واشنگتن پست:

تعطيلي دولت فدرال آمريکا چگونه به سياست خارجي اين کشور لطمه مي زند؟

وزنامه واشنگتن پست در گزارشي نوشت: تعطيلي دولت فدرال آمريکا موجب شد اوباما اهداف خود را در آسيا کنار بگذارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه آمريکايي در مقاله اي به قلم "مکس فيشر" در اينترنت نوشت دو سال پيش، زماني که باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا به آسياي جنوب شرقي سفر کرد قصد داشت نفوذ آمريکا را در آن منطقه مستحکم کند اما حوادث در خاورميانه مانع آن شد. اهداف اوباما براي متوازن کردن قدرت چين، بهبود اقتصاد شرق آسيا تحت نظارت آمريکا، يافتن نقشي در اين گوشه از جهان که اهميت آن رو به افزايش بود با وجود اين تحولات متوقف شد.

در اين هفته اوباما در نظر داشت بار ديگر براي رسيدن به اهداف خود در آسيا تلاش کند و به کشورهاي جنوب شرق آسيا سفر و در اجلاس اقتصادي منطقه در بالي شرکت کند. اما باز هم مانند سال 2011، اين تلاش ها حتي بدون آن که آغاز شود متوقف شد اما اين مرتبه نه به علت مشکلات در خاورميانه بلکه به دليل مشکلاتي که کنگره آمريکا ايجاد کرده است.

تعطيلي دولت فدرال آمريکا به علت ناتواني کنگره در تصويب بودجه کاخ سفيد را مجبور کرد سفر رئيس جمهور را لغو کند و جاه طلبي هاي اوباما در آسيا يک بار ديگر کنار گذاشته شد.

البته سياست خارجي آمريکا چيزي بيش از سفر يک هفته اي رئيس جمهور است که قطعا بيشتر سمبليک است. اما از بسياري جهات ارزش سمبليک آن نيز زياد است و به چين نشان مي دهد که بايد خود را با حضور طولاني مدت آمريکا در کشورهاي همسايه خود تطبيق دهد و به همسايگان چين هم نشان مي دهد که مي توانند بر روي حمايت و رهبري آمريکا حساب کنند.

فرصت تبديل شدن آمريکا به عنوان يک قدرت بزرگ در منطقه اقيانوسيه با لغو سفر اوباما ممکن است بسته يا دستکم کاهش يابد. بسياري از کشورهاي اين منطقه تمايل دارند در مقابل تجاوزات چين مقاومت کنند اما آنها به اندازه کافي قدرتمند نيستند که بتوانند به تنهايي به اين مهم دست يابند. 

در ادامه اين مقاله آمده است کشورهاي شرق آسيا اگر بتوانند از نظر سازماندهي نيروهاي خود و ايجاد توازن با چين تحت رهبري آمريکا قرار بگيرند، مقاومت در مقابل چين براي آنها بسيار آسان تر خواهد شد.

در نتيجه حضور نداشتن آمريکا در منطقه فرصتي براي چين است. به همين دليل زماني که کاخ سفيد اعلام کرد اوباما به اين سفر نمي رود و در نشست مجمع همکاري هاي اقتصادي آسيا اقيانوسيه شرکت نمي کند، رئيس جمهور چين چند روز زودتر از موعد وارد بالي شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار