کمبود مواد معدنی و گرفتگی عضلات

علاوه بر آب ، کمبود مواد معدنی در بدن مخصوص در بین ورزشکاران باعث گرفتگی عضلات می شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران: وجود کلسیم،  پتاسیم، سدیم و منیزیم کافی در بدن ورزشکاران مانع بروز گرفتگی عضلانی در آنان می شود.

افراد مبتلا به گرفتگی عضلانی با افزایش کلسیم غذایی خود و برنامه تغذیه ای که حاوی کلسیم کافی باشد، می توانند از بروز این مشکل جلوگیری کنند.

همچنین از آنجایی که مقدار زیادی از پتاسیم موجود در بدن از راه تعریق دفع می شود، مصرف پتاسیم کافی برای پیشگیری از گرفتگی عضلات بسیار موثر و مفید است.

آن دسته از ورزشکارانی که سدیم کافی دریافت نمی کنند نیز اکثر مواقع مبتلا به گرفتگی عضلات هستند و این مشکل برای کسانی که در هوای داغ ورزش می کنند و تعریق زیادی دارند نیز دچار کمبود سدیم و در نهایت گرفتگی عضلات می شوند.

به طور مثال در بازیکنان تنیس ، سه گانه و دوی استقامت امری بسیار رایج است.گرفتگی عضلانی نیمه شب نیز با مصرف منابع غذایی حاوی منیزیم حل می شود. زنان و مردان ورزشکار باید روزانه 350 تا 420 میل گرم منیزیم را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

مهمترین منبع غذایی منیزیم، سبزیجات ، اسفناج و نان سبوس دار است.

همچنین ورزشکاران می توانند با مصرف مکمل های دارویی که به طور همزمان حاوی روی، منیزیم و کلسیم است ، نیز نیاز روزانه خود را از این مواد معدنی کسب می کنند و دچار گرفتگی عضلانی  نشود./آق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار