در نشست سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران مطرح شد:

سينماي كودك در جشنواره فيلم كوتاه تهران / كتاب "سي سال جشنواره" و تمبر آن رونمايي مي‌شود

امسال در سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران بخش سينماي كودك گنجانده شده كه آثار با موضوع و محوريت كودك در جشنواره به نمايش در مي‌آيد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران حاضر در نشست خبري سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران، كه با حضور "هاشم ميرزاخاني" مدير عامل و هيئت مديره انجمن سينماي جوان و دبير سي‌امين جشنواره فيلم كوتاه تهران و معاونان انجمن سينماي جوان و "محمد احساني" معاون آثار فعاليت‌هاي سازمان سينمايي صبح امروز در سالن كنفرانس انجمن سينماي جوان برگزار شد.

در ابتداي نشست، "هاشم ميرزاخاني" گفت: تقارني كه سي‌امين جشنواره فيلم كوتاه تهران با عيد قربان و غدير دارد اميدوارم كه اين نشانه‌ها به جشنواره كمك كند كه با اتفاقات خوبي همراه باشد و جشن بزرگ فرهيختگان برگزار شود.

وي گفت: سينماي كوتاه به جايگاه خوبي رسيده و در حال حاضر دغدغه‌ سينماي كشور شده است، به همين دليل مسئولان به فيلم كوتاه توجه بيشتري كردند.

دبير جشنواره با اشاره به نقطه عطف جشنواره سي‌ام افزود: در پايان جشنواره بيست و نهم، برنامه‌ريزي و آيين‌نامه جشنواره سي‌امين دوره را با تيم‌هاي مختلف، شوراي سياست‌گذاري، شوراي برنامه‌ريزي آغاز كرديم.

مدير عامل انجمن اظهار داشت: فراخوان اين دوره در اسفند ماه از طريق سايت انجمن سينماي جوان اعلام شد و اين چهارمين سال است كه فراخوان به صورت اينترنتي انجام شده است.

"ميرزاخاني" در خصوص پوستر و تيزر جشنواره امسال تصريح كرد: پوستر جشنواره سي‌ام را "مسعود نجابتي" طراحي كرده است، در تمام جشنواره‌هاي دنيا تيزرها به صورت ثابت هستند كه به نوعي جشنواره‌هاي سال قبل را براي مخاطبان تداعي مي‌كند.

وي ادامه داد: براي جشنواره امسال همان تيزر سال قبل است كه در ديالوگ‌ها بازنگري و متن آن را توسط "نصرالله مدقالچي" بيان شده است.
در ادامه نشست "محمد احساني" معاون آثار و فعاليت‌هاي سازمان سينمايي از پوستر سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران رونمايي كرد.
 
***مديران توجه ويژه‌اي را به غنچه‌هاي در حال شكفتن كنند
 
"احساني" بيان كرد: سينماي جوان آينده سينماي ما است و آنها كساني هستند كه تمام امور سينما را به دست مي‌گيرند.
وي گفت: كار هنري محصول نگاه، برداشت و احساس هنرمند از مسايل پيراموني‌اش است.

هر چه اين نگاه هنرمندانه باشد خروجي آن واجد اين ويژگي‌ها خواهد بود.

"احساني" تصريح كرد: من به عنوان نيروي جديد وارد اين سازمان شدم و بايد به اين غنچه‌هاي در حال شگفتن بال و پر بيشتري داده شود.
معاون آثار و فعاليت‌هاي سازمان سينمايي گفت: مديران فرهنگي موانع بر سر راه هنرمند را رفع كنند تا هنرمند بتواند مفهومي كه در ذهنش است را به خوبي بيان كند و در اين راستا با كمك دست‌اندركاران در اين راه قدم برداريم.
 
****حضور 109 كشور در بخش بين‌الملل جشنواره
 
در ادامه‌، دبير جشنواره در خصوص مباحث اجرايي جشنواره امسال بيان كرد: براساس آيين‌نامه، جشنواره همانند سال گذشته در دو بخش ملي و بين‌المللي برگزار مي‌شود كه در بخش ملي آثار راه يافته به بخش مسابقه علاوه بر داوري در بخش ملي و براساس موضوع، قابل داوري در 3 زيرمجموعه "چراغ راه"، "چشم‌انداز سرزمين زيباي ما" و "پرتوي ايمان" هستند.

"ميرزاخاني" افزود: بخش "چراغ راه" براي آثاري است كه با مضمون شعار امسال است داوري مي‌شوند، طبق فرموده مقام معظم رهبري سال 92 را سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي ناميدند. در اين بخش تنديس جشنواره به همراه 30 ميليون ريال و حمايت از توليد اثر بعدي خواهد بود.

هيئت مديره انجمن اظهار داشت: بخش "پرتو ايمان" و "چشم‌انداز سرزمين زيباي ما" نيز همچون بخش قبلي تنديس، جايزه نقدي و حمايت از اثر بعدي خواهد بود كه در مجموع بخش ملي 10 تنديس خواهد داشت.

"ميرزاخاني" گفت: در اين دوره از جشنواره 19 تنديس در بخش‌هاي بهترين فيلم مستند، داستاني، تجربي و پويانمايي، بهترين فيلمنامه، تحقيق و پژوهش، تصوير، صدا، تدوين،‌ بهترين مجري طرح، بهترين فيلم جشنواره و بهترين استعداد جوان به متولدين 1370 به بالا در سه زير مجموعه مستند، داستاني و پويانمايي تعلق مي‌گيرد.

دبير جشنواره افزود: مسابقه‌ي سينمايي بين‌الملل در 3 بخش اصلي (داستاني، مستند، تجربي و پويانمايي) كشورهاي آسيايي و جهان اسلام بر آثار برگزار مي‌شود.

مدير عامل انجمن تصريح كرد: آثار خوبي از 109 كشور جهان به بخش بين‌الملل ارسال شده است كه 15 كشور با 218 فيلم در بخش "آسيايي"، 15 كشور با 121 فيلم در بخش "جهان اسلام" با هم رقابت مي‌كنند.
"ميرزاخاني" افزود: در بخش ملي 3 جايزه به منظور بالا بردن سطح جشنواره در نظر گرفتيم كه به بهترين تدوين، بهترين تصوير و بهترين فيلمنامه تعلق خواهد گرفت.

دبير جشنواره بيان كرد: جشنواره امسال رشد خوبي داشته و 2 هزار 492 فيلم از كشورهاي مختلف جهان، 2 هزار و 2 فيلم از ايران كه در مجموع 4 هزار و 904 فيلم كوتاه به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است كه با اين حجم آثار مشخص مي‌شود كه اين جشنواره بزرگترين جشنواره سينماي كوتاه است.

هيئت مديره انجمن سينماي جوان گفت: سينماي كوتاه سينماي فعال و والايي است و عنوان سينماي فرهيختگان برازنده آن است.
وي ادامه داد: سينماي بلند مديون سينماي كوتاه و سينماي جوان است.

ميرزاخاني درخصوص هيات انتخاب جشنواره سي‌ام افزود: 18 كارشناس، فيلمساز كارگردان، سينماگر، پژوهشگر، فيلمنامه‌نويس، تهيه كننده و استاد دانشگاه فيلم‌هاي بخش ملي و بين‌الملل را بيش از مدت 2 ماه بازبيني و انتخاب كردند.

وي گفت: هيات انتخاب تلاش كردند كه آثار خوب‌تر را از خوب جدا كنند كه در مجموع از كل آثار رسيده به جشنواره حدود 12-13 درصد آثار انتخاب شدند.

دبير جشنواره افزود: بيشترين ارسال آثار را از كشورهاي فرانسه با 481 فيلم، برزيل 182 فيلم، اسپانيا 168 فيلم، آلمان با 135 فيلم و انگلستان با 106 رتبه‌هاي اول تا پنجم را در اين جشنواره كسب كردند.

مديرعامل انجمن افزود: مكان برگزاري جشنواره سي‌ام در پرديس سينماي ملت خواهد بود و آثار در سالن‌هاي 1، 2 و 5 با توجه به امكان نمايش آثار و تعداد صندلي اكران مي‌شوند.

هيات مديره انجمن بيان كرد: به منظور بهره‌مندي علاقه‌مندان به فيلم كوتاه با توافق انجام شده با مديران محترم كل فرهنگ و ارشاد اسلامي 30 استان كشور و دفاتر انجمن، جشنواره همزمان در سراسر كشور برگزار مي‌شود. كه از 30 مهر ماه تا 3 آبان ماه در سراسر كشور كار خود را آغاز مي‌كند.

دبير جشنواره گفت: افتتاحيه جشنواره سي‌ام در روز 22 مهر ماه ساعت 19 در سالن شماره 3 پرديس سينمايي ملت و اختتاميه آن در روز 28 مهر ماه ساعت 19 در تالار وحدت با ويژه برنامه‌هايي برگزار مي‌شود.

ميرزاخاني در ادامه بيان كرد: در افتتاحيه جشنواره از برگزيدگان دومين جشنواره فيلم اولي‌ها تقدير مي‌شود.

مديرعامل انجمن تصريح كرد: امسال 95 درصد آثار با فرمت FullHD توليد شده است.

دبير جشنواره افزود: امسال از كتاب 30 ساله جشنواره رونمايي مي‌شود كه به همت مسعود نجفي اين كار انجام شده است كه اطلاعات تمامي جشنواره‌ها از اول تا به الان در آن درج شده است.

وي بيان كرد: به مناسبت 30 سال برگزاري جشنواره پوستر جشنواره امسال را به صورت تمبر درمي‌آوريم. همچنين در بخش جنبي جشنواره امسال مروري بر آثار انيميشن جهان، بخش «دنياي پيرامون» كه آثار با ديدگاه‌هاي مستقل جهان را به نمايش مي‌گذارند.

ميرزاخاني گفت: براي اولين بار بخش سينماي كودك به جشنواره اضافه شده كه 8 فيلم از 8 كشور جهاني به نمايش گذاشته مي‌شود.

مديرعامل جشنواره گفت: بخش «افق نو» بخش جديدي است كه آثار هنرمندان انجمن سينماي جوان كه فيلم بلند ساخته‌اند در اين بخش به نمايش گذاشته مي‌شود.

وي ادامه داد: فيلم‌هاي «تنهاي تنهاي‌ تنها»، «سر به مهر»، «دهليز»، «گهواره‌اي براي مادر» و «دربند» با حضور عوامل فيلم در سالن شماره 3 اكران مي‌شود.

وي افزود: نقد و بررسي آثار طبق روال هر سال با حضور علي‌علايي هر شب با كارشناسان مربوطه برگزار مي‌شود.

وي گفت: در 3 سال اخير شبكه‌هاي سيما همكاري خوبي با جشنواره داشتند، و قرار است ويژه برنامه‌هايي از شبكه هاي 3، 4، آي‌فيلم و نمايش پخش شود.

ميرزاخاني خاطرنشان كرد: نكوداشت 5 هنرمند فيلم كوتاه كشور در بخش افق نو همزمان با افتتاحيه تقدير به عمل مي‌آيد.

مديرعامل ادامه داد: تيزر سي‌امين جشنواره فيلم كوتاه تهران به زبان انگليسي دوبله شده است.

گفني است، سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران از 22 تا 28 مهر ماه در تهران برگزار مي‌شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.