فايننشال‌تايمز:

اوباما بايد طرح روحاني را براي حل موضوع هسته‌اي بپذيرد

روزنامه فايننشال‌تايمز نوشت اگر باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا با استقبال از طرح حسن روحاني همتاي ايراني خود براي حل‌وفصل مناقشه هسته اي زيرکي به خرج دهد، اين کار هم به نفع غرب و هم به نفع جهان خواهد بود. ‌

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه انگليسي فايننشال‌تايمز در شماره امروز خود در اينترنت در مقاله اي به قلم «کيشور مهبوباني» رئيس دانشکده سياست عمومي «لي کوان يو» در سنگاپور نوشت متاسفانه، اکنون در غرب درک ارزش زيرکي زايل شده است. زمانی تاکتيک‌هاي زيرکانه اي مانند «تفرقه بينداز و حکومت کن» بود. اما امروز ، در حالي که غرب مي کوشد افول خود را به شکل شايسته‌اي مديريت و مهار کند و از امنيت درازمدت خود نيز محافظت کند، بهره‌گيري از زيرکي بيش از هر زماني ضروري شده است. اگر غرب يک بار ديگر زيرکي کند ، مي تواند هم منافع خود و هم منافع جهاني را ارتقا دهد. اين يک طرح زيرکانه ساده است که باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا مي‌تواند آن را امتحان کند.
در وهله نخست ،‌ او بايد با شور و شوق بيشتري به تاييد طرح حسن روحاني رئيس جمهور ايران براي حل وفصل مناقشه بر سر برنامه هسته‌اي تهران بپردازد. رئيس جمهور ايران در يک ضيافت خصوصي ناهار با نخبگان نيويورک طرح ساده‌اي را عرضه کرد. اولا ايران بايد اصولا اجازه دسترسي به استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته اي را داشته باشد. بر اساس پيمان منع گسترش هسته اي (ان پي تي) اين حق ايران است. ثانيا ،‌ ايران نيز در اقدامي متقابل به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اجازه دسترسي کامل به همه تاسيسات هسته‌اي خود را خواهد داد. 

روحاني با ارائه چنين معامله‌اي زيرکي زيادي از خود نشان داد. همانطور که او به نخبگان نيويورک گفت، هيچ کدام از همسايگان ايران اکنون اين کشور را تهديد نمي کنند. 

اگر اوباما نيز به همين اندازه زيرکي کند و از طرح «بمب اتمي‌، خير» روحاني استقبال کند، مي‌تواند به يک پيروزي ژئوپوليتيکي بزرگ دست يابد: صلح ميان اسرائيل و فلسطين. چگونه؟ او با استقبال از اين طرح رهبران اسرائيل و عربستان‌سعودي را نااميد خواهد کرد. در واقع ، او پيشتر از طريق گفتگو با روحاني اين کار را کرده است. او حالا بايد اطمينان حاصل کند که هم اسرائيل و هم عربستان متوجه اين هستند که براي برقراري توازن در برابر نفوذ رو به رشد ايران چاره اي ندارند جز اينکه با يکديگر همکاري کنند.

خوشبختانه،‌ ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودي يک طرح عملي را بر اساس اصل دو کشور تهيه کرده است که آن را در فوريه 2012 به توماس فريدمن روزنامه نگار نيويورک تايمز ارائه کرد. فلسطيني ها نيز بايد زيرک باشند و در امتداد يک بعد زيرکانه ديگر ، فعالانه دنبال اين طرح را بگيرند: پذيرفتن طرح غيرنظامي کردن کامل سرزمين فلسطيني. 

براي تحقق اين هدف يک طرف ديگر نيز بايد زيرکي به خرج دهد: لابي طرفدار اسرائيل در واشنگتن. اين لابي در دفاع خود از اسرائيل بي‌مغزي به خرج داده است. اين لابي با ايجاد يک «سپر آهنين» از امنيت مطلق براي اسرائيل در کوتاه‌مدت، در حال ايجاد ناامني مطلق در دراز مدت است زيرا اجازه نمي دهد اسرائيل به تنظيمات دقيق و عملگرايانه حساسي تن بدهد که هر ملت کوچکي بايد در تنظيم روابطش با همسايگان خود به آنها تن بدهد. 

پس اگر اوباما با زيرکي از طرح روحاني استقبال کند ، زيرکانه‌ترين نتيجه نهايي محقق خواهد شد. تغییر نظام ایران، آرزويي عبث در غرب است. درسي که در اينجا مي گيريم روشن و ساده است. سياست در منطقه خاورميانه و خليج فارس همچنان «بيزانسي» است. طرح‌هايی مانند طرحي که غرب در گفتگوهاي اخير در ژنو پيشنهاد کرده است، به جايي نخواهد رسيد. اوباما بايد زيرکي غيرمعمول از خود نشان دهد و به روحاني فقط بگويد «بله». اين حرف تغييراتي را در پي خواهد داشت که به نفع غرب و جهان خواهد بود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار