يادداشت/

"ظهر روز دهم" مثل چشمه، مثل رود جاریست

قیصر امین‌پور شاعر مجموعه‌های شعر "ظهر روز دهم" ، "مثل چشمه مثل رود" در شکل گیری و استمرار واحد شعر حوزه هنری از سال 58 تا 66 تاثیر گذار بود.

باشگاه خبرنگاران؛ "قیصر امین پور" شاعر در دوم اردیبهشت 1338 در شهرستان "گنوند" در استان خوزستان به دنیا آمد وی در سال 57 در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد ولی پس از مدتی از این رشته انصراف داد.
 
قیصر امین پور در سال 1363 رشته زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه رفت این رشته را تا مقطع دکترا گذارند و در سال 76 از پایان نامه دکترای خود با راهنمایی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان سنت و نوآوری در شعر معاصر دفاع کرد.
 
پایان‌نامه‌ی "قیصر امین پور" در مقطع دکترا در سال 1383 از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد، "امین پور" در سال 1358 از جمله شاعرانی بود که در شکل گیری و استمرار واحد شعر حوزه هنری تا سال 1366 تاثیر گذار بود وی طی این دوران مسئولیت صفحه شعر هفته نامه سروش را بر عهده داشت.

قیصر امین پور اولین مجموعه شعر خود را با عنوان "در کوچه آفتاب" در سال 63 منتشر کرد مجموعه "درکوچه ،تاب" وی دفتری از رباعی و دوبیتی بود.
 
امین پور به دنبال چاپ "در کوچه آفتاب" کتاب "تنفس صبح" را چاپ کرد. کتاب "تنفس صبح" تعدادی از غزل ها و شعهرای سپید قیصر امین پور است امین پور هیچ گاه اشعار بدون وزن نسرود هر چند هیچ گاه به رد این گونه اشعار نیز نپرداخت.
 
قیصر امین پور تدریس در دانشگاه را در سال 1367 در دانشگاه الزهرا آغاز کرد سپس در سال 69 در دانشگاه تهران مشغول تدریس شد وی همچنین در سال 68 موفق به کسب جایزه "نیما پوشیج" موسوم به "مرغ آمین بلورین" شد وی در سال 82 به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شد. وی در سال 1386 بر اثر تصادف درگذشت.

از جمله آثار قیصر امین پور می توان به "طوفان در پرانتز" "منظومه ظهر روز دهم" "مثل چمشه مثل رود"، " بی بال پریدن"، "آینه های ناگهان"، "سه قول پرستو"، " گزینه اشعار"، "گل های همه آفتابگردانند" و "دستور زبان عشق" اشاره کرد.
 
"دستور زبان عشق" قیصر امین پور آخرین دفتر شعر وی بود که در تابستان 1386 چاپ و منتشر شد براساس گزارش ها "دستور زبان عشق" امین پور در کمتر از یک ماه به چاپ دوم رسید.

انتهاي پيام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار