طرح تغییر بافت ناصرخسرو در مجلس؛

اسرار برچیده نشدن داروفروشان ناصرخسرو

شاید کمتر کسی باشد که به هنگام عبور از خیابان "ناصرخسرو" تهران، صداهایی را که زیر گوش عابرین زمزمه می کنند "دارو"، نشنیده باشد. این خیابان سالهای سال است که پاتوق فروشندگان داروهای کمیاب و نایاب است. ناصرخسرو را می توان کانون اصلی قاچاق دارو در کشور دانست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، خیابان ناصرخسرو تهران از سالها قبل تا کنون به عنوان محلی برای تهیه داروهای کمیاب و نایاب شناخته می شود و هر وقت مردم از یافتن دارو در داروخانه های بزرگ دولتی دلسرد می شوند، ناگزیر برای نجات جان بیمارشان، این خیابان را پرسه می زنند تا دست خالی بر نگردند.

به گفته خانم پناهی که مدت زیادی است از کودک سرطانی اش مراقبت می کند، در زمان بحران کمبود و گرانی دارو در کشور، دو سه باری به این خیابان رفت و آمد داشته است.

او می گوید: وقتی از همه داروخانه های معتبر دولتی قطع امید کردم ناچار شدم بیایم ناصرخسرو. چون چاره ای نداشتم، جان پسرم با ارزش تر از پول است.

خیابان ناصرخسرو کانون اصلی قاچاق دارو است و این را همه دست اندرکاران نظام سلامت می دانند اما سئوالی که همچنان اذهان را به خود مشغول کرده است، اینکه چرا داروفروشان این خیابان جمع آوری نمی شوند و ناصرخسرو از وجود قاچاقچیان دارو که با جان مردم بازی می کنند، پاک نمی شود.

مصطفی افضلی فرد سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه اعضای کمیسیون متبوعش با وزیر بهداشت نشستهایی در خصوص گرانی قیمت دارو و داروهای تاریخ مصرف گذشته و همچنین نایاب یا کمیاب شدن دارو داشتند، گفت: حاصل این جلسات تدوین طرحی با عنوان تغییر بافت ناصرخسرو است که حلال همه مشکلات باشد.

وی با یادآوری جلسه اعضای کمیسیون اصل 90 با مسئولان وزارت بهداشت، درباره گرانی قیمت دارو برای بیماران صعب العلاج، عرضه داروهای تاریخ مصرف گذشته و همچنین نایاب یا کمیاب بودن این داروها، گفت: در این باره تحقیقاتی در دست بررسی است که قرار است بر اساس این تحقیقات گزارشی در کمیسیون اصل 90 تنظیم شود.

افضلی فرد ادامه داد: پس از طرح مشکلات دارویی با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مقرر شد وزارت بهداشت با هماهنگی دستگاه‌های امنیتی و انتظامی به این مسائل رسیدگی کند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات بخش دارویی کشور ناشی از دلال‌بازی‌ها و بافت نامناسب منطقه ناصرخسرو و فروش زیر زمینی دارو است، افزود: سعی ما بر این است که با کمک دستگاه‌های مسئول بافت فعلی ناصر خسرو را به طور کامل تغییر دهیم.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس یادآور شد: در حال حاضر طرحی در مجلس با عنوان تغییر بافت ناصرخسرو در حال مطرح و تدوین شدن است که مزیتهای فراوانی در زمینه جلوگیری از گرانی قیمت دارو و نایاب یا کمیاب شدن آن دارد.

افضلی فرد با بیان اینکه در شرایط کنونی بسیاری از بیماران به دلیل نداشتن بودجه کافی برای تهیه داروهای خارجی، به بازار زیر زمینی ناصر خسرو روی می آورند، افزود: روی آردن افراد به بازارهای زیرزمینی خرید دارو مسئله ای بسیار خطر آفرین است زیرا در ناصر خسرو هیچ استانداردی برای نگهداری و تاریخ مصرف داروها وجود ندارد و باید به طور جدی با این پدیده برخورد شود.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس درباره دیگر پرونده در حال بررسی در کمیسیون متبوعش گفت: پرونده‌هایی در خصوص تبدیل وضعیت کارمندان و نیروهای آموزش و پرورش از کمیسیون آموزش و تحقیقات به کمیسیون ما ارجاع شده است که پس از اتمام بررسی‌ها نتایج این پرونده‌ها به قوه قضاییه ارجاع می‌شود.

رسول خضری عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه کانون‌ اصلی قاچاق و توزیع دارو بازار ناصرخسرو است، گفت: متاسفانه بازار ناصر خسرو منبع اخلال در نظم توزیع دارو به شمار می‌رود به گونه‌ای که حدود 90 درصد داروهای غیرقانونی در این بازار به فروش می‌رسد.

وی با انتقاد از اینکه بازار ناصر خسرو وضعیت دارویی کشور را با بحران روبرو کرده است، افزود: متاسفانه دلالان بازار ناصرخسرو، حدود 90 درصد داروهای غیرقانونی را به فروش می‌رسانند و حتی در نگهداری این داروها نیز از روش استاندارد استفاده نمی‌کنند.

خضری ادامه داد: با وجود آنکه بسیاری از داروهای شیمی درمانی و خاص حساس هستند و باید در دمای معینی نگهداری شود اما دلالان دارو با رعایت نکردن روش حمل و نگهداری دارو خطرات زیادی را متوجه بیماران می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه بازار ناصر خسرو منبع اخلال در نظم توزیع دارو به شمار می‌رود، تصریح کرد: این بازار نه تنها کمکی به بیماران نمی‌کند بلکه معضلات حوزه سلامت را دو چندان کرده است

خضری یادآور شد: دلالان، دارو را به عنوان کالایی لوکس در نظر می‌گیرند و تنها به دنبال منعفت و سود بیشتر برای خود هستند.

وی با بیان اینکه بازار ناصرخسرو قوی‌ترین شبکه توزیع دارویی به شمار می‌رود، یادآور شد: متاسفانه کانون‌ اصلی قاچاق و توزیع دارو در این بازار است که باعث اخلال در نظم سیستم دارویی کشور می‌شود.

خضری‌ با یادآوری اینکه بازار ناصرخسرو معلول و زاییده دلالان اصلی دارو است، افزود: بدون‌شک بازار ناصر خسرو محل خرده فروشی است و عمده فروشی دارو در دست دلالان واقعی دارو است.

وی درباره ضعف در اجرای قوانین، ادامه داد: ما از لحاظ داشتن قانون در کشور مشکلی نداریم و ایراد کار بیشتر در راستای اجرای دقیق قوانین است.

خضری تاکید کرد: به طور حتم اگر نحوه اجرای قانون و برخورد با خاطیان آن، به صورت قاطع انجام شود دیگر کسی جرات قاچاق دارو را پیدا نمی‌کند و می‌توان حضور کمرنگ دلالان را در بازار دارو شاهد بود.

‌عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با مثبت ارزیابی کردن اقدامات وزیر بهداشت، در راستای رفع معضلات دارویی‌، تصریح کرد: بدون‌شک با تدابیر ویژه دکتر هاشمی در جهت رفع مشلات حوزه دارو، به نظر می‌رسد تغییر و تحولاتی خوبی در این حوزه به وجود آید.

در همین حال، دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، اظهارات جالبی در مورد خیابان ناصرخسرو دارد.

او به خانه ملت می گوید: من بیش از 20 سال است که این حرف را می شنوم ولی تاکنون هیچ مسئولی را ندیدم که به دلیل دخالت در این بازار و قاچاق دارو دستگیر و محکوم شود. این شایعات به نوعی بلااثر کردن دستگاههای نظارتی است.

وزیر بهداشت این موضوع را هم می گوید که تاکنون فرصتی برای پرداختن و بررسی بازار ناصرخسرو پیدا نکرده است اما قصد دارد طی چند روز آینده از پلیس آگاهی تهران، رئیس سازمان غذا و دارو و چند تن از مسئولان دیگر دعوت کند تا این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دهند و علت اصلی وجود این بازار را بیابند.

هاشمی اضافه می کند: بدون شک آنچه که مربوط به وزارت بهداشت است با جدیت پیگیری خواهد شد اما چیزی که مسلم است به طور حتم اسراری در بازار ناصرخسرو وجود دارد که تاکنون مانع از جمع آوری آن شده و بدون شک یکی از علتهای اصلی آن اقتصاد ناسالمی است که وجود دارد.

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز معتقد است که مشکلات دارویی در کشور بیشتر از آنکه تحت تاثیر تحریمها باشد، علت داخلی دارد و خیابان ناصرخسرو را مورد اشاره قرار می دهد و می گوید: قاچاق دارو بیش از اینکه از خارج به داخل کشور باشد در بازار ناصر خسرو در جریان است، به این معنی که داروها از کانال قانونی و رسمی به دست بیماران نمی رسد.

وی ادامه داد: متاسفانه در سیستم نظارتی ما مشکل وجود دارد و همین امر باعث قاچاق دارویی می‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد کانال اصلی قاچاق دارو در کشور، گفت: اغلب افرادی که در سیستمهای دولتی کار می‌کنند یا در داروخانه‌ها مشغول به فعالیت هستند این تخلفات را انجام دهند.

برچسب ها: ناصر خسرو ، دارو ، کمیاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار