شروط جدید کرزای برای امضای پیمان امنیتی

حامد کرزای رییس جمهوری افغانستان علیرغم سفر سوزان رایس مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا به کابل از امضای توافق نامه امنیتی با واشنگتن سرباز زده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بی‌بی‌سی، حامد کرزاي شروطي را براي امضا پيمان امنيتي با آمريکا اعلام کرد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است حامد کرزای شرایط تازه ای را برای امضای پیمان امنیتی با واشنگتن عنوان کرده و اعلام کرده برای امضای بلافاصله این توافق امنیتی دوجانبه آماده نیست.

این پیمان اجازه می دهد هزاران سرباز آمریکایی بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان بمانند.

سوزان رایس، مشاور باراک اوباما به کرزای گفته است پیشنهاد رییس جمهوری افغانستان برای به تاخیر انداختن امضای این پیمان تا بعد از انتخابات سال آینده عملی نیست.

ملاقات حامد کرزای و سوزان رایس یک روز پس از آن برگزار شد که لویه جرگه در کابل خواستار امضای این پیمان در سال جاری شد.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان نیز می گوید رییس جمهوری از ملاقات خود با سوزان رایس برای گرفتن اطمینان های بیشتر از آمریکا استفاده کرده است.

براساس این گزارش حامد کرزای به دنبال اطمینان بیشتر از این بوده که نیروهای آمریکایی به خانه شهروندان افغان وارد نمی شوند و در عین حال واشنگتن گفتگوهای صلح با طالبان را از سر می گیرد.

کرزای درعین حال خواستار تعهد آمریکا در برگزاری انتخاباتی آزاد و شفاف در ۵ آوریل ۲۰۱۴ (۱۶ فروردین ۱۹۹۳) شده است.

براساس گزارش های دریافتی، یکی دیگر از شرایط کرزای بازگشت شهروندان افغان زندانی در گوانتانامو به کشورشان است.

واشنگتن تاکید دارد که این پیمان باید پیش از پایان سال جاری امضا شود تا بتوان برای تعداد سربازانی که قرار است بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی می مانند برنامه ریزی درستی انجام داد.

به گفته رایس، تاخیر در امضای این پیمان نه زمان کافی برای برنامه ریزی جهت حضور نظامی ورای سال ۲۰۱۴ در افغانستان به آمریکا و ناتو می دهد و نه به افغانستان ثبات می دهد.

براساس این پیمان که توافق برسرش دو ماه طول کشیده، ۱۵۰۰۰ نیروی خارجی بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی می مانند اگرچه آمریکا می گوید هنوز هیچ تصمیمی درباره ادامه حضور خود در افغانستان نگرفته است.

سربازانی که بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان بمانند عمدتا کار آموزش نیروهای افغان را برعهده خواهند داشت. برخی نیروهای ویژه نیز در عملیات "ضدتروریستی" شرکت خواهند داشت.

اعضای این لویه‌جرگه به متن موافقتنامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا رای مثبت داده و از رئیس جمهوری افغانستان خواستند این موافقتنامه را تا یکماه دیگر امضا کند.

این موافقتنامه، جزئیات ماموریت و حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ را مشخص کرده است.

رئیس جمهوری افغانستان در افتتاحیه لویه‌جرگه گفته بود که حتی اگر متن این موافقتنامه از سوی لویه‌جرگه و مجلس نمایندگان تائید و تصویب شود، او امضای آن را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار