چهلمين سالمرگ پابلو نرودا

اول مهرماه، چهلمين سالروز درگذشت «پابلو نرودا»، شاعر شيليايي برنده جايزه نوبل ادبيات بودكه علت فوتش همچنان در هاله يي از ابهام قرار دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛‌اول مهرماه، چهلمين سالروز درگذشت «پابلو نرودا»، شاعر شيليايي برنده جايزه نوبل ادبيات بودكه علت فوتش همچنان در هاله يي از ابهام قرار دارد.

پابلو نرودا نام مستعار «ريكاردو نفتالي ريس باسوآلت» ديپلمات، سناتور و شاعر شيليايي و برنده جايزه نوبل ادبيات است.

 وي روز دوازدهم جولاي 1904 در پارال، شهري در جنوب سانتياگو به دنيا آمد. نرودا از كودكي به نوشتن مشتاق بود و برخلاف ميل پدرش با تشويق اطرافيان همراه مي شد. يكي از مشوقان او «گابريلاميسترال» بود كه خود بعدها برنده جايزه نوبل ادبيات شد.

او با رفتن به دانشگاه و انتشار مجموعه هاي شعر، شهرت بيشتري يافت و با شاعران و نويسندگان ديگر آشنا شد. اشعار سوررئال، حماسه هاي تاريخي، زندگينامه خودنوشت و قطعات رمانتيك از سبك هايي بودند كه اين شاعر شيليايي در آنها حرفي براي گفتن داشت.

 وي در سال 1924 مجموعه شعري را با عنوان «بيست شعر عاشقانه و ترانه يي از نااميدي» روانه بازار كتاب كرد. نرودا بعدها رو به سياست آورد و هوادار كمونيسم شد و در همين دوره بود كه با «فدريكو گارسيا لوركا» دوست شد. پس از آن نرودا كنسول شيلي در پاريس شد و به انتقال پناهندگان جنگ اسپانيا به فرانسه كمك كرد./ص
 
منبع: شرق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.