در پی افشای جاسوسی ؛‌

مالزي سفير سنگاپور را براي اداي توضيحات احضار کرد

در پي انتشار مقاله‌اي در مطبوعات استراليا مبني بر اينکه سنگاپور به کشورهاي غربي براي جاسوسي از مالزي کمک کرده است، مالزي سفير سنگاپور را براي اداي توضيحات احضار کرد.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز ، احضار فرستاده سنگاپور از سوي مالزي تازه‌ترين پيامد افشاگري‌هاي ادوارد اسنودن مشاور سابق آژانس امنيت ملي آمريکا (ان اس اي) درباره گستردگي برنامه‌هاي نظارتي واشنگتن است.
 
به نوشته روزنامه سيدني مورنينگ هرالد که به اسناد ادوارد اسنودن استناد کرده است، دستگاه اطلاعات نظامي سنگاپور به آمريکا، انگليس و استراليا براي جمع‌آوري اطلاعاتي که از مالزي مي آيند و از شبکه کابلي زير زميني سي-مي-وي تري SEA-ME-WE 3 عبور مي کنند کمک کرده است. بخشي از اين شبکه زير زميني تحت کنترل شرکت مخابرات سنگاپور (سينگ‌تل) قرار دارد. 

شبکه سي مي وي تري که جنوب شرق آسيا، خاورميانه و غرب اروپا را پوشش مي‌دهد بيش از 30کشور از جمله چين، اندونزي، مالزي، عربستان سعودي، ويتناام، انگليس و فرانسه را به هم متصل مي‌کند.

 انيفه عمان وزير امور خارجه مالزي دوشنبه شب اعلام کرد: اگر اين ادعاها ثابت شود، قطعا يک مشکل جدي است که دولت مالزي به شدت آن را رد و نگراني خود را از بابت آن ابراز مي‌کند.

وي افزود: لازم به گفتن نيست که جاسوسي از يک دوست خوب و يک همسايه غير قابل قبول است.

افشاگري‌هاي ادوارد اسنودن پيش‌تر نيز پيامدهاي براي اين منطقه (جنوب شرق آسيا) که آمريکا مي خواهد نفوذ خود را در آنجا افزايش دهد داشته است. اندونزي دوشنبه تعليق همکاري با استراليا را در زمينه مبارزه با مهاجرت غيرقانوني به علت سوءظن‌ها در مورد جاسوسي سرويس‌هاي مخفي استراليا از مسئولان اندونزي تأييد کرد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار