با اجراي اركستر فيلارمونيك و اپراي ارمنستان؛

راپسودي بختياري منتشر شد

آلبوم موسيقي «راپسودي بختياري» به آهنگسازي پيمان سلطاني و با اجراي نوازندگان اركستر فيلارمونيك و اپراي ارمنستان توسط انجمن موسيقي ايران منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي انجمن موسيقي ايران،اين اثر كه در آمفي تئاتر خانه آهنگسازان ارمنستان و به خوانندگي پروين عالي پور و همخواني كوروش اسدپور ضبط شده، شامل مقام «شيرعلي مردان» است كه بر اساس اشعاري از روشن سليماني ساخته شده است.

در اين اثر برخي بخش ها توسط اردشير صالح پور دكلمه شده و آواز بخش پاياني نيز برعهده رضا صالحي بوده است.

پيمان سلطاني در كارنامه اين اثر آورده است: در «راپسودي بختياري» علي مردان خان بهانه اي شده است براي بيان حسي من و اين احساس به همراه خود روايتگر نوعي رها شدگي و احترامي همراه با افتادگي است كه بي دريغ به علي مردان و تمام مبارزان آزادي خواه پيروز جهان نثار مي شود.

اردشير صالح پور نيز در يادداشت خود در كارنامه «راپسودي بختياري» نوشته است: مرگ مظلومانه علي مردان خان بختياري به جان سازها و نواها و نغمات حماسي ايل سپرده شد و اشعار زيادي در سوگ او برجان كلمات افتاد. آهنگ حماسي براي او يكي از سرودهاي شاخص و ممتاز موسيقي بختياري است كه در سال 45 براي نخستين بار توسط پروين عالي پور به شكل صفحه گرامافون در اهواز به همراه ساز و دهل محلي با همان لحن و اصالت خوانده شد كه بسيار مورد توجه قرار گرفت.

اكنون پس از 46 سال از اجراي ساده اوليه اش، در فرم راپسودي براي اركستر سمفونيك ، سازهاي ملي ، سازهاي بومي، كر و تك خوان به آهنگسازي پيمان سلطاني خلق شده است.اين اثر نمونه اي از موسيقي توسعه يافته محلي و بومي نواحي زاگرس و ايل بختياري است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.