خبرنگار روزنامه واشنگتن پست:

تعامل آمريکا با ايران کاري "صحيح و معقول" است

"ديويد ايگناتيوس" در گفتگو با شبکه تلويزيوني بلومبرگ آمريکا گفت، سياست آمريکا در منطقه خاورميانه (غرب آسيا و شمال آفريقا) شکست خورده است، زيرا دولت اوباما نتوانسته ارتباط خود را حتي با نزديک‌ترين متحدان و دوستانش در منطقه حفظ کند، اما تعامل آمريکا با ايران کاري صحيح و معقول است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني بلومبرگ، "ديويد ايگناتيوس"، خبرنگار روزنامه واشنگتن پستِ آمريکا، در گفتگو با "چارلي رز"، مجري برنامه ميزگردِ اين شبکه گفت: جمهوريخواهان در سناي آمريکا، به رهبري سناتور مک کين و سناتور ليندزي گراهام در قبال سياست خارجي باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، در رابطه با خاورميانه، مسير جنگ را پيش گرفته اند و استدلال مي آورند که سياست خارجي اوباما درباره اين منطقه، از جهات مختلف شکست خورده است. آنان با بسياري از عناصر سياست خارجي اوباما در خاورميانه مخالف‌اند. 

وی افزود: مثلاً يکي از عناصري که سياست اوباما در آن شکست خورده، ناتواني از برقراري ارتباطات مناسب و تماس‌هاي مؤثر با نزديک‌‌ترين دوستان و متحدانِ سنتيِ آمريکا در منطقه، از جمله امارات عربي متحده و اردن، بوده است. اين ارتباطات به هيچ وجه در سطح مورد انتظار يا حتي در سطحي که آمريکا در حال حاضر به آن نياز دارد، نبوده است.

وي تأکيد کرد در برهه تغييرات شگرف در منطقه‌ خاورميانه، آمريکا بايد با تمامي کساني (دولت هايي) که اهميت دارند، در تماس و ارتباط نزديک باقي بماند، تا بتواند سياست خارجي خود را در منطقه (به صورتي کارآمد) پياده کند. 

"ديويد ايگناتيوس" سپس در پاسخ به سؤالي درباره اختلافات ميان عربستان سعودي و آمريکا در خصوص سياست خارجي اوباما در قبال ايران گفت، هرچند عناصر مختلفِ سياست خارجي اوباما در خصوص خاورميانه، به شدت مورد حمله جمهوريخواهان قرار گرفته است، به نظر من، يکي از جنبه‌هاي مثبتِ اين سياست خارجي، اين است که اوباما تلاش مي‌کند ببيند آيا امکان دارد راه تعامل با ايران گشوده شود و از طريق مذاکرات، به توافقي با ايران برسد که بتواند برنامه هسته‌اي اين کشور را به نحوي محدود کند که از طريقي قابل راستي‌آزمايي، اطمينان حاصل شود که ايران قادر به دستيابي به سلاح‌هاي هسته‌اي نباشد.

وي افزود، اين مسئله‌اي بسيار مهم تلقي مي‌شود که در راستاي منافع آمريکا و اسرائيل است. 

وي افزود، مذاکرات هسته‌اي با ايران بسيار پيچيده است. 

ايگناتيوس تأکيد کرد، از اينرو به هيچ وجه شگفت‌آور نيست که عربستان سعودي، که ايران را رقيب اصليِ منطقه‌ايِ خود قلمداد مي‌کند، از اين بابت که آمريکا تلاش دارد راه تعامل با ايران را باز کند، ناراحت باشد. مقامات سعودي خشمگين‌اند که چرا مقامات آمريکايي با آنان هيچ مشورتي در اين‌باره نکرده يا دست کم اطلاعي در اين خصوص به آنان نداده‌اند.  

ايگناتيوس در خاتمه افزود، مقامات سعودي در رابطه با مسير متفاوت سياست آمريکا (در قبال ايران)  به شدت به خشم آمده‌اند. به نظر من، اين قابل انتظار بوده است، اما اين مسئله نبايد آمريکا را از مسيري که در پيش گرفته است بازدارد.

خبرنگار واشنگتن پست تأکيد کرد، اين به هيچ‌وجه در راستاي منافع آمريکا نيست که تا ابد با سعودي‌ها و دستورالعملِ آنان در رابطه با اختلافات فرقه‌اي در منطقه، همراهي کند. از همين رو به عقيده من، عقب‌نشينيِ آمريکا (از همراهيِ کامل با عربستان سعودي) سياستي معقول و خوب است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار