معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی گفت: خوشه صنعتی بر آن است که همه افراد فعال صنعت فرش را در قالب تعاونی باهم ارتباط دهد تا به همدیگر اعتماد و تشکیل گروه دهند و تشکیل شرکت دهند تا با بازاریابی مشترک به سود بیشتری برسند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، غلامرضا سلیمانی در حاشیه‌ی بازدید از خوشه صنعتی فرش و گلیم نقش برجسته استان ایلام ، اظهار کرد: کار عملیاتی خوشه فرش و گلیم نقش برجسته به عنوان اولین حرکت از اردیبهشت سال جاری اجرایی شده و طبق بررسی‌های به عمل آمده در ستاد کشوری و دفتر استان خوشبختانه عوامل جلوتر از برنامه‌ی پیش‌بینی شده در حال پیشبرد امور هستند.

وی با بیان اینکه خوشه استان در مطالعات شناختی خود توانسته ساختارسازی کند و اعتماد متولیان را جلب کند تصریح کرد: در راه توسعه خوشه فرش و گلیم ایلام عملیات قابل توجهی صورت گرفته است چرا که هدف خوشه مکمل کار سایر متولیان با روش‌های جدید و نو است.

وی ادامه داد: رسالت اصلی خوشه ورود ذی‌نفعان با شبکه‌سازی کردن آنان است و می‌خواهد رفاقت را به جای رقابت قرار داده تا در رقابت با گروه‌های کشوری منسجم عمل کند. بعنوان مثال اگر ارتباط میان بافندگان دره‌شهر با ایلام وجود داشته باشد در این تعامل می‌توانند سهم خود را از بازار گلیم نقش برجسته بگیرند و آن را در حد ملی و بین المللی ارتقاء دهند.

معاون صنایع کوچک کشور کار خوشه را علاوه بر رقابت در سطح بین‌المللی، رفاقت و هم‌افزایی درون شبکه‌ای عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به این هدف برنامه‌های خوشه تدوین شده و عوامل توسعه بعد از تشکیل کمیته استانی به دنبال جذب اعتبارات ملی خوشه هستند و امیدواریم با توجه به شناختی که استاندار از استان دارند راه‌های توسعه فرش هموار شود.

سلیمانی توسعه خوشه فرش و گلیم نقش برجسته را کاری گروهی دانست و اضافه کرد: خوشه مشکل عدم پرداخت، رنگرزی، خرید و بازاریابی مشترک دارد و بدنبال جذب حمایت دستگاه‌های اجرایی استان است که با ارائه تسهیلات و فراهم کردن فضای آموزشی فعالین، ارزش افزوده این صنعت را که محل ارتزاق بسیاری از خانوارها است به استان برگرداند.

وی تاکید کرد: صنعت فرش و گلیم ریشه در تمدن و فرهنگ استان دارد و باید با مستندسازی آن را حفظ کرد و به نسل بعد انتقال داد.

معاون صنایع کوچک شهرک‌های تصریح کرد: کار اصلی خوشه ایجاد اعتمادسازی در بین متولیان امر بافت فرش و گلیم نقش برجسته در استان است چرا که هر بافنده در شهر خود در حال بافتن با خرید و بازاریابی جداگانه است پس خوشه بر آن است که همه این افراد را در قالب تعاونی باهم ارتباط دهد تا به همدیگر اعتماد و تشکیل گروه دهند. وقتی بصورت شرکت درآیند خرید و بازاریابی مشترک انجام خواهد شد و سودآوری بیشتر را درون استان به دنبال خواهد داشت.

وی هدف اصلی خوشه را شبکه‌ای کردن صنعت فرش و گلیم عنوان کرد و گفت: شبکه‌ای کردن فردگرایی، خرید و بازاریابی فردی را کنار زده و با تشکیل گروه علاوه بر خرید و بازاریابی مشترک، رقابت و تولید را نیز بالا خواهد برد.

سلیمانی با بیان اینکه شش ماه از عملیات خوشه در استان گذشته و با به پایان رسیدن مطالعات شناختی آن، برندسازی باید اتفاق بیفتد، اضافه کرد: ارزیابی ما این است که پس از سه سال که فعالان به کمک عامل توسعه توانستند شبکه‌ها را تشکیل دهند و توان خودکفایی را داشتند این عامل توسعه از گروه خارج شده و با تشکیل کارگروهی از خود متولیان از حمایت‌های خوشه مرکز بهره‌مند خواهند شد.

وی ادامه داد: در کشور حدود 9 گروه بزرگ فرش و گلیم داریم که بدنبال شبکه‌ای کردن آنها با همدیگر هستیم و در بهمن ماه سال جاری با این هدف اقدام به تشکیل اولین جلسه در قم خواهیم کرد تا علاوه بر اینکه هر کدام در حوزه خود اقدام به بافتن و تولید می‌کنند برای رسیدن به اهداف فرش کشور فعالیت‌های مشترک خود را انجام دهند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: ایلام ، فرش ، خوشه ، تعاونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.