جشن بازگشايي "خانه سينما" با حضور "معتمد آريا" و "كيميايي"؛

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: قوانين دست و پاگير را حذف خواهيم كرد/ در مقابل مجوزها ايستادگي مي‌كنيم

"علي جنتي" وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از حذف قوانين دست و پاگير و ايستادگي در مقابل صدور مجوزها خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران حاضر در جشن بازگشايي "خانه سينما"، در ابتدا "علي جنتي"، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به همدلي سينماگران گفت: ضمن تشكر از گرداننگان اين محفل،‌ ابراز خوشحالي بسياري بابت موفقيت سينماي ايران در زمينه توليد اثر بيش از 100 فيلم در طول 3 دهه گذشته دارم و همچنين حضور در صدها جشنواره بين‌المللي و كسب جوايز متعدد از نشانه‌هاي موفقيت سينماي ايران است.

وي ادامه داد: وظيفه همه ما به ويژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است كه براي بالندگي، شكوفايي و تقويت سينماي ايران تلاش كنيم چرا كه به خوبي مي‌دانم امروز سينماي ما با چالش‌هاي بسياري روبرو بوده است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به توجه به مشكلات سينمايي عنوان كرد: مي‌دانم كه تعداد سينماهايي كه در ايران فعال هستند به تدريج به سمت فرسودگي رفته و سرانه صندلي‌هاي سينما روز به روز كاهش مي‌يابد و مشكلات اقتصادي نيز باعث حذف بليت سينما از سبد كالاي خانوارها شده است.

وي افزود: مخاطب سينما ايران در سال 90 مجموعه 13 ميليون و 400 هزار نفر بود كه اين رقم در سال 91 به تعداد 9 ميليون نفر رسيد و اين امر جاي تأسف دارد.

"جنتي" تصريح كرد: كمبود اعتبار، ضعف حضور نيروهاي متخصص در سازمان سينمايي، كمبود تجهيزات داخلي، امكانات رفاهي و بيمه، ضعف زيرساخت‌هاي سينمايي از جمله سالن‌هاي سينمايي، كمبود توانايي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در سينما، ضعف بازاريابي و عرضه فيلم‌هاي ايراني در صحنه جهاني از جمله معضلات و مشكلات سينما به شمار مي‌آيد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با ابراز اميدواري به حل مشكلات اظهار داشت: با همياري و همكاري اهالي سينماي به حل مشكلات اميدواريم همانطور كه دكتر "روحاني" رئيس جمهور كشورمان ضمن اشاره به مشكلات، همواره از اميدواري سخن مي‌گويند.
"جنتي" ادامه داد: تلاش ما بر اين است كه از بودجه‌اي كه در سينما داريم به بهترين نحو بهره‌مند شويم به همين منظور تلاش خواهيم كرد لايحه نظام صنفي را تصويب كنيم.





وي با اشاره به حل مشكلات مالي سينماداران افزود: اميدواريم در سايه تعامل با محافل بين‌المللي بتوانيم حضور فيلم‌هاي ايراني را در بازارها و شبكه‌هاي ماهواره‌اي بين‌المللي افزايش دهيم.

"جنتي" با تأكيد بر حذف قوانين دست و پاگير بيان كرد: حذف قوانين دست و پاگير موجب افزايش مشاركت بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري در سينما و ساخت شهرك‌هاي سينمايي خواهد شد، همچنين در تلاشيم حقوق همه سينماگران را به عدالت رعايت كنيم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پاي مجوزي كه براي ساخت فيلم يا يك اثر صادر مي‌كند، مي‌ايستد و در مقابل گروه‌هاي خودسر كه قصد پايين كشاندن فيلم‌ها از روي پرده را دارند، تسليم نمي‌شود.

"جنتي" با اشاره به جلسه توديع و معارفه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: همه سينماگران و اهالي سينما براي من عزيز هستند و براي هيچ فيلمساز و يا اهالي مطبوعاتي تفاوتي قائل نيستم و هيچ‌گونه تنگ‌نظري نسبت به روزنامه‌هاي مخالف و يا موافق دولت و يا خنثي در رسانه‌‌ها نخواهم داشت.

وي با ابراز خوشحالي از بازگشايي خانه سينما و حضور اهالي سينما در جشن بازگشايي خاطر نشان كرد: اميدوارم صميميت و روحيه مثبت ايجاد شده در سينما ادامه پيدا كند و با پرداخت به مسايل اساسي سينما، به آينده روشني دست پيدا كنيم.

در ادامه "حجت الله ايوبي"، رئيس سازمان سينمايي نيز با تبريك بازگشايي "خانه سينما" گفت: بعد از بازگشايي "خانه سينما" از اينكه با انرژي خوب جمع شديم از خداوند شاكرم چرا كه نسيم بهاري و نوروزي در حال وزيدن است.

وي ادامه داد: اين نسيم از سينماي ايران آغاز شد و اميدوارم اين نسيم آغاز بهاري در حركت به سوي فردايي پرافتخار براي سينماي كشور باشد.

"ايوبي" عنوان كرد: اميدوارم از اين پس نيازي نباشد براي اثبات اسلامش شهادتين بخوانند چرا كه سينماي ايران در سال‌هاي سخت خدمات بسياري به ما كرد.

وي اظهار داشت: يقين داشته باشيد كه آرامش را به سينماي ايران باز خواه گرداند و با انرژي اين مسئوليت را پذيرفتم.
رئيس سازمان سينما خاطر نشان كرد: راهي كه آغاز كرديم را ادامه خواهيم داد براي اينكه آرامش را به سينماي ايران باز گردانيم. من با عشق و علاقه براي خدمت به شما آمدم و براي سختي‌هايش آمادگي دارم.

"پرويز پرستويي" بازيگر سينما و تلويزيون با حضور در جشن "خانه سينما" با ابراز خوشحالي از حضور در اين جمع بعد از چند سال، گفت: بعد از 8 سال اكنون در اين جمع حضور پيدا كردم و به قول "رضا ميركريمي" كه چند سالي فيلم جديد نساختم، من بايد بگويم كه چند ساله كار كردم اما اي كاش كار نمي‌كردم چرا كه جز رنج و توهين چيز ديگري همراه نبود.

وي ادامه داد: شايد توقعي نيز از كسي نداشتم كه از حقوق من دفاع كنند اما با ابراز خوشحالي، حضور در اين جمع را غنيمت مي‌شمارم و اميدوارم دولت يازدهم شعارهاي خود را عملي كنند و اي كاش دوستاني كه امشب غنيمت داشتند نيز حاضر مي‌شدند.

"پرستويي" با اشاره به سكوت خبري خود عنوان كرد: حضور نداشتن من در مدت 4 سال به جهت قهر كردن نبود و اين سكوت خبري من باعث گسترش شايعاتي مبني بر خداحافظي من از بازيگري شده بود و من از دهه 40 ياد گرفتم كه حق ندارم كار كنم.

وي عنوان كرد: همه ما براي صفت معروف شدن نيامده بودم بلكه هدف ديگري را دنبال مي‌كنيم و همچنين رنجشي را كه به وجود آمد به خاطر مخاطبان كنار بگذاريم.

همچنين "همايون اسعديان"، رئيس كانون كارگردانان، در اين مراسم گفت: خيلي‌ها دوست داشتند چنين شبي را ببينند و در ميان ما باشند اما اكنون در ميان ما نيستند و به احترامشان يك دقيقه سكوت خواهيم كرد.

وي ادامه داد: حالمان خوبه يا بهتر بگويم بهتريم اما مگر در اين چند روز چه اتفاقي افتاده؟ جلوي قاچاق ويدئو را گرفتند؟ سيل مخاطبان به سينماها هجوم آورده‌اند؟ نه هيچ معجزه‌اي صورت نگرفته است.

"اسعديان" با اشاره به حضور "ايوبي" در زمان بازگشايي "خانه سينما" افزود: آقاي "ايوبي" در آن جلسه گفتند كه چرا "خانه سينما" كوچك است البته پربار است! كوچكي اين خانه نماد همدلي چند هزار سينماگر مظلوم و شريف است.
 
وي ادامه داد: "خانه سينما" نماد همدلي، خانواده مظلوم و شريف سينما است، طبق گفته‌ي "محمدرضا هنرمند" ما موجودات عجيبي هستيم.

"اسعديان" اظهار داشت: چند سال به ما توهين كردند و در سال‌هايي كه كمر به نابودي سينما بسته بودند و افاظي سخيف به كار بردند، دوراني كه قانون را از سكه انداختند، ما در كنار هم مانديم.

وي خاطر نشان كررد: اين اتفاق معجزف، همدلي ما و شماست و معجزه همدلي شما با ما است.
در ادامه مجري برنامه با توجه به بي‌برنامگي در سخنراني مهمانان نام "داوود ميرباقري" را دعوت به سخنراني كرد در حاليكه وي تازه به مراسم آمده بود تنها به ابراز اميدواري بر خوب بودن آن روز بسنده كرد.

همچنين "داوود رشيدي" رئيس كانون بازيگران نيز به دليل حضور نداشتن در اين مراسم، نامه‌اي را به مراسم ارسال و "احسان كرمي" نيز نامه را قرائت كرد.

صميمانه‌ترين تبريك را به مناسبت روز سينما و بازگشايي "خانه سينما" به همكاران و خانواده بزرگ سينما تبريك مي‌گويم و از اينكه به دليل سفر در جشن باشكوه حضور ندارم عذرخواهي مي‌كنم.

وظيفه دارم مراتب قدرداني خود را از "ايوبي" در امر بازگشايي "خانه سينما" و برپايي اين جشن اعلام كنم و جشن  روز ملي سينما برگي درخشان و زرين از تقويم فرهنگ پرافتخار كشورمان بوده، هست و خواهد بود.

در ادامه فرشته طائر پور تهیه کننده سینما برای سخنرانی پشت تریبون حاضر شد و او هم سخنان خود را از روی متن خواند:


«سلام بر همه سینمای ایران و سلام بر مردانی در عرصه سیاست، که سینمای ملی ایران را از صمیم جان، دوست می دارند. سالنمای سینمای ملی ایران یکبار دیگر ورق خورده و سال نوی خود را آغاز کرده است.

دیگر مهم نیست که روز تکریم سینمای ملی، از تقویم ها حذف شده است. دیگر مهم نیست که دکه تفکر و ادبیات آلوده، در بازار سینمای ایران، در آتشی که خود افروخته، هنوز به تمامی نسوخته است.دیگر مهم نیست که خزانه سینمای ایران از همه بودجه ها و اندوخته های نقدی و اعتباری، و ریالی و دلاری خود تهی است. مهم اینست که ما، خانواده سینمای ملی ایران، به همراه آثارمان و آرمانهایمان ، از تار ترین سالهایی که برایمان رقم زده بودند، عبور کرده ایم و به امروز رسیده ایم.
مهم اینست که قفل، از خاطر و خانه مان گشوده شده.

مهم اینست که درخت صبر سینمای ایران، یکبار دیگر شکوفه ظفر داده. و مهم اینست که داریم جان گرفتن دوباره این ققنوس پر و بال سوخته را جشن می گیریم .همه با هم. جای همه آنهایی که حسرت دیدن این روز را با خود به خاک و افلاک بردند، خالیست.

جناب دکتر ایوبی، بگذارید ابتدا با شما سخن بگویم که امشب میزبان ما شده اید تا محرومیت مان را از میزبانی در جشن هرساله "خانه سینما" در چنین مناسبتی، تسکین دهید:

ما از راست می نویسیم و شما از چپ یا شاید هم شما از راست و ما از چپ، فرقی نمی کند مهم اینست که خواسته و ناخواسته، مدام در میانه سطر روزگار، به هم می رسیم دقیقا در همان بزنگاهی که میعادگاه هردوی ماست

با ملت با ملت و طلبِ ملت با ملت و عزتِ ملت و با ملت و قضاوتِ ملت. آیا به ما حق می دهید که در آستانه هر تغییری، این پرسش های تاریخی، از خاطرمان خطور کند که:

نکند باز سیاست، به سینما جفا کند؟ نکند باز سیاست، وزن پولادین خود را، بر شانه های شکننده سینما بگذارد؟ نکند باز سیاست به جا نیاورد که قرارست سکوی ایستادگی و سربلندی و جلوه گری فرهنگ و هنر باشد... و این جام بلورین و جهان نما را پیشِ نگاه همه انسانها، اعم از ایرانی و جهانی بر سر دست بگیرد؟

نکند باز سیاست فراموش کند که سینماگران هرچه آرامتر، آگاه تر ، شاد تر و آزاد تر باشند، هرچه بیشتر نسبت به قدرت ها و هیبت ها و مکنت ها، بی اعتنا و بیادعا باشند و هرچه از حواشی مزاحم در فضای فعالیت شان کاسته شود، در انجام وظایف خود ، موفق تر خواهند بود؟

نکند باز پستوهای سیاست، پناه و پشتوانه فرصت طلبانی شود که مدام واویلاهای سیاسی سر می دهند، تا صله های سینمایی بگیرند؟ همانهایی که در این چند سال، توجه مخاطبان را از فیلم های در حال نمایش گرفتند و به سمت بحران های پشت پرده سینما سوق دادند، تا در گل آلودی این برکه، ماهی های میلیاردی خود را صید کنند.

جناب دکتر ایوبی، با همان کلیدی که در به ناحق بسته "خانه سینما" را گشودید، در دهان بدگویان به سینما را ببندید...چنین جفایی با سلامت و ساحت سینمای ملی ایران سازگار نیست.

و جناب وزیر اجازه دهید که با شما نیز سخنی بگویم:

ما، خانواده سینمای ملی ایران، برخاسته از دل نخبگان فرهنگ و هنر این سرزمین، امروز درآستانه سال نوی سینما و با به سر رسیدن زمستان استخوان-سوزی که بر ما گذشت، در این جشن مبارک، شهادت می دهیم؛ شهادت می دهیم که بر هیچ الهه ای جز الله، ایمان نیاورده ایم. شهادت می دهیم که رسول اکرم، آن قسم خورده به قلم و مبعوث گشته برای اتمام مکارم اخلاق را بعنوان پیامبر خود برگزیده ایم. شهادت می دهیم که مروت را در هیچ مکتبی، بیش از مکتب مولا علی، نیافته ایم.

شهادت می دهیم که ایران، سرزمین مقدس ماست...و سربلندیم که گِل ما را ازخاک پاک این خطه سرشته اند. و شهادت می دهیم که جز در سایه سار درخت ایران، عزتی برای خود جستجو نمیکنیم... همان درخت افراشته ای که ریشه اش ملیت، ساقه اش فرهنگ، شاخه اش استقامت، برگش بداعت، شکوفه اش عزت و میوه اش درایت و دانایی است.

آری جناب وزیر، ما مسلمانیم و ایرانی... ایرانیکایم و مسلمان... و بیش از سی سال است که با پندارمان، گفتارمان و کردارمان، این شهادت ها را برای همه گوش های شنوا، تکرار کرده ایم... اما همچنان در مواجهه با تردید سیاستمداران و تکفیرِکج فهمان، آسیب دیده و می بینیم. جناب وزیر، قبله نماز ما، همان کعبه ای است که همه مسلمانان و علمای اعلام، رو به آن سجده می کنند. اما قنوت مان حدیثی دیگر دارد.

جناب وزیر، پیشانی ما داغِ مُهر ندارد... اما داغ مِهرِ مردم و مملکتمان را در سینه داریم... جناب وزیر ما اینگونه مسلمانیم و اینگونه ایرانی. گذشته ای داریم سرشار از افتخار... امروزمان، خوب یا بد، گذشتنی است.

حرفه مان ساختن رویاها و فرداهاست، اگر می خواهید فردای این سرزمین را، دست در دست اهالی فرهنگ آن بسازید، چاره ای ندارید جز آنکه: ما را بشناسید دوست بدارید و احترام بگذارید« .

حاشيه ها:

بنابراين گزارش "علي جنتي" وزير ارشاد اسلامي و "حجت الله ايوبي" رئيس سازمان سينمايي همراه خانواده خود دراين مراسم حضور يافتند.

گفتني است محمد سریر بعد از آنکه پشت تریبون یادی از استاد محمد نوری كرد بعد و با پیانو قطعه ای از کارهای خود را نواخت.

همچنين كارن همايونفر اهنگساز سينماي ايران نيز به اجرا پيانو و نوازندگي پرداخت و قطعاتي دلنشيني را به اجرا دراورد.

همچنين در اين جشن سينما گران با امضاء خود اين جشن را به ثبت رساندند ظرفيت سالن وزارت امور خارجه به اندازه 800 نفر بود كه به دليل جمعيت بسيار زياد تعدادي از سينماگران ايستاده مراسم را گذراندند.

از ديگر اتفاقات اين جشن به حاشيه كشيده شدن مراسم توسط مجري برنامه در اعلام نتيجه فوتبال پرسپوليس بود همچنين تذكراتي كه مجري برنامه به سيگار نكشيدن برخي از سينماگران در سالن مطرح مي كرد، مي توان برشمرد.

البته در زمان اغاز مراسم به دليل رعايت ساعت شروع مراسم اجازه ورود به كسي را نمي دادند و منظر ماندن انها باعث خستگي و اذيت شدن مهمانان مي شد.

شايان ذكر است چهره های مطرح سینمایی بسياري دراین جشن حضور داشتند كه از ميان انها مي توان به حضور اکبر عبدی، بهمن فرمان آرا، رخشان بنی اعتماد، کیومرث پواحمد، علی معلم، فریدون جیرانی، علیرضا داوودنژاد، بهروز افخمی، پرویز پرستویی، رضا کیانیان، احمدرضا درویش، رضا میرکریمی، پانته آ بهرام، فاطمه معتمد آریا، حمید فرخ نژاد، هنگامه قاضیانی، حمید اعتباریان، نیکی کریمی، ماهایا پطروسیان، علی مصفا،سامان مقدم، محمد بزرگ نیا،حسن پورشیرازی،مرضیه برومند، مهدی فخیم زاده، علی دهکردی، ناصر چشم آذر، تورج اصلانی، عبدالله اسکندری، سید محمد بهشتی، علیرضا رضاداد، منوچهر محمدی، همایون اسعدیان، مازیار میری، محسن علی اکبری، مسعود اطیابی، سید جمال ساداتیان، منیژه حکمت،جهانگیر کوثری، داریوش باباییان، محمد نشاط، تورج منصوری، جهانگیر الماسی،حسام نواب صفوی، شهرام حقیقت دوست، محسن تنابنده، شهرام مکری، بیژن امکانیان، فرشته طائرپور، عاطفه رضوی، آهو خردمند، سیروس الوند، ضیا الدین دری، واروژ کریم مسیحی،کامبوزیا پرتوی، فریده سپاه منصور، حسین یاری، هوشنگ توکلی، مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی، داوود میرباقری، کیانوش عیاری، حسین پاکدل، پیمان قاسم خانی، بهاره رهنما، امین تارخ، منوچهر اسماعیلی، کارن همایونفر، ابوالفضل جلیلی، لویی چکناواریان، محمد سریر، آناهیتا نعمتی، طناز طباطبایی، لادن مستوفی، رعنا آزادی ور، عباس رافعی، روح الله حجازی، محمدرضا سکوت، عنایت بخشی، فریدون شهبازیان، ابراهیم مختاری، غلامرضا موسوی، فرهاد توحیدی، محمد مهدی عسگرپور، حبیب ایل بیگی، جعفر صانعی مقدم، احمد میر اعلایی، شفیع آقا محمدیان، محمد رضا عباسیان و اشاره كرد.




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
سلام از زحمات جناب وزیر تشکر میکنم اما چرا برخی از شهرستان ها سینما ندارند؟
آخرین اخبار