كشور منتشر كرده است.اين اطلاعات مي‌تواند به گروه‌هايي كه عليه دولت ايران در دادگاه‌هاي كانادا شكايت كرده‌اند و خواستار جبران خسارات ادعايي خود از اقدامات منتسب به ايران شده‌اند كمك كند.

كانادا در سال 2012 قانوني را به تصويب رساند كه به قربانيان عمليات‌هاي تروريستي اجازه مي‌دهد مرتكبان و حاميان اين اقدامات را بدون در نظر گرفتن محل وقوع اقدام تروريستي تحت تعقيب قرار دهند.برخي گروه‌هاي صهيونيستي و ضد ايراني طي سال‌هاي اخير پرونده‌هايي را در دادگاه‌هاي آمريكا و كانادا طرح كرده و با ادعاي كمك ايران به گروه‌هاي مقاومت لبنان و فلسطين خواستار جبران خسارات وارده به صهيونيست‌ها در عمليات‌هاي اين گروه‌ها از حساب ايران شده‌اند.بر اساس اين گزارش فهرست دارايي‌هاي غيرديپلماتيك ايران شامل سه حساب بانكي با بيش از 2.6 ميليون دلار موجودي و 11 حساب ديگر است كه موجودي آنها اعلام نشده است.

*جمهوری اسلامی

* خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي گزارش داد: ساختمان‌هاي مسكن مهر در شهر سرعين به اقامتگاه غيرمجاز گردشگران تبديل شده است. مدير كل مراكز خدمات گردشگري معاونت گردشگري كشور با ارائه گزارشي از بازرسي‌هاي انجام شده از مراكز خدمات گردشگري هشت استان به برخي تخلفات صورت گرفته اشاره كرد و گفت: بازرسي‌ها نشان مي‌دهد در سرعين تعداد واحدهاي مسكن مهر به صورت غيرمجاز به گردشگران اجاره داده مي‌شوند. وي افزود: با توجه به شرايط خاص واگذاري مسكن مهر پيگيري اين موضوع ضرورت دارد و به همين جهت از مسئولين مربوطه در استان اردبيل خواسته شده به موضوع با اولويت و سرعت رسيدگي شود.

* مانور دختران جوان دوچرخه سوار در شلوغ‌ترين نقطه استان اردبيل، موجب اعتراض مردم اين استان شد. اين دختران دوچرخه سوار كه با لباس‌هاي نامناسب در كمربندي دوم شهر اردبيل توسط يك خودروي با چراغ گردان همراهي مي‌شدند توجه بسياري از مسافران تابستاني اين منطقه را جلب كردند. استان اردبيل كه مردمي مذهبي دارد و مركز آن شهر اردبيل به دارالارشاد معروف است، مدتي است از تهاجم فرهنگي در قالب‌هاي مختلف رنج مي‌برد و شكايت‌هاي مردم اين استان تاكنون به جائي نرسيده است.

*بهار

ارجاع پرونده حصر به شورای عالی امنیت ملی

محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی در فیس‌بوک خود نوشته است که شنیده شد مقامات عالی نظام موافقت خود را با ارجاع پرونده موسوی و کروبی به شورای‌عالی امنیت ملی اعلام کرده‌اند تا این شورا با دبیر جدید به موضوع آن‌ها ورود ماهوی داشته باشد. وی در ادامه نوشته است که انتخاب آقای شمخانی به‌عنوان فردی لایق و توانمند که در دوران جنگ سابقه ارزشمندی داشته و همواره در کنار مردم و کشور بوده هم جای تقدیر و تشکر دارد و هم امیدی برای رفع حصر موسوی و کروبی است.
این خبر را «ایسنا» منتشر کرد

نامه دو روزنامه‌نگار مهابادی زندانی به رییس‌جمهوری

دونفر از روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی شهرستان مهاباد که از اواسط اسفند 91 در زندان به‌سر می‌برند در نامه‌ای به حسن روحانی درخواست کردند پرونده‌شان مورد بررسی مجدد قرار گیرد. در بخشی از این نامه آمده است: «در حالی‌که اطلاع‌رسانی، انتقاد و درخواست اجرای قانون، جزو کار روزنامه‌نگاری و فعالیت مدنی است، بنابراین با‌توجه به خلق حماسه سیاسی توسط مردم و انتخاب حضرت‌عالی به‌عنوان رییس‌جمهوری، که شعار خود را رعایت حقوق شهروندی، اجرای فصل سوم قانون اساسی و اداره کشور از راه تدبیر و امید قرار داده‌اید و همچنین سخنان مقامات عالی نظام که سیاست کشور را جذب حداکثری و دفع حداقلی و رعایت مر قانون و حفظ حقوق شهروندی اعلام و بارها تاکید کرده‌اند که تمام کسانی که به قانون اساسی التزام دارند حق فعالیت و اظهارنظر دارند، خواهشمند است اقدامات و دستورات لازم را جهت بررسی پرونده و آزادی اینجانبان به وزرای محترم اطلاعات و دادگستری صادر فرمایید. شش نفر از نمایندگان مجلس که از حوزه‌های انتخابی شهرستان‌های کرد‌نشین به مجلس راه یافته‌اند نیز با ارسال نامه‌ای به رییس‌جمهوری، از وی خواسته‌اند وضعیت پرونده دو روزنامه‌نگار فعال حقوق مدنی و کارگری در منطقه کردستان را بررسی کند.این خبر را «ایلنا» منتشر کرد.

*آرمان

گزینه ریاست جهاد دانشگاهی کیست؟


شنیده شد که به زودی دکتر ابراهیم حاجیانی رئیس سابق مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به ریاست جهاد دانشگاهی منصوب می‌شود. پارسینه نوشت؛ این استاد دانشگاه که از چهره‌های ارزشی و دانشگاهی محبوب در بین جهادگران و دانشگاهیان است بنیانگذار ایسپا بعنوان حرفه‌‌ای‌ترین مرکز نظرسنجی کشور در جهاد دانشگاهی بوده و هم اینک به‌عنوان مدیر گروه مطالعات اجتماعی در مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول فعالیت است. حاجیانی دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران دارد و صاحب آثار متعدد در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی است.

«انتظاری» سرپرست شهرداری مشهد شد


شنیده شد که رئیس شورای چهارم از انتخاب انتظاری به‌عنوان سرپرست شهرداری مشهد خبر داد و گفت: در انتخاب شهردار انطباق با معیارها شرط است نه بومی یا ملی بودن. دکتر کمال سروی‌ها در نخستین جلسه‌علنی شورای چهارم که در سالن شورای شهر برگزار شد، خاطرنشان کرد: در جلسه غیرعلنی روز شنبه مقرر شد تا در خدمت آقای «پژمان» باشیم تا گزارشی از سفرشان بشنویم و پایان خدمتشان نیز اعلام شود و با وجود اینکه در سال‌های گذشته مرسوم نبود اما بنابر تاکید فرمانداری به صورت رسمی پایان خدمت ایشان اعلام شد. وی با تشکر از زحمات آقای «پژمان» خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم با گزینه‌های ملی و بومی که در حال مذاکره هستیم هر چه سریع‌تر به نتیجه برسیم و تیم مدیریتی جدید فعالیت خود را سریع‌تر آغاز کند. براساس این گزارش، آقای انتظاری معاون مالی و اداری شهرداری مشهد از 24 نفر با رای 23 نفر به‌عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد.

معاون جدید بازرسی ائمه جمعه

شنیده شد که سید یدا... شیرمردی معاون بازرسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور شد. حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در آیین اختتامیه بیست و دومین گردهمایی سراسری ائمه جمعه، دو معاون جدید شورای متبوعش را معرفی کرد. فارس نوشت؛وی حجت‌الاسلام سید یدا... شیرمردی را به‌عنوان معاون بازرسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و همچنین حجت‌الاسلام علیزاده را به‌عنوان معاون سیاسی جدید این شورا به جای مرحوم حجت‌الاسلام غفوری که چندی پیش دعوت حق را لبیک گفت، معرفی کرد. گفتنی است حجت‌الاسلام شیرمردی در حال حاضر ریاست ستاد نماز جمعه تهران را نیز برعهده دارد

میانجیگری عراق میان ایران و آمریکا

شنیده شد که نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، قرار است در جریان اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برای میانجیگری میان ایران و آمریکا تلاش کند. منابع آگاه می‌گویند نخست‌وزیر عراق نقش موثری در به تأخیر افتادن حمله نظامی آمریکا به سوریه داشته و یکی از اهداف سفر دکتر ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به عراق نیز آگاه شدن از ابعاد مواضع آمریکا در این زمینه بوده است. روزنامه جمهوری اسلامی نوشت؛ دکتر روحانی رئیس‌جمهور، نیز قرار است در حاشیه سفر به نیویورک و شرکت در اجلاس سازمان ملل، دیدارهایی با هدف حل مشکلات منطقه داشته باشد. این سفر 31 شهریور انجام می‌شود.

اولتیماتوم برای نبش قبر زلزله زدگان

شنیده شد که شرکت ملی صنایع مس ایران در اطلاعیه‌ای تا 20 مهر به مردم شهرستان ورزقان مهلت داده که اجساد عزیزان خود را به محل دیگری انتقال دهند. مشرق نوشت؛ در این اطلاعیه آمده است: بدینوسیله به اطلاع کلیه صاحبان اموات مدفون در قبرستان سونگون می‌رساند از تاریخ 20 مرداد لغایت 20 مهر 1392 به مدت 2 ماه می‌توانند نسبت به انتقال اجساد بستگان خود به محل تامین‌شده توسط مجتمع مس سونگون یا محل دلخواه، اقدام فرمایند. لازم به ذکر است پس از انقضای زمان مزبور، عملیات انتقال راسا توسط مجتمع مس سونگون و تحت نظارت اداره اوقاف صورت می‌پذیرد.

تکذیب حضور محسن‌هاشمی در وزارت راه

شنیده شد که یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی انتخاب محسن‌هاشمی را به عنوان مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل رد کرد و گفت: این موضوع صحت ندارد. ایسنا نوشت؛ پس از اینکه محسن‌هاشمی به عنوان شهردار تهران رأی نیاورد برای حضور در فعالیت‌های حمل و نقلی وزارت راه و شهرسازی مطرح و گفته شد که قرار است وی به جای احمد صادقی، به عنوان مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و معاون وزیر راه و شهرسازی منصوب شود که یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی این موضوع را رد کرد. به گفته این مقام مسئول هنوز برای تغییر مدیریت در سازمان‌های هواپیمایی کشوری و بنادر و دریانوردی تصمیمی اتخاذ نشده و این موضوع در حال بررسی است.

روایت رئیسی از پرونده مالی برخی روحانیون

شنیده شد که حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه و دادستان ویژه‌ روحانیت با حضور در بیست و دومین گردهمایی ائمه جمعه سراسر كشور درباره پرونده‌های قضایی روحانیون اظهار داشت: در مدرسه فیضیه یك اطلاعیه برای مدت مدیدی در تابلوی اعلانات نصب می‌شود، مبنی بر اینكه كسانی كه می‌خواهند پول‌هایشان را بگذارند و سود بگیرند. این فرد به‌عنوان طلبه پول‌های بسیاری را جمع می‌كند و چون كاسبی ندارد و نمی‌تواند درآمدی داشته باشد بعد از مدتی كم می‌آورد و بسیاری از طلاب در همین رابطه گرفتار شده و حتی فرش زیر پای خود را فروختند. معاون اول قوه قضائیه اظهار كرد: در این یك سال كه به امر مقام معظم رهبری در دادسرای ویژه روحانیت آمده‌ام یكی از پرونده‌ها این بود كه در یكی از شركت‌های خودروسازی، امام جماعتی بیش از هزار نفر را گرفتار كرده است.

 به‌گونه‌ای كه افراد به این امام جماعت به‌عنوان فردی مورد اعتماد پول دادند و او هم، چون كاسبی نداشته بعد از مدتی پول كم آورده و الان این پرونده بیش از هزار نفر شاكی دارد. البته كه یكباره كار به اینجا كشیده نمی‌شود. وقتی كه این تعداد 10 یا 100 نفر بودند امكان پیشگیری وجود داشت، ولی الان، هم باید با این فرد برخورد كنیم هم كسانی كه پول دادند به پول‌شان نمی‌رسند.

*قدس

زنگنه: زنجانی 2 میلیارد دلار بدهکار است

شفاف: بیژن نامدار زنگنه درباره پیگیری تخلفات بابک زنجانی در فروش نفت گفت: بابک زنجانی 2 میلیارد دلار از پول نفت به فروش رفته کشور را هنوز برنگردانده؛ وی گفته پول به حسابم واریز شده اما از جانب آمریکایی ها این حساب بلوکه شده است.

بررسی‌بدهی بابک زنجانی درمجلس

تسنیم: حجت‌الاسلام موسی احمدی نماینده مجلس از تشکیل یک کمیته ویژه بررسی بدهی 2میلیارد دلاری بابک زنجانی به وزارت نفت خبر داد.

اخراج الهه راستگو از حزب کار

جهان: در جلسه دیروز شورای داوری حزب اسلامی کار اعضای این شورا به اخراج الهه راستگو از این حزب رای دادند. اخبار حاکی از آن است با وجود اینکه راستگو برای حضور به این جلسه دعوت شده بود، در این جلسه شرکت نکرد.

صالحی همچنان وزیر خارجه است!

مشرق: پایگاه‌های اطلاع رسانی سفارتخانه‌های ایران کماکان علی اکبر صالحی را وزیر خارجه دانسته و اکثر این سایت‌ها بعد از انتصاب وزیر جدید خارجه، به روز رسانی نشده اند.

عزل‌‌ونصب‌ها در گینس ثبت نشود

فارس: مهرداد بذرپاش، نماینده مردم تهران در واکنش به عزل‌ونصب‌های گسترده در دولت با بیان اینکه ظاهرا منظور از بازگشت کارشناسان، بازگشت کارگزاران بود، گفت: باید مواظب باشیم رکورد عزل‌‌ونصب‌ها در گینس ثبت نشود.

عراق میانجیگر رابطه ایران و آمریکا!

قدس آنلاین: منابع آگاه خبردادند که نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، قرار است در جریان اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا تلاش کند.

تهدید راستگو به افشاگری

باشگاه خبرنگاران: الهه راستگو ،عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر شخصی که حرفهایی درباره من زده از من عذر خواهی کند و به مردم اعلام کند که حرفهایش کذب بوده من او را خواهم بخشید و به عنوان عضو هیأت رئیسه شورای چهارم اعلام می‌کنم که اجازه نخواهم داد که افرادی اینگونه عمل کنند و اینجا اعلام می‌کنم مطالبی را می‌دانم که اگر به زبان بیاورم به ضرر خود آنهایی که این روزها این جو را برای من درست کرده اند خواهد شد.

باکو: نظامی گنجوی شاعر ماست!

الف: المان عبدا... اف، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان پس از مدت‌ها سکوت در برابر انتقادها از تخریب کتیبه‌های فارسی مقبره نظامی گنجوی مدعی شد نظامی گنجوی شاعر آذربایجان است!

فعالیت گشت عفاف و حجاب تعطیل نشده

مهر: سردار حسین ساجدی نیا، رئیس پلیس پایتخت از فعالیت گشتهای عفاف و حجاب در سطح پایتخت خبر داد و افزود: طرح های امنیت اخلاقی در پایتخت تعطیل نشده است و گشت های عفاف و حجاب نیز در سطح شهر فعال هستند.

اقدام ضد ایرانی دولت کانادا

تسنیم: وزارت خارجه کانادا با هدف کمک به گروه‌های صهیونیستی که خواستار جبران خسارات ادعایی خود از حساب‌های ایران شده‌اند فهرست اموال و دارایی‌های دولت ایران در این کشور را منتشر کرد.

دانشکده خبر تعطیل می‌شود؟

مهر: عبدالرسول پورعباس، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با تأکید براینکه ادامه روند فعلی دانشکده خبر را به تعطیلی می‌کشاند، گفت: مسؤول فعلی این دانشکده شرایط لازم و قانونی را برای ریاست طی نکرده است لذا از نظر دانشگاه علمی و کاربردی و وزارت علوم مورد تأیید نیست.

درگیری خونین در سازمان تامین اجتماعی

فرارو- مقارن عصر چهارشنبه(دیروز) یکی از کارمندان تامین اجتماعی بر اثر اصابت چاقو توسط فردی ناشناس به بیمارستان منتقل شد. این گزارش حاکی است پس از این درگیری ماموران پلیس به محل حادثه مراجعه کرده و جهت دستگری ضارب تلاش کردند که در حین دستگری، ضارب با چاقو خود را نیز مجروح می‌کند. هنوز از انگیزه این فرد اطلاعی در دست نیست.

فاتح برگشت

گروه سیاسی: دکتر ابوالفضل فاتح، مدیرعامل اسبق خبرگزاری ایسنا به کشور بازگشته است. گویا وی با علامت مثبت برخی مقامات داخلی به کشور آمده است. فاتح تحصیلات خود را در انگلستان سپری کرده و این سالها در منچستر زندگی می کرده است.

خوشحالی اصولگرایان

گروه سیاسی: محمدعلی ابطحی در فیس بوک خود ضمن تقبیح رفتار اصلاح طلبان در برخورد با الهه راستگو نوشت: این نحوه برخورد باعث خوشحالی اصولگرایان شده است .

کنگره بزرگ در شیراز

گروه سیاسی: شنیده شده جمعی از اصلاح طلبان در صدد برگزاری کنگره بزرگ خود در شیراز هستند. اعضای سابق حزب مشارکت تلاش می کنند تا پایان مهرماه این کنگره برگزار شود.

افشای هویت سازنده صفحه دروغین

ایسنا: در پی تکذیب ایجاد صفحه شخصی در فیسبوک از سوی سخنگوی وزارت خارجه، هویت ایجادکننده این صفحه افشا شد. ایجادکننده این صفحه که خود را امیر فرشاد ابراهیمی، وبلاگ‌نویس سابق که اکنون خارج از کشور به سر می‌برد، معرفی کرده است پس از تکذیب ایجاد این صفحه از سوی مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، در همان صفحه اقدام به افشای نام خود کرده است.

اوج بی دینی کارشناسان وهابی

جام: شبکه های فارسی زبان وهابی که مدعی تبلیغ اسلام هستند مدعی در اختیار داشتن افرادی به عنوان کارشناس هستندبطوریکه یکی از این به اصطلاح کارشناسان شبکه های وهابی، در شبکه کلمه 1 برای نشان دادن تسلط موهوم خود بر آیات قرآن، سوره ها و آیات جدیدی به قرآن اضافه کرد!.

حضور متهم فساد بانکی در شورای گفت وگو

فارس: حمید پورمحمدی متهم پرونده فساد بزرگ بانکی روز سه شنبه به نمایندگی از نوبخت در جلسه شورای گفت‌وگو حضورداشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار