سیزدهمین اجلاس آمبودزمان آسیایی/4

خبره: ترويج اخلاق ديني مهمترين ركن سيزدهمين اجلاس آمبودزمان آسيايي است

قائم مقام سازمان بازرسي كل كشور گفت:‌ محورهاي پنجگانه منتخب سيزدهمين اجلاس آمبودزمان آسيايي مبتني بر ترويج اخلاق ديني تدوين شده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ "ولي‌الله خبره" قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در سیزدهمین اجلاس انجمن آمبودزمان آسیایی که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: با سلام و درود به ارواح پاک شهدای انقلاب اسلامی، روح ملکوتی حضرت امام و با آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت برای مقام معظم رهبری و با عرض خیرمقدم محضر آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، مسئولان عالی قضایی، معاونین رئیس جمهور، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، اعضای شورای دستگاه‌های نظارتی کشور، وزرا و معاونین ایشان، شهردار تهران و معاونین و شهرداران مناطق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و کلیه مسئولان کشوری و لشکری و رؤسای سابق سازمان بازرسی کل کشور و رؤسای و مسئولان و نمایندگان نهادهای آمبودزمانی قاره آسیا، دستگاه‌های نظارت و بازرسی کشورهای مختلف، کمیسیون‌های مبارزه با فسادو نهادهاي بين‌المللي ذيربط و سازمان‌هاي مردم نهاد سفيران محترم مقيم در جمهوري اسلامي ايران و ميهمانان مدعو غيرعضو انجمن آمبودزمان اسيايي و ساير قاره‌ها.
 
وي ادامه داد: افتخار دارم به عنوان دبيراجرايي اين اجلاس گزارشي از فعاليت‌هايي که براي برگزاري جلسات هيات مديره و سيزدهمين اجلاس انجمن آمبودزمان آسيايي تدارک ديده شده است راتقديم نمايم.
 
خبره ادامه داد: انجمن آمبودزمان آسيايي در سال 1375با هدف ارتقاي روش‌هاي رسيدگي غيرقضايي به شکايات مردم و نظارت و رعايت حقوق شهروندي در دستگاههاي اجرايي به ابتکار وثاقي محتسب پاکستان، سازمان بازرسي کل کشور، وزارت نظارت چين، آمبودزمان هاي کره، ژاپن، هنگ کنگ و مالزي به وجود آمد و اين در حالي بود که در قاره‌ها و مناطق ديگر جهان آمبودزمان‌هاي قاره‌اي و بين‌المللي تشکيل شده و فعاليت‌هاي موثري داشته‌اند.
 
وي اظهار داشت: اين انجمن طبق اساسنامه خود جلسات مجمع عمومي را هر دو سال يکبار و جلسات هيات مديره را هرساله در يکي يا کشورهاي عضو برگزار مي‌نمايد.
 
قائم مقام سازمان بازرسي کل کشور تصريح کرد: تلاش پيگير اعضا براي اداره صحيح انجمن آمبودزمان آسيايي از طريق رايزني با اعضاي هيات مديره و مجمع تاکنون به برگزاري 13 اجلاس عمومي منجر گرديده که حکايت از عزم کشورهاي قاره کهن آسيا در تقويت مولفه‌هاي آمبودزماني نظير حکمراني به ويژه حاکميت قانون مسئوليت پذيري پاسخگويي و شفافيت در اقدامات و مشارکت بيشتر مردم در امور مربوط به خود دارد.
 
خبره با اشاره به فعاليت‌هاي سيزدهمين اجلاس آمبودزمان آسيايي گفت: ايجاد درگاه ويژه اجلاس سيزدهم تهيه آرم اجلاس با ويژگي‌هاي منحصر به فرد و تعيين شعار اجلاس با عنوان اتحاد براي رهيافتي نو باهدف ارائه رويکرد اصلي اين اجلاس از فعاليت‌هاي اجلاس به شمار مي‌رود.
 
خبره اظهار داشت: تعيين محورهاي پنجگانه اجلاس شامل ترويج اخلاق ديني به مثابه ابزار اثربخشي آمبوزدماني، الزامات و بايسته‌هاي آمبوزدمان حرفه‌اي و کار آمد، شيوه‌هاي هم افزايي منطقه‌اي و بين‌المللي آمبوزدماني، تقويت مسئوليت آمبوزدماني در طرح اجتماعي و پيشبرد به سوي آمبودزمان 1404 است.
 
وي تصريح کرد: دريافت و ارزيابي علمي 65 مقاله داخلي از محققان،اساتيد، دانشجويان و همچنين کارکنان دستگاه‌هاي اجرايي در چارچوب محورهاي تعيين شده نيز از ديگر فعاليت‌هاي اين اجلاس است.
 
وي ادامه داد: فراهم آوردن مقدمات تاسيس آکادمي آمبودزمان آسيايي در تهران به منظور برگزاري دوره‌هاي آموزشي کوتاه مدت با هدف ارتقاء دانش و بينش اعضاي انجمن آمبودزمان آسيايي و ترويج و حمايت از مطالعات و پژوهش‌هاي آمبوزدماني و مقابله بافساد و تامين حقوق شهروندي نيز از ديگر فعاليت‌هاي سيزدهمين اجلاس آمبوزدمان آسيايي به شمار مي‌رود.
 
خبره ادامه داد: اقدامات لازم براي برگزاري نمايشگاه جانبي اجلاس با هدف تبيين و تبادل تجربيات دستگاه‌هاي نظارتي و اجرايي در زمينه تامين حقوق شهروندي، تکريم ارباب رجوع، رسيدگي به موقع به شکايات اشخاص و اقدامات مربوط به پيشگيري و مبارزه با فساد باهدايت و نظارت سازمان بازرسي کل کشور که در اين راستا با90 دستگاه اجرايي مکاتبه و جلساتي برگزارگرديد تا دو اقدام اساسي انجام دهند.
 
خبره با اشاره به اين دو اقدام اساسي گفت اولين اقدام اين است که فعاليت‌هاي خود را در زمينه‌هاي مذکور به صورت کتاب و جزوه ارائه کنند و دوم آنکه در صورت امکان عملکردهاي خود را دراين باره به صورت هنري به نمايش گذارند که خوشبختانه اين موضوع مورد استقبال دستگاه هاي اجرايي قرار گرفت و تعدادي از دستگاه‌ها با تهيه مجموعه‌هايي در نمايشگاه شرکت کرده و کتب و جزوات به زبان‌هاي فارسي و انگليسي با راهنمايي سازمان تهيه و در معرض ديد بازديدکنندگان در نمايشگاه قرار داده‌اند.
 
خبره تصريح کرد: قرار است نسخه اي از اين محصولات فرهنگي براي اعضاي آمبودزمان آسيايي و جهاني و موسسات بين‌المللي مربوط ارسال شود تا آگاهي بيشتري نسبت به فعاليت‌هاي کشورمان در زمينه امور آمبودزماني و ارتقاي سلامت نظام اداري و مقابله با فساد تحصيل کنند.
 
وي اظهار داشت: لازم مي‌دانم از همه اصحابي که با رهنمودهاي خود اقدامات اجرايي ما را در برگزاري اين اجلاس ياري داده و مشارکت نموده اند به ويژه آيت‌الله آملي لاريجاني و حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي وزير دادگستري و رئيس سابق سازمان بازرسي کل کشور و حجت‌الاسلام والمسلمين خلفي و نيز وزرا روساي سازمان‌هاي مستقل، شهردار تهران مديران عامل محترم بانک‌ها و همه همکارانم درسازمان بازرسي کل کشور و دستگاه‌هاي نظارتي و اجرايي تقدير و سپاسگزاري نمايم.
 
قائم مقام رئيس سازمان بازرسي کل کشور در پايان خاطرنشان کرد: ضمن عذرخواهي از اينکه نتوانستم همه مسئولان عالي دستگاه‌ها را رصد کنم و نام آنان را بيان نمايم، از حضور همه مهمانان تشکر مي‌کنم و اميدوارم اين اجلاس داراي دستاوردهاي مفيد و اثربخش براي تمامي دستگاه‌هاي نظارتي و اجرايي داخلي و منطقه‌اي و آسيايي داشته باشم.
 
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۱۲:۰۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۲
این کار به امکانات و پیشنیاز های رسانه ای و پشتوانه های قوی تری احتیاج دارد.
آخرین اخبار