يك نويسنده تاكيد كرد

گراني كتاب عامل كاهش ميزان مطالعه

"مهدي افشار" گفت: گراني كتاب و هزينه هاي فراوان كاغذ در كاهش ميزان مطالعه موثر است.

"مهدي افشار" نويسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: ميزان مطالعه مردم در كشور بسيار اندك و ناچيز است تا حدي كه گاهي ميزان مطالعه مردم يك دقيقه در روز عنوان مي شود و اين ميزان بسيار اندك مطالعه جاي تاسف دارد.

وي افزود: از عوامل ميزان كم مطالعه مي توان به نبود مطالب خواندي و جذاب اشاره كرد منظور از مطالعه كتاب مطالعه كتاب هاي كلاسيك و دانشگاهي نيست منظور از مطالعه كتاب مطالعه رمان و آثار فرهنگي سياسي و ادبي است كه اين آثار به جذابيت مطالعه نياز دارد.

مهدي افشار ادامه داد:‌هنگاميكه اثر ادبي توسط وزارت ارشاد بريده مي شود و انقطاع هايي در متن صورت مي گيرد خواننده درباره چگونگي پايان داستان سردرگم مي شود اعمال نظرهاي زشتي در ارشاد نسبت به آثار ادبي سياسي و فرهنگي مي شود منظور از بيان اين مسئله تبليغ مسائل غير اخلاقي در آثار نيست.

اين نويسنده اظهار داشت: با آوردن اسم كليسا و سگ در اثر ادبي مشكل دارند و اجازه برخورد دانشجو و دانش آموز با ديدگاه هاي متفاوت را به او نمي دهند.

مهدي افشار با اشاره به اينكه راديو و تلويزيون فرصتي براي انديشيدن و گفتگو براي خانواده ها ايجاد كنند عنوان كرد:‌در دسترس نبودن كتاب نيز در كاهش ميزان مطالعه كتاب موثر ا ست زماني با قرار دادن كتاب در اتوبوس مردم را به مطالعه كتاب عادت مي دادند ليكن پس از گذشت زماني از اجراي طرح اين طرح متوقف شد.

وي با اشاره به گراني كتاب و هزينه هاي فراوان كاغذ بيان كرد: كاغذ از بندي 22 هزار تومان در چند سال پيش به بندي 88 هزار تومان رسيده است و افراد كتابخوان توان خريد كتاب را ندارند در نظام آموزشي ما كتابخواني به عنوان آييني مطرح نشده است.

وي با اشاره به نامناسب بودن زنگ انشا در مدارس ادامه داد: در زنگ انشا با تعيين كتاب واحد براي مطالعه دانش آموزان دانش آموزان را به نوشتن نقدي بر كتاب ترغيب كنند تا از اين طريق لذت مطالعه و شيوه آن همچنين برخورد با نقد منصفانه را بياموزند.

افشار اظهار داشت: آموزش نقد كتاب به دانش آموزان در زنگ انشا يكي از حركت هاي كتابخواني در نظام آموزشي ماست به هر حال اين كار از اقداماتي است كه به منظور افزايش ميزان مطالعه كتاب بايستي صورت بگيرد.

انتهاي پيام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.