در برنامه مناظره مطرح شد؛

پرويز شيخ‌طادي: مخاطب داخلي به جشنواره‌ها در ساخت فيلم ارجحيت دارد

ابتدا فیلم را برای مخاطبان داخلي می‌سازیم و بعد به سراغ جشنواره‌های سیاسی می‌رویم.

به گزارش خبرنگار حوزه راديو تلويزيون باشگاه خبرنگاران؛   برنامه "مناظره" شبکه یک سیما این هفته به موضوع سینما جشنواره اختصاص پیدا کرد و به همین منظور از سینماگرانی چون "مسعود جعفری جوزانی"، "ابوالحسن داوودی"، "اکبر نبوی"، "منوچهر شاهسواری" و "پرویز شیخ طادی" دعوت به بحث شد.

براساس این گزارش، بخش پایانی برنامه به مناظره میان پرویز شیخ طادی و منوچهر شاهسواری اختصاص داشت.

حیدری در این بخش سوال هایی را با موضوع انحصاری بودن سینما، شیوه موفقیت فیلمساز در داخل و خارج و توصیه با ایوبی مطرح شد که هردو طرف پاسخ گو این سوال ها بودند.

در ابتدا پرویز شیخ طادی، کارگردان سینما، در پاسخ به این سوال که آیا ورود به صنعت سینما چه دولتی و چه خصوصی سخت است یا نه گفت: این موضوع از پیش مشخص شده نبود زمانی که داخلی‌ها را در جشنواره های خارجی تشویق می کردند سایر داخلی‌ها اذعان داشتند که چرا ما تشویق نمی کنند و با شروع تشویق ها حقیقت به چیز دیگری تبدیل می شد.

وی در خصوص موفقیت فیلم‌ها از سوی مردم و یا جشنواره‌های خارجی عنوان کرد: در نیت ابتدایی باید مخاطب داخلی خود را مدنظر قرار دهد و با نگاه استراتژی این را باید گفت ابتدا فیلم را برای آنها می سازیم و بعد به سراغ جشنواره های سیاسی می رویم. به اعتقاد من فرهنگ و هنر با قرار نگرفتن در زیرمجموعه قوه مجریه خود قوه ای مجزا داشته باشد تا از منافع کشور همچون سرباز دفاع کند.

شیخ طادی ادامه داد: دلیل اینکه ما در استانهایمان مفهوم تولید و استقلال نداریم و همچنین سینمای بومی و ملی نداریم این است که در استانها تشکل نداریم؛ چراکه همه اصناف و خانه سینما در تهران است و همه آرزویشان حضور در جشنواره های تهران است و با این رویه رشد نخواهیم کرد.  

وی تصریح کرد: باید ساختار تفکری جدیدی شکل بگیرد، بدون رقابت فرهنگی همه خواهان حضور در جشنواره هستند؛ چرا باید  کارگردان خوب و بد فیلم بسازند؟ چرا هرج و مرج است؟ نهادی برای پاسخگویی به این سوالها نیست و باید با آسیب شناسی انحصار را از تهران خارج کنیم که نتیجه آن افزایش اعتماد به نفس در استانها خواهد شد و این اتفاق به تدریج منجر به شکل گیری سینمای ایران می شود. 
 
شیخ طادی با اشاره به توصیه خود به ایوبی رئیس سازمان سینمایی اظهار داشت: توصیه من این است که شرایطی را فراهم کند تا مدیر از خود بدنه ارشاد تربیت شود تا در 4 سال آینده به دنبال مدیر نباشیم و از طریق سفارتخانه ها روی فرهنگ و هنر کار کنیم و همه امکانات در تهران جمع نشود. 

وی خاطرنشان کرد: ایوبی رئیس سازمان سینمایی ایران است نه تهران و باید با سفر به جاهای مختلف کشور مشکلات آنها را نیز حل کند؛ زمانی که ما نماینده ای را انتخاب می کنیم تنها در روز اول پوستر او را می بینیم و در بقیه روزها خبری از او نیست. توصیه می کنم ماهی یک جلسه عمومی برای اهالی سینما بگذارند در غیر این صورت شکست می‌خوریم و با ادامه رویه دولت قبلی پهلو به تعدادی افراد دهید کینه دوباره در میان اقشار مختلف سینما زنده می شود.

منوچهر شاهسواری تهیه کننده سینما نیز در پاسخ به سه موضوع و سوال مطرح شده این چنین آغاز کرد و گفت: سال 76 یا سال  77  که رئیس اتحادیه تهیه کنندگان در زمان حضور مرحوم سیف الله داد بودم یک گرفتاری جدی نسبت به تهیه کنندگان و کارگردانان به وجود آمد به طور مثال ما برای اینکه به مجید مجیدی تهیه کنندگی بدهیم کلی دردسر کشیدیم در حالی که او همه این افتخارات نظیر جوایز داخلی و خارجی را هم داشت. در برخی موارد انحصار به تدریج به وجود آمده که افراد موثر را آزار می دادند. همه آرزوی حذف جریانات مستقل هستند.

وی در خصوص موضوع و سوال دوم این گونه پاسخ داد: به عنوان بحث تئوریک و ساختاری اصل حرف شما را رد می کنم. در صورتی که می خواستیم روزی به شیراز برای فیلمبرداری برویم شیراز، شیراز بود اکنون تقریبا ما دارای یک معماری شلخته و بی هویتی هستیم که با گرفتن یک امر مهم از سینما با خسارت جدی مواجه خواهیم شد که یک بخشی از معماری برای ما قابل انکار است.  

شاهسواری تصریح کرد: متاسفانه یکسانسازی عمومی در همه فضاهای عمومی شاهد هستیم و پدیده ای به نام روستا به شکل سنتی وجود ندارد و حتی در جایی به نام روستا طعم زندگی، طعم زندگی ماست و آنها همه چیز را دارند جز آلودگی و ترافیک ضمن اینکه ما تنها کشوری هستیم که جنگ در کشورمان رخ داده و سینما تعطیل نشده است. در کنار ساخت فیلمهای خانوادگی و کمدی فیلم جنگی نیز می ساختیم. در فیلم‌های اول رسول ملاقلی‌پور نوعی حسرت و دلسوختگی وجود دارد.

وی در پایان صحبتهایش خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی ما روشنگری و کارایی و اعتماد به داشته‌های خودمان است با توجه به زیرساخت‌ها اعتماد متقابل داشته باشیم.

انتهاي پيام
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار