نکاتی درباره مصرف "کلسیم" و "سنگ کلیه"

باور بر این است که مصرف منابع کلسیم باعث رسوب و ایجاد سنگ کلیه می شود ولی برعکس مصرف شیر و لبنیات به همراه غذا برای کسانی که دارای سنگ کلیه هستند ضروری است.

دکتر میرزا زراتی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در افرادیکه مشکلات کلیوی به خصوص سنگ کلیه دارند مصرف رژیم غذایی برای بهبود و سلامتی بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: بستگی به نوع و جنس سنگ های کلیه ونوع رژیم غذایی فرق می کند. به این افراد توصیه می شود به جای کاهش مصرف کلسیم(Ca) اگزالات کلسیم را کاهش دهند و محلول کنند.

منابعی شامل اگزالات کلسیم مانند اسفناج، کرفس، چای پر رنگ، توت فرنگی، بادام و سبوس گندم است که توصیه می شود افراد که دارای سنگ کلیه هستند مصرف این مواد را محدود کنند.

زراتی تصریح کرد: به این افراد توصیه می شود اتفاقا مصرف شیر و ماست را به ویژه همراه غذا استفاده کنند که اگر اسید اگزالیک وجود داشته باشد با کلسیم ترکیب شود.
وی تصریح کرد: عقیده بر این است که مصرف منابع کلسیم باعث رسوب در کلیه و ایجاد سنگ می شود که این عقیده غلط است چون اگر منابع کلسیم مصرف نکنند ممکن است دچار پوکی استخوان شوند، لذا توصیه می شود این افراد شیر، لبنیات و غذاهای کم چرب را در رژیم غذایشان جای دهند.
وی توصیه کرد: افرادی که دارای سنگ کلیه هستند حتما به صورت روتین در نیمه های شب آب بنوشند./ح

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.