موافقت لويي جرگه با توافق‌نامه امنيتي آمريکا و افغانستان / موافقت کرزای با امضای مشروط توافقنامه

لويي جرگه با توافق‌نامه امنيتي بين آمريکا و افغانستان موافقت کرد. در همین حال حامد کرزاي رئيس جمهوري افغانستان اعلام کرد براي امضاي مشروط توافقنامه با آمريکا آماده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاري فرانسه  ،‌ لويه جرگه افغانستان امروز (يکشنبه) پيمان امنيتي با آمريکا را تصويب کرد و از حامد کرزاي که به رغم عجله  واشنگتن خواهان به تعويق افتادن امضاي آن است، خواست در سريع‌ترين زمان ممکن آن را امضا کند.

فاضل کريم ايماق معاون رئيس لويه جرگه که  از روز پنجشنبه در کابل تشکيل جلسه داده است گفت: اعضاي لويه جرگه اين توافقنامه را تصويب کردند.

در همین حال حامد کرزاي رئيس جمهور افغانستان امروز اعلام کرد  قبل از آن که او توافق نامه امنيتي را امضا کند،  آمريکا بايد صلح را در افغانستان بر قرار کند.

توافق نامه امنيتي آمريکا و افغانستان ، واشنگتن را قادر خواهد ساخت  نظاميان خود را در افغانستان پس از سال 2014 نگه دارد .
کرزاي اعلام کرد: اگر صلح در افغانستان بر قرار نشود، درآن صورت اين توافق نامه بدبختي براي افغانستان به ارمغان خواهد آورد . ابتدا بايد صلح در افغانستان بر قرار شود در آن صورت ما اين توافق نامه را امضا خواهيم کرد.
 
وی افزود : اگر آمريکايي ها به خانه هاي مردم يورش ببرند ، معاهده امنيتي بين دو کشور لغو خواهد شد.

رئيس جمهور افغانستان از اشاره به جزييات بيشتر در اين باره خودداري کرد اما کرزاي در گذشته اعلام کرده بود  برگزاري انتخاباتي آزاد و عادلانه ، برقراري صلح را در افغانستان تضمين خواهد کرد.

نشست لويي جرگه براي تصميم گيري در باره اين توافق نامه برگزار شد اما کرزاي  با اعلام اين موضوع که تا پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري در ماه آوريل 2014 اين توافق نامه را امضا نخواهد کرد، اين روند را با شک و ترديد رو به رو کرده است.
آمريکا بارها اعلام کرده است نمي تواند تا پس از پايان امسال منتظر بماند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار