انعكاس صداي عاشقان امام حسين(ع)

شبكه هاي راديويي در روز هاي پاياني دهه اول محرم مصادف با روزهاي عاشورا و تاسوعا برنامه هاي خود را كاملا رنگ سوگواري زدند .

به گزارش حوزه رادیو  و تلویزیون باشگاه خبرنگاران روابط عمومي رسانه مليف در روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني شبكه‌هاي راديويي ويژه برنامه‌هاي خود را به اشكال مختلف تنظيم كردند تا در اين سوگواري بزرگ با مخاطبانشان همراه شوند. برخي تغييرات در جدول پخش برنامه‌هاي راديويي در ذيل آمده است.
 
راديو فرهنگ  
 
برنامه "سخن آشنا" روز تاسوعا و عاشوراي حسيني به طور ويژه از راديو فرهنگ پخش مي‌شود. در روز نهم محرم سخنراني حجت الاسلام ميرباقري درباره «مراقبت از محرم» از اين راديو پخش مي شود و در روز دهم محرم و روز عاشورا نيز سخنراني حجت الاسلام راشد يزدي با موضوع « حسين زنده هميشه تاريخ» تقديم عزاداران حسيني مي شود .    
 
 "از گلوي غمگين فرات" ويژه برنامه اي از گروه ادب است كه به روايت تركيب بند عاشورايي موسوي گرمارودي اختصاص دارد و شنوندگان مي توانند اين برنامه را چهارشنبه 22 آبان همزمان با تاسوعاي حسيني از ساعت8:30 تا 9 بشنوند .  «اسوه برادري» ويژه برنامه روز تاسوعا در راديو فرهنگ است كه به شرح رشادت ها و دلاوريهاي علمدار كربلا ، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و شهادت مظلومانه آن حضرت به دست سپاه يزيد مي پردازد . دكتر عليرضا رضازاده استاد دانشگاه علامه طباطبايي و عباسعلي فراهتي رييس دانشگاه پيام نور كاشان به عنوان كارشناس در برنامه حضور خواهند داشت . اين برنامه به تهيه كنندگي اميررضا راز از ساعت 9:30 تا 11 به سمع مخاطبان مي‌رسد.
 
همچنين برنامه «سرا پرده راز» پنج شنبه 23 آبان در روز عاشورا ، وقايع روز عاشورا و رخدادهايي كه براي سالار شهيدان و ياران باوفايش اتفاق فتاد را بازخواني و روايت مي كند . اين برنامه را روز عاشورا از ساعت 9:30 تا 11:30 از راديو فرهنگ بشنويد . «طواف در طف » نيز برنامه اي از گروه مطالعات فرهنگي است كه به تهيه كنندگي پرويز جمالي، روز عاشورا از ساعت 8:30 تا 9:30 با عزاران ابا عبدالله الحسين (ع) همراه است . اين برنامه به معرفي محل شهادت سالار شهيدان حضرت امام حسين(ع) و همچنين اهداف قيام امام حسين (ع) مي‌پردازد.
 
برنامه «اشك جيحون» در روز عاشورا مروري بر شعر معروف ميرزا محمد جيحون با مديحه سرايي استاد سيد محمد موسوي سجاسي خواهد داشت. اين برنامه از راديو فرهنگ ساعت 13:30 تا 14 روي آنتن مي رود. برنامه «پله پله تا ملكوت» كاري از گروه انديشه ، پنج شنبه 23 آبان همزمان با عاشوراي حسيني ، به بررسي ابعاد مختلف قيام عاشورا و تاكيد حضرت بر حفظ و ترويج اصول دين و معارف اسلامي مي پردازد. اين برنامه از ساعت 11:30 تا 13 با عزاداران همراه است . گفتني است برنامه هاي "پرده عشاق" ، "آواز غم" ،" سقاي آب و ادب" ، " پيمانه هاي سرخ" و " تركيب بند عاشورايي" از ديگر برنامه هاي راديو فرهنگ در روز عاشورا است.
 
رادیو ایران
 
راديو ايران نيز به مناسبت تاسوعا و عاشوراي حسيني ، ويژه برنامه هايي را تدارك ديده است .در برنامه "پير غلامان" كه در روز تاسوعا و عاشورا ساعت 12:30 پخش مي شود ، مرثيه هايي از نقاط مختلف كشور پخش مي شود . در روز تاسوعاي حسيني مرثيه هايي با صداي حاج اصغر رجب زاده و حاج حسين خفاجه از رفسنجان پخش مي شود. همچنين در روز عاشوراي حسيني نيز مرثيه هايي با صداي حاج جواد حسيني و حاج رضا سبزعلي از زنجان و لرستان پخش خواهد شد . ويژه برنامه هاي "گلبانگ" در هشتم محرم ، تاسوعا و عاشوراي حسيني اين بار با عنوان "سوگنامه حسيني " به سمع مخاطبان مي رسد. كلام صميمي و اثر گذار شنوندگان ، قطعات كوتاه ادبي سركار خانم مريم نشيبا و نمونه هاي وزين و فاخر آثار موسيقيايي مختص واقع كربلا زينت بخش اين برنامه است.
 
 "سوگنامه حسيني" از ساعت 14:45به مدت يك ساعت پخش مي شود. همچنين ترجيع بندهاي مشهور شاعران آشنا با قيام عاشورا در قالب برنامه "سوگ سروده هاي جاودان" با اجراي استاد امير نوري، بار ديگر ياد آور قله هاي بي نظير ادب و هنر اين سرزمين مي شود. برنامه "سوگ سروده هاي جاودان" از شنبه 25 آبان از ساعت 19:30 از گروه فرهنگ راديو ايران پخش مي شود. گفتني‌هاي دفاع مقدس با قيام امام حسين (ع) در دو برنامه "نگاه روز "راديو ايران تلفيق مي‌شود. اين برنامه از ساعت 15:30به مدت 60 دقيقه تاسوعا و عاشورا روي آنتن مي‌رود. در روز تاسوعا "نگاه روز"به تهيه كنندگي حسين معصومي و در روز عاشورا به تهيه كنندگي آرمان ستوده و گويندگي مهدي طهماسبي روي آنتن مي رود . همچنين در اين برنامه محمد فرخي و محمد مهدي رضايي از كارشناسان مذهبي و علي گلي جانباز و رزمنده در برنامه حضور دارند و در خصوص ولايت پذيري و عاشورا و ايثار صحبت مي كنند .
 
در برنامه "خيمه گاه "كه روز عاشورا از ساعت 9 صبح از آنتن راديو ايران پخش مي شود ، نماز عاشوراي حسيني به امامت آيت الله مكارم شيرازي به طور زنده شنيده مي شود . در اين برنامه ، ضمن ارتباط با گزارشگران سراسر كشور ، قيام امام حسين(ع)، اهداف و جايگاهش در نزد مسلمانان و شيعيان در گفت و گو با حجت الاسلام آقا بابا بررسي مي شود .
 
راديو تهران
 
راديو تهران دربرنامه ايي با عنوان "منهاج " به معرفي و تفسير نمادهاي محرم، آيين هاي عزاداري در شهرستانهاي استان تهران و معرفي برنامه ها و مراسم تكايا و حسينيه هاي معروف تهران مي پردازد.از ديگر بخش هاي اين برنامه پخش كلام بزرگان معاصردرباب واقعه كربلا و پخش روضه هايي از مداحان مشهور و معروف تهران است. اين برنامه،روزهاي تاسوعا و عاشورا و 12 محرم از ساعت 15 تا 19 پخش مي شود. شنوندگان راديو تهران همچنين مي توانند، تحليل وبررسي تابلوي نقاشي عصر عاشورا اثر ماندگار و ارزشمند استاد پيشكسوت و فرهيخته محمودفرشچيان را جمعه 24 آبان، در برنامه "محدوده كلگون" از ساعت 13 و 30 بشنوند. "سقاي كوچك" عنوان برنامه ديگري است كه جمعه ساعت 15 و 15 دقيقه به زبان كودكانه، آموزه ها و مفاهيم عاشورايي را معرفي مي كند.
 
 همچنين نواهاي آييني و نغمات ديني پيرغلامان حسيني در برنامه اي با عنوان "آواي كاروان" به صورت زنده از شبكه راديويي تهران پخش مي شود. اين برنامه درروزهاي تاسوعا و عاشورا و شهادت حضرت امام زين العابدين (ع) از ساعت 13 و 30 دقيقه به مدت يك ساعت روي آنتن راديو تهران مي رود. برنامه "با حسين مي مانيم"، "شرح بي نهايت"، "چراغ هدايت"، "سياه و سفيد" و... از ديگر برنامه هايي است كه به مناسبت تاسوعا و عاشوراي حسيني از راديو تهران موج اف.ام رديف 94 مگاهرتز پخش مي شود.
 
راديو معارف
 
راديو معارف همزمان با ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني ويژه برنامه‌هاي «خورشيد بر ني»، «موج اشك» و «حسينيه» و مستندهاي راديويي «نغمه كوثري» و «ضريح» ازراديو معارف پخش مي‌شود. به گزارش روابط عمومي رسانه ملي،ويژه برنامه زنده «خورشيد بر ني» با هدف شرح آيات عاشورايي و آيات ناظربه حادثه عاشورا از 21 تا 23 آبان 92 مصادف با شب تاسوعا تا شام غريبان حسيني از ساعت 19:15 تا 21 تقديم شنوندگان راديو معارف مي‌شود. همچنين ويژه برنامه‌هاي زنده «حسينيه» و «موج اشك» كه از اول محرم به روي آنتن رفته است به مناسبت تاسوعا و عاشوراي حسيني با افزايش زمان پخش و اضافه شدن كارشناسان جديد به ترتيب ساعت 8:40 تا 11 صبح و 14:30 تا 17 عصر روزهاي تاسوعا و عاشورا پخش خواهند شد.
 
دو مستند ويژه راديويي با عنوان «نغمه كوثري» و «ضريح» ازديگر برنامه هاي راديو معارف ويژه عاشورا و تاسوعاي حسيني است.مستند راديويي«نغمه كوثري» مستندي است درباره زندگي مرحوم حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد كوثري روضه خوان، مداح و ستايشگر اهل بيت عليهم السلام .اين مستند چهارشنبه 22 آبان مصادف با تاسوعاي حسيني ساعت 3:30 پخش مي‌شود. مستند راديويي «ضريح» نيز روايتگر مراحل ساخت، انتقال و نصب ضريح جديد حضرت امام حسين عليه السلام است. اين مستند پنجشنبه 23 آبان 92 مصادف با عاشوراي حسيني از ساعت 3:30 تقديم سوگواران شنونده راديو معارف خواهد شد. راديو معارف برروي موج اف ام رديف 96 تا 97 مگاهرتز و از طريق گيرنده ‌هاي ديجيتال خانگي «ست تاپ باكس» قابل دريافت است. همچنين پخش زنده اين راديو از طريق سايت www.radiomaaref.ir نيز قابل دسترسي است.
 
 راديو جوان
 
 شبكه راديويي جوان در ايام تاسوعا وعاشورا با برنامه‌هاي متنوع در كنار عزاداران حسيني خواهد بود. "ظهرآن روز" عنوان برنامه اي از گروه جوان و انديشه است كه در 2 قسمت تهيه شده و در روزهاي تاسوعا و عاشورا ساعت 10بخش مي شود .اين برنامه شامل معرفي شخصيت ها و چهره هاي تأثير گذار واقعه عاشورا و شرح وقايع به شكل روايي ، نمايشي ومقتل خواني است. برنامه "كسي صدام مي زنه " كاري از گروه جوان و انديشه، در يك قسمت 45 دقيقه اي تهيه شده و روز تاسوعا ساعت 11:30 پخش مي شود.اين برنامه ضمن تلاش براي فرهنگ سازي نماز اول وقت به تشريح عزاداري واقعي به مناسبت ايام عاشورا مي پردازد .
 
 همچنين برنامه "بهتر از اين" به مدت 60 دقيقه، روز تاسوعا ساعت 12:30 از راديو جوان روي آنتن مي‌رود. اين برنامه شامل گفت وگو با كارشناسان با موضوع عاشورا ، مداحي و نوحه و گزارش مردمي است. برنامه" اين حال غريب"از گروه جوان و جامعه در 3 قسمت 60 دقيقه اي تهيه شده و از تاريخ 22 تا 24 آبان ساعت 9 پخش مي شود. اين برنامه درباره روز هاي تاسوعا و عاشورا است. برنامه "براي امشب" نيز از 21 تا 24 آبان ساعت 22 درباره چگونگي ياري رساني به دين و حفظ آن بحث مي‌كند.
 
 "سايبان"عنوان برنامه اي از گروه جوان و فرهنگ است كه در 4 برنامه 60 دقيقه اي توليد شده است. اين برنامه در ساعت 21 روزهاي 20 تا 23 آبان روي آنتن مي رود. اين برنامه به بررسي آئين هاي بومي و ملي، موسيقي آئيني و نواحي، عزاداري اصيل ايراني، پرده خواني و هنرهاي آيئني مي پردازد. برنامه " شور و شيون " شامل بررسي تاريخچه نواهاي عاشورايي استان هاي مختلف و گفت وگو با مداحان پيشكسوت است كه روزهاي 21 تا 24 آبان ، ساعت 20:15 مي توانيد شنونده آن باشيد .
 
 برنامه " تغزل سرخ " كاري از گروه جوان و فرهنگ است كه در دو قسمت 45 دقيقه اي با موضوع قرائت شعرهاي عاشورايي ، مشاعره باشعر هاي عاشورهايي و آشنايي جوانان با اشعار عاشورايي توليد شده است . اين برنامه روز تاسوعا و عاشورا ساعت 16:15 پخش مي شود. برنامه"ني نامه"نيز با حضور كارشناسان به بررسي 5 منظومه عاشورايي مي پردازد. اين برنامه به مدت 30 دقيقه روز 23 آبان درساعت 15:15 همراه شنوندگان است. گفتني است برنامه هاي يگر راديو جوان نيز در اين ايام حال و هوايي عاشورايي مي‌گيرد.
 
راديو ورزش
 
راديو ورزش ويژه برنامه هاي تاسوعا وعاشوراي راديو ورزش به اين شرح است . برنامه "شام غريبان " را به تهيه كنندگي صدف صبحاني و گويندگي سبحان اكرامي ، بيست وسوم آبان ساعت21 بشنويد . اين برنامه به نوحه سرايي ومرثيه خواني بر مظلوميت وارد شده بركاروان اسيران مي پردازد . بحث هاي كارشناسي و نكات اخلاقي قيام عاشورا را از زبان كارشناس برنامه حجت السلام مير هاشمي در برنامه "اخلاق در ورزش " كه روز تاسوعا و عاشورا ساعت 14 پخش مي شود بشنويد .
 
 همچنين برنامه " مويه هاي غريبانه " نيز به مناسبت شب عاشورا به نوحه سرايي و مرثيه خواني براي امام حسين (ع) و ياران با وفايش مي پردازد . اين برنامه به تهيه كنندگي عبادا...رضايي و گويندگي مهرداد محمدي ساعت 19:30 روي آنتن مي رود. در برنامه "راست قامتان " مجيد مرادي گزارشگر برنامه به معرفي قهرمانان ورزشكاري كه به درجه رفيع شهادت نائل شده اند مي پردازد. اين برنامه 22و23 آبان ماه ، به سردبيري صدف صبحاني و گويندگي سبحان اكرامي ساعت 15به روي آنتن مي رود. گفتني است برنامه "سوگ آسمانها " كه در روز تاسوعا و عاشورا از ساعت 16:30 به مدت 90 دقيقه پخش مي شود به نوحه سرايي ، مرثيه خواني ، بحث كارشناسي در باب قيام عاشورا مي پردازد. اين برنامه به تهيه كنندگي عبادا...رضايي و گويندگي عليرضا كنگرلو به روي آنتن مي رود.
 
"عاشورا سراپرده راز" ويژه برنامه شنيدني روز عاشورا است كه به مقتل خواني براي امام حسين(ع) وياران با وفايش مي پردازد. اين برنامه ساعت 9 به مدت 90 دقيقه روي آنتن مي رود. "آخرين شب " ويژه برنامه شب عاشوراست كه از ساعت 21:15 به مدت 45 دقيقه به سمع مخاطبان مي رسد. در اين برنامه در خصوص وفاي به عهد و پيروي از ولايت و رهبري با كارشناسان حوزه فرهنگ صحبت خواهد شد . برنامه "برآستان جانان " به سردبيري احمد طاهري و گويندگي عليرضا كنگرلو ،نيز روز تاسوعا از ساعت 7:30 تا 9 به گفتگو با ورزشكاراني كه نائل به زيارت حرم حسيني شده اند مي پردازد .
 
راديو گفت و گو
 
 راديو گفت وگو برنامه"حقيقت جاويد" شبكه راديويي گفت وگو ،در روز تاسوعاي حسيني(ع) علت ماندگاري عزاداري سيد و سالارشهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع)را در ميان ملل مختلف جهان اسلام بررسي مي كند . به گزارش روابط عمومي رسانه ملي، ويژه برنامه "حقيقت جاويد" از گروه تاريخ و فرهنگ راديو گفت و گو ،به مناسبت تاسوعاي حسيني ،به موضوع عزاداري حضرت امام حسين (ع) در ميان ملل مختلف جهان ،بيان نظر انديشمندان اهل سنت و هم‌چنين انديشمندان غير مسلمان درخصوص سيدالشهدا(ع) مي پردازد. دكتر رجبي دواني، دكتر صفري ،حجج السلام مهدي طائب ،ميرلوحي و دهدار از كارشناسان برنامه هستند. برنامه "حقيقت جاويد" ،چهارشنبه22 آبان، ساعت12:20 ،از شبكه راديويي گفت وگو، موج اف ام ،رديف 103.5، پخش مي شود .  
 
راديو اقتصاد
 
"كشتي نجات" در تاسوعاي و عاشوراي حسيني همراه شما شنوندگان محترم شبكه اقتصاد است . اين برنامه در تاسوعا و عاشورا مطابق روال روزهاي پيشين به مبحث روزي حلال و حرام مي‌پردازد . حجت الاسلام و المسلمين هادي مزيناني مدير كل ضوابط شرعي عقيدتي سياسي ناجا ميهمان اين بخش برنامه خواهد بود و در مورد كسب روزي و راه هاي آن ،تاثير لقمه حلال و حرام در زندگي مطالبي را عنوان خواهد كرد.
 
در بخش بعدي حجت الاسلام والمسلمين احمد صادق نژاد كارشناس مذهبي حضور دارد و در شب تاسوعا وقايع تاريخي تاسوعا و در شب عاشورا وقايع تاريخي عاشورا را بازگو مي‌كند. در آيتم "امام حسين از ديدگاه مشاهير" ديدگاه افراد معروف غير مسلمان درباره شخصيت امام حسين پخش مي شود.
 
"كشتي نجات" به سردبيري علي سليمي چهارشنبه 22 آبان و پنج شنبه 23 آبان  ساعت 9 صبح به مدت 180 دقيقه و بصورت زنده از شبكه اقتصاد موج اف ام رديف 98 مگاهرتز پخش خواهد شد.
 
"از حرم تا حرم" عنوان ويژه برنامه ديگري از راديو اقتصادست كه در تاسوعا و عاشورا پخش مي‌شود. در روز تاسوعا در اين برنامه در مورد وفاي به عهد و پيمان صحبت خواهد شد. حجت الاسلام و المسلمين هادي مزيناني مدير كل ضوابط شرعي عقيدتي سياسي ناجا ،حجت الاسلام و المسلمين آقاجاني كارشناس مذهبي در اين قسمت حضور دارند و در مورد عهد و پيمان، مصاديق آن در قرآن و ... بحث و گفت و گو خواهند كرد.
 
با توجه به اينكه روز نهم محرم منتسب به حضرت عباس مي باشد در بخشي از برنامه در مورد حضرت عباس و خصايص و ويژگي هاي اين حضرت مطالبي عنوان خواهد شد.
 
در آيتم "تلنگر" عليرضا محمدي راوي و نويسنده نگاهي به حواشي زندگي روزمره خواهد داشت.
 
در روز عاشورا حجت الاسلام و المسلمين هادي مزيناني مدير كل ضوابط شرعي عقيدتي سياسي ناجا ،حجت الاسلام و المسلمين آقاجاني كارشناس مذهبي درباره دو موضوع يكي در مورد ويژگي هاي خاص ياران امام حسين (ع) و ديگري نقش بي بديل حضرت زينب در واقعه عاشورا بحث و گفت‌وگو خواهند كرد.
 
در آيتم "همنوا با عاشوراييان" دكتر حشمت الله قنبري تاريخ دان حضور خواهد داشت و تاريخ سياسي اسلام را مورد نقد و بررسي قرار خواهد داد.
 
"از حرم تا حرم" به سردبيري محمد مهدي شادبحر چهارشنبه 22 آبان و پنج شنبه 23 آبان  ساعت 18 به مدت 60 دقيقه تقديم شما سوگواران حسيني مي‌شود.
 
راديو فصلي
 
اين شبكه با پخش سخنراني‌ها، مرثيه‌سرايي‌ها يي در تحليل واقعه كربلا و عاشورا و شعارهاي عاشورايي و همچنين پخش تعزيه حضرت علي اكبر (ع) و رشادت‌ها و شهادت ايشان، تعزيه حضرت عباس (ع) و وفاداري و شهادت ايشان ، تعزيه امام حسين و مصائب و پايمردي‌هاي امام حسين (ع) در روز عاشورا خواهد پرداخت.
 
برنامه "تكيه" نيز كه از ابتداي ماه محرم از ساعت 14 تا 16  به صورت زنده از اين شبكه راديويي پخش مي‌شود در روز نهم محرم با موضوع حضرت ابولفضل (ع) و ايثار، رشادت و وفاداري ايشان نسبت به برادر خود و احترامي كه امام حسين (ع) براي ايشان قائل بودند و همچنين بررسي علت نام‌گذاري حضرت عباس به قمر بني هاشم  بررسيمي‌شود.
 
روز دهم محرم نيز برنامه "تكيه " به حضرت ابا عبدالله و حضرت زينب (ع) و شام غريبان خواهد پرداخت در اين برنامه اشاره به پيك عاشورا، آزادگي و ظلم ستيزي در همه اعصار با توجه به آزادگي امام حسين (ع) در عاشورا و در صحراي سوزان كربلا مي‌پردازد.
 
راديو سلامت
 
شبكه راديويي سلامت همزمان با تاسوعا و عاشوراي حسيني با پخش ويژه برنامه‌هاي «ربناي آخر» و «عطر سيب» فلسفه عاشوراي حسيني را بررسي مي‌كند.
 
برنامه «آسمون ريسمون»  اين شبكه به مناسبت تقارن با روزهاي عاشورا و تاسوعا به برنامه «ربناي آخر» تغيير عنوان داد و  روز پنج‌شنبه، ساعت16:30 پخش خواهد شد.   برنامه «ربناي آخر» به تهيه‌كنندگي فريدون اركاني و با حضور كارشناسان به بررسي فلسفه عاشوراي حسيني مي‌پردازد.
 
همچنين در روز جمعه برنامه «عطر سيب» به جاي برنامه «بفرمائيد سيب» پخش مي‌شود. اين برنامه با حضور كارشناسان  و اجراي نمايش ، پخش داستانك و مرثيه سرايي به بررسي نقش ما براي تداوم انقلاب عاشورايي و تاثير آن مي پردازد .
 
برنامه «عطر سيب» روز جمعه از ساعت 16:30 به مدت دو ساعت به روي آنتن مي‌رود.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار