کرمانشاه/

آیین های سوگواری در شهرستان قصرشیرین

همچون اقصی نقاط کشور، محرم در قصرشیرین نیز از چند روز مانده به شروع این ماه با سیاه پوش شدن معابر، خیابان ها و سردرب ادارات و مغازه ها و نصب پرچم ها و بیرق های سیاه در جای جای شهر آغاز می شود

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

آیین های سوگواری نیز همزمان با اولین شب ماه حزن و اندوه محرم در هیات های مذهبی بر پا می شود ضمن اینکه هیات ها از چند روز قبل خود را برای میزبانی عزاداران سرور و سالار شهیدان و برگزاری مجالس عزا و سوگواری در دهه اول محرم آماده می کنند.

هیات های عزاداری قصرشیرین بدلیل نداشتن حسینیه و تکیه برای برگزاری آیین های ماه محرم در گوشه ای از خیابان مستقر می شوند و با نصب بیرق و پرچم های سرخ و سیاه و سیستم صوتی خود را برای برگزاری عزای حسینی مهیا می کنند.

قصرشیرین نزدیکترین نقطه از کشورمان به کربلای معلا، بین الحرمین و ضریح شش گوشه امام حسین (ع) است لذا از قدیم الایام تاکنون بزرگترین افتخارش میزبانی زوار عتبات عالیات و نوکری و خادمی امام حسین (ع) است از این جهت مراسم دهه اول محرم در این منطقه مرزی همیشه باشکوه خاصی برگزار می شود.
در شهرستان قصرشیرین برغم اینکه مذاهب مختلفی اعم از شیعه و سنی در کنار یکدیگر زندگی می کنند ولی در ایام محرم حضور مردم سنی مذهب در آیین های عزاداری سید الشهدا (ع) در کنار برادران شیعه در خور توجه است و این مهم نشان می دهد آزادی و حق طلبی سرور و سالار شهیدان الگوی همه آزادی خواهان است بطوریکه هر کس با هر مسلک و مرامی در این شب ها فقط و فقط می خواهد به شیوه خود در عزای حسین (ع) حضور داشته باشد.

حدود 30 هیات مذهبی این روزها در قصرشیرین فعالیت می کنند اگر چه شمار زیاد این هیات ها باعث شده جمعیت عزاداران تقسیم شود و هر هیات تعداد محدودی عزادار داشته باشد ولی به عشق حسین و یاران باوفایش عزاداری ها همچنان با شور و شکوه برگزار می شود.

در سال های قبل از شروع جنگ تحمیلی، کاروان سرای شاه عباسی قصرشیرین بعنوان مکان مشترک همه هیات ها برای برگزاری آیین عزاداری دهه اول محرم بود که در این مراسم شمار زیادی زائر کربلا نیز که در این مکان مستقر بودند، شرکت داشتند.
قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه 25 هزار نفر دارد/س

برچسب ها: کرمانشاه ، آیین ، محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.