در مصاحبه اختصاصي با شبکه تلويزيوني راي نيوز ايتاليا؛

ظریف: آماده توافق هستیم

وزير امور خارجه ايران در مصاحبه اختصاصي با شبکه تلويزيوني راي نيوز ايتاليا بر حق برخورداري از انرژي هسته اي و احقاق حقوق مردم ايران بر اساس احترام متقابل تاکيد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راي نيوز ايتاليا، مجري از وزير امور خارجه ايران سوال کرد، قبل از هر چيزي، ايران منابع نفت و گاز دنيا را در اختيار دارد. بر خلاف اين، به دليل اعمال همه تحريم‌ها، اقتصاد شما وضع سختي دارد. چطور ممکن است شما اينچنين به جاي اينکه بيشتر بر روي اقتصاد متمرکز شويد، بر مسئله برنامه هسته‌اي متمرکز شده ايد؟  آيا رابطه اي ميان اين دو وجود دارد؟

ظريف در پاسخ گفت: فقط مسئله اقتصاد نيست. مسئله، توانايي تصميم‌گيري براي خودمان است. مانند ديگر مردم، مردم ايران نمي خواهند ديگران براي آنها تصميم‌گيري کنند. آنچه را که مي توانند و بايد انجام دهند، مي‌گويند. 
اين فقط در ارتباط با حيثيت بوده و ارتباطي با قبول کردن درخواست ديگران ندارد. قبول به زندگي کردن بر اساس استاندارد ديگران، آن چيزي نيست که ما انجام مي دهيم. بطور طبيعي مشکلاتي نيز وجود داشته اند، اما مردم ما آماده قبول کردن مشکلات بوده و قصد دارند مسير خود را ادامه داده و براي پيشرفت کار کنند. 
درباره انرژي، بايد گفت  از سال 1974 ميلادي شرکت هاي مشاوره اي غربي زيادي به ايران پيشنهاد دادند ما بايد منابع انرژي شما را تغيير دهيم: ما بايد اقتصاد خود را تغيير دهيم. ما با انرژي پاک، مي‌خواهيم منابع انرژي خود را تغيير دهيم. اما بيش از هر چيزي، چنانچه گفتم، اينجا صحبت از حيثيت است. صحبت از احترام و تصميم گيري درباره سرنوشت امان است. 

مجري شبکه گفت: براي خيلي از کشورها اجلاس ژنو خيلي مهم بوده است. اين بار در ژنو چه چيزي خواهيد گفت؟  نيت شما چيست؟ 
ظريف در پاسخ گفت: هدف ما دستيابي به يک توافق است. مذاکره براي رسيدن به يک توافق است. ما خواستار احترام گذاشتن به حقوق و حيثيتمان هستيم. ما مي‌خواهيم طرف‌ها به توافقي دست پيدا کنند که اين توافق چه براي ما و چه براي آنها قابل قبول باشد. 
اکنون هدف خيلي روشن است: ايران مي خواهد حق خود را در برخورداري از انرژي هسته‌اي داشته باشد. ما درباره برنامه‌اي صحبت مي کنيم که اين برنامه در ارتباط با تعداد زيادي از افراد مشغول به کار، تعداد زيادي از تکنسين‌ها، تعداد زيادي از دانشمندان است. يک فن آوري که در کشور ما ايجاد شده است. نمي‌توان به سادگي اين را درخواست کرد که ايران اين فن آوري را نداشته باشد. ما اين فن آوري را داريم. ما دانشمندان و فن آوري بالايي داريم. در ژنو چه کاري مي توانيم و بايد انجام دهيم؟ دستيابي به راه حلي که مورد توافق هر دو طرف باشد. در اين توافق ما مي‌توانيم فن‌آوري، برنامه غني‌سازي و برنامه هسته‌اي امان را داشته باشيم. اما آنهايي که در جامعه بين الملل نگران يک سطح غيرصلح‌آميز (برنامه هسته اي ايران) هستند، بايد از طريق مکانيسم هاي موجود و در اختياري که ما مي توانيم از طريق آژانس بين المللي انرژي اتمي در اختيار آنها قرار دهيم و از طريق يک پايش شفاف، از فعاليت ها مطلع شوند. (برنامه هسته اي ايران) يک فن آوري است که فقط براي اهداف صلح آميز استفاده شده است. بنابراين، هدف اين است. ما در اجلاس قبلي اميدوار به رسيدن به توافق بوديم. اما متاسفانه عدم توافق در گروه پنج بعلاوه يک در مرحله ابتدايي بحث ها، موجب عدم دستيابي به راه حل شد. اين بار امکان هاي خوبي براي ما براي رسيدن به توافق وجود دارد. تلاش خواهيم کرد. ما براي رسيدن به راه حلي که مورد قبول هر دو طرف باشد، گشايش نشان خواهيم داد. 

مجري شبکه گفت: چه تغييري مي تواند از آخرين مذاکرات تا به امروز اتفاق افتاده باشد؟ چه چيزي اتفاق افتاده است؟ 
ظريف گفت: هيچ اتفاقي نيافتاده است. آخرين بار آماده توافق بوديم و اين بار نيز آماده ايم. بايد توافقي حاصل شود که مورد قبول هر دو طرف باشد. همه مي دانند منافع ما و نظرهاي ما کدام‌ها هستند. چگونه با اين شرايط مواجه شده ايم؟ ما با حسن‌نيت برخورد کرده ايم. ما آماده از بين رفتن سوءتفاهم ها بوده ايم. اگر طرف مقابل نيز همين موضوع مد نظرش بوده و بخواهد احترام متقابل را قبول کند، ما آماده ايم.

مجري شبکه گفت: اگر به توافقي دست پيدا کنيد، چه کاري با اين اورانيوم غني شده خواهيد کرد؟
ظريف در پاسخ گفت: ما اورانيوم غني شده زيادي داريم.  برخي از آنها به ميزان بيست درصد و برخي نيز به ميزان سه و نيم درصد غني سازي شده اند. همه آنها قانوني و براساس نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي بوده و ما آنها را به سوخت رآکتورهاي خود تبديل کرده ايم. اما داستان خيلي زود تر از اينها شروع شده است: زمانيکه غرب ايران را از داشتن سوخت تحقيقاتي محروم کرد. در مجموع ما اين را کشف کرده‌ايم که تنها روش براي توانايي با مواجه شدن با مشکلات امان، توليد سوخت براي خودمان است. غني‌سازي بيست درصدي از جمله برنامه‌هاي ما بوده و بطور يقين اينجا در تلويزيون به طور مستقيم مذاکره نخواهم کرد، اما با روش هاي مختلفي مذاکره خواهيم کرد تا هرگونه نگراني قانوني و بجا درباره برنامه (هسته‌اي ما) از طريق مذاکرات و شفافيت برطرف شود.

مجري شبکه سوال کرد، بنابراين، آيا شما آماده هرگونه پايش يا کنترل هستيد؟ 
وزيرامور خارجه ايران گفت: در واقع در حال حاضر پايش وجود دارد. همه روزه تعداد زيادي از ماموران انرژي اتمي در ايران حضور دارند. يک روز در ايران وجود ندارد که يک بازرس از يک سايت به سايت ديگري براي بازرسي نرود. بنابراين، مسئله، پايش نيست. مسئله اين است که جامعه بين‌الملل متوجه شود ما هيچ چيزي براي پنهان کردن نداشته و ما آماده کمک کردن به آنها براي فهميدن همه اين موارد است. 

مجري گفت: برخلاف اين، اسرائيل  هنوز تهديد به يک حمله مي کند، فکر نمي کنيد که بايد کاري کرد تا از اين نوع از تهديد به حمله، خودداري کرد؟ 
ظريف در پاسخ گفت:بهتر نيست اسرائيل از نقض حقوق بشر بين‌المللي و تهديد به استفاده از زور دست بردارد؟ 
بهتر نيست جامعه بين‌المللي در برابر رفتار رژيمي که با نقض هر نوع از حقوق بشر مردم فلسطين،‌ صلح و امنيت منطقه ما را تهديد کرده و با رفتار هاي خود حقوق بين المللي را به بازي گرفته، چندين بار قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد،‌آژانس بين المللي انرژي اتمي (...) را نقض کرده و سلاح هاي اتمي در اختيار دارد، صف بکشد؟ در مجموع، من فکر نمي کنم اسرائيل اعتباري براي اظهار نظر در برابر جامعه بين‌الملل داشته باشد.

مجري شبکه گفت: ايران به طور واقعي در حال تجربه صحنه جديد سياسي است. اين تغييرات از کجا نشات مي‌گيرد؟ 
ظريف در پاسخ به اين سوال گفت: مردم ايران يک بار ديگر قادر به انتخاب سيستم سياسي خود از طريق انتخابات شده است. ما از سي و چهار سال پيش اين کار را انجام مي‌دهيم. ما رئيس جمهور را تغيير داديم. رئيس جمهور از طريق انتخابات برنده شده است. اين نقطه قوت بزرگي براي جامعه ايران است. اين مايه مباهات ايران است که 72 درصد از مردم ايران به روند انتخابات اعتماد دارند. آنچه که در حال حاضر در حال اتفاق افتادن است، دولت ما از حمايت گسترده مردمي برخوردار است. فکر مي‌کنم اين موضوع باعث پيشبرد سياست خارجي اي است که رئيس جمهور قول آن را داده است. سياست خارجي‌اي که بر اساس احترام بنا نهاده شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار