نیویورک تایمز مدعی شد ؛‌

ایران بخشی از ذخیره اورانیوم غنی شده خود را نابود می‌کند

گزارش‌گر این نشریه گزارش داد که به گفته برخی از مقامات حاضر در مذاکرات هسته‌ای ایران و شش کشور غربی، ایران توافق خواهد کرد که بخشی از ذخایر اورانیوم غنی شده خود را امحاء کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه نیویورک تایمز، در صورت اجرایی شدن توافق شش ماهه‌ای که شش قدرت غربی و ایران در ژنو در حال مذاکره بر سر آن هستند، ایران ذخیره اورانیوم 20 درصد خود را یا با تبدیل کردن آن به میله‌های سوختی یا پودر اکسید، که برای مصارف تسلیحاتی کارایی نخواهند داشت، از بین خواهد برد.

مقامات رسمی اعلان کرده‌اند که ایران اجازه خواهد داشت تا اورانیوم را در سطح 3.5 درصد غنی کند، اما این کشور همچنین باید بپذیرد که ذخیره اورانیوم 3.5 درصد غنی شده کنونی خود را با تزریق آن به لوله‌های سوختی، امحاء یا تقلیل سطح غنای آن، به میزان اورانیوم 3.5 درصدی دست پیدا کند که ظرف مدت شش ماه تولید می‌کند.

اسرائیل و عربستان سعودی ابراز نگرانی کرده‌اند که اگر ایران فقط پودر اکسید اورانیوم 20 درصد غنی شده تولید کند، و نه لوله یا صفحه سوختی، اکسید اورانیوم را می‌توان به اورانیوم 20 درصد غنی شده بازگرداند. اما مقامات غربی معتقدند که چنین بازگردانی دشوار است .

مقامات غربی همچنین گفته‌اند که از ایران خواسته شده است ساخت و ساز در تأسیسات راکتور آب سنگین اراک را برای شش ماه متوقف کنند. 

در مقابل ایران به آنچه که مقامات غربی 3.6 میلیارد دلار عواید نفتی اعلان کردند دست خواهد یافت که در خارج از ایران مسدود شده است، که به تدریج ظرف مدت شش ماه آزاد خواهد شد. همچنین تحریم‌های کنونی بر قطعات خودرو و کیت‌های لازم برای اتصال قطعات، بر طلا و فلزات گرانبها، بر قطعات هواپیماهای تجاری و بر محصولات پتروشیمی، برداشته خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار