در جلسه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي به رياست دکتر روحاني؛

طيبي به عنوان رييس‌ جديد جهاد دانشگاهي معرفي شد

جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي شامگاه (سه‌شنبه) به رياست حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني برگزار شد و مسايل مرتبط با موضوعات فرهنگي کشور از جمله تدوين سند مهندسي فرهنگي کشور مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، دکتر روحاني در اين جلسه با تأکيد بر ضرورت اتخاذ تصميمات و مصوبات اجرايي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، گفت: تصميم‌گيري در حوزه مسايل فرهنگي کشور با توجه به فشارها و هجمه‌هايي که از سوي دشمنان تحت عناوين گوناگون صورت مي‌گيرد، بار بسيار سنگيني است که امروز بر دوش شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار دارد که در اين جهت بايد تلاش کرد تا با بهره‌گيري از نظرات انديشمندان و صاحبنظران متخصص تصميماتي قابل اجرا و کاربردي که بتواند بخشي از مشکلات فرهنگي جامعه را برطرف نمايد، اتخاذ کنيم.

رييس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به گزارشي که از مراحل تدوين سند نقشه مهندسي فرهنگي کشور در اين جلسه ارائه شد، گفت: واقعيت اين است که اگر بخواهيم فرهنگ جامعه را تغيير دهيم، بايد اقدامات خود را معطوف به دوره دبستان و پس از آن دبيرستان کرده و سرمايه‌گذاري خود را به سمت ارتقاء وضعيت و سطح معلمين و محيط‌هاي آموزشي ببريم.

دکتر روحاني توجه به آموزش و پرورش و مدارس را در وهله اول و رسيدگي به وضعيت بيکاري در کشور را در مرحله دوم از اولويت‌هاي کاري در خصوص تدوين سند مهندسي فرهنگي کشور برشمرد و تصريح کرد: تا زماني که مشکل بيکاري در کشور حل و فصل نشود، هيچ يک از تصميمات فرهنگي امکان تحقق نخواهد داشت و اين در حالي است که ما در کشور با پديده بيکاري جوانان تحصيلکرده نيز روبه‌رو هستيم.

رييس جمهور افزود: امروز بسياري از مسايل فرهنگي ما به مقررات اداري، محيطي و اجتماعي بازمي‌گردد که در اين راستا بايد مقررات به گونه‌اي تغيير کند تا راه‌حل درستي در جهت مبارزه با مفاسد اصلي اجتماعي پيش رو قرار گرفته تا بتوانيم در خصوص مسايل اصلي فرهنگي کشور تصميم‌گيري کنيم.

دکتر روحاني خاطر نشان کرد: بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي و اقدام کنيم تا نقشه مهندسي فرهنگي کشور، دقيق‌تر و بي‌نقص‌تر به نتيجه نهايي برسد.

رييس جمهور همچنين در اين جلسه ضمن ارائه گزارشي از سفر به مقر سازمان ملل متحد، تصريح کرد: حقيقتاً انتخابات 24 خرداد امسال بيش از آنچه که در داخل تصور مي‌کنيم بر افکار عمومي جهان تأثير داشته است؛ به گونه‌اي که شرايط سازمان ملل متحد، بر اساس نظر دبير کل و بسياري از صاحب نظران تفاوت‌هاي بسياري با سال‌هاي گذشته داشت و اين نشان مي‌دهد، حماسه سياسي که تدبيري از سوي مقام معظم رهبري بود، بسيار اثرگذار بوده است.

دکتر روحاني با بيان اينکه بايد از فضاي بوجود آمده بتوانيم نهايت استفاده و بهره‌برداري را در جهت تحقق اهداف و آرمان‌هاي ملت ايران داشته باشيم، گفت: امروز زمينه خوبي در سطح جهان و منطقه بوجود آمده و چهره جديدي از ملت ايران در دنيا مطرح است که مي‌توان از اين فرصت در جهت تقويت اين جايگاه استفاده کرد هر چند که هنوز فاصله زيادي با ارائه چهره واقعي ملت ايران به جهانيان داريم؛ ملت ايران همواره ملتي صلح‌دوست، متمدن و بافرهنگ بودند که هرگز با هيچ کشوري دشمني نداشتند.
رييس جمهور همچنين تصريح کرد: بايد شرايط را به گونه‌اي فراهم کنيم تا اساتيد، بزرگان علمي و فرهيختگان ما بتوانند آزادانه در سمينارها و محافل علمي جهان شرکت کنند.

در ادامه جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي گزارشي از مراحل تدوين سند مهندسي کشور و اقدامات انجام شده در اين راستا تاکنون در بخش‌هاي مختلف از جمله ارکان نقشه مهندسي، چگونگي طراحي کلان و راهبردي اين نقشه، مباني، ارزش‌ها و اصول و راهبردهاي کلان و چارچوب نهادي سند مهندسي فرهنگي کشور ارائه شد.

همچنين در اين جلسه دکتر طيبي که از سوي هيأت امناي جهاد دانشگاهي به عنوان رييس پيشنهادي جديد جهاد دانشگاهي به شوراي عالي انقلاب فرهنگي معرفي شده بود با رأي اکثريت اعضاء براي تصدي اين پست انتخاب شد.

در اين جلسه همچنين سند سلول‌هاي بنيادي که از اسناد ذيل نقشه جامع علمي بوده و قبل از اين در ستاد راهبري نقشه جامع علمي به تصويب رسيده بود، مورد تصويب نهايي اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار گرفت؛ در اين سند به آينده علوم مرتبط با سلول‌هاي بنيادي و فناوري‌هاي گوناگون مرتبط با آن پرداخته شده است.

در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي برخي از اعضاء در ادامه مباحث جلسه پيشين نکات و پيشنهادات خود را در خصوص اقدامات آينده شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه کردند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار